Ampere beperking tot 40A en dan afstoken

Op 12 augustus 2021 08:41:41 schreef dynasty:
[...]Totaal 40.000W aan panelen en binnenkort komen er nog 6000 W bij.

Dus je installatie trekt het nu al niet en de logische oplossing is dan om NOG meer op te gaan wekken waardoor er nog grotere stromen gaan lopen?

Ben ik de enige die dat niet snapt?

Dominic, je bent niet de enige, ik snap het ook niet.
Als het solarvermogen nog groter wordt is er maar één zinnige oplossing: de hoofdaansluiting verzwaren.
Of de panelen verplaatsen zodat de ene helft 's morgens zon krijgt en de andere helft 's middags.

Totaal 40.000W aan panelen en binnenkort komen er nog 6000 W bij.
Waarom? Omdat ik ze gratis krijg incl 2 SMA omvormers

Dan kan het geld om je aansluiting te verzwaren er wel af lijkt mij. Met die extra gratis stroom verdien je dat zo weer terug.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 12 augustus 2021 10:28:32 schreef KlaasZ:
Dominic, je bent niet de enige, ik snap het ook niet.

Zo moeilijk is dat toch niet? Het grootste deel van de tijd is er niets aan de hand, en kun je alle power verwerken. Alleen tijdens piekuren is er eventjes teveel. Dan is het nogal contra-produktief om weerstanden toe te voegen die altijd power wegstoken. Je moet alleen de piek momenten aanpassen.

De P1 poort van de smart meter geeft precies weer hoeveel power en hoeveel stroom er loopt op elke fase. Daaruit kun je vrij makkelijk bepalen wanneer je moet 'wegstoken'. Een grote boiler is dan misschien de beste weg, als je dat warme water tenminste kunt gebruiken.

Een boiler van 200 liter verbruikt ongeveer 12 kWh om op te warmen van 10 naar 60 graden.

Zie bijvoorbeeld https://www.boilermarkt.nl/Grote-Boilers/

Sine

Moderator

Dat inderdaad, of zet via die weg een begrenzing op enkele omvormers.

via de P1 kun je netjes de vermogens en stromen per fase aflezen.

Op 12 augustus 2021 10:28:32 schreef KlaasZ:
Dominic, je bent niet de enige, ik snap het ook niet.
Als het solarvermogen nog groter wordt is er maar één zinnige oplossing: de hoofdaansluiting verzwaren.
Of de panelen verplaatsen zodat de ene helft 's morgens zon krijgt en de andere helft 's middags.

Rond oktober dan staat de zon zo laag dat je vermogen dusdanig inzakt dat je de helft overhoud dus kan je dan panelen aan zetten.
Niet zo moeilijk toch om dat te snappen….

Op 12 augustus 2021 11:17:56 schreef Sine:
Dat inderdaad, of zet via die weg een begrenzing op enkele omvormers.

via de P1 kun je netjes de vermogens en stromen per fase aflezen.

nee wat ik wil is dat hij 40 A het net in stopt en alles wat daar boven zit weg sluist.
Wat je daar dan aanhangt is niet zo belangrijk

Op 12 augustus 2021 10:35:56 schreef Roland van Leusden:
[...]

Dan kan het geld om je aansluiting te verzwaren er wel af lijkt mij. Met die extra gratis stroom verdien je dat zo weer terug.

Heb je je er wel eens verdiept wat het kost om van 40 naar 60A te gaan?
Geloof mij dat verdien je niet terug.

Sine

Moderator

Op 12 augustus 2021 11:23:15 schreef dynasty:
[...] nee wat ik wil is dat hij 40 A het net in stopt en alles wat daar boven zit weg sluist.
Wat je daar dan aanhangt is niet zo belangrijk

Even voor mijn beeld, wat maakt het verschil tussen opfakkelen en niet het net op duwen?

Voor de eerste heb je in ieder geval hardware nodig om ook daadwerkelijk te stoken, in het laatste geval limiteer je een of meerdere omvormers afhankelijk van de geleverde stroom.

Op 12 augustus 2021 10:18:44 schreef Dominic:
Dus je installatie trekt het nu al niet en de logische oplossing is dan om NOG meer op te gaan wekken waardoor er nog grotere stromen gaan lopen?

Als op 10% van de dagen de stroom uitfloept omdat de stroom te groot wordt, dan kan je nog steeds rendement halen uit "meer panelen" als ide maar (en een paar van de oude) zich koest houden op de dagen dat de opbrengst groot is.

nTS (dynasty die Niet de Thread geStart heeft) heeft kennelijk ruimte en iemand in zijn kennissen kring die oude (lager rendement?) panelen upgrade en de oude aan de straatstenen niet kwijt kan. Hij krijgt dus de panelen, dan is de terugverdientijd per definitie vrijwel nul. Altijd gunstig dus.

