Zekering in Engelse stekkers.

bprosman

Golden Member

De zekering in een Engelse stekker, is dat de apparaat zekering of "Extra". Ofwel mag je die er af knippen en een Nederlandse aan zetten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henk H.

Golden Member

Denk dat dat afhankelijk is van het apparaat dat je met die stekker aansluit. Als daar geen zekering in zit dan is het geen extra.

Ik heb die dingen hier ook wel gezien, HP levert ze mee bij printers bijvoorbeeld. Mijn indruk is dat het extra is en vooral bedoeld als onderdeel van de beveiliging van de huisinstallatie en de niet de verbruikers. Maar dat is een indruk/onderbuikgevoel dat niet gebaseerd is op feiten dus ik kan daar net zo goed de plank mee misslaan.

In het VK worden vaak zogenaamde ringleidingsystemen toegepast. Er kan dan van twee kanten 16A naar een WCD komen. Je zou dan dus 32A uit een Engels WCD kunnen halen. Om dat te voorkomen en bij een eventuele kortsluiting de stroom te beperken zit er in de stekker een zekering. Meestal 13A.

Gebruik je het apparaat in de rest van Europa dan kun je rustig de stekker er af knippen en er een gewone stekker zonder zekering aan monteren.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
GJ_

Moderator

Op 10 augustus 2021 15:14:48 schreef bprosman:...de apparaat zekering...

Nee, alleen voor het stukje touw van stekker naar apparaat.

stekkers in het vk hebben wel standaard een zekering aan boord, 13A is een bekende, maar ook 6A. ook een schakelaar op het wcd is niet zeldzaam. dat is omdat de installatie een goedkope boel is, hop dikke voeding en alles op 1 groep zetten. apparaten een eigen zekering geven zodat niet meteen alles affikt bij sluiting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toch vind ik het geen half stom idee; bij ons zit een apparaat met 2x 0.75mm^2 achter een 16A automaat, en dat deugt eigenlijk ook niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

gezien de lengte van het snoer, valt die 0,75 ook nog wel mee ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 augustus 2021 23:34:57 schreef SparkyGSX:
Toch vind ik het geen half stom idee; bij ons zit een apparaat met 2x 0.75mm^2 achter een 16A automaat, en dat deugt eigenlijk ook niet.

Wat deugt daar niet aan?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bij een goede kortsluiting zal de automaat ook met een paar meter 0.75mm^2 nog wel aanspreken, maar bij een langdurige overbelasting niet.

Er bestaan ook nog verlengsnoeren met 3x 0.75mm^2. Daar kan een onwetende gebruiker ook een kacheltje in steken (of 2), en dan kan een eveneens onwetende journalist weer een artikeltje schrijven over "brand door kortsluiting".

Strikt genomen zou er een passende zekering moeten zitten bij elke overgang naar een kleinere diameter.

@Toeternietoe: 16A is wel een tikje veel voor 0.75mm^2, zeker als de lengte daarvan onbepaald is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

was het maar 0,75mm2, veel chinese netsnoeren halen de 0,50mm2 niet eens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is (gelukkig) zo dat het laatste stukje draad/kabel/snoer dat bestemd is voor 1 apparaat afgestemd mag worden op het verbruik van het apparaat.
Maar de minimale doorsnede is 0,75 qmm
De max lengte zal er wel zijn, weet ik niet.
Gelukkig kan er aan een scheerapparaat, fohn, schemerlamp etc dan een dun snoertje.
Overbelasting is vrijwel onmogelijk. Bij (kort)sluiting maakt dat korte stukje niet veel uit! de zekering of automaat gaat er toch wel uit.

Natuurlijk heb je altijd mensen die zelf een straalkachel op een tweelingsnoertje aansluiten....
Je kunt in de bebouwde kom ook 100 rijden.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 10 augustus 2021 23:49:18 schreef testman:
was het maar 0,75mm2, veel chinese netsnoeren halen de 0,50mm2 niet eens.

Daar kun je je zekeringen niet op aanpassen omdat die dingen hier niet verkocht horen te worden.

Op 10 augustus 2021 15:27:45 schreef Roetzen:
In het VK worden vaak zogenaamde ringleidingsystemen toegepast. Er kan dan van twee kanten 16A naar een WCD komen. Je zou dan dus 32A uit een Engels WCD kunnen halen. Om dat te voorkomen en bij een eventuele kortsluiting de stroom te beperken zit er in de stekker een zekering. Meestal 13A.

Gebruik je het apparaat in de rest van Europa dan kun je rustig de stekker er af knippen en er een gewone stekker zonder zekering aan monteren.

