Schrikdraad led-indicator

Anoniem

Waarom toch altijd van die complexe en vergezochte oplossingen met 40 jaar oude rommel? De 555 is wel een veelzijdig IC, maar dan heb je alweer een aparte voeding nodig of het kost een fortuin aan batterijtjes.

ik zou gewoon 10 weerstandjes van 10 MΩ in serie met een 0.1µF condensatortje naar massa zetten. De RC tijd is dan 10 seconden.
Over die condensator zet je dan een ledje, eventueel met een kleine weerstand in serie.

Thevel

Golden Member

ik zou gewoon 10 weerstandjes van 10 MΩ in serie met een 0.1µF condensatortje naar massa zetten

Arme weerstandjes, die gaan dat niet overleven...

Werkt zon spanningszoeker schroevendraaiertje niet, of slaat die finaal door? Het is dat ik hier in de buurt geen schikdraad heb, anders was ik het gaan testen :P

Spanning staat en stroom gaat!

Op 9 augustus 2021 19:30:14 schreef Thevel:
[...]Arme weerstandjes, die gaan dat niet overleven...

Waarom zouden die weerstandjes overlijden?

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

je kan ook een klein zonnepaneel aan je accu's hangen zodat ze dagelijks wat bijgeladen worden (herlaadbare cellen gebruiken).
wil je goedkoop, hang er een lompe 6V lood accu aan met een 6V zonnepaneel. kan je grotendeels op de sloop halen en bij dat lage verbruik gaan die nog lang leven

2€ voor een 0.5W zonnepaneel (https://benl.rs-online.com/web/p/solar-panels/1793740)
en voor 8€ heb je een nieuwe 6V 4Ah lood accu
kost je de helft van een pak enneloops (8nodig, 4 in het toestel en 4 in je lader zodat je regelmatig kan wisselen)

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 10 augustus 2021 07:58:40 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Over de weerstanden:
Een link met foto's van het inwendige van een professioneel toestelletje.
Zoals de meeste fence testers mogen die er maar enkele tientallen seconden aanhangen.

https://www.reddit.com/r/AskElectronics/comments/ocblga/this_is_a_gall…

LDmicro user.
Thevel

Golden Member

Op 10 augustus 2021 03:23:05 schreef soldeersmurf:
Waarom zouden die weerstandjes overlijden?

Een schrikdraadapparaat kan 5kV tot 8,5kV leveren maar dat kan wel oplopen tot 10kV.
@grotedikken heeft het over 10 weerstandjes, over elk weerstandje kan dus wel 1000V staan, een "gewoon" weerstandje gaat dat niet overleven.
Er bestaan wel speciale weerstanden (ze zijn iets groter dan een 1/4W koolweerstand) en kunnen wel 3,5kV hebben.

Thevel

Golden Member

Op 9 augustus 2021 16:45:56 schreef novidus:
[...]

Ik heb de zuinige in gebruik, de n versie.

Bedoel je daarmee de NE555N?
Deze is niet zuinig, bij 9V voedingsspanning gebruikt het IC ongeveer 6mA.
Een Cmos 555 bijvoorbeeld een ICM555 gebruikt slechts 0,2mA. Fors zuiniger dus!

Op 10 augustus 2021 11:28:14 schreef Thevel:
[...]Een schrikdraadapparaat kan 5kV tot 8,5kV leveren maar dat kan wel oplopen tot 10kV.
@grotedikken heeft het over 10 weerstandjes, over elk weerstandje kan dus wel 1000V staan, een "gewoon" weerstandje gaat dat niet overleven.
Er bestaan wel speciale weerstanden (ze zijn iets groter dan een 1/4W koolweerstand) en kunnen wel 3,5kV hebben.

Wat wel zo is, is dat schrikdraad in pulsen komt, en dat er per puls maar slechts een beperkte hoeveelheid energie mag zitten. Ik ken de exacte getallen niet, maar zou wel betekenen dat de weerstandjes het iets minder hard voor de kiezen krijgen.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 10 augustus 2021 11:50:28 schreef Thevel:
[...]Bedoel je daarmee de NE555N?
Deze is niet zuinig, bij 9V voedingsspanning gebruikt het IC ongeveer 6mA.
Een Cmos 555 bijvoorbeeld een ICM555 gebruikt slechts 0,2mA. Fors zuiniger dus!

heb het juist een nagekeken, ik gebruik de icm555 al samen met 4 AA batt. De weerstanden, cond en led oplossing kan ik wel eens testen. Ik moet alleen opletten dat ik geen energie verlies (ik zit in wolvengebied ;) )

anders ga ik misschien voor het zonnepaneeltje, maar dit maakt alles een stuk groter en lomper. mag zo een paneeltje rechtsreeks parallel over de batterijen?