Ik sta bij Sine: affakkelen klinkt eenvoudiger, maar als je het kan voorkomen dan is dat nog beter. Gewoon omvormers afschakelen. Informatie verzamelen via de energie-meter. En een 230V 16A relais bij iedere omvormer om die ene omvormer af te schakelen als het te veel wordt. Zo kan je in stapjes van 1-2 kW de boel reguleren naar de "max 40A" die je wil.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Onbegrijpelijk dat TS maar blijft vragen om 'affakkelen".
SMA omvormers kun je gewoon instellen op een max af te geven vermogen.
Dat is de weg om te gaan.
Kost niks, geen hardware nodig, zo klaar. Voordeel is ook nog eens dat de panelen en omvormers nooit meer op hun max hoeven te draaien wat de levensduur ten goede komt.

Op 12 augustus 2021 12:23:53 schreef Zonnepaneeltje:
Onbegrijpelijk dat TS maar blijft vragen om 'affakkelen".
SMA omvormers kun je gewoon instellen op een max af te geven vermogen.
Dat is de weg om te gaan.
Kost niks, geen hardware nodig, zo klaar. Voordeel is ook nog eens dat de panelen en omvormers nooit meer op hun max hoeven te draaien wat de levensduur ten goede komt.

dat is alleen bij de nieuwe niet bij de oude omvormers!

benleentje

Golden Member

Heb die omvormers geen ingang oid om via een relais het ding aan en uit te zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Henk H.

Golden Member

Of kun je de net-ingang van die omvormers niet uitschakelen? De omvormers moeten toch stoppen met leveren als de netspanning wegvalt?

Op 12 augustus 2021 16:17:33 schreef Henk H.:
Of kun je de net-ingang van die omvormers niet uitschakelen? De omvormers moeten toch stoppen met leveren als de netspanning wegvalt?

Wat ik wil is dat hij 40 A het net in blijft drukken en alles daar boven affakkelt, of dat nou 1 of 10A is.
Niks uitzetten

Op 12 augustus 2021 12:23:53 schreef Zonnepaneeltje:
Kost niks, geen hardware nodig, zo klaar.

Jawel. Kost wel wat.

Het idee is dat als panelen 1-10 in de schaduw liggen of de verkeerde hoek op de zon hebben, de panelen 11-20 helemaal niet beperkt moeten worden. Pas als de totale te leveren stroom boven een grenswaarde komt moet er geknepen worden.

@dynasty: Voor de laatste keer WAAROM ZOU JE IN GODSNAAM WILLEN AFFAKKELEN JE KAN VEEL BETER (een paar) OMVORMERS UITZETTEN?????

We hebben het al een paar keer gevraagd. Je blijft de vraag negeren. Dat wordt wederzijds (ik negeer jou) als je niet een keer een zinnig antwoord op de vraag gaat geven.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 12 augustus 2021 17:05:55 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Eventueel een koelcel? En als je een zonnige dag verwacht deze wat extra koud zetten?

Of je zet de koelcel vol in de zon dan zal de koelcompressor automatisch harder werken bij mooi weer :)

Misschien is er wel iemand in de buurt die de gekoelde ruimte voor een prijsje wil huren?

[Bericht gewijzigd door evelo op donderdag 12 augustus 2021 17:31:46 (26%)

mvdk

Golden Member

Op 12 augustus 2021 17:29:07 schreef evelo:
Eventueel een koelcel? En als je een zonnige dag verwacht deze wat extra koud zetten?

Of je zet de koelcel vol in de zon dan zal de koelcompressor automatisch harder werken bij mooi weer :)

Misschien is er wel iemand in de buurt die de gekoelde ruimte voor een prijsje wil huren?

Dan ben je goedkoper uit met een zwaardere aansluiting.. :+

Op 12 augustus 2021 17:03:52 schreef rew:
[...]Jawel. Kost wel wat.

Het idee is dat als panelen 1-10 in de schaduw liggen of de verkeerde hoek op de zon hebben, de panelen 11-20 helemaal niet beperkt moeten worden. Pas als de totale te leveren stroom boven een grenswaarde komt moet er geknepen worden.

@dynasty: Voor de laatste keer WAAROM ZOU JE IN GODSNAAM WILLEN AFFAKKELEN JE KAN VEEL BETER (een paar) OMVORMERS UITZETTEN?????

We hebben het al een paar keer gevraagd. Je blijft de vraag negeren. Dat wordt wederzijds (ik negeer jou) als je niet een keer een zinnig antwoord op de vraag gaat geven.

welke omvormers moet je dan uitzetten? Ik heb er 22 hangen en als je bv 41A opwekt dan gaat hij bv een van 1000W uitschakelen dat zou betekenen dat hij 4A uitschakelt…..
En hoe ga je die omvormer weer aanzetten dan?
Ik wil affakkelen om maximaal stroom het net in te stoppen.

