Arduino SI5351

Ik wil een VFO gaan maken met een Arduino SI5351.
Heeft iemand daar ervaring mee? Wat heb je nodig naar de SI5351 om de VFO te maken?
Een digitale display zou daarbij ook handig zijn.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ha hansjo,

Een vraag van mijn kant, in welk frequentie gebied ga je de V.F.O. maken en is het voor een analoge of digitale toepassing qua modulatie inhoud ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het is voor een SSB 40M ontvanger met alleen transistoren.

In eerste instantie moet die op 11.43 MHz gaan werken (HF=7 MHz, MF=4,43MHz).
Omdat de SI5351 van 10KHz tot 120 MHz loopt moet deze in de toekomst ook op andere banden kunnen werken.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Ha hansjo,

Duidelijk dan is de Si5351 als directe lokale oscillator mijn in ziens niet te gebruiken.
De periode jitter is 70 Ps piek piek, dat is als klok generator prima daar is het I.C. ook voor gemaakt maar als analoge generator levert dit een te hoge zijbandruis op !
Wat wel kan is een V.F.O. en het klok I.C. gebruiken om te synchroniseren je kunt dan nog steeds digitaal afstemmen......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Las heel eventjes mee en Henk schrijft dat het niet kan?
Afijn ik wil nergens tegen in gaan maar kijk even naar de filmpjes van Charlie Morris –
Hij heeft HEEL erg VEEL met die Si5351 gedaan:
https://www.youtube.com/watch?v=XpxEs2_0ygg
https://www.youtube.com/watch?v=58G5atwBX2M
https://www.youtube.com/results?search_query=SI5351
kweet niet of het de goeie info is dat moeten jullie zelf maar uitzoeken!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Ik geloof niet dat ik geschreven heb dat het niet kan, ik heb alleen gewezen op het feit dat dit een klok I.C. is en niet bedoeld om er een ( zuivere sinus ) mee op te wekken.
Vandaar mijn vraag naar @TS is het voor analoge signalen bedoeld dan is het even opletten.
Als het alleen om een frequentie gaat prima, maar als je vervolgens er nog iets mee wil doen :S

Als de zijbandruis van de oscillator te hoog is dan worden signalen die hier in vallen ook mee omgezet naar je midden frequentie dat is iets wat je niet wil......
Wel kan je het I.C. gebruiken als programmeerbare synthesizer en een V.F.O. vergrendelen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Inderdaad is dit een 'ruiserige' oscillator. Als je er een ontvanger mee bouwt, zal die wel werken, maar minder gevoelig zijn dan een gewone.
Met een phase jitter van wel 70 ps is het signaal gewoon niet schoon.

Een chip die wél ruisarm is, is de Si570. Die heeft een phase jitter van maar 0,3 ps. Daarmee zijn dan ook veel VFO's gebouwd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ik vind dat een VFO gewoon een analoge sinus moet geven..Niks met chips of digitaal geneuzel.Liefst zo stevig mogelijk bouwen..
Maar ja ik ben een ouderwetse ouwe l*l :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 augustus 2021 09:12:16 schreef mel:
Ik vind dat een VFO gewoon een analoge sinus moet geven....

En heb je daar ook nog argumenten bij? Ik denk dat er met jouw randvoorwaarde heel wat systemen niet te bouwen waren geweest.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

PA2OHH heeft met deze module een QRSS ontvanger gemaakt, er zit ook een temperatuur stabilisatie in.
Blijkbaar ruist het ding niet zo erg in deze 'weak signal' toepassing.
Hoe zit het trouwens met een huis, tuin en keuken oscillator? Het analoge ding zeg maar? Wat ruist dat dan?

En hoe verhoudt die 70ps jitter zich ten opzichte van de altijd aanwezige ruis op de HF banden? Frithjof schreef in zijn Ontvangers al dat een ruisgetal rond de 10 dB meer dan voldoende is voor een HF ontvanger. (Anderzijds schreef hij dat faseruis de dynamiek van een ontvanger omlaag brengt ...)

PA2OHH
https://www.qsl.net/pa2ohh/20qrxdcnl.htm

Ook heel veel info, M0IFA:
https://ganymedeham.blogspot.com/search?q=VFO+SI5351

SI5351 als kwadratuur VFO:
http://m0ifa.me/_SYNTH%20SKETCHES/_SI5351/VFO_SDR_0_90_FIXED/

//Edit
Complete beschrijving van een VFO:
https://www.hackster.io/CesarSound/10khz-to-120mhz-vfo-rf-generator-wi…

versie 2:
https://www.hackster.io/CesarSound/10khz-to-225mhz-vfo-rf-generator-wi…

mel

Golden Member

Ik vind ,dat in een ontvanger geen onnodige clock, of anderszins pulsen thuishoren.We zijn geen fabriek, waar deze onvolmaaktheden te omzeilen zijn, Wij zijn(voor het merendeel)gewoon amateurs die het met eenvoudige middelen moeten zien te rooien.Fluitjes, piepjes en digitale (multiplex)systemen maken het nodeloos ingewikkeld, wat ontvangstmogelijkheden betreft.
Maar ik zal wel weer afgeschoten worden... :'(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mel ik vind oud spul ook mooi, maar met een klein laptopje + RSPdx en een Adalm Pluto ontvang ik van 1kHz tot 6000MHz! Ook op de Wijnberg hier bij kasteel Groeneveld :-)
Dat zie ik mij niet doen met een Racal RA17... :P

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Rd12tf,

Ik denk dat in de toepassing die je laat zien het wel redelijkerwijs mogelijk moet zijn.
Het is een vrij kleine bandbreedte < 1,5 Hz aan de andere kant zit de audio modulatie wel heel dicht op de draaggolf.

