per abuis 20A groep met 20A afgezekerd

Een verlichtingsinstallatie verbruikt 3500W en heeft een 20A groep in eigen schakelkast. Deze groep is per abuis afgezekerd met een 20A groep in de hoofdverdeelkast (had natuurlijk 35A moeten zijn). Nu vraag ik me af of dat kwaad kan, want de 20A groep kan 4600W aan en de installatie verbruikt 3500W.

Het idee van "35A" in de hoofdverdeel kast is dat ALS er een keer kortsluiting is, je niet op twee verschillende plekken een zekering moet gaan vervangen (of resetten). "selectief" heet dat.

ALS je in de hoofdverdeelkast 35A afzekert, dan zijn er strengere eisen aan de kabeldikte en -lengte dan wanneer er 20A afgezekerd is. Dus die verhogen... of dat zomaar kan, dat kan ik niet zeggen.

Mijn oplossing zou zijn: Nu je er aan denkt: Hang bij beide zekeringen een briefje: Let op is niet selectief t.o.v. <de andere> Als deze uit is controleer ook de andere.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het voldoet niet aan de NEN1010.
Een kleine pleister op de wonde: Maak van je verlichting een 16A beveiliging.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 10 augustus 2021 08:16:23 schreef Toeternietoe:
Het voldoet niet aan de NEN1010.

Dat is een beetje kort door de bocht vind ik: er is geen extra gevaar op deze manier.

Ik zat nog te denken.... Omdat de TS 20A noemt is de kans groot dat ie in Belgie zit.

Dat lokt de opmerking uit: "Dan heeft ie niets met NEN1010 te maken".

Maar Belgie kent een echte keuring van elektrische installaties. Dus hoe het daar met de regels zit en of dit "reden tot afkeur" kan zijn weet ik niet.

Die 16A is nog steeds niet selectief t.o.v. de 20A in de hoofdverdeler.

Eigenlijk moet je constateren: ER kan niet veel in de onderverdeler op diezelfde groep uit de hoofdkast zitten. Die 20A zit daar voor spek-en-bonen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 10 augustus 2021 08:48:21 schreef rew:
Ik zat nog te denken.... Omdat de TS 20A noemt is de kans groot dat ie in Belgie zit.

Goed opgemerkt. Een 20A verlichtingsgroep van 3500W lijkt mij echter meer een bedrijfspand en geen woonhuis. :-)
En TS is ook van NL, dus toch de NEN1010 denk ik.
Maar wel handig als TS dit zelf nog even kan bevestigen.

een lichtinstallatie van dat vermogen, klinkt of er een regelkast licht zit, en daar zit die 20A automaat in. omdat die kast ook uit moet kunnen met zeg een schakelactor of relais vervangen werkt die automaat als werkschakelaar/hoofdschakelaar. het is dus een eindgroep en geen ovk. lijkt me tenminste mogelijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De kabel van de hoofdverdeling naar de schakelkast bepaalt de zekering in de hoofdverdeler. Als die kabel 2,5# is mag je (in België) niet hoger zekeren dan 20A.
Nog een zekering van 20A in de schakelkast heeft dan weinig zin.
Wat je wel zou kunnen doen: verdeel de installatie met een aantal groepen van 10A in de schakelkast. Dan ben je selectief t.o.v. de voorzekering.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 10 augustus 2021 08:30:55 schreef GJ_:
[...]Dat is een beetje kort door de bocht vind ik: er is geen extra gevaar op deze manier.

Toch wel een beetje.
Als op zo’n manier de beveiliging in de hoofdkast er te vaak uit gaat, zal men gaan zoeken naar “creatieve” oplossingen.
Dan zou men maar zo de beveiliging in de hoofdkast kunnen verzwaren naar 25 of nog zwaarder (zoals de TS al voorsteld) zonder rekening te houden of de afgaande bekabeling er wel voor geschikt is, en de aanwezige VEILIGHEIDSaarding voldoende laag is.

Dat is het gevaar van ondoordachte maatregelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

damaak voor de reacties zover. Het gaat om een installatie van verlichting op een tennisbaan in Belgie.

