'langzame' kortsluiting

Ik heb kortsluiting in mijn huis maar de schakelzekering gaat nadat ik hem teruggezet heb pas na ongeveer een minuut er uit. Ik heb alle aangesloten apparaten van de groep er af gehaald maar dat maakt niets uit. Het gebeurt 1 of 2 keer per jaar en ik denk dat het te maken heeft met hevige regenval zoals de laatste dagen. Dit gebeurt sinds een jaar of 3 maar steeds bij een ANDERE groep dan nu het geval is. Na een paar dagen (als het droog geweest is!) gaat de zekering er niet meer uit en werkt alles weer zoals gebruikelijk. Wat kan hier aan de hand zijn?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vocht.

Wat is precies een schakelzekering?
Merk en type svp.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Waterlekkage in de meterkast?
En wat is een schakelzekering? Een automaat?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Ik neem even aan dat het over een automaat gaat.
Een langzame kortsluiting bestaat niet: dat is gewoon een overbelasting. Een 16A automaat vliegt er bij 16,5A niet uit. Zelfs bij 32A kan het nog flink lang duren.
Echter: 32A door vocht is flink en niet echt heel waarschijnlijk.

Het is dan waarschijnlijker dat het over een aardlekautomaat gaat. Enkele tientallen mA's door vocht is zeker niet onwaarschijnlijk. Zeker niet als op dezelfde groep ook een buitenlamp zit of zo.

Ik zou beginnen om alle buitenlampen en lasdozen die buiten zitten na te lopen op vocht. Bij voorkeur nadat het geregend heeft zodat er mogelijk nog water te bespeuren is.
Kijk ook even rondom zonneschermen als je die hebt, sommige installateurs zijn nog wel eens laks met juiste afwerking van de voedingsbekabeling.

Ik zie als hint:

* boel gaat uit ook als de belasting af is.

Mijn conclusie is dat het dan geen kortsluiting is en ook geen overbelasting.

Ik hou er dan rekening mee dat de TS niet weet wat het verschil tussen een aardlek en een automaat weet. Dat gebeurt wel eens bij mensen die niet dagelijks met elektrische installaties te maken hebben. (90% van de mensen).

Dus: wvdo maak eens een foto van het ding wat uitfloept. Ook graag een overzichtsfoto van de hele meterkast.

Mijn theorie is dat er ergens een "aardlek" in je installatie zit. De "tuiverlichting", "buitenverlichting" en "kabel naar de garage" zijn dan grote verdachten waarbij dat vaker voorkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/