Aardlek automaat in PV installatie

High met Henk

Special Member

Voor mij is het alweer even geleden dat ik iets zelf met PV deed, dus eens de vrag hier voor leggen.

Kennis van mij heeft een PV installatie met:
54 x 360 WP zonnepanelen
in 2 strings gelegd.

Omvormer kan tussen 680 V en 1000 Vdc aan.
zover ik weet doet een paneel 45 V open klem en met 27 panelen in serie kom in aan 1200 V. Nu zakt het onder bleasting wel wat in, maar in 3 strings is mooier. Dan zal de installatie wel meer zonlicht nodig hebben om aan te gaan.

OK dat is vraag 1!

nu vraag 2 (waar topictitel over gaat
Omvormer kan maximaal 27600 VA uit leveren.
Simpele rekensom leert dat dat dus bijna 40 A is.

echter er ligt maar 54 x 360 WP dus piek vermogen is slechts 19 kWP.
dat komt helemaal ideaal uit op een piekstroom van 27 A.
ER zich echter maar een aardlek automaat van C20..

Die vlamde er dus zaterdag ochtend ook uit. Volgens mij moet hier minimaal een 25 A zitten, maar zou zelf voor een 32 A gaan.
En dan ook de vraag waarom er een C karakteristiek in zit met een 300 mA aardlek!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De C kar. is mij ook onduidelijk, dat kan net zo goed een B kar. zijn.
C heeft geen meerwaarde (wel minder).

Een 300 mA heeft ongetwijfeld met je aarding te maken.

Ik zou voor een 25 A gaan.,
25 A kun je met 10% overbelasten, en dan mag de automaat er niet binnen een uur uit gaan. Dus dat moet makkelijk gaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zekeringen met een C karakteristiek zijn min of meer bedoeld voor belastingen met piekstromen zoals elektrische motoren.
In een PV installatie zullen niet snel piekstromen ontstaan waardoor een B karakteristiek dus prima en misschien zelfs veiliger is.

Op 9 augustus 2021 11:45:31 schreef High met Henk:

En dan ook de vraag waarom er een C karakteristiek in zit met een 300 mA aardlek!

Voor het gemak een stukje copy-paste van Installatie Journaal:

“In woningen bevinden zich doorgaans aardlekschakelaars voor 30mA. Maar waarom zou je voor een 30mA kiezen? Volgens de norm mag een aardlekbeveiliging al aanspreken bij 35% van de nominale aanspreekstroom. In veel gevallen zijn de AC-lekstromen van een transformatorloze pv-omvormer ongeveer 10mA per kWp vermogen. Bij een omvormer van 2kWp kan een lekstroom van 20mA ontstaan. Met als gevolg, de bewoner moet regelmatig naar de meterkast lopen om de aardlekschakelaar weer in te zetten. Het advies is om niet een 30mA aardlekbeveiliging, maar standaard 300mA aardlekautomaat te kiezen. Dit type beveiliging wordt ook gebruikt bij de beveiliging in veestallen en dergelijke waardoor deze goed verkrijgbaar en betaalbaar is.”

High met Henk

Special Member

Ok, de 300 mA is dus ok..

Hij heeft een veestal :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als ik het goed lees is het dus niet 100% zeker wat de specificaties van de panelen EN de omvormer zijn...

Daar begint het al mee.

Als ik even random zomaar een 360Wp paneel google, dan vind ik een mppt-spanning van 38.9 Vdc, en een openklemspanning van 47.2Vdc.
Dit is allemaal bij 25 graden celcius.

Een string van 27 panelen ( u weet zeker dat de strings 27 panelen zijn?) levert dan een mppt-spanning van 1050 Vdc....

De openklemspanning (bij 25 graden celcius) is 27x47.2= 1274Vdc
Bij -10 graden is de openklemspanning ongeveer 62 Volt.
27 panelen keer 62Vdc is 1674Vdc.

Veel omvormers hebben inderdaad een maximale ingangsspanning van 1000Vdc (onder alle condities). Ik heb dit extra opgezocht voor een Growatt 30kVA omvormer. Dit klopt.

Als er ECHT 2 strings van 27 panelen op zijn aangesloten, dan zou ik er toch nog eens een (goede) installateur naar laten kijken..

U kunt natuurlijk ook de exacte merk/specificaties van de panelen en omvormer hier op dit forum vermelden, dan kunnen we rekenen met de echte getallen.

Een goede installeur zal minstens rekening houden met een celtemperatuur van -15 graden (voor Nederland).
Een omvormer kan namelijk altijd eens uitschakelen door een (tijdelijke) storing, of intern, of simpelweg door het even uitvallen van de netspanning. Bijvoorbeeld door werkzaamheden aan de meterkast.
De cellen zijn dan tijdelijk onbelast, en staan dan op de openklemspanning. Hoe kouder de panelen, hoe hoger de openklemspanning.
Is de openklemspanning bijvoorbeeld 1200V, en de maximale ingangsspanning is 1000V, dan ontploft de omvormer intern. Vaak met rook.

