Zekering in Engelse stekkers.

Op 11 augustus 2021 12:34:31 schreef hennep:
[...]
En dat zeg je zonder te weten om wat voor apparaat het gaat.

Ja, dat zeg ik zonder te weten om wat voor apparaat het gaat. Het nut van apparaatzekeringen is sowieso twijfelachtig. Vroeger zette ik zo'n zekeringetje in elk zelf gebouwd apparaat. Maar als er iets stuk gaat, is het eigenlijk nooit die zekering. In de huidige apparaten zie je ook nog maar zelden.

Nee die zekeringen in Engelse stekkers zijn geen vervanging van een apparaatzekering, Die zijn er alleen om te compenseren voor de relatieve onveiligheid van de in het VK met 30+ A afgezekerde ringsystemen.

Bram is een gewaardeerd deelnemer van dit forum.

Dat beïnvloed mijn advies niet. Dat blijft voor iedereen hetzelfde.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 11 augustus 2021 11:53:11 schreef Roetzen:
[...]
Zekeringen kunnen niet willekeurig klein gemaakt worden. Een 20 mm glaszekering is wel zo'n beetje het minimum voor een netspanning van nominaal 230 Volt. Wordt het te klein dan dooft de vlamboog niet met zekerheid.
[...]
Hmmm....
[...]
Bij zulke kleine percentages loop je al gauw tegen de wet van de verminderde meeropbrengst aan. De extra maatregelen die je neemt brengen zelf ook weer een risico met zich mee. Een zekering in een stekker kan zelf ook weer oorzaak van brand zijn. Vooral als dat allemaal in een te kleine ruimte gepropt moet worden. En met 100 stekkers in huis met een zekering er in slaat die 1% winst al gauw om in een paar procent verlies.

de kans dat een zekering van 1A of iets dergelijks brand veroorzaakt is verwaarloosbaar.
veel meer dan dat zullen de meeste laders en adapters niet gebruiken , maar dat zijn wel de apparaten die vaak brand veroorzaken .
en die adapters en laders worden ongezien toch steeds meer in huis omdat tegenwoordig alles draadloos moet zijn dat loopt uiteen van speelgoed tot gereedschap en media app . en hier bedoel ik laptops en mobieltjes mee

GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2021 12:34:31 schreef hennep:
[...]
En dat zeg je zonder te weten om wat voor apparaat het gaat.

Nee, die zekering is bedoeld voor de kabel, niet voor het apparaat. Zo is het nou eenmaal vastgelegd. Er zijn ook maar twee soorten: 3A en 13A. Er zullen genoeg apparaten zijn waar die 3A ook al te veel is. Vroeger zaten er in plaats van 3A ook wel 5A zekeringen in.

Waar is vastgelegd dat dat alleen maar om de kabel gaat?

reading can seriously damage your ignorance
GJ_

Moderator

BS1362

The fuse in a plug is a safety device designed to protect the lead rather than the appliance.

bronnen:
-BS1362
-BS1363
-Electrical Safety First van de the Electrical Safety Council

Op 11 augustus 2021 13:11:07 schreef klaasy:
[...]
de kans dat een zekering van 1A of iets dergelijks brand veroorzaakt is verwaarloosbaar.
veel meer dan dat zullen de meeste laders en adapters niet gebruiken , maar dat zijn wel de apparaten die vaak brand veroorzaken .

De kans dat een zekering van 1A zelf een probleem veroorzaakt is niet nul. Overigens is 1A bij 230 Volt al 230 Watt. Als jij een Chinees prul van een stekkeradapter in huis haalt dat zo warm wordt dat het in brand vliegt dan gaat die zekering van 1A je ook niet redden. Zoals Sine terecht ook al opmerkte.