Op 12 augustus 2021 11:33:32 schreef Sine:
[...]

Even voor mijn beeld, wat maakt het verschil tussen opfakkelen en niet het net op duwen?

Voor de eerste heb je in ieder geval hardware nodig om ook daadwerkelijk te stoken, in het laatste geval limiteer je een of meerdere omvormers afhankelijk van de geleverde stroom.

Niet het net op duwen houd in omvormers uitzetten, hoe doe je dat automatisch?
Welke en hoeveel ga je uitzetten?
Hoe ga je ze weer automatisch aanzetten?

Op 12 augustus 2021 15:47:36 schreef benleentje:
Heb die omvormers geen ingang oid om via een relais het ding aan en uit te zetten.

nee

als je zo denkt wordt het nooit iets, op 1A boven het randje gaan schakelen is niet te doen, zoals rew zegt omvormers uitschakelen en nog beter gewoon opruimen wat er meer als 3x40A totaal ligt. om dergelijk vermogen voor vele uren terug te leveren zou ik de installatie die dat moet faciliteren ook eens goed doorlichten, want dit zijn de bekende "kortsluiting" brandjes als daar iets niet vast zit of de boel bejaarde frut is, kabels te dun ook een goede voor ellende..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2021 13:52:37 schreef rew:
Ipv affakkelen (wat in de zomer hitte oplevert, mogelijk in je huis waar het juist al aan de warme kant is...) zou ik overwegen om de zonnecellen kort te sluiten of misschien een kring onderbreken zodat je het gewoon niet opneemt uit de zon.

Maar goed. Idealiter zoals hierboven minder duidelijk aangegeven, meet je de teruggeleverde stroom en niet de door de panelen geleverde stroom. Maar zoeken naar een instelling op je omvormer naar een "max XX A leveren" instelling is natuurlijk het allermakkelijkste.

IK zou denken dat "van nature" een omvormer die mogelijkheid moet hebben. Enerzijds omdat ik ongeveer weet hoe ie in mekaar zit, maar anderzijds moet ie dat ook doen bij de "max XXX" die op de verpakking van het ding staat... STEL je hebt een 3kW omvormer, dan moet ie niet zichzelf kapotwerken door 3.5 te gaan proberen te leveren als er toevallig zoveel uit je panelen komt.

Ik las Sine's opmerking even verkeerd. Ik dacht dat de hele installatie 3.5kW was. Toen ik het voor mezelf even zat na te rekenen het gaat om een 31kW installatie! Van een omvormer die dat kan verwacht ik wel dat dit soort features beschikbaar zijn.

het wordt natuurlijk lastiger als je zeg zes 6kW omvormers hebt. Die allemaal op 4.5kW begrenzen is natuurlijk niet het efficientst.

Het principe van zonnepanelen is als de buitentemperatuur omhoog gaat gaat het vermogen naar beneden dus in de zomer komt het niet voor dat je affakkelt!
Mits het in de zomer erg koud is en veel regent dan is het paneel koud en als dan de zon van achter de wolken komt schiet de opbrengst omhoog dat zijn vaak de momenten dat je dan af moet fakkelen (of een omvormer uit moet zetten) als je hem uit zet is dat uit voorzorg tot het warmer wordt of tot de zon minder fel is / lager staat.

Ik snap nu de achtergrond wat beter. Maar blijf erbij dat niet de panelen maar de omvormers het probleem zijn. Plaats omvormers voor 40A teruglevering en hang voor 100.000Wp aan panelen eraan
Probleem opgelost. Niet zoals je wilt door af te fakkelen, wel door AlTIJD maximaal terug te leveren.

Ooit hier op CO werd me verteld dat de grens waar ik me strikt aan hield, namelijk niet boven het maximum Wp vermogen wat in de handleiding staat aansluiten, gewoon onzin is. Als er te veel vermogen de inverter binnenkomt, wordt het werkpunt minder optimaal gezet zodat de inverter binnen zijn eigen vermogensgrenzen blijft.
Inmiddels ook 556Wp op het en 300W inverter staan en die doet het er prima op...

Op 12 augustus 2021 17:39:30 schreef dynasty:
[...]welke omvormers moet je dan uitzetten? Ik heb er 22 hangen en als je bv 41A opwekt dan gaat hij bv een van 1000W uitschakelen dat zou betekenen dat hij 4A uitschakelt…..
En hoe ga je die omvormer weer aanzetten dan?

Nou, je geeft die omvormer weer een net-aansluiting.

Als je inderdaad 1A boven de limiet zit, dan moet je de tot op dat moment laagste-producerende omvormer uitschakelen. Dat kan best 4A tegelijk zijn. Het voordeel is dat je nu 37A levert en niet nul (en zelf zonder stroom zit).

@R-P, je moet wel opletten dat je niet te veel spanning opwekt: Daar gaat de boel echt kapot van...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/