Dat ringsysteem is best maf. Zodra de ring doorbroken raakt, ga je er niks van merken, maar kan er wel 32A door 1 ader gaan lopen. Elke kant van de ring apart afzekeren doen ze dan weer niet.

Spanning staat en stroom gaat!

toch heb ik een computer netsnoer net als de bekende sterretjes over een stuk van 30 cm zien weg fikken, de schroef zekering van 16A ging er niet uit
een extra beveiliging in de stekker is nog niet zo slecht , zeker nu er overal adaptertjes en dergelijke aan hangen die niet altijd even betrouwbaar en veilig zijn

mel

Golden Member

Zo kan je alles wel beveiligen, er gaat gegarandeerd iets mis(wet van Murpy). Het is beter om die ondeugdelijke adapters e.d. gewoon te verbieden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 augustus 2021 08:43:57 schreef meander:
[...]

Dat ringsysteem is best maf. Zodra de ring doorbroken raakt, ga je er niks van merken, maar kan er wel 32A door 1 ader gaan lopen. Elke kant van de ring apart afzekeren doen ze dan weer niet.

Tja, die Engelsen... ze doen wel meer dingen "iets anders". Van twee kanten apart afzekeren met 16A zou inderdaad beter zijn. Maar dan wel met gekoppelde automaten anders kunt je weer situaties krijgen die we naar de huidige maatstaven als onveilig zouden beschouwen. Maar ja, toen dat ringsysteem bedacht werd, waren er nog geen automaten, laat staan gekoppelde automaten.

Op 11 augustus 2021 09:31:15 schreef klaasy:
een extra beveiliging in de stekker is nog niet zo slecht , zeker nu er overal adaptertjes en dergelijke aan hangen die niet altijd even betrouwbaar en veilig zijn

Omdat hier de stekker er op twee manieren in kan, zou je dan altijd dubbel moeten zekeren. Zie je dat zitten, een eurostekker met twee zekeringen er in?

[Bericht gewijzigd door Roetzen op woensdag 11 augustus 2021 10:07:34 (24%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2021 09:35:53 schreef mel:
Het is beter om die ondeugdelijke adapters e.d. gewoon te verbieden.

Dat zijn ze al. Als je zelf goedkope rommel buiten de EU koopt loop je extra risico. En als de goedkope Actions, Big Bazars, Megameppers en dergelijke frauderen. Want die zijn daar ook niet vies van.

Vergeet de Gamma niet. Ik kwam een 125v AC microswitch tegen in een programmeerbaar schakelklokje van ze.
Heb meerdere keren gekeken of het niet 'volgens amerikaanse eisen gekeurd voor 125v, volgens europese eisen gekeurd voor 250v' - maar nee, echt alleen 125v.
Het lullige is dat je daar aan de buitenkant niets van ziet. Volgens mij had ie zelfs een kema keurmerkje... Maar blijkbaar heeft de fabrikant dus na de keuring een ander modelletje schakelaar er in gedaan :+

Dat ringsysteem in het VK schijnt een erfenis van de koperschaarste en de koperprijzen van na WO2 te zijn geweest. De zekeringen per apparaat een compensatie voor de (relatieve!) onveiligheid van dat systeem.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 11 augustus 2021 11:00:16 (18%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 11 augustus 2021 09:35:53 schreef mel:
Zo kan je alles wel beveiligen, er gaat gegarandeerd iets mis(wet van Murpy). Het is beter om die ondeugdelijke adapters e.d. gewoon te verbieden.

ik ga liever alles beveiligen dan dat ik mijn huis met alles er op en er aan waar ik jaren aan/voor gewerkt heb zie op fikken .
met misschien gewonden of doden als gevolg .
ook goed gekeurde apparatuur kunnen door defect brand veroorzaken .
zelf heb ik een koffieapparaat in de fik gehad , was gelukkig in de buurt afgezien van de koffieapparaat was de schade nihil , maar het had ook anders kunnen aflopen .
overigens was de computer aansluitsnoer een goed gekeurde snoer die zomaar ergens in het midden begon te fikken

Op 11 augustus 2021 09:54:36 schreef Roetzen:
[...]
Tja, die Engelsen... ze doen wel meer dingen "iets anders". Van twee kanten apart afzekeren met 16A zou inderdaad beter zijn. Maar dan wel met gekoppelde automaten anders kunt je weer situaties krijgen die we naar de huidige maatstaven als onveilig zouden beschouwen. Maar ja, toen dat ringsysteem bedacht werd, waren er nog geen automaten, laat staan gekoppelde automaten.

