Liebherr koelkast.

Hallo, ik heb een koel/vrieskast, 11 jaar oud, het type-nummer is CUNesf3513 index 21A/001, en het service nummer is 9990022-01.
Na al die jaren goed te hebben gewerkt, stopte hij er mee, d.w.z.de vriezer doet het uitstekend, maar de koeling doet het, nadat ik de stekker eruit getrokken hebt, en na 5 minuten weer aangesloten hebt, doet hij het weer super.
De motor doet het ook goed, een mooi zacht geluid.
Afgelopen week een monteur laten komen (a 70 euro), en ik hoorde de prijzen al oplopen, hij zat in no-time aan de 350-400 euro.
Hij zou overleggen aan de zaak, en ik zou later terug gebeld worden.
En dat gebeurde dan ook, met de mededeling dat ik beter een andere kon kopen.
Daar zat ik dan, want ik kon het ff niet missen.
Maar naarmate de tijd vorderden, werd ik steeds strijdvaardiger, en besloot ik op internet te gaan struinen, en zie het, dankzij deze site, weer helemaal zitten.
Dat relais, zit tegen de motor aan, als ik het goed hebt begrepen, en na de onderkant bekeken te hebben, moet het voor mij ook mogelijk zijn om dit te fiksen.

Maar ik sta open voor jullie reacties, en aanvullingen.

Hartelijk dank.

Op 8 augustus 2021 14:06:43 schreef Ruud777:
Na al die jaren goed te hebben gewerkt, stopte hij er mee, d.w.z.de vriezer doet het uitstekend, maar de koeling doet het, nadat ik de stekker eruit getrokken hebt, en na 5 minuten weer aangesloten hebt, doet hij het weer super.
.

Ik kan er geen touw aan vastknopen.
Kun je nog een poging doen?
Wat gaat, wat gaat niet? Wat is de klacht? Wat heb je vastgesteld?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het vriesgedeelte doet het goed, maar de koeling stopt na een uurtje, ik trek dan de stekker er uit, en na 5 minuten weer in de contactdoos, en de koeling doet het weer, en na een uur kapt hij er weer mee.

Oke, het vriesgedeelte doet het uitstekend, maar het koelgedeelte niet.
Vervolgens haal ik de stekker uit de contactdoos, en na 5 minuten er weer in.
Vervolgens blijkt de koeling wel te werken, en de koeling werkt uitstekend, maar na een uur stopt hij weer.
De motor blijft - heel mooi- draaien, niets op aan te merken.
Alleen, waar moet ik het euvel zoeken, en afgaande op diverse opmerkingen, zou ik het dus bij het relais moeten zoeken.

Ik zou overal voorlopig even afblijven en de reacties hier afwachten.

Als ik tss de lijnen lees heb je het over de startrelais op de motor? Dan draait die niet en je schrijft dat de motor mooi draait. Ik kijk het straks eens in.

Wat zijn je vaardigheden betreffende foutzoeken, demonteren en meteingen uitvoeren?

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 8 augustus 2021 14:52:02 (16%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zal het nogmaals uitleggen.
mijn Liebherr koel/vriescombi deed het, tot voor kort prima.
Maar een week terug, kreeg ik in de gaten dat het koelgedeelte het niet meer deed.
Het vriesgedeelte doet het prima.
De motor draait ook goed, een mooie zachte brom, maar hij werkt.
Er werd mij, door een kennis van mij, aangeraden om de stekker een X-aantal minuten los te koppelen, wat ik vervolgens ook hebt gedaan.
Na 5 minuten weer aangesloten, en wat bleek, de koeling deed het weer.
Dat duurde een uurtje, om vervolgens weer te stoppen met koelen.
Alleen de vriezer draait gewoon door, valt niets op aan te merken.
ik haal de stekker weer uit de contactdoos, wacht een 5 minuten,doet de stekker er weer in, en hij doet het weer, maar na een uur is het koelgedeelte weer uitgeschakeld.
Dus ik herhaal de procedure weer, stekker er uit, 5 minuten wachten, vervolgens stekker er weer in, en de koeling doet het weer.
Is het nu misschien duidelijker.
Maar na enig denken, kan het het relais misschien niet zijn, want dan zou het vriesgedeelte ook uitgeschakeld zijn.

Heel graag jullie mening hierover.

