Fornuisgroep geen nul

KlaasZ, Ik heb op ruitjespapier de sinussen uitgetekend, maar dan vereenvoudigd: vierkant. 1 hokje hoog, 3 hokjes breed voor een verandering. De tweede fase is dan 2 hokjes verschoven en de volgende fase weer.

Als je nu de stroom door L1 wil uitrekenen kan je dit op 6 unieke momenten gewoon met de hand doen.

Bij mij begint L1 hoog, L2 laag, dus L2 t.o.v. L1 is -2 (*). dan na 2 hokjes gaat L2 hoog, en L2 t.o.v. L1 wordt dus nul: ze zijn beide hoog. na 3 hokjes gaat L1 laag, dus L2 t.o.v. L1 is nu +2.

Doe, teken hetzelfde voor L3 t.o.v. L1. en tel vervolgens de twee stromen bij mekaar op.

Je zult zien dat de stroom door 1 belasting lager is dan de stroom door L1. Door 1 belasting loopt 4 van de 6 periodes een stroom van 2 eenheden en 2/6 is de stroom nul. Gemiddeld dus 8/6.

Deze berekening komt niet precies op "wortel drie" uit, omdat de golfvormen niet sinusvormig zijn. Maar de relatieve grootte zal zeker kloppen.

(*) Let op: het gaat om de spanning van L2 en L3 ten opzichte van L1 om de stroom te berekenen. Bij mij is het 't 5e hokje waarbij L2 en L3 allebij positief zijn en dus alletwee de stromen optellen voor een grote positieve stroom naar L1.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Allen,

Zie foto van de digitale meter met de hoofdzekering, ik lees 32 A. Over welke aansluiting het nu gaat, geen idee, ik zie geen kabels toekomen (digitale meter).

Ook een foto van de kast naast de aansluiting.

Mvg
Dimitri

Even een samenvatting:

Uit bovenstaande antwoorden en simulatie kan je uitmaken dat, indien je drie fasig aansluit zonder Neuter (waarbij je twee fasen samen neemt kant kookplaat), de stroom door de gemeenschappelijke Lijn niet hoger gaat dan √3xfase stroom.

6800W I=P/U 3400/230=14.7A >>> 14.7*√3=25.6A

7400W I=P/U 3700/230=16A >>> 16*√3=27.8A

11100W I=P/U 5550/230=24.1A >>> 24.1*√3=41.7A

Let wel dat dit de resultaten van een mooie evenredige verdeling zijn.

Ik ga er nog altijd vanuit dat het een oud driefasig net is zonder neuter(32A).

Dus nu moet jij kijken of je weldegelijk een 4# hebt naar je kookplaten toe. Deze mag maximum met 25A beveiligd worden. Alsook moet je kijken hoe je het best de fasen verdeeld (afzonderlijk voeden en proberen).

6800W ok
7400W nipt
11100W Nok

Natuurlijk kan je er rekening mee houden dat een moderne inductieplaat gemultiplexeerd wordt. Hiermee bedoel ik dat niet altijd alle kookpitten tegelijk vermogen vragen.

Op 7 augustus 2021 09:39:04 schreef Robbe de Smet:
[...]

Dit valt inderdaad ook te proberen, op dit willekeurig voorbeeld doen ze dat ook (onderste aansluiting).

[bijlage]

Dus uitproberen, 230V zetten tussen N en L1 en kijken hoeveel pitten er gaan. Dit 3x herhalen (met N-L2 en N-L3). Daar waar er één enkel pit gaat samen nemen.

[bijlage]

Eigenlijk staat hier de "clue"
vergelijk de 5 scenario's even.
pin 5 is steeds "aarding"
pin 4 is steeds "nul"

in een verhaal waar tussen L1 & L2 400 V staat gebruikt men 1, 2, of 3 fases op de aansluitingen "1" "2" en "3"; en brugt men "3" of "2" mee naar een andere fase afhankelijk van het aantal fases

in een verhaal waar tussen L1 & L2 230 V staat kiest men 1 fase als "nulpunt", en rekent men vandaaruit opnieuw zoals voorheen: "1" voor de 1e fase (naast de nul)
"2" voor een eventueel 2e fase, (naast de nul)
"3" wordt , net zoals in het 2e tekeningetje (2L+N ; 400V~) bijgebrugd aan "2"

