Zanussi wasdroger defect

Hallo allemaal

De Zanussi Lindo 100 (van mijn dochter) wil niet meer opstarten.

Na verscheidene keren op de aan/uit knop drukken, lichten heel even (ong 1 sec.) de paneellichtjes op. Deze doven dan uit en na herhaaldelijk drukken op aan/uit knop herhaald zich dit proces (ong 1 op de 10 x drukken)
Dacht zelf het is de schakelaar op de printplaat maar dat was niet zo. Printplaat meegenomen naar onderdelenschop, die vermoedde dat het euvel bij de andere printplaat (aan de zijkant) zat. Deze gebracht en na "reparatie a € 45,-) weer gemonteerd maar geen verandering!
Daarom denk ik dat probleem bij de printplaat van het frontpaneel zit.

Bij onderste foto is linksonder een scheurtje te zien, maar krijg geen reactie als ik hierop druk, wat je meestal wel hebt bij een los contact.
Dus als iemand n idee heeft hoor ik het graag
mvg Chrit

Ben je handig met een meetinstrument?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kijk een na of Vcc en Vee een normale waarde hebben? Meet ook op acv om rimpel na te kijken.

Trek alle draden uit de hoofdprint om storing te vermijden. Enkel de 230 ingang (netspanning) en de 4 aderige stekker die naar de bediening loopt laten insteken.

Info in bijlage

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meet eerst na of de print aan zijkant wel de juiste spanningen afgeeft zoals EricN zegt.. PS : meestal is het ook de print aan de zijkant!! Relais op die print goed vastgesoldeerd?? Ik zou mn 45 euro reclaimen...

Oei, als ik zeg n beetje dan bedoel ik spanning/stroom of weerstand, maar vcc en vee gaat mijn petje te boven, maar toch bedankt.
Maar blijf toch vermoeden dat het n los kontact betreft. Als n component kapot zou zijn zullen de lampjes nooit meer oplichten.

Vcc en Vee zijn gewoon de spanningen op de stekker met 4 draadjes (zie schema). de andere 2 zijn de massa waar je je zwarte meetpen moet op zetten om de 2 spanningen te kunnen meten en de data aansluiting die meestal rond de2.5-3.5 VDC bevind. Vcc schat ik 5v.

Heel eenvoudige meting, 4 draden schema voorhanden...

Leg alles eens los behalve de gevraagde..

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ja inderdaad met die bijlage wordt het duidelijk.
Vanavond geen tijd meer, maar laat morgen wat weten.
Bedankt!

Meting vandaag gedaan; op VEE meet ik 13V en op VCC meet ik 5V.
tijdens het meten op de printplaat (bediening) gingen opeens de leds branden. Nu bleven ze branden, kon zelfs de aan/uit knop bedienen, maar na n tijdje toch weer alles uit.?!

Dan wederom meten... Lijkt toch met scheurtje te maken hebben??

Jep. Blijven meten en mss de koperbaantjes volgen en wat verderop de meting doen. Ik zie op de foto niet direct een barst. Kun je een betere foto maken?
Heb je de alles los test gedaan?
Mss de haardrogertest eens proberen. Lekker opwarmen en kijken naar reactie.
Wel een voor een opwarmen zodat als er reactie hebt kunt weten wat je juist aan het opwarmen was.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ok, ik blijf zoeken, maar ga ook op zoek naar een vervangende printplaat.

Je wil een bedieningsprint of vermogens module?? Ik zal het in de gaten houden!!

Ik blijf toch denken dat het n defect is in de bedieningsprint

Als de spanningen blijven, is het IDD bedieningsprint.. Scheurtje eerst maar herstellen??

dat zal niet lukken, ik ga op zoek naar n vervangingsprint.