Beste mensen, bij voorbaat mijn dank.

O-ja, mijn vaardigheden, betreffende het zoeken naar fouten en gebreken zijn nul, nul, dus niks, ik draai er evenwel mijn hand er niet voor om, om dit soort klussen te doen, ik maak foto,s ervan, eventueel schetsen, en gaat zeer omslachtig te werk, misschien niet economisch verantwoord, maar ik ben gepensioneerd, dus heb tijd zat, alleen, waar ik van baal is, dat er zo snel word geopperd, te oud en te duur voor reparatie, en koop maar een nieuwe.
Ik leef van AOW en een pensioentje, dus moet ook uitkijken, ik heb deze kast 11 jaar terug gekocht voor 1300 euro, en men zei me, dat het een topmachine was, misschien dat men sterk overdrijft, maar dan ga je toch twijfelen aan de eerlijkheid van dit soort zaken.

Met vriendelijke groet, Ruud.

zit er 1 compressor in? dan kan het niet de compressor zijn, die doet koeling en vriezer beiden. als het een no frost kast is, dan denk ik het bekende probleem, eens 3 dagen ontdooien zodat het ijs er helemaal uit is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een nofrost diepvries met klassieke ijskastkoeling en wisselventiel in het koelcircuit. Dit verklaart de korte koelperiode in de frigo.

Zoals testman reeds schrijft. 48u stekker uit en deuren open. Daarna het resultaat terug bekijken. Is het direct goed of niet en komt het na enkele weken terug.

Mogelijkheden:
Deur niet goed gesloten geweest (komt veel voor)
Sensorprobleem (komt veel voor)
Ontdooiprobleem (soms , sensor of verwarming)
Gasprobleem (zeldzaam)

Draait de ventilator in de diepvries? En valt die stil bij het openen vd deur?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik vermoed een defecte NTC in verdamper koelgedeelte daardoor gaat de kast 1x koelen en meet een te koude verdamper, maar is in werkelijkheid niet.. NTC is te vervangen, maar zit ingeschuimd in achterwand...

Koeltechnisch bewees je al dat de kast goed werkt, stekker er uit/in, kast reset begint te koelen als eerste in koelgedeelte en stopt...

Dus geen compressor, 3 weg klep of gas te kort..

Je kan het tijdelijk oplossen door tijdschakelaar tussen je netsnoer te zetten en kast elk uur 5 min uit

@smd Dat is samen met de diepvries ontdooisensor de meeste kans ALS het een sensor is. Wat mij hier tegenhoud is TS opzadelen met een heel ingrijpende sensorwissel waarna later komt te blijken dat het toch wat anders was. Statistieken heb je in je voordeel maar statistieken staan niet op 100% betreffende dit euvel. Hoe kunnen we missingen vermijden?

Eliminatie bv?
Eerst ontdooien om vastvriesscenario's te elimineren bv?
Na het ontdooien is een rudimentaire test van de sensoren mogelijk maar aan de stekkertjes komen (achterkant hoofdprint achteraan naast motor) is voor een leek ook geen sinecure. Rudimentair want sensoren durven tijdens het krimpen vanwege de koude pas afwijkingen te vertonen als ze pas koud hebben.
Als het toestel na 48u op kamertemperatuur is zouden alle sensoren (4 tal) allen dezelfde waarde moeten geven.

Zekerheid omtrent de verdampersensor is er mijn inziens pas als je de waarde nameet tijdens het vriezen van de verdamperplaat en de waarde vergelijken met de gemeten verdamperwaarde op de plaats waar de verdampersensor zich bevindt.

Volgens mij gaat TS dan zijn handen vol hebben. Een sensor op goed geluk vervangen is uiteraard nog een optie. Benieuwd naar de afloop hiervan.

Een test van de onderdelen via de service mode kan ook om het een en ander uit te sluiten. Sensors testen via dit menu is niet mogelijk daar er geen display is.

Het spijtige is dat TS blijkbaar op een niet-goedwillende of weinig-kennis hebbende servicedienst gevallen is. Voor 70 euro behoor je een accurate diagnose te bekomen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hartelijk dank voor jullie meningen.
Ik denk dat ik dan eerst eens de kast een paar dagen open laat staan, laten ontdooien en dan opnieuw opstarten.
Welk bedrijf, is volgens jullie goed in onderdelen?
Die sensor zit in het koelgedeelte, bij mij links halverwege, zo,n onderdeel is wel te vervangen door mezelf, denk ik?