Op 10 augustus 2021 12:18:53 schreef Toeternietoe:
[...]
Toch wel een beetje.
Als op zo’n manier de beveiliging in de hoofdkast er te vaak uit gaat, zal men gaan zoeken naar “creatieve” oplossingen.
Dan zou men maar zo de beveiliging in de hoofdkast kunnen verzwaren naar 25 of nog zwaarder (zoals de TS al voorsteld) zonder rekening te houden of de afgaande bekabeling er wel voor geschikt is, en de aanwezige VEILIGHEIDSaarding voldoende laag is.

Dat is het gevaar van ondoordachte maatregelen.

kul, als er maar 1 automaat in de regelkast zit van 20A, voeding is ook 20A dan gaat er niks uit bij 3500W max. er kan ook een C20 in de hvk zitten en een B20 in de regelkast. ik vermoed lange kabels bij een tennisbaan en miss wat dunne kabel gebruikt.

creatieve oplossingen bij tennisbanen ken ik wel, aardsluiting, hop n tros kroonstenen en aardlek eruit gehaald door piet prul. zat een 400V grondkabel met kroonstenen gelast zo in de grond. stuurkabel met te weinig aders gelegd, dan maar de nul aan de 24V geknoopt, paar honderd mtr verder lichtkast met relais erop 8)7

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 10 augustus 2021 22:44:30 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Bramco68, Dat idee wat iemand voorstelde om de tweede zekering te vervangen door 2x10 lijkt me wel wat. Dan doe je gewoon 1800W op iedere 10A zekering. Dat is echt het netste.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 augustus 2021 23:27:33 schreef rew:
@Bramco68, Dat idee wat iemand voorstelde om de tweede zekering te vervangen door 2x10 lijkt me wel wat. Dan doe je gewoon 1800W op iedere 10A zekering. Dat is echt het netste.

kan dat wel? ik heb nog niet gehoord wat er aan licht zit, kan best eens 4 masten met kwiklampen zijn die doorgekoppeld zijn, dan blijf je zitten met die 20A. als het een lichtregelkast is en geen ovk niks doen aan die beveiliging, het is dan al een eindgroep en kan tevens hoofdschakelaar zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, het zou klote zijn als er maar 1 afgaande kabel is vanaf het punt waar nu de 2e 20A zekering zit.

Het zou zo kunnen zitten:

code:


-------[20]--------X---------X---------
                                       |
                                       |
                      baan             |
                                       |
                                       |
                   X---------X---------

maar het lijkt me veel waarschijnlijker dat het iets is als:

code:


-------[20]+--------X---------X
           |                            
           |                            
           |           baan             
           |                            
           |                            
            --------X---------X

zodat je er:

code:


------+[10]---------X---------X
      +[10]+                            
           |                            
           |           baan             
           |                            
           |                            
            --------X---------X

van kan maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

3500W kan natuurlijk nog net met een 16A zekering,
dus gewoon die tweede vervangen van 20A naar 16A is misschien genoeg?

:)

ik zou alles zo laten.
de 2de zekering is eigenlijk niet nodig aangezien die van 20A in de hoofdkast de kabel al beschermd.
dus een extra zekering van 20A aan de lampenkast kan echt geen kwaad en is nog een extra veiligheid.
gewoon briefje erbij (2kasten) dat er NOG een 20A zekering op die groep zit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2021 10:44:24 schreef fcapri:
de 2de zekering is eigenlijk niet nodig aangezien die van 20A in de hoofdkast de kabel al beschermd.

Dat is een gevaarlijke aanname. We weten niet hoe lang de kabel tussen hoofdkast en schakelkast is. Er is een kans dat die tweede automaat echt noodzaak is.

Op 11 augustus 2021 10:49:57 schreef GJ_:
[...]Dat is een gevaarlijke aanname. We weten niet hoe lang de kabel tussen hoofdkast en schakelkast is. Er is een kans dat die tweede automaat echt noodzaak is.

en jij denkt als je een te dunne kabel gaat beveiligen aan het einde met eenzelfde automaat als vooraan de kabel, dat die er wel uit zou gaan bij directe sluiting op het einde? dacht het niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Nee, de stroom blijft te laag.
Even bij de les blijven GJ_ :-)