Wel beeld, maar geen beweegendbeeld Samsung LE37S81BX/XEC

Sinds deze week doet onze TV het raar. We hebben een Samsung LE37S81BX/XEC LCD TV (2007).

Van de TV gebruiken we beide HDMI-poorten een Chromecast en een KPN-kastje voor tv te kijken.
Sinds deze week als ik het KPN-kastje aanzet dan krijg ik wel het tv-geluid maar niet het volledige beeld.
Ik zie bijvoorbeeld wel als ik zap de balk onderin met welke zender ik ben. En als ik naar het KPN-menu ga van het kastje krijg ik volledig menuscherm te zien.

Het bijzondere is als ik via het KPN-kastje naar YouTube ga dan kan ik alles zien welk filmpje ik ook kies.
Kies ik nu de app Netflix op het KPN-kastje dan zie ik het menu van Netflix wel maar als ik een serie start zie ik alleen de ondertiteling en de menu elementen maar geen bewegend beeld, wel geluid.

Nu dacht ik het ligt aan het KPN-kastje maar ook de Chromecast werk niet. Als ik de Chromecast opnieuw opstart zie ik nog wel het Google-logo verschijnen maar krijg dan zwart beeld. Maar als ik op de mobiel iets opzet krijg ik alleen geluid en geen beeld.
Ook heb ik een laptop op de TV aangesloten en krijg alleen zwart beeld.

Het lijkt of ‘’bewegend’’ beeld van de TV of Chromecast te veel is en de ‘’vaste’’ elementen wel kan laten zien.

Inmiddels heb ik de TV al paar keer aan- en uitgezet, stekker eruit, stekker erin. Alle apparaten er af en dan opnieuw koppelen. Zelfs via het Samsungservice menu (Info, menu, mute, power) een reset uitgevoerd maar helpt helaas niks.

Heeft iemand idee wat dit kan zijn?
Het scherm doet het en alles is zichtbaar, geen dode vlakken alleen kan de TV sommige beelden niet meer aan.

Als er vragen zijn stel ze gerust :)

Even een testje doen met een ander tv-toestel (indien aanwezig)

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 10 augustus 2021 11:05:59 (94%)

mel

Golden Member

Dat zijn toevallig zenders waarbij je een abonnement moet afsluiten?Netflix is niet gratis..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 10 augustus 2021 11:50:42 schreef mel:
Dat zijn toevallig zenders waarbij je een abonnement moet afsluiten?Netflix is niet gratis..

Zonder abbo op Netflix kun je überhaupt niets van Netflix afspelen! ;)

Hoe heb je de laptop aangesloten op de TV? Ook via (dezelfde) HDMI-kabel?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Het is een iets oudere TV, HD-Ready in plaats van Full-HD denk ik? Misschien wil je chroomkast opeens graag 1080p uitsturen terwijl je TV liever 720p of 1080i ziet?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goede gedachte, maarten! De S81 toestellen zijn inderdaad HD-ready. Hetgeen betekent dat alleen de HD resoluties 720i, 720p, en 1080i worden ondersteund.
Echter, als de KPN-box ingesteld zou staan op 1080p, dan zou het toestel de melding "resolutie niet ondersteund" weergeven, terwijl de situatie is dat de menubalk (van de KPN-box) onderin wèl wordt weergegeven!

Merkwaardige situatie, waarbij ik toch denk aan een op hol geslagen HDCP systeem in de TV: HD content protectie, welke copiëren "onmogelijk" maakt, door niet-geauthoriseerde apparaten op een black-list te zetten (met als gevolg: wel geluid, maar geen beeld).
Bij de S81 modellen wilde dat HDCP detectie-systeem wel eens helemaal over de zeik gaan van verminkte HDMI-data door een slechte HDMI-kabel!
Helaas is die blacklist niet te resetten en is alleen het vervangen van het mainbord de oplossing. :(
(Vandaar ook mijn vraag of de laptop ook via (dezelfde) HDMI-kabel was aangesloten. ;) )

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Probleem eerder gezien en KPN kastje op 720P instellen..Mogelijk dan probleem over.. geld zelfde voor Chromecast kastje..