Beste mensen, nogmaals hartelijk dank.

Dat is de koelkast luchtvoeler(air sensor), niet degene die wij bedoelen. Die (evaporator sensor)zit in het PU schuim tussen de verdamper (alu vriesplaat) en de plastiek achterwand binnen in de frigo. De boel slopen (gat in binnenmantel maken dus) en dat op een professionele manier liefst, is daar de oplossing, als het probleem zich daar situeert uiteraard.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb het even opgezocht. Deze kit om de verdampersensor te vervangen is niet zo invasief. De oude blijft zitten binnenin en de nieuwe komt er bovenop. Heel eenvoudig.

deze dus:
https://www.google.com/search?q=6942256+liebherr&client=firefox-b-…

Als je je mail in je persoonlijke gegevens zet zal ik de info doorsturen.

De schurken vragen hier wel iets van een 60 euro voor.

Bestel nr is volgens mij: 959008400

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee, dat klopt. Dat is hem. Moet toch lukken?? Dit is de meest voor de hand liggende sensor die defect is.. Koeltechnisch wekt kast OK alleen komt noot meer bij..

Je hebt gelijk @smd. Ik dacht dat de sensor vervangen gans de boel slopen was maar bij deze hebben ze het netjes opgelost. Het gaat een gok blijven (hoewel een best aannemelijke gezien de fout) maar de prijs is beter koop blijkbaar dan een fluthersteller over de vloer krijgen. Als ik het moest doen dan verving ik die van de diepvries ook kwestie van vermijden om een abonnement te moeten uitschijven.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb zojuist de sensor en behuizing bekeken, bij 1 van de typen, (aangegeven op een aanwijzing van 1 van jullie), stond ongeveer zo,n type, de zijkant met sleuven komt overeen,(ook i.v.m. het schroefje), alleen de achterzijde is iets langer, maar volgens mij maakt dat niets uit, omdat daar het aansluitsnoertje doorloopt, bij mij is de lengte van dat onderdeel ongeveer 6cm.
Of is ieder onderdeel type-gebonden?

Het stuk dat jij hebt is OEM en gaat samen met een ingeschuimde sensor. Mijn onderdeel is deel van een herstelset met opbouwsensor. Bij ombouw dien je dus de lange te gebruiken.
Dus. De jouwe bevat 1 sensor (airsensor) de kit bevat ombouw plastiek en extra 2de sensor(verdampersensor). De 2 sensoren gaan dus samen in dat ene ombouwplastiekje.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 10 augustus 2021 16:31:28 (32%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat ik wel gezien hebt, bij het openschroeven van de sensor, dat de bedrading (die vanuit de achterwand komt)met stekkertjes verbonden is met de print.
Kan ik enkel die print vervangen, of moet de kabel er ook uit?

Op 10 augustus 2021 16:33:56 schreef Ruud777:
Kan ik enkel die print vervangen, of moet de kabel er ook uit?

Voor dit soort logica heb ik te weinig hersencapaciteit. Kun je de gedachtengang wat duidelijker stellen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Printplaat vervangen? nee alleen de sensor!! printplaat = Jackpot.. PS: Ondersteun evt met foto.. Weten wij het zeker..

Alleen 1 ding, hoe plaats ik een foto?

Je hebt gelijk, enkel de sensor, en misschien is het makkelijker dan ik dacht, want het gat in de achterwand is zeer ruim, en de kabel die er door gaat, is omgeven door een stukje schuimrubber, en als ik het heen en weer haal, dan hoor ik het rammelen op de achterwand, ik ga morgen weer verder.

Bedankt, tot zover.

Hensz

Golden Member

Op 8 augustus 2021 20:47:33 schreef Ruud777:
Ik denk dat ik dan eerst eens de kast een paar dagen open laat staan, laten ontdooien en dan opnieuw opstarten.

Hoe is het daarmee afgelopen?

Don't Panic!

Hij staat nog open en volledig van de spanning af, ik laat hem zo lang mogelijk staan.
Ik denk dat ik het vrijdag weer gaat proberen, trouwens, ik ontdooide hem wel regelmatig, zeker voor de vriezer.