Sony KD-49X8307C mainboard componenten storing

Hallo! Ik heb hier een Sony KD-49X8307C televisie staan die zonder duidelijke aanwijzing ineens geen enkel teken van leven meer geeft. Ik vermoed dat het aan het mainboard ("B* Board") ligt. Ik heb een service manual met wat troubleshooting flowcharts, echter kom ik hier niet helemaal uit dus leek het me zinvol om me eens bij dit forum aan te sluiten :)

Voor de goede orde zal ik eerst even proberen om kort uit te leggen welke stappen ik al doorlopen heb. TV op het net aansluiten en de power knop indrukken heeft geen enkel effect, zelfs geen standby-lampjes oid. Ook met de afstandsbediening gaat hij niet aan dus ik vermoed dat het niet aan het knopje op de TV zelf ligt. TV opengemaakt om de voeding ("G* Board") te checken. Hierop meet ik een actieve STBY3.3v en 12,73 V op de "REG12v" output. Deze spanningen kan ik ook meten op de connector op het mainboard dus ik neem aan dat de voeding oké is. Opmerkelijk is dat op het mainboard ("B* Board") de heatsinks van de main SoC en de andere (vermoedelijk) graphics processor na een tijdje normaal warm aanvoelen! Volgens een IR thermometer zijn ze ongeveer 40°C waardoor ik toch zou denken dat ze daadwerkelijk wel iets doen.. Afijn, ik vermoed nog steeds dat het probleem ergens op het mainboard zit, en aangezien een nieuwe ongeveer €200,- kost lijkt het me erg leuk als de huidige te repareren is ;)

De volgende stap die ik nu wil uitvoeren (en waar ik een beetje bij vastloop) ik het controleren van de testpunten zoals beschreven in de eerste paar troubleshooting flowcharts die blijkbaar van toepassing zijn wanneer je een "Dead Set" hebt. Bijvoorbeeld op pagina 88 wordt er gesproken over het meten van voltages over verschillende weerstanden en condensatoren. Het probleem is echter dat er in de service manual wordt gerefereerd naar bijvoorbeeld condensator "C9117", of weerstand "R9186" maar dat deze componenten niet lijken te zijn gelabeld op het mainboard (zie foto). Op de foto zie je dat wel de connectoren, IC's en fuses zijn gelabels, maar ik weet dus niet waar ik de componenten kan vinden die ik volgens de service manual moet nameten :?

Wat betreft die fuses kan ik bij alle fuses die wél zijn bestukt aan beide kanten wel een 5v of 12v meten op het mainboard, dus ik denk dat die allemaal wel oké zijn. Ik heb na wat googelen overigens ook begrepen dat de soldeercontacten van de processoren die onder de heatsinks zitten na verloop van tijd slecht kunnen worden door mechanische spanningen die ontstaan door herhaaldelijk opwarmen en afkoelen van het mainboard en dat dit eventueel ook de symptomen zou kunnen verklaren. Het opnieuw smelten van de soldeertin door de betreffende processoren even te verhitten met een hetelucht soldeerbout zou dan blijkbaar ook een oplossing kunnen zijn als de andere componenten op het mainboard correct lijken te werken. Nu heb ik wel een hetelucht soldeerbout dus op zich zou ik dat best kunnen proberen, maar ik ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en jullie advies hier over.

Ik hoop dat ik zo enigszins duidelijk heb kunnen maken waar ik op vastloop, en ik ben heel benieuwd of er ervaren mensen op dit forum zijn die mij op weg kunnen helpen! O-)

Ik had eenzelfde geval en bleek sluiting te zitten op connectie strip tussen Tcon en beeldscherm. 1 Bruin ctje was de boosdoener met volle sluiting en de Tcon in beveiliging ging... Miss bij jou ook??

Bedankt voor je reactie! Ik neem aan dat de de flexcable tussen de Tcon en het scherm bedoeld, dus zat die condensator die sluiting gaf op jouw Tcon board?

Ik heb alle condensatortjes (als ik er geen heb overgeslagen) even doorgemeten en ik kan er niet één vinden die kortsluiting geeft, zowel op het Tcon board als op het mainboard niet

Ook bij deze zal de EMMC het probleem zijn, een Hynix EMMC met ee "end of life" melding als je deze opnieuw gaat programmeren. Bij deze modellen kom ik zelden iets anders tegen. Een nieuw mainboard voor €200 is een utopie, die kosten wel een beetje meer als ze nog leverbaar zijn.

Op 27 juli 2021 16:56:17 schreef william1967:
Ook bij deze zal de EMMC het probleem zijn, een Hynix EMMC met ee "end of life" melding als je deze opnieuw gaat programmeren. Bij deze modellen kom ik zelden iets anders tegen. Een nieuw mainboard voor €200 is een utopie, die kosten wel een beetje meer als ze nog leverbaar zijn.