Dan waar het topic eigenlijk over gaat:
Ikzelf zou deze omvormer afzekeren met een automaat van minimaal 32Ampere. B of C of D.
De omvormmer mag nooit zwaarder worden afgezekerd dan de specificatie van de omvormer beschrijft.

Of er een aardlekschakelaar moet/mag worden gebruikt staat vaak ook in het installatievoorschrift.

Ik lees dat er een aardlekautomaat inzit van C20A (aardlekstroom onbekend).
Dit is veel te licht, en ja, deze zal er dus zeer regelmatig uitgaan.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op maandag 9 augustus 2021 13:50:53 (13%)

Er ist wieder da...

Op 9 augustus 2021 13:34:34 schreef hobby-ist:
Als ik het goed lees is het dus niet 100% zeker wat de specificaties van de panelen EN de omvormer zijn...

Daar begint het al mee.

Als ik even random zomaar een 360Wp paneel google, dan vind ik een mppt-spanning van 38.9 Vdc, en een openklemspanning van 47.2Vdc.
Dit is allemaal bij 25 graden celcius.

Een string van 27 panelen ( u weet zeker dat de strings 27 panelen zijn?) levert dan een mppt-spanning van 1050 Vdc....

De openklemspanning (bij 25 graden celcius) is 27x47.2= 1274Vdc
Bij -10 graden is de openklemspanning ongeveer 62 Volt.
27 panelen keer 62Vdc is 1674Vdc.

Veel omvormers hebben inderdaad een maximale ingangsspanning van 1000Vdc (onder alle condities). Ik heb dit extra opgezocht voor een Growatt 30kVA omvormer. Dit klopt.

Als er ECHT 2 strings van 27 panelen op zijn aangesloten, dan zou ik er toch nog eens een (goede) installateur naar laten kijken..

U kunt natuurlijk ook de exacte merk/specificaties van de panelen en omvormer hier op dit forum vermelden, dan kunnen we rekenen met de echte getallen.

Een goede installeur zal minstens rekening houden met een celtemperatuur van -15 graden (voor Nederland).
Een omvormer kan namelijk altijd eens uitschakelen door een (tijdelijke) storing, of intern, of simpelweg door het even uitvallen van de netspanning. Bijvoorbeeld door werkzaamheden aan de meterkast.
De cellen zijn dan tijdelijk onbelast, en staan dan op de openklemspanning. Hoe kouder de panelen, hoe hoger de openklemspanning.
Is de openklemspanning bijvoorbeeld 1200V, en de maximale ingangsspanning is 1000V, dan ontploft de omvormer intern. Vaak met rook.

Dan waar het topic eigenlijk over gaat:
Ikzelf zou deze omvormer afzekeren met een automaat van minimaal 32Ampere. B of C of D.
De omvormmer mag nooit zwaarder worden afgezekerd dan de specificatie van de omvormer beschrijft.

Of er een aardlekschakelaar moet/mag worden gebruikt staat vaak ook in het installatievoorschrift.

Ik lees dat er een aardlekautomaat inzit van C20A (aardlekstroom onbekend).
Dit is veel te licht, en ja, deze zal er dus zeer regelmatig uitgaan.

ook de kabels en de conrectors / panelen zelf zijn op max 1000 volt uitgelegd over het algemeen.

Staat vaak ook heel duidelijk achterop de panelen max string voltage 1000 volt...

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
High met Henk

Special Member

Op 9 augustus 2021 13:34:34 schreef hobby-ist:
Als ik het goed lees is het dus niet 100% zeker wat de specificaties van de panelen EN de omvormer zijn...

[...]

Panelen niet nee.
omvormer wel! Hoe zou ik anders aan die ingangsspanningen en uitgansvermogen moeten komen?

panelen is inderdaad beetje gokken ben ik mee eens!
2 stringen weet ik ook zeker en ga ervanuit dat ze die gelijk gehouden hebben!

Omvormer heeft ook een aansluiting voor een 3e string.

gaat hier om een solar edge se27.6k
40 A max in en 40 A max uit, maar daar komt deze set nooit aan. Tja en dat hij 50 Hz is lijkt me ook niet zo interessant.
en 230 V en 400 V lijkt me ook niet interessant.

tja power factor tussen 0.8 en 1.
Leuk, maar met die waarde kun je niets, geldt ook voor 98% van de huidige elektromotoren.

Mijn eigen keuze zou ook een C32 met 0.03 A lekstroom zijn, maar als 0.3 hier ook mag: prima (ik heb weinig ervaring met aardleks)

maar dat 20 A te licht was en vroeg me ook af waarom een C karakteristiek. ER hangt relatief niet veel grote verbruiker achter: meest zware is een compressor of een pompje van max 5 kW....
Wellicht nog een boiler die zwaarder is, maar die is ohms...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 9 augustus 2021 15:03:11 (18%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 augustus 2021 14:57:57 schreef High met Henk:
[...]

maar dat 20 A te licht was en vroeg me ook af waarom een C karakteristiek. ER hangt relatief niet veel grote verbruiker achter: meest zware is een compressor of een pompje van max 5 kW....
Wellicht nog een boiler die zwaarder is, maar die is ohms...