Het is schijnveiligheid.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2021 13:28:45 schreef Roetzen:
[...]
De kans dat een zekering van 1A zelf een probleem veroorzaakt is niet nul.

ik heb al wat goed geroosterde gammele zekeringhouders gezien. Dan krijg je goedkope pruladapters met goedkope prulzekeringhouders. Als dat op grote schaal word toegepast word de kans dat er een brand door ontstaat groter.

mel

Golden Member

En dan nog zo,n pruladapter in een Gamma wcd, natuurlijk gemonteerd ZONDER montageplaat, wat die verkopen ze niet bij de Gammel.En dan zijn de rapen echt gaar, als het fout gaat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 10 augustus 2021 23:08:36 schreef testman:
stekkers in het vk hebben wel standaard een zekering aan boord, 13A is een bekende, maar ook 6A. ook een schakelaar op het wcd is niet zeldzaam. dat is omdat de installatie een goedkope boel is, hop dikke voeding en alles op 1 groep zetten. apparaten een eigen zekering geven zodat niet meteen alles affikt bij sluiting.

Bij mijn nieuwe scope is ook een UK stekker meegeleverd dus die heb ik even opgezocht.
En inderdaad,er zit een zekering in de steker.Dat wist ik dus niet.
Een zekering van 13 A maar die scope verbruikt minder dan 15 Watt.

Op 11 augustus 2021 13:56:33 schreef mel:
...natuurlijk gemonteerd ZONDER montageplaat, wat die verkopen ze niet bij de Gammel.

Bij Gammel niet, bij Gamma wel.
Geen valse suggesties wekken.

Op 11 augustus 2021 13:28:45 schreef Roetzen:
[...]
De kans dat een zekering van 1A zelf een probleem veroorzaakt is niet nul. Overigens is 1A bij 230 Volt al 230 Watt. Als jij een Chinees prul van een stekkeradapter in huis haalt dat zo warm wordt dat het in brand vliegt dan gaat die zekering van 1A je ook niet redden. Zoals Sine terecht ook al opmerkte.

Het is schijnveiligheid.

goed gerekend maar niet heus , inderdaad is 1A maal 230 v 230W wat je niet mee neemt in je calculatie is de tijd die de zekering nodig heeft om door te smelten , je kan hier dus niet klakkeloos de wet van ohm op toe passen mits je de tijd ook mee neemt in je berekeningen dus W/h of KW/h deze berekeningen kun je los laten op een gebruiker , een zekering valt niet in die categorie beetje onzinnig dus .
over een zekering van 0 ohm met 1A staat dus 0V spanning en 1A x 0V is 0W vermogen
komt nog bij dat de zekering in serie staat met het apparaat zelf , en er dus een spanningsval over dat apparaat staat.
pas als de zekering kapot is staat er 230v over bij 0A en dat is dus opnieuw 0W vermogen

Op 11 augustus 2021 16:43:39 schreef klaasy:
[...]goed gerekend inderdaad is 1A maal 230 v 230W wat je niet mee neemt in je calculatie is de tijd die de zekering nodig heeft om door te smelten , je kan hier dus niet klakkeloos de wet van ohm op toe passen mits je de tijd ook mee neemt in je berekeningen

Die 230 Watt kan onbeperkt lang geleverd worden. Die zekering gaat er niet uit als de stroom beperkt blijft tot 1A. Lang genoeg dus om die prul adapter in de fik te krijgen als er iets mis gaat binnen in dat ding.

Ik blijf er bij: die zekering gaat je niet redden.

daar in tegen over een zekering van 0 ohm met 1A staat dus 0V spanning en 1A x 0V is 0W vermogen.

Een smeltzekering van 0 Ohm kan niet. Er moet enig vermogen in de zekering gedissiepeerd worden anders kan ie nooit smelten bij overbelasting. Niet dat het er verder toe doet. Ook een 0 Ohm zekering gaat je niet redden als dat prul te warm wordt.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mel

Golden Member

Op 11 augustus 2021 16:14:25 schreef KlaasZ:
[...]Bij Gammel niet, bij Gamma wel.
Geen valse suggesties wekken.

Ik heb bij de Gamma nog nooit montageplaten voor opbouwwcd,s gezien...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Hoeveel wil je er hebben: https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=montageplaat

Alleen sinds de Hornbach hier geopend is geen ander bouwmarkt meer gezien van binnen, wat een verademing!

[edit] ik zie alleen het belang van zo'n montage plaat niet ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 11 augustus 2021 17:12:13 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 augustus 2021 16:52:54 schreef Roetzen:
[...]
Die 230 Watt kan onbeperkt lang geleverd worden. Die zekering gaat er niet uit als de stroom beperkt blijft tot 1A. Lang genoeg dus om die prul adapter in de fik te krijgen als er iets mis gaat binnen in dat ding.

Ik blijf er bij: die zekering gaat je niet redden.
[...]
Een smeltzekering van 0 Ohm kan niet. Er moet enig vermogen in de zekering gedissiepeerd worden anders kan ie nooit smelten bij overbelasting. Niet dat het er verder toe doet. Ook een 0 Ohm zekering gaat je niet redden als dat prul te warm wordt.

er moet juist geen vermogen gedissiepeerd worden anders smelt hij niet .

maar om jou gelukkig te maken neem ik een zekering van 0.1 ohm X 1A = 0,1V X 1A = 0.1W ppff ik krijg er al warm van als ik er aan denk.
die 230W die jij berekent kan alleen als het apparaat al volledig in sluiting ligt in elk ander geval is er een spanningsval over het apparaat. en dus minder spanning over de zekering , en dan alleen als de zekering onderbroken is , als hij heel is staat er nagenoeg geen spanning op of over ondanks een tiende ohm weerstand
als er op een zekering 1A staat moet je dit aan houden in berekeningen anders kun je nooit een juiste berekening maken .
een zekering van 1A kan ook defect gaan bij bv 10V en 10ohm en dat is het enorme vermogen van 10W en 220W minder als in jou berekening
in de situatie die jij schets :
230v over een zekering met ( voor het gemak ) 1ohm weerstand zou een stroom opleveren van 230A! in theorie een vermogen van 230v x230A = 52900W
in een duizenste van een seconde want veel langer zal het door smelten met deze stroom niet duren

GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2021 16:10:00 schreef Hubie:
En inderdaad,er zit een zekering in de steker.Dat wist ik dus niet.
Een zekering van 13 A maar die scope verbruikt minder dan 15 Watt.

13A is voor wasmachines en zo. De 3A zekeringen zijn voor lampen, TV's enz. Hier hoort dus gewoon een 3A zekering in denk ik.

Op 11 augustus 2021 17:18:45 schreef GJ_:
[...]13A is voor wasmachines en zo. De 3A zekeringen zijn voor lampen, TV's enz. Hier hoort dus gewoon een 3A zekering in denk ik.

Dat aansluitsnoer voor de scope van Hubie zal wel een universeel aansluitsnoer zijn met apparaatstekker. Daar zit dan standaard 13A in. Die 3A is voor apparaten met een vast aansluitsnoer.

Ik heb overigens nog nooit zo'n 3A zekering gezien. Niet helemaal onlogisch want zoals eerder gesteld, die zekering is alleen om het snoer NAAR het apparaat te beschermen, niet het apparaat als zodanig.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
maartenbakker

Golden Member

Op 11 augustus 2021 13:10:04 schreef Roetzen:
[...]
Het nut van apparaatzekeringen is sowieso twijfelachtig. Vroeger zette ik zo'n zekeringetje in elk zelf gebouwd apparaat. Maar als er iets stuk gaat, is het eigenlijk nooit die zekering. In de huidige apparaten zie je ook nog maar zelden.

Als je weet waar ze zitten, zie je ze wel. In trafo's met ijzerkernen zitten ze vaak meegewikkeld en in schakelende voedingen zijn het vaak geen nette 5x20 glaszekeringetjes maar bijvoorbeeld picofuses, TR5 zekeringen of zekeringweerstanden. Zelfs als een zekering niet tegen defect beschermt, beschermt hij mogelijk wel tegen brand of gevolgschade.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 11 augustus 2021 18:40:05 schreef maartenbakker: Zelfs als een zekering niet tegen defect beschermt,...

Een zekering beschermt toch maar zelden tegen een defect? Dat zouden zekeringen met een kristallen bolletje moeten zijn.

Op 11 augustus 2021 07:42:44 schreef Toeternietoe:
Natuurlijk heb je altijd mensen die zelf een straalkachel op een tweelingsnoertje aansluiten....
Je kunt in de bebouwde kom ook 100 rijden.....

Het verschil is dat die mensen ook verteld is (en steeds verteld wordt door de borden) dat ze geen 100 mogen rijden in de bebouwde kom. Ik denk dat een aanzienlijk deel van de bevolking niet zelf kan bedenken dat een kacheltje op 0.75mm^2 een slecht idee is, zeker als er veel PVC om die aders zit, zodat hij best dik lijkt.

Op 11 augustus 2021 09:35:53 schreef mel:
Zo kan je alles wel beveiligen, er gaat gegarandeerd iets mis(wet van Murpy).

Ik heb best een boel elektronica ontworpen voor veiligheidskritische toepassingen (in de automotive en luchtvaart), en gelukkig denken ze daar niet zoals jij. Als iets redelijkerwijs beveiligd kan worden, doen we dat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Precies. Bij bijvoorbeeld televisies is men daar in de loop van de jaren door schade en schande achtergekomen. Primaire zekeringen zijn daar nuttig tegen de meeste voedingsdefecten (behalve fikkende papiercondensatoren - die 3-draadsgevallen van ITT waren berucht) maar als de afbuiging gaat staan knetteren, zoals in een K40, gebeurt er niks. Dus daar moet de voeding dan weer automatisch op afschakelen. Inderdaad een kwestie van beveiligen wat je redelijkerwijs kunt beveiligen.

Op 11 augustus 2021 18:42:36 schreef GJ_:
[...]Een zekering beschermt toch maar zelden tegen een defect? Dat zouden zekeringen met een kristallen bolletje moeten zijn.

Ik bedoelde eigenlijk gevolgschade binnen het apparaat (dus defecte trafo's, halfgeleiders, enz.). Dat heb ik wel erg onduidelijk opgeschreven, misschien doordat ik als eerste dacht aan fouten van buiten (120/230V, 230/400V, zwevende nul).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een zekering beperkt ook het plof-vermogen. Als er iets stuk gaat (bijvoorbeeld een USB-adapter) en het is gezekerd met 1A dan krijg je als het goed is een klein plofje en wat rookwolkjes. Is het gezekerd met de 16A zekering in de groepenkast dan krijg je een plofje à la Tjernobyl en grote rookwolken met bijbehorende lichtflitsen. Voor straf moet je dan ook naar de meterkast wandelen.

mel

Golden Member

Op 11 augustus 2021 18:51:27 schreef SparkyGSX:
[...]Het verschil is dat die mensen ook verteld is (en steeds verteld wordt door de borden) dat ze geen 100 mogen rijden in de bebouwde kom. Ik denk dat een aanzienlijk deel van de bevolking niet zelf kan bedenken dat een kacheltje op 0.75mm^2 een slecht idee is, zeker als er veel PVC om die aders zit, zodat hij best dik lijkt.

Als je een of ander apparaat koopt, wasmachine of zo, dan staat in de GEBRUIKSAANWIJZING wat het minimum is om aan te sluiten..dus geen 0,75 snoertje..Helaas lezen de meesten de gebruiksaanwijzing nooit...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
hobby luke

Honourable Member

Op 11 augustus 2021 18:01:22 schreef Roetzen:
[...]

Ik heb overigens nog nooit zo'n 3A zekering gezien. Niet helemaal onlogisch want zoals eerder gesteld, die zekering is alleen om het snoer NAAR het apparaat te beschermen, niet het apparaat als zodanig.

Hier een foto van beide:

MVG,
Luc.

Op 11 augustus 2021 17:10:36 schreef Shiptronic:
Hoeveel wil je er hebben: https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=montageplaat

Alleen sinds de Hornbach hier geopend is geen ander bouwmarkt meer gezien van binnen, wat een verademing!

[edit] ik zie alleen het belang van zo'n montage plaat niet ?

Het verhaal is dat wanneer een WCD direct op een houten plaat of ander brandbaar materiaal is gemonteerd, het hout in de fik kan gaan als het WCD in de fik gaat. Een montageplaat zou dat verhinderen.

Tja...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V