Ah dat klinkt niet zo fraai als dat het geval is. Is er misschien een manier waarop ik kan vaststellen dat het daadwerkelijk deze geheugen ic is?

Meten met de service manual die je online kunt vinden is niet erg eenvoudig, echt veel staat er niet in. Mijn persoonlijke ervaring met deze mainboarden is zelden iets anders dan de EMMC.

Op 27 juli 2021 16:56:17 schreef william1967:
Ook bij deze zal de EMMC het probleem zijn, een Hynix EMMC met ee "end of life" melding als je deze opnieuw gaat programmeren. Bij deze modellen kom ik zelden iets anders tegen. Een nieuw mainboard voor €200 is een utopie, die kosten wel een beetje meer als ze nog leverbaar zijn.

Kan ik hieruit trouwens opmaken dat je in staat bent deze EMMC's te programmeren? Ik vermoed dat je daar een speciale programmer voor moet hebben en ook in het bezit moet zijn van de firmware die er op moet worden geflashed.. In theorie zou de defecte EMMC dan kunnen worden vervangen door een nieuwe toch? (reballen ed. even daargelaten). Ik ben benieuwd hoe realistisch dat is en of je me hier misschien mee kunt helpen, als het de moeite waard is.

Een EMMC programmeren is geen probleem, ik heb alle tools daarvoor. Je moet er alleen rekening mee houden dat Netflix en de CI module niet meer werken na het vervangen van de EMMC, dat heeft te maken met bepaalde koppelingen die Sony heeft ingebouwd en waar nog geen oplossing voor gevonden is. Netflix is te omzeilen middels een externe bron.

Op 30 juli 2021 11:25:19 schreef william1967:
Een EMMC programmeren is geen probleem, ik heb alle tools daarvoor. Je moet er alleen rekening mee houden dat Netflix en de CI module niet meer werken na het vervangen van de EMMC, dat heeft te maken met bepaalde koppelingen die Sony heeft ingebouwd en waar nog geen oplossing voor gevonden is. Netflix is te omzeilen middels een externe bron.

Inmiddels toch nog een ander werkend mainboard op de kop kunnen tikken. Wanneer ik deze er op zet vertoont de TV echter nog steeds dezelfde symptomen: geen teken van leven (ook geen standby lampje). Één verschil met dit andere mainboard ten opzichte van de 'oude' is dat ik een hele lichte "bzzzzz" van het tcon board hoor komen. Met het oude mainboard hoor ik helemaal niets. Enig idee @william1967 ? Bedankt alvast!

maartenbakker

Golden Member

Is het hetzelfde mainboard (nummer op het stickertje) of alleen maar dezelfde printplaat (nummer op de print gedrukt)?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 augustus 2021 14:30:58 schreef maartenbakker:
Is het hetzelfde mainboard (nummer op het stickertje) of alleen maar dezelfde printplaat (nummer op de print gedrukt)?

Beiden zijn niet voorzien van een sticker. Het nummer van de kale print zegmaar is hetzelfde. Als het goed is, is dit een mainboard van/voor KD-43X8305C en ik heb hier een KD-49X8307C staan. Voornaamste harware verschil is het schermdiagonaal. Ging er een beetje vanuit dat dat een niet al te groot probleem zou moeten zijn aangezien het mainboard verder ook hetzelfde lijkt.

Op 4 augustus 2021 13:16:52 schreef Elduino:
[...]

Inmiddels toch nog een ander werkend mainboard op de kop kunnen tikken.

En was dat 100% zeker een werkend mainboard?
Tevens moet je bij afwijkende beeldschermen de firmware opnieuw inladen zodat de t-con/beeldscherm weer gekoppeld wordt aan het mainboard.

Ik zou beginnen met een FAT32 geformateerde USB stick te maken met de firmware erop, plaats deze in een USB2.0 poort ( NIET DE 3.0 POORT!!) en dan wachten, het beste neem je een USB stick met controle led zodat je kunt zien of er datatransfer plaatsvindt. Als de led na een paar minuten niet meer knippert is er wat aan de hand, zoniet maak je een goede kans dat na enige tijd de tv weer werkt.

Op 4 augustus 2021 17:16:41 schreef william1967:
[...]

Tevens moet je bij afwijkende beeldschermen de firmware opnieuw inladen zodat de t-con/beeldscherm weer gekoppeld wordt aan het mainboard.

Ik zou beginnen met een FAT32 geformateerde USB stick te maken met de firmware erop, plaats deze in een USB2.0 poort ( NIET DE 3.0 POORT!!) en dan wachten, het beste neem je een USB stick met controle led zodat je kunt zien of er datatransfer plaatsvindt. Als de led na een paar minuten niet meer knippert is er wat aan de hand, zoniet maak je een goede kans dat na enige tijd de tv weer werkt.

Dan ga ik dat eerst even proberen. Zou dit ook moeten kunnen werken zelfs als de TV helemaal geen teken van leven vertoont, als in, geen standbylampje? En kan ik hiervoor het firmwareupdatebestand dat te downloaden is bij sony (https://www.sony.nl/electronics/support/lcd-tvs-android-x83xxc-series/…) gebruiken, of dien ik die firmware ergens anders vandaan te halen?

De link is juist, proberen kun je altijd en het kost niets.

De controle led stopt na enkele seconden al met knipperen (USB 2.0 stick, fat32 geformatteerd, het "sony_dtv0FA50A09A0A9_00014100_155100c1.pkg" bestand in de hoofdmap van de usbstick). Hij lijkt niet zo veel met de firmware usb stick te doen, immers ook nog steeds geen standbylampje oid te bekennen.

Ik ben bang dat er met deze TV meer mis is dan alleen het mainboard? :?

Mocht er echt geen leven meer in te krijgen zijn is het misschien tijd om hem door te schuiven, of bewaar ik hem zelf mocht ik er nog zo een tegenkomen met een ingetikt scherm..

EDIT:

Zojuist heb ik het firmware bestand op de usb stick hernoemd naar "upgrade_loader.pkg" zoals beschreven op dit forum: https://www.badcaps.net/forum/showpost.php?p=1004650&postcount=62, en nu fade de standby led aan/uit in een witte kleur dat aangeeft dat het mainboard met het tcon board wordt gepaird (als ik dit goed begrijp). Blijkbaar is die bestandsnaam dus wel een belangrijk detail. Ik ga dit een tijdje laten lopen en hopen dat hierna weer wat leven in de tv komt O-)

EN NOG EEN EDIT:

Na een paar minuten is het 'standby lampje' van de tv gestopt met wit aan/uit faden, gewoon helemaal uitgegaan. De indicatie led op de usb stick knippert nog wel, maar met een opvallend trage frequentie die ik volgensmij niet niet eerder heb gezien, alsof ie steeds wordt gepowercycled ipv uitgelezen.. Met dezelfde frequentie hoor ik ook het tcon board wel/niet zoemen waar ik deze voorheen continu hoorde zoemen. Zelfde symptoom wanneer de usb stick nu niet is ingeplugd. Is dit herkenbaar gedrag @william1967?

Mocht de EMMC een "end of life" status hebben dan kun je uploaden zoveel je wil maar dat zal weinig helpen naar mijn idee of slechts van tijdelijke duur het probleem oplossen.
Heb je al geprobeerd om nadat het witte ledje stopte met knipperen om de tv aan te zetten met de AB of power toets? De toets moet je even ingedrukt houden voordat het toestel inschakelt.
Hoe lang heeft het uploaden van data ongeveer geduurd?

Sjee zit er een time counter in de EMMC en dan EOL geeft?? moet niet gekker worden...

Op 8 augustus 2021 15:05:45 schreef william1967:
Mocht de EMMC een "end of life" status hebben dan kun je uploaden zoveel je wil maar dat zal weinig helpen naar mijn idee of slechts van tijdelijke duur het probleem oplossen.
Heb je al geprobeerd om nadat het witte ledje stopte met knipperen om de tv aan te zetten met de AB of power toets? De toets moet je even ingedrukt houden voordat het toestel inschakelt.
Hoe lang heeft het uploaden van data ongeveer geduurd?

Aanzetten gaat dus niet (omdat ie lijkt te powercyclen). Opnieuw uploaden lijkt om deze reden ook niet meer te werken.

Ik was er op een gegeven moment bij weggelopen, maar ik schat dat het data uploaden zo rond de 10 minuten (?) duurde.

Data uploaden duurt soms 40 minuten en zelfs langer bij deze modellen, je moet ze aanzetten met de software erin en dan een paar uur laten staan. Ik heb zelfs 1x gehad dat na meer dan 2 uur de tv ineens aanging naar het menu om zenders etc te installeren...

Op 11 augustus 2021 21:20:34 schreef william1967:
Data uploaden duurt soms 40 minuten en zelfs langer bij deze modellen, je moet ze aanzetten met de software erin en dan een paar uur laten staan. Ik heb zelfs 1x gehad dat na meer dan 2 uur de tv ineens aanging naar het menu om zenders etc te installeren...

Ik ben er vrij zeker van dat het mainboard nu niks doet als ik hem met de USB stick erin aanzet (zie het aan/uit gedrag waar ik het eerder over had). Alsof dit mainboard ineens power issues heeft ofzo.

Ik heb hetzelfde firmware trucje nog een keer geprobeerd met het originele mainboard, en deze heeft na 10 minuten bestanden van de USB kopieren een constant brandende blauwe standy LED. Aan het lampje van de usb stick zie ik dat ie op dat moment niet meer aan het lezen is. Ik kan op internet nergens iets vinden over wat deze blauwe led zou moeten betekenen. Enig idee? :S

Blauwe led is mij onbekend, wit, groen en amber ken ik wel bij deze modellen. Ik kan mij ook niet herinneren dat Sony in deze modellen ooit een blauwe led heeft gebruikt.