Euh....
Heb je een aardlekautomaat voor de omvormer EN nog meer apparatuur?
Dat mag niet, de omvormer MOET zijn eigen beveiliging hebben.
Althans in Nederland....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als je er een C32 inzet en je Netzekering dan waarschijnlijk 35A of hoger is mag je ook wel eens je hele groepenkast (laten) bekijken. Met een C32 gaat de goede installateur ook even rekenen of deze wel veilig en snel kan afschakelen bij een sluiting. Overigens snap ik eigenlijk nooit waarom een PV een C automaat zou moeten hebben.

evelo

Golden Member

Welke kabel zit er tussen de omvormer en de automaat?

De automaat dient om de kabel te beveiligen, niet de omvormer.
Voor wat betreft de differentieelstroominrichting moet je de technische fiche van de omvormer nalezen en zien wat de fabrikant voorstelt.

B of C karakteristiek heeft te maken met kabellengte en diameter.

Met een automaat 20A C past een 2,5mm² geleider/kabel tot ongeveer 50m lengte (ruwweg).
Met een 20A B mag je tot 100m gaan.

Vergeet niet dat het een solaredge is dus zal vast met optimizers werken.
Zomaar de spanningen optellen gaat dus niet op. Zit op mijn telefoon met trage wifi, anders zou ik het beter uit zoeken... (Misschien werken de grote (>>10kW) anders dan waar ik naar kijk)

ik zou zeggen de komende zonnige dagen eens een amperetang over de fase n steken en kijken wat er teruggeleverd word. zit dat op 28A, geen c25 nemen maar een B32, overbelasten is beter van niet. en dan de volgende, wat is de kabelafstand en diameter? want 2,5mm2 mieter er maar af, dat is wachten op ellende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Nee de PV zit op de hoofdschakelaar.
Maar verwacht wel dat het ding laagimpedant in je eigen net goed IPV in het hoofdnet. Dus een piek krijgt hij toch wel voor zijn kiezen denk ik (nogmaals ben geen PV man)

Kabel tussen automaat en PV is 5G6 dus 32A is daar geen probleem. Kabel lengte is iets van 6 meter ofzo.

Netzekering heb ik geen idee van. Maar is dat zo'n dingetje? Tja als je 32 A levert en je automaten zijn 25 A.. maar daar gaat je eigen verbruik al af..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als het goed is hebben de panelen een eigen groep en dus eigen zekeringen. Je eigen verbruik gaat er pas na de zekeringen vanaf.

eigen verbruik niet vanuit gaan, immers als je niet thuis bent loopt er amper stroom. als de PV meer kan terugleveren als dat je kunt afnemen met de hoofdvoeding dan beter wat panelen eraf. ik denk niet dat je 3x25A hebt, eerder 3x32A wat in BE wel meer is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens Solaredge kun je tot max 50 panelen in een single string koppelen aan een 3-fase omvormer.

Dus 2 strings van elk 27 panelen is hier de aangewezen weg. Die 2 strings staan dan parallel geschakeld op een enkele ingang van de omvormer.

Open klemspanning van de panelen speelt geen rol hier. Elk paneel heeft een eigen optimiser, en de omvormer stelt ze in op een totaal-spanning van 750Volt DC, onafhankelijk van licht opbrengst of aantal panelen of opbrengst per paneel. Meer opbrengst betekent meer stroom maar de spanning blijft gelijk.

En als de netspanning wegvalt dan schakelen de optimizers uit. De string spanning wordt dan 0V (ongeveer).

PS, dit geldt dus alleen voor Solaredge (altijd met optimizers), niet voor andere systemen (zonder optimizers).

High met Henk

Special Member

Op 9 augustus 2021 21:21:54 schreef testman:
eigen verbruik niet vanuit gaan, immers als je niet thuis bent loopt er amper stroom. als de PV meer kan terugleveren als dat je kunt afnemen met de hoofdvoeding dan beter wat panelen eraf. ik denk niet dat je 3x25A hebt, eerder 3x32A wat in BE wel meer is..

.1 is dit NL

.2 gaat het dus om een stal: van niet thuis is geen sprake

Wat ik me afvroeg was:
Als je een motor van zeg 5 kW inschakelt (DOL)
Nominaal stroom is kleine 9 A, maar inschakelen kost me dus 54 A.
Vindt een 20 A automaat niet leuk. Gaat hij dan deel uit het net trekken? Of trekt hij alles uit PV?
Dus vlamt de automaat eruit?

Een 35 A aansluiting blijft wel zitten iig.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

een motor zit op een C automaat, die blijft wel in met opstarten. de PV levert een iets hogere spanning als het net, dus alles trekt eerst uit de PV en zakt die weg komt het net aan de beurt. in de praktijk zal de PV niet snel zat ingrijpen om die piek bij te regelen en dus zit het grootste deel op het net met opstarten, daar is de impedantie immers lager van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer