storing op precies 1 MHz

Dit topic is gesloten

Heeft iemand enig idee wat voor een toestel precies op 1 MHz een sterke ratel veroorzaakt. Op de MG zakradio hoor ik het zeer sterk en op mijn digitale HF transceiver zie ik dat het op precies 1 MHz zit. Volgens peilingen zou het wel eens bij de buren kunnen zitten maar die zijn niet bereid om even een seconde de stroom af te sluiten terwijl ik buiten met een zakradio luister. Bang dat het er uit komt dat het daar zit en ik met een "zendertje" door het huis zal moeten lopen om het storende toestel te lokaliseren.
PLC zal breedbandiger zijn en op alle frequenties storen. De harmonischen van het onbekende signaal neem ik waar tot op 6 MHz.

Op 11 augustus 2021 11:18:27 schreef pa0fmy:
Heeft iemand enig idee wat voor een toestel precies op 1 MHz een sterke ratel veroorzaakt. Op de MG zakradio hoor ik het zeer sterk en op mijn digitale HF transceiver zie ik dat het op precies 1 MHz zit. Volgens peilingen zou het wel eens bij de buren kunnen zitten maar die zijn niet bereid om even een seconde de stroom af te sluiten terwijl ik buiten met een zakradio luister. Bang dat het er uit komt dat het daar zit en ik met een "zendertje" door het huis zal moeten lopen om het storende toestel te lokaliseren.
PLC zal breedbandiger zijn en op alle frequenties storen. De harmonischen van het onbekende signaal neem ik waar tot op 6 MHz.

Het agentschap zal waarschijnlijk ook weinig doen. MG is voor hen nauwelijks meer interessant.
Doet me weer denken aan een gevalletje storing op TV in een heel grijs verleden.
In de jaren 50 of 60 had ERRES (van der Heem) een tv, die stoorde op kanaal 10 (België Vlaams, als de ERRES stond afgestemd op K7. De storing was bekend bij ERRES en bij de handel. ERRES betaalde destijds een vergoeding om het probleem op te lossen (een K4 antenne zetten).
De ERRES handelaar was niet bereid iets te doen en verzekerde de klant dat het niet aan zijn toestel lag en die volhardde dus daarin. De storing in de buurt kon toen niet worden opgelost, totdat....
Een buurtbewoner wilde een nieuwe TV aanschaffen. We vertelden hem over de storing en dat soms de Belgische zender flink vol storing zat (zwaar moiree). Die klant loste het op voor de hele buurt. Hij ging naar onze concurrent, om een TV te kopen, maar hij vertelde van de storing en dat was een voorwaarde om het toestel al dan niet aan te schaffen. De handelaar moest met de billen bloot en paste dan toch maar de antenne van het storing gevende toestel aan, kostte hem best wel wat, want de coulanceregeling van ERRES was voorbij.
Probleem opgelost dus, maar zei onze klant:"Als jij de mensen zo beduvelt, koop ik geen toestel bij jou!". Einde verhaal, wij mochten gewoon de nieuwe TV leveren....

Daar zitten wel de LPAM zenders en die betalen behoorlijk wat voor hun vergunning. Die hebben ook recht op storingsvrije ontvangst in hun verzorgingsgebied. Op 2,3,4,5 en 6 MHz hoor ik 'm ook. Als zendamateur betaal ik ook voor mijn machtiging, dan ga ik er van uit dat ik er ook gebruik van kan maken.

Op 11 augustus 2021 12:06:03 schreef pa0fmy:
Daar zitten wel de LPAM zenders en die betalen behoorlijk wat voor hun vergunning. Die hebben ook recht op storingsvrije ontvangst in hun verzorgingsgebied. Op 2,3,4,5 en 6 MHz hoor ik 'm ook. Als zendamateur betaal ik ook voor mijn machtiging, dan ga ik er van uit dat ik er ook gebruik van kan maken.

Helaas ben je als amateur geen primaire gebruiker van deze frequenties, zelfs niet op secundaire basis.
Grote kans dat ze niet achter hun bureau vandaan komen.

Heb jaren terug ook een zelfde soort storing gehad hier.
Ook met de portable rond de woningen van buren op zoek geweest
naar de storing en kwam bij de naaste buren uit.
Gevraagd of ze de laatste tijd nog iets nieuws hadden aangeschaft
met een stekkker.Bleek een goedkope laptopvoeding te zijn.
Door deze spanningloos te maken was gelijk de storing opgeheven.
De buurman heeft deze omgeruild voor een iets duurdere en het
probleem was opgelost.Storing was toen ook van MG tot in de
tachtigmeterband.
Succes met het oplossen.
.--. .- .---- .- -. -..

Anoniem

Probleem is een beetje dat je als burger niet eigenmachtig mag optreden. Dus als buur niet meewerkt is dat zijn recht.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand hinder ondervindt van een drager op precies 1MHz. Eén bliepje in een ganse frequentieband waar geen vaste zender zit is toch niks om je druk over te maken?

Waarschijnlijk een oudere omvormer of zo, tegenwoordig gaan die hoger in frequentie.
Eigenlijk eerder nuttig, dan kan je je ontvangers afregelen daarop ;-)

@Buzzy, als jij in de jaren 50 al tv's verkocht moet je vast de honderd naderen en veruit het oudste CO lid zijn.

Ik ken een gelijkaardig voorval uit 1979.
In half Baarle-Hertog, was kanaal3 verstoord. De tv kijkers dachten dat er iets een hun tv scheelde en de plaatselijke tv zaak had daarmee zn handen vol. Hij vermoedde dat het van buitenaf kwamen diende een klacht in bij NCS. Als je de dader te pakken krijgt, geef hem dan een fikse boete zei hij nog.
Uiteindelijk bleek dat de antenneversterker van zijn eigen zaak stond te oscilleren.
Hij verontschuldigde zich met rode kaken en zei opgelucht daar moeten we op klinken. Hij haalde drie glazen uit en een pilsje en verdeelde die. Nu ja, tis het gebaar dat telt en hij woonde niet voor niks op 50m van Nederland ;-) ;-)

mel

Golden Member

1MHz,lijkt op een vaste oscillator die staat te stralen...een of andere clock van iets. maar van wat..... :?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het moet iets zijn waar een kristaloscillator in zit en lichtnet wordt gevoed waarbij een brugcel als modulator werkt. Het signaal komt ook via de stroomaansluiting binnen. Op 1,8 Mhz hoor ik ook geratel weet niet of dat dezelfde bron bron is. Deze band is volkomen onbruikbaar bij mij. Kan zijn dat er een microprocessor achter zit. Als de buren niet meewerken zal het moeilijk zijn deze kwijt te raken totdat het apparaat kapot is. In elk geval spreken de buren zich zelf tegen. Zeggen wij veroorzaken geen storing. Vraag ik bewijs het dan even een seconde de stroom er af en ik luister even op straat. Dan is het antwoord stel dat het wel bij ons zit dan moeten we maatregelen nemen. Vind het een vreemde redenering. Als de wifi traag wordt, de auto kan niet meer open, de draadloze telefoon werkt niet meer, DAB valt steeds uit, babyfoon geeft alleen storing, ja dan moet je eens kijken hoe snel ze het oplossen. Dan halen ze mij als deskundige er wel bij of ze gooien het op het draadje boven de tuin waar nooit HF op staat.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 augustus 2021 12:00:51 schreef buzzy:
[...]
In de jaren 50 of 60 had ERRES (van der Heem) een tv, die stoorde op kanaal 10 (België Vlaams, als de ERRES stond afgestemd op K7.

Ha, dat zal wáár wezen. In die tijd was een beeld-MF van 22,5 MHz (en geluid 17 MHz) niet ongewoon. De oscillator stond dus 22,5 MHz hoger dan de te ontvangen beelddraaggolf.
In die Erres was de oscillator erg slecht ontkoppeld van de antenne, en stond dus vrolijk uit te zenden. K10 is (was) precies 21 MHz hoger dan kanaal 7, en de stralende ontvanger veroorzaakte dus een videofrequentie van 1,5 MHz - goed voor zo'n 96 verticale streepjes in het beeld. Geen kaarsrechte, maar golvende: de oscillatorfrequentie liep natuurlijk altijd wat heen en weer.

Een betere ingangstrap in de Erres had dit voorkomen, maar zou ook een paar frank duurder geweest zijn. Het zonder protest plaatsen van een antenne voor een ander (ongestoord) kanaal bij die enkeling die daarom vroeg, was vrij wat goedkoper.

Toch hadden de navolgers betere ingangen, en bovendien werd al gauw een hogere mf gebruikelijk: 38,9/33,4 (beeld/geluid voor 5,5 MHz systeem).

Op 11 augustus 2021 13:52:44 schreef grotedikken:
Uiteindelijk bleek dat de antenneversterker van zijn eigen zaak stond te oscilleren.

Ha, ha.. Iets vergelijkbaars herinner ik me uit IJmuiden, waar een schip reparatie vroeg voor de satellietinstallatie. Er kon niet meer gebeld worden, en ook niet getelext, via de satcom.
Lang verhaal kort: het tv-bolletje (zo'n zeewaardige bolvormige tv-antenne met ingebouwde versterker) stond te oscilleren rond 800 MHz. De tweede harmonische walste steeds door de satcomontvanger heen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

De meesten die radio en tv storing hadden waren daar uiteraard zeer over ontstemd en eisten streng optreden. Het bleek echter dat veel radio en tv storingen ontstonden bij de klager zelf. Niet door kwaad opzet. (Naast CB dan)
Vonkende gas CV thermostaten waren daar een voorbeeld van.

Ik noemde dat het scheetsyndroom. Wie het het eerste riekt is vaak zelf de grootste stinker. :-)

Hoofdschakelaar uit storing blijft. Buren hebben denk ik zelf weinig last. Denk dat ze vaak CD's draaien en TV gaat via Ziggo.

Anoniem

jouw hoofdschakelaar of die van de buren?

Voor je een burenruzie begint, vraag je dan af of wat ratel op frequenties waar toch niks te beleven valt het waard zijn om als onverdraagzaam gebrandmerkt te worden.
Dat is een mesje dat aan 2 kanten snijdt. Dan doen je buren straks misschien vervelend over die boomtak die over hun afsluiting groeit ofzo.

Ik denk dat als ze niet eens een proefje willen doen, dat ze erg op hun privacy gesteld zijn en het je zeker niet in dank zal afgenomen worden als de RCD plots bij hen binnenvalt.

Zelfs indien zij de oorzaak zouden zijn, wat enkel een vermoeden is van je, is het heel wel mogelijk dat de veldsterkte onder de gestelde limieten valt en dat de RCD besluit dat jouw ontvanger te gevoelig is..

Bijvoorbeeld, toen VHF communicatie actueel was, moest de squelch afgesteld worden op een ontvangstniveau van minimaal 0.7µV. Stond die gevoeliger, was je klacht niet ontvankelijk.

Ja.... dat zijn lastige situaties. Je buren te vriend houden is het beste en regelamatig een praatje met ze maken. Ik heb ook es enorme last van storing gehad en vertelde het terlops aan mijn buurman en die kwam meteen met een antwoord: het zou wel eens de internetverbinding via het stopcontact kunnen zijn. (PLC dus....). Ik zei: dat zou heel goed kunnen. Hij was er gelukkig niet tevreden over en heeft alles vervangen via wifi. LET OP: deze beste man werkt bij een drukkerij en wist kennelijk iets van techniek. Gelukkig. Mss had ie zich laten informeren. zijn heel goede buren trouwens. Ik leen regelamtig gereedschap uit. DOEN!! Tot en met een duur lasapparaat.. Of lucht uit de compressor als het opblaasbaarbad voor de kleinkinderen in de tuin weer moet worden opgeblazen. Slang over de schutting en het is geregeld.. Hou ze te vriend. Er is echt veel storing in de lucht de laatste 20 jaar.. dit is serieus een slechte ontwikkeling geweest de afgelopen 20 jaar. Ik heb nog het geluk dat ik vrij ruim woon maar storing is er zeker en in hogere mate toen ik voorheen in Genk woonde (een stad).. Dat ging nog goed die tijd.. Nu pik ik soms storingen op die van een paar 100m verderop lijken te komen :-( Vaak zonnepanelen.... Je hoeft maar rond te rijden met de auto en de autoradio op de midden of lange golf te zetten..

Nu, probeer es precies te peilen waar het vandaan komt met een raamantenne en loop es rond in de buurt. Raamantennes zijn behoorlijk richting gevoelig. Staan er zonnepanelen op het dak? Die kunnen heel veel herrie maken tot wel 200m verderop BTW!! :-(Daar kun je wel AT voor waarschuwen... C2000 heeft namelijk ook veel last van zonnepanelen heb ik vernomen van AT. Ik heb af en toe beroepsmatig te maken met AT... (werk niet voor C2000).. Hoe meer data over zonnepanelen des te beter. Daar moet echt iets aan worden gedaan en er zijn al hier en daar stappen ondernomen naar de fabrikant...

Onderhoud een goede relatie met de buren is het meest belangrijke.. Drink es een pint met hen.

GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2021 13:52:44 schreef grotedikken:
Probleem is een beetje dat je als burger niet eigenmachtig mag optreden.

Het was pas een echt probleem als dat wel kon ;-)

Op 11 augustus 2021 17:26:53 schreef grotedikken:
Voor je een burenruzie begint, vraag je dan af of wat ratel op frequenties waar toch niks te beleven valt het waard zijn om als onverdraagzaam gebrandmerkt te worden.

Op 11 augustus 2021 18:26:15 schreef Bob661:
Ja.... dat zijn lastige situaties. Je buren te vriend houden is het beste en regelamatig een praatje met ze maken.
...
Onderhoud een goede relatie met de buren is het meest belangrijke.. Drink es een pint met hen.

Helemaal waar!

Op 11 augustus 2021 13:52:44 schreef grotedikken:
@Buzzy, als jij in de jaren 50 al tv's verkocht moet je vast de honderd naderen en veruit het oudste CO lid zijn.

Zou het? Ik ben van 1946.....(Oeps ...privacy) Als je rond de 15 bent met thuis een werkplaats voor radio en tv en een enthousiaste pappie, dan wordt je geen huisarts (meestal) :?
Ik ging toen al wel mee helpen met antennes in elkaar zetten. Isolatoren op de pijp vastzetten, lintkabel met slagen in de isolators etc. Mijn vader had destijds al de beschikking over een antenne-level meter van TeWeA en daarmee was snel uitgevogeld waar het storende toestel stond. Het oplossen van de storing heeft hij nog wel geprobeerd bij de eigenaren, maar die waren niet te vermurwen.
Als klein manneke heb ik dus ook de eerste TV's van Philips voorbij zien komen, de TX400 en 500. Als zoiets in de winkel aan stond, er waren overdag geen uitzendingen, maar er was wel een blokgenerator, dan stonden er soms hele drommen voor de etalage, terwijl er weinig was te zien....

Op 11 augustus 2021 15:11:01 schreef pa0fmy:
Hoofdschakelaar uit storing blijft. Buren hebben denk ik zelf weinig last. Denk dat ze vaak CD's draaien en TV gaat via Ziggo.

Ook met Ziggo kan het fout gaan. Niet dat Ziggo een slecht signaal levert hoor, maar de eisen van antennebekabeling in huis zijn ook wat veeleisender geworden. Het gebruik van antenneversterkers met plastic behuizingen en dito stekers, matig afgeschermde coax kabels kunnen het kijkplezier tegenwoordig behoorlijk bederven. Bij dergelijke storingen haal ik alle troep er tussenuit en gebruik merkmateriaal. Meestal houdt ik dan ook nog een doos oude kabel,gamma antenne versterkers , weerstandsplitters en meer van die hobbyzooi over. De klant is wel wat centjes kwijt, maar spreek je ze naderhand, krijg je toch complimentjes dat het beeld zo mooi helder is.

Het zal er een beetje vanaf hangen hoe redelijk die buren zijn en hoe tactvol je het zelf weet te brengen. Als je uitlegt wat je ervaart en dat eens wilt proberen of het mogelijk iets bij hun is (en dat graag wilt oplossen met ze), dan zouden ze best het experiment mee willen doen. Maar als je begint met zwartepieten gaat dat niet lukken.

1MHz klinkt mij als schakelende voeding.

[ps] oh, ik zie dat je poging al geweest is :-S

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

De buren laten regelmatig technische spulletjes repareren van draadloze autosleutels tot televisies. Een verloopplugje voor een koptelefoon krijgen ze gratis mee. Een audiokabeltje is ook zo gesoleerd. Vaak gratis of ik heb een duur onderdeel nodig. Als de bomen in mijn tuin weer te groot worden haal ik er op verzoek weer wat af. Hebben ze meer licht in de tuin. Nu vraag ik om even uit te sluiten of het stoorsignaal bij hun zit en werken ze niet mee en willen ze het gewoon niet snappen. De buurvrouw van de buurvrouw zat al uit het raam te schelden toen ik met een vossenjachtontvanger rondliep. Ze voelde zich onbehaaglijk. Gewoon niet op reageren is het beste want er valt gewoon niet mee te praten, ze zijn gewoon helemaal opgeladen met stresshormonen. Zijn ze bang voor stralingsziekte als ik met een antenne rondloop of opgefokt bij de baas of door collega's op het werk?

Op 11 augustus 2021 12:00:51 schreef buzzy:
[...]Het agentschap zal waarschijnlijk ook weinig doen. MG is voor hen nauwelijks meer interessant.
Doet me weer denken aan een gevalletje storing op TV in een heel grijs verleden.
In de jaren 50 of 60 had ERRES (van der Heem) een tv, die stoorde op kanaal 10 (België Vlaams, als de ERRES stond afgestemd op K7. De storing was bekend bij ERRES en bij de handel. ERRES betaalde destijds een vergoeding om het probleem op te lossen (een K4 antenne zetten).
..

Dat was in een redelijk korte tijdsperiode, ergens tussen 1961 en 1965 schat ik.
Waarom?
De storing was op Goes kanaal 7 kennelijk. Dus dit speelde in Zeeland gok ik.
De oplossing was wat merkwaardig, kijken naar Lopik kanaal 4.

Waarom was dit maar een kort probleem? De PTT zette de kan 7 zender in Goes vrij snel uit want dat gaf problemen met Markelo, ook op kanaal 7. Ned 1 was toen net als Ned2 alleen nog op UHF te ontvangen in het uitzendgebied. In Zeeland is daar nog tegen geprotesteerd, want iedereen moest een een 2e net kastje kopen om ook net 1 te kunnen zien, op kosten gejaagd.
Kom daar nu eens om waar DVB-T schaamteloos wordt vervangen door DVB T2, en dus alle oude digitenne kastjes onbruikbaar zijn. Hoewel, verkoop m in Engeland, daar zenden ze nog uit op DVB, gewoon naast DVB T2, in ieder geval de BBC. Fatsoenlijk, en zo hoort het ook.

In Zeeland is daar nog tegen geprotesteerd, want iedereen moest een een 2e net kastje kopen om ook net 1 te kunnen zien, op kosten gejaagd.

Dat kastje of eventueel een toestel met een UHF tuner was ook nodig voor Ned 2

Op 11 augustus 2021 19:58:34 schreef pa0fmy:
De buurvrouw van de buurvrouw zat al uit het raam te schelden toen ik met een vossenjachtontvanger rondliep. Ze voelde zich onbehaaglijk. Gewoon niet op reageren is het beste want er valt gewoon niet mee te praten, ze zijn gewoon helemaal opgeladen met stresshormonen. Zijn ze bang voor stralingsziekte als ik met een antenne rondloop of opgefokt bij de baas of door collega's op het werk?

Ik zou het wel weten; als ze al gelijk begint te schelden, zou mijn reactie zijn dat de 5G niet helemaal lekker werkt en je daarom even aan het kijken bent waar de versterker opgehangen moet worden >:)

Je buren lijken wel erg onredelijk, zeker als je zoveel voor ze doet. Misschien kun je ze nog overtuigen dat je alleen probeert te achterhalen waar de storing vandaan komt, en als dat een slechte adapter of zo blijkt te zijn, dat jij die dan stil maakt, of een andere voor ze koopt. Hopelijk zijn ze iets welwillender als ze weten dat het hun niets hoeft te kosten, en het voor jou erg fijn is als het probleem opgelost kan worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 augustus 2021 22:27:51 schreef pararuud:
in Engeland, daar zenden ze nog uit op DVB, gewoon naast DVB T2, in ieder geval de BBC. Fatsoenlijk, en zo hoort het ook.

'Sinds april 2020 bedragen de jaarlijkse kosten £ 157,50 voor een kleurenlicentie en £ 53 voor een zwart-witlicentie. De totale inkomsten uit omroepbijdragen bedroegen in 2017-18 3,83 miljard pond.' (Ofcom)

Dat is 4.522.847.000,00 euro.
Hier moet alles voor niks. Laat de mensen hier ook eens wat betalen, dan kan er meer.

e: Ja, om die zwart-witlicentie moest ik ook wel even grinniken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 12 augustus 2021 00:25:01 schreef Frederick E. Terman:
[...]'Sinds april 2020 bedragen de jaarlijkse kosten £ 157,50 voor een kleurenlicentie en £ 53 voor een zwart-witlicentie. De totale inkomsten uit omroepbijdragen bedroegen in 2017-18 3,83 miljard pond.' (Ofcom)

Dat is 4.522.847.000,00 euro.
Hier moet alles voor niks. Laat de mensen hier ook eens wat betalen, dan kan er meer.

Verdomd dat zoek ik op dacht ik:https://en.wikipedia.org/wiki/Television_licence#United_Kingdom

Dan moet je een toestel kopen wat alleen Z/W beeld geeft?
Dat gaat zoeken worden. ;-)

In Zeeland is daar nog tegen geprotesteerd, want iedereen moest een een 2e net kastje kopen om ook net 1 te kunnen zien, op kosten gejaagd.

Off topic; Ik heb hier in mint condition 2 van die kastjes liggen. Ze waren heel goedkoop op een rommelmarkt - in Zeeland! Wie ze wil mag ze hebben.

Dit topic is gesloten