Flatcable lijmen???

Shiptronic

Overleden

Op 8 augustus 2021 18:11:08 schreef Snail:
@shiptronic: ik heb de verbinding nog eens gemaakt, met alleen tape op het contactoppervlak: geen aanduiding, daar waar bij drukken in dezelfde positie zonder tape het display wel werkt.

Dat bied enige hoop ! , ik zag iemand het aan brengen die flink mechanisch geweld gebruikt om de delen te laten connecten. door met een stevig glad iets, flinke druk aan te brengen.

https://youtu.be/abidHYSlQqs?t=927

Lijkt ook dat je ziet dat de banen gaan glanzen ipv doffe tape.

Je uitlijning heb je inmiddels op de juiste plek gefixeerd zou toch moeten werken! Ik zie inderdaad verbind alleen in de Z-Axis dus te grote tape kan geen kwaad. maar overdaad schaad riep mijn Opa :)

Als je nog een stukje hebt proberen en anders idd ander tape regelen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ik had het gewoon met dunne draadjes opgelost, wel even werk onder de looplamp.

Shiptronic

Overleden

Ander kant is glas daar kan je niet op solderen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Of, flat cable, laatste deel haaks ombuigen, op de print solderen, verticaal met flux, van boven naar beneden, zoals je een chip soldeerd.

Arco

Special Member

Solderen kan alleen als de 'staart' van een hittebestendig materiaal als kapton is gemaakt.
Als het gewoon een low-cost plastic staart is, smelt die bij soldeerpogingen.

Geleiding loopt in de hoogterichting (de dikte van de tape)
Lijkt me dat de naam Z-Axis toch ook wel genoeg zegt?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 augustus 2021 18:11:08 schreef Snail:
@Roland11: dit bevestigt mijn vermoeden dat er iets mis is met mijn stuk tape.
Bij het verwijderen van het eerste witte gedeelte wil de tape er blijven aan plakken, en eens op de print is dit een gelei-achtig iets, met kompleet geen stevigheid. Met isoprophl en een wattenstaafje kan ik dat nadien gewoon "oprollen" tot een bolletje en verwijderen.

Helaas niet meer te verkrijgen via jouw link (tevens niet leverbaar in België)

Toevallig geen stukje over? :P

Intussen al wel een paar jaartjes oud ;-)
Hoe lang en breed heb je nodig, wat zijn da afmetingen van die rechthoek met koperen baantjes? En dan niet zo overdreven als op de foto natuurlijk! ;-)

Met 1cm x 2,5 cm zou ik toekomen, (+eventueel een reserve-stukje?)

Solderen op deze plastic-flex is zowiezo uit den boze.

Het is me nu wel duidelijk dat, omdat ik zonder de tape wel connectie heb (bij drukken) en met tape geen (hoe hard ik ook druk), dat die geleverde tape dus waardeloos is.

jerome

Golden Member

Mocht je ergens in een sloop tv een lintkabel connector met dezelfde pitch treffen zou je wel kunnen solderen als de hoogte op die plaats dat toelaat.

Op 8 augustus 2021 20:19:11 schreef Snail:
Met 1cm x 2,5 cm zou ik toekomen, (+eventueel een reserve-stukje?)

Ik kan je wel een stukje toesturen voor een paar euro. Maar die afmetingen kan ik niet meteen thuisbrengen. Als ik die foto zie met die rechthoek met koperen baantjes op de print, dan lijkt me dat het 4 of 5 maal zo lang is als breed.
En kan ik een email sturen? In je profiel is dat afgeschermd.

Arco

Special Member

Je moet in ieder geval zorgen dat de tape niet in kontakt komt met IPA (eerst laten drogen). Anders kan de tape inderdaad oplossen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Arco: Ja, de alcohol eerst laten drogen/verdampen.

Als ik zie hoe gemakkelijk de tape daarmee te verwijderen is, is dat wel nodig :P

Dag Genius,
voor dit probleem gebruikte ik altijd 5552R tape van 3M. Ik heb nog van dit materiaal maar het is al enige jaren oud en ik weet niet of het nog goed werkt. Maar niet geschoten is altijd mis, toch? Bij interesse hoor ik het wel.
Gr. Douwe

wat je ook kan proberen, als die bestaat, is er een connector over schuiven.
zo een type connector dus.
dan soldeer je die op de print, en duw je uw flatcable erdoor. die blijft dan permanent drukken op die plastic contactstrip
http://www.i-pex.com/sites/default/files/styles/large/public/product-images/2020-09/MINIFLEX_5-FF.jpg?itok=yHIujIuz

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri: Een 32-polig connector, met pitch 0,6mm dat is dus niet te vinden... :S Anders was dit wel een mogelijkheid.

Arco

Special Member

0.6mm is wel een vreemde maat, weet je dat zeker?
(nauwkeurigste is hart-hart meten tussen buitenste sporen, en dat delen door aantal sporen - 1)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik meet 18mm voor 31 banen...

18/(31-1)= 0,6 helaas.

jerome

Golden Member

De eventueel beschadigde banen kan je opdikken met indiüm draad. Het is een uitermate zacht en kneedbaar materiaal dat zich hecht door met een spateltje in te wrijven op de proper gemaakte banen. Als ik hier lintkabel had gevonden had ik geprobeerd om lint en pcb van een laagje te voorzien en dan in elkaar te rollen.

Arco

Special Member

Dat is niet nodig, als je goede Z-axis tape hebt moet 't gewoon werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb het voorlopig op een niet-orthodoxe manier kunnen oplossen.

Als de elektronica geen directe oplossing meer biedt, dan maar mechanica... :P

Ik heb de gaten van twee dashboard-lichtjes gebruikt om een zelfgefabriceerd plaatje te bevestigen, dat op zijn beurt tegen een mouse duwt die de vastgeplakte flex-kabel tegen de print duwt.
En dat werkt!
Ik kan eventueel de mousse verder aanspannen mocht dat nodig zijn.

Voor de keuring moet de kilometerteller werken, wel... hij werkt :+

Shiptronic

Overleden

de redneck oplossing , I love it !

Heb je nu de richtingaanwijzersignaallampjes opgeofferd voor de bevestiging?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 10 augustus 2021 21:24:30 (55%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, achtergrondverlichting.

De cijfers 60 tot 160 zijn nu iets minder verlicht.
Maar aan 160km/u komt dit karretje toch niet... ;)

Lang geleden heb ik een flex kabel kunnen herstellen met veel geduld.
Ik gebruikte hiervoor zilverlijm en dunne draad (gesloopt uit een oud relais).
Met een polijst borsteltje een krabber en veel geduld heb ik de plastic laag kunnen verwijderen.

Op de werktafel ligt nu een fiets accu , de bms heeft een gescheurde flex kabel.
Zilverlijm werkt voor mij prima als ik iets niet kan solderen.

Ja, maar 31 kontacten van 0,3mm breed en 0,3mm van elkaar, dat wordt wat moeilijk met zilverlijm denk ik... :>