Oude slijpschijf

Beste, mijn slijpschijf (40jaar oud) heeft het begeven. Heb deze open gedaan om eens te zien of ik hier iets mis zie. En ja, de condensator is verbrand. Zou deze graag vervangen omdat het eigenlijk een top machine is. Nu, door de jaren kan ik niet meer duidelijk lezen wat type/eigenschappen deze condensator heeft. Kan iemand mij helpen?

Type slijpschijf 1455H van skil. Foto in bijlage.2000w, 3(micro) f en 2x2500(pico....)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dit is een ontstoorcondensator.
Probeer je slijpschijf eerst zonder deze condensator voor je verder aktie onderneemt.
Zonder condensator doet hij het net zo goed of slecht als met.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Toet typt sneller dan ik.... Precies dat wilde ik ook gaan typen.

Waarschijnlijk is het een universeelmotor. De koolborstels kunnen versleten zijn of een wikkeling doorgebrand.

Worst case voor het "doet ie het zonder condensator" geval, is als de voeding DOOR de ontstoor-condensator moet. Dan moet je nog een overzichtsfoto sturen met meer van het apparaat en de aansluitingen er op zodat we kunnen helpen met wat aan wat moet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat is een condensator voor ontstoring, heb ook zo'n bejaarde skil en die blijft gaan. condensator heeft voeding 230V en de blanke draad zit aan het blik van de veldwikkeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kunnen hier iets mee?
Zoals jullie hieronder aangeven kan ik deze verwijderen maar iemand een idee of ik aan gelijkaardige condensator kan geraken? Wat moet ik zeker letten bij aankoop? Welke gegevens zijn belangrijk als ik opzoek ga naar nieuwe?

Shiptronic

Overleden

eerst werkend maken zonden, dan pas is het zinvol een nieuwe C te zoeken/kopen.

meest aannemelijke zijn de koolborstels die op zijn na 40 jaar. maak daar eens een foto van.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi, koolborstels en veertjes zijn vervangen en nog in goede staat.

vergeten

Golden Member

Snoerbreuk? net buiten het handvat.
Maak het netsnoer los van de machine en trek eens stevig aan de draden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Mijn ervaring met handgereedschap is dat je het best zelf 3 losse condensatoren kan kopen, omdat veel combi condensatoren te dik zijn.

Dit is zo'n (willekeurige) combi: https://www.macrovet.nl/87100680-ontstoringscondensator-hauptner.html

De condensatorten die je moet kopen, zijn 1x 270 of 220nF type x2, en 2x 2200 of 2700pf type y1 of y2.

Het best vermijd je de Kemet/Rifa MP3 en PME modellen. Die hebben namelijk ook een begrensde levensduur zoals het model in jouw slijpmachine. Misschien gaan ze wel weer 15 a 35 jaar mee, maar ik vind het gewoon treurig dat dergelijke dingen nog verkocht worden met de claim dat ze een lange levensduur hebben, terwijl ze zelfs in de bakjes van de elektroboer al scheurtjes kunnen vertonen.

Hier vind je een goeie selectie: https://sinuss.nl/componenten/passieve-componenten/condensatoren/film-…

@ Shiptronic en Vergeten
Deze condensatoren (er is bij mij ook één van dat type geploft) falen meestal open circuit, dus als die condensator defect is doet de hele boormachine het niet meer. Er lijkt ook een gat of brandplek in de condensator te zitten.

Ik zie overigens ook een stukje beschadigde isolatie van een kabel. Doe daar een stukje krimpkous omheen of vervang de draad helemaal. Gebruik geen isolatietape, dat gaat vaak los als het warm wordt.

EDIT: ik zie dat de draden naar de motor niet dóór de condensator heen gaan. Dan geldt idd dat je eerst de slijpmachine even werkend moet maken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het lijkt mij alsof de PE en de witte van de condensator sluiting hebben gemaakt

Op de tweede foto zie ik een stel blote aders. Dat hoort niet.

@Bels, (voor de zoveelste keer:) die condensator is niet nodig om het ding te laten werken, dus maak nog een paar fotos zodat je weet hoe ie zat, en schroef hem dan helemaal los. Als ie het weer doet, ga je braaf een nieuwe condensator zoeken. (je stoort wat op de FM ontvangers in de buurt zonder die condensator. Voor eventjes kan dat geen kwaad.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

uit de condensator behuizing kwam een steekvlam en daar zijn de 2 draden door gesmolten, dat het blikpakket bij een ongeaarde machine aan fase of nul hangt maakt voor de werking niet uit. let wel dat deze machine een alu tandwiel bak heeft die ook onder spanning komt te staan dan, dus die draden wel herstellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi, dit weekend de condensator eruit gehaald. Toestel werkt idd nog.
Nu op zoek naar condensator(s) die ik in het handvat weg gewerkt krijg.
Thnx