Deze redenering resulteert op alle kookvuren, in hetzelfde resultaat:

tussen de "N" aansluiting en een "L" aansluiting zit 230V spanning.
als er meerdere L aansluitingen zijn kan je uw fases daarover verspreiden. en anders moet je ze via een bruggetje aan mekaar sluiten.

jerome

Golden Member

Belofte maakt schuld. I1 en I3 zijn vanzelfsprekend gelijk, in dit geval met 2 dummy's van 300W is dat 1,29A. I2 is wortel 3 hoger en komt zo op 2,26A. Als dit nu wordt omgerekend voor een fornuis van +10kW is vast te stellen dat een 2.5mm² voeding met 20A zekering eerder aan de krappe kant komt. Jammer voor hen die zich verheugden hier vuur en spektakel te zien :-).

nieuwe fornuis zou 7400W worden, inductieplaat dus vollast komt zeer zelden maar voor. op een C20 is dat best te proberen

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh, wat leuk, je hebt tijd gevonden. Mooi hoor!

Ik moest even goed naar de foto's kijken, maar het is duidelijk; de amperemeter wordt steeds op de plaats van een van de drie draadlusjes gezet om de stroom in de betreffende fase aan te wijzen.

@jerome: leuk die folder. Ik wist niet dat (veel) auto's checken of een van de twee draden wel ongeveer nul is. Weer wat opgestoken hier.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Mooi in de praktijk omgezet Jerome. Ondanks de multiplexering van moderne inductiekookplaten vind ik de aansluiting aan een 2,5# zelfs voor de 6800W voor 4 pitten tegelijk een foute keuze.

Okee, de meetresultaten zijn duidelijk. Maar in mijn kop kan ik het nog steeds niet rijmen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat komt misschien doordat je maar steeds de fasen van L1, L2 en L3 ten opzichte van het (hier niet aanwezige) sterpunt bekijkt.
Maar je moet ze ten opzichte van L3 bekijken (of welke je dan ook als 'N' gaat aansluiten).

Zie het zo: Drie bronnen van 230 V, met onderlinge fasen 0, 120 en 240, liggen kop aan staart in een driehoek.
Nu ga je één van de punten van die driehoek als referentie gebruiken.
Eén bron, laten we zeggen die van fase 0, zit met zijn staart aan die referentie. Zijn kop heeft dan fase 0.
Een andere bron zit met zijn kop (de pijlpunt) aan de referentie. Zijn staart heeft dan fase MIN 240. Dat komt overeen met 240 − 180 = 60 graden.
(En als het de bron van 120 was, dan kom je uit op −60.)

Het is weer de oude kwestie van de 'verschoven nul'.
Als je één hoek van de driehoek als nul beschouwt, liggen de andere twee punten, gezien vanuit die hoek, 60 graden uit elkaar. Zie ook het plaatje van @rew.
De driehoek ligt niet symmetrisch om zijn eigen hoekpunt heen, maar geheel 'aan één kant' van dat hoekpunt.

En omdat je twee belastingen hun gemeenschappelijke aansluiting ook op die ene hoek hebben, is de fase tussen hun stromen ook 60 graden.

code:


  o 0    o -240              o 0    o 60
  ^      |                   ^      ^
  O      O          =        O      O
  |      V                   |      |
  +------+---                +------+---

--
Jouw probleem hier is misschien dat 'het verschil van de twee fasen' niet gelijk is aan 'de fase van de verschilspanning'. Toch is dat heel normaal. De zaak van het symmetrisch aangesloten en belaste driefasennet is een speciaal geval waarin het toevallig wel zo is.
Zodra je niet meer het sterpunt als referentie gebruikt, maar een ander punt - bijvoorbeeld L3 - veranderen ook de hoeken die je vanuit dat referentiepunt meet.
De resterende fase, 120 graden, bleef hier onveranderd. Hoe kan dat? Wel, dat is de fase van de verschilspanning tussen de twee andere bronnen. Dat is wat anders dan het verschil van hun afzonderlijke fasen ten opzichte van L3.

--
Totaal ander voorbeeld: stel dat je een spanning UA hebt van 40 V, 0 graden.
Tel daarbij op een spanning UB van 30 V, 90 graden. Dat levert je een totale spanning UC op van 50 V, 37 graden.
Teken de pijlen!

Nu kijk ik naar UA en UC, en zie:
1) Het verschil van hun fasen is 37 graden;
2) De fase van hun verschil (dat is nl. UB) is 90 graden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik ga proberen dit tot me te laten doordringen.