Mijn opmerking naar @TS is meer uit ervaring dan een berekening, het terug rekenen van time jitter naar fase ruis is met een slag om de arm de andere kant op gaat goed mits je de 4 ruisoppervlakte afzonderlijk gemeten heb !
Maar ik heb wel wat info van metingen die ik vroeger uitgevoerd heb.
Die laten een beeld zien wat niet zo veel van elkaar verschilt een normale industriële signaal generator van de jaren 90 HP bijvoorbeeld heeft een time jitter van 1 ps dat is grofweg 70 x beter als het chipje vandaar :P

De oscillator waar @mel mee doende is ( 10 MHz ) heb ik verleden week mijn model gemeten -100 dBc @ 10 Hz dat is meer als 36 dB beter dan de HP ( 10 MHz ) uit eind jaren 90.....
Als ik grof weg de SI5351 op 10 Hz zou meten kom ik denk ik op -40 dBc 8)7

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 7 augustus 2021 14:28:57 schreef electron920:
Ha Rd12tf,

[...]
Als ik grof weg de SI5351 op 10 Hz zou meten kom ik denk ik op -40 dBc 8)7

Groet,
Henk.

Hallo Henk,
-40dBc vind ik wel erg somber, ik zal ook eens gaan meten eerdaags!
Gezien de populariteit bij de mede hams, verwacht ik wat beters ...

De SI570 is helaas unobtanium geworden, bij Mouser nog als je er minmaal 50 afneemt voor een slordige €3000,-

rob007

Yarr, Matey!

Henk Gelukkig geschreven met een vraagteken!
Heb er wat zal ik zeggen gelukkig? Of Helaas geen verstand van voor de rest?
Misschien wel leuk om mee te experimenteren met een Arduino en zo maar…

(kga weer terug naar mijn verplichtingen PFFfffff 8)7 )

On Topic weer…

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 7 augustus 2021 18:38:48 (12%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Geen punt en terecht dat je wijst op het feit dat het chipje door diverse radio mensen daar voor gebruikt wordt, nu is er wel een verschil in de complexiteit van het bericht, of je een schrijfteken ( heel langzaam ) wil ontvangen of realtime spraak.
Wat ik zo gauw niet kan overzien is de toepassing waarin @hansjo het chipje wil gebruiken, ( S.S.B. ) of dat de juiste keuze is uiteraard werken doet het wel......

Ik zou het er niet zo een twee drie voor gebruiken misschien om de V.F.O. te stabiliseren.
Ik heb nog even gekeken naar de ADF4401A daar heb ik er nog wel een paar van die doet op 4 GHz @100 Hz -30 dB dit is 10 fs dus 7000 x beter dan de SI5351 voor wat de fase jitter betreft !
Voor laag 50 MHz heeft deze chip teveel spurs en was voor mijn toepassing niet bruikbaar ;(

Al dit soort digitale I.C. horen niet in de analoge wereld thuis uitzondering daargelaten !
Ze zijn zeker in ontvangers te vinden denk aan je telefoon, set top box, navigatie, klok functies en alle toepassingen waarin je het bericht kan digitaliseren.
Dat laatste kan vandaag de dag bijna met alles beeld geluid enz....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De Si5351 is zo populair, dat hij moeizaam leverbaar is.
Voor eenvoudige en experimentele toepassingen dus heel veel gebruikt.
Je zie hem ook terug in goedkope bouwsetjes.
Voor deze toepassingen worden goedkope DDS printje uit China ook veel gebruikt.
Ik zou zeggen gewoon doen.

Maar voor serieuze toepassingen niet geschikt, ruis is niet het enige.
Er ontstaan net als bij DDS veel valse frequenties die niet voldoende onderdrukt worden.
Dus je ontvangt signalen die er helemaal niet zijn.
In commerciële ontvangers wordt vaak een DDS gebruikt met VCO met PLL voor het opschonen.
De Si570 (of Si598/Si549) zijn veel schoner en kunnen rechtstreeks gebruikt worden.
De goedkoopste Si570 in CMOS uitvoering is uitstekend geschikt voor een kwalitatief uitstekend VFO.
De Si570 kost minder dan 15 euro en is gewoon goed verkrijgbaar.
Slechts 8 aansluitingen dus eenvoudig ook zonder print bruikbaar.
Complete bouwsets voor deze module zijn gewoon te koop.

73,
Ton
pa0klt.

Ah, de Si598 is nog gewoon leverbaar bij Mouser, bedankt voor de tip!
Begint alleen bij 10MHz, maar daar valt wel een mouw aan te passen...

De si570 en 598 gaan tot 3.45 Mhz, bij sdr dus 3.45/4 en met een if hoger dan 3.45 MHz dus gewoon tot nul.
De Si570 wordt ook door arduino ondersteund.