[...]
Omdat hier de stekker er op twee manieren in kan, zou je dan altijd dubbel moeten zekeren. Zie je dat zitten, een eurostekker met twee zekeringen er in?

waarom niet , zekeringen kunnen ze zo groot of klein maken als nodig is
bovendien hoeven ze maar 1 ader af te zekeren indien het apparaat achter een aardlekschakelaar zit
en als de kans op brand door extra zekeringen ook maar 1% afneemt zou ik het gewoon doen .

Sine

Moderator

Op 11 augustus 2021 09:31:15 schreef klaasy:
toch heb ik een computer netsnoer net als de bekende sterretjes over een stuk van 30 cm zien weg fikken, de schroef zekering van 16A ging er niet uit.

Dan kom je weer bij dat ondeugdelijk spul niet verkocht mag worden. En keurmerkjes zeggen daar helaas weinig, in China drukt men die gewoon mee.
En dan zitten er stiekem CCA geleiders in met de halve aderdiameter dan opgegeven.
Ook een eventuele zekering in de stekker gaat je daarbij niet redden.

Ofwel, als ik iets ook maar een beetje niet vertrouw gaat het de vuilnisbak in, daaronder vallen dat soort netsnoeren en adapters.

Op 11 augustus 2021 11:16:24 schreef klaasy:
[...]
waarom niet , zekeringen kunnen ze zo groot of klein maken als nodig is

Zekeringen kunnen niet willekeurig klein gemaakt worden. Een 20 mm glaszekering is wel zo'n beetje het minimum voor een netspanning van nominaal 230 Volt. Wordt het te klein dan dooft de vlamboog niet met zekerheid.

bovendien hoeven ze maar 1 ader af te zekeren indien het apparaat achter een aardlekschakelaar zit

Hmmm....

en als de kans op brand door extra zekeringen ook maar 1% afneemt zou ik het gewoon doen .

Bij zulke kleine percentages loop je al gauw tegen de wet van de verminderde meeropbrengst aan. De extra maatregelen die je neemt brengen zelf ook weer een risico met zich mee. Een zekering in een stekker kan zelf ook weer oorzaak van brand zijn. Vooral als dat allemaal in een te kleine ruimte gepropt moet worden. En met 100 stekkers in huis met een zekering er in slaat die 1% winst al gauw om in een paar procent verlies.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 10 augustus 2021 15:14:48 schreef bprosman:
mag je die er af knippen en een Nederlandse aan zetten ?

Ik neem aan dat menigeen die apparaatzekering weg laat omdat er toch al een zekering in de UK stekker zit.
Als je de UK stekker vervangt door een NL type dan zou ik toch maar zelf een zekering toevoegen of even in het apparaat kijken of er al eentje in zit.
Ik heb in Wales in een oud huis gezien dat daar 30+ ampere automaten werden gebruikt. De exacte waarde weet ik niet meer.
Dan is het niet zo vreemd dat men nog per apparaat in de stekker zekert.

reading can seriously damage your ignorance

Op 11 augustus 2021 11:53:15 schreef hennep:
[...]

Ik neem aan dat menigeen die apparaatzekering weg laat omdat er toch al een zekering in de UK stekker zit.

Dat is een aanname die niet meer van deze tijd is. Apparaten worden niet meer gemaakt alleen voor de UK markt. Als een apparaatzekering nodig is, zal de fabrikant die er in zetten. Ze gaan geen apparaten maken speciaal voor de UK markt zonder apparaatzekering die voor de rest van de wereld wel nodig is.

Als je de UK stekker vervangt door een NL type dan zou ik toch maar zelf een zekering toevoegen of even in het apparaat kijken of er al eentje in zit.

Dat is echt niet nodig.

Ik heb in Wales in een oud huis gezien dat daar 30+ ampere automaten werden gebruikt. De exacte waarde weet ik niet meer.
Dan is het niet zo vreemd dat men nog per apparaat in de stekker zekert.

Dat dus zo'n ringsysteem. Ja, DAAR heeft die zekering in de stekker zin.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 11 augustus 2021 12:03:20 schreef Roetzen:
Dat is echt niet nodig.

En dat zeg je zonder te weten om wat voor apparaat het gaat. Misschien wel een chinees prul of iets in de UK gemaakt voor hun markt.
Bram is een gewaardeerd deelnemer van dit forum. Het is door iemand anders gemaakt, kijk toch maar even in het apparaat Bram :-)

reading can seriously damage your ignorance