Zekering in Engelse stekkers.

vergeten

Golden Member

Op 11 augustus 2021 16:10:00 schreef Hubie:
Bij mijn nieuwe scope is ook een UK stekker meegeleverd dus die heb ik even opgezocht.
En inderdaad,er zit een zekering in de steker.Dat wist ik dus niet.
Een zekering van 13 A maar die scope verbruikt minder dan 15 Watt.

Bij mij ook het geval met een HP Laser printer.
UK en NL snoer meegeleverd, in het UK snoer zit die 13A zekering, in het NL snoer niets uiteraard.

Waarmee nogmaals wordt bevestigd dat die 13A zekering alleen het snoer beschermd!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik heb LANG niet alles gelezen.

In het begin van de jaren 60 in Frankrijk was het gebruikelijk om de contactdozen te zekeren. Een zekering bij iedere wandcontactdoos en bij iedere lichtschakelaar.

Ik denk dat het engelse systeem ook deels op deze praktijk gestoeld is. (en dus: In de meter kast weet je niet of je apparaat met 16A of met minder gezekerd moet worden, dus hoe kan je nu daar een zekering plaatsen?)

Nu weten we natuurlijk direct: "Maar dan beveilig je niet de bekabeling in je huis naar de WCDen". Ik weet vrij zeker dat er toen ook al mensen waren die slim zijn. Toch kan zoiets achteraf hartstikke logisch zijn en dat je je niet kan voorstellen dat iemand dat eerder niet heeft bedacht.

Voorbeeldje. Degenen die het weten: Effe niet verklappen.
Elon Musk en SpaceX zijn bezig met "starship" te lanceren. Dat is het ding wat een paar keer bij de landing geexplodeerd is maar de laatste is heel gebleven. Om die in een baan te krijgen heeft ie een boost nodig. Dat ding heet "super heavy". Ook die willen ze tzt na een lancering terug hebben zodat ze niet steeds nieuwe hoeven te maken. Dus die komt net als de Falcon 9 booster weer terug naar beneden. En net als de Falcon 9 heeft ie "grid fins" die helpen met sturen tijdens de afdaling. Hoe zwaar (kW) denk je dat de motoren zijn om die dingen na "stage separation" uit te klappen voor de afdaling ? (Die grid fins zijn best lomp: Een meter of drie!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

@Rew,

De oplossing daarvoor is het zelfde als de zekeringen, gewoon niet meer toepassen.
De gridfins worden niet meer ingeklapt.

https://youtu.be/t705r8ICkRw?t=795

Op 11 augustus 2021 21:19:21 schreef maartenbakker:
Precies. Bij bijvoorbeeld televisies is men daar in de loop van de jaren door schade en schande achtergekomen. Primaire zekeringen zijn daar nuttig tegen de meeste voedingsdefecten (behalve fikkende papiercondensatoren - die 3-draadsgevallen van ITT waren berucht) maar als de afbuiging gaat staan knetteren, zoals in een K40, gebeurt er niks. Dus daar moet de voeding dan weer automatisch op afschakelen. Inderdaad een kwestie van beveiligen wat je redelijkerwijs kunt beveiligen.
[...]Ik bedoelde eigenlijk gevolgschade binnen het apparaat (dus defecte trafo's, halfgeleiders, enz.). Dat heb ik wel erg onduidelijk opgeschreven, misschien doordat ik als eerste dacht aan fouten van buiten (120/230V, 230/400V, zwevende nul).

kan me philips tv's herinneren uit de 90's die de zekering achter de netschakelaar hadden zitten, en die fikte nog weleens uit. kon je zoeken naar een directe sluiting op een algemene groep, bleek het gewoon de tv te zijn. terwijl die T2A zekering dat normaal wel had afgevangen.

en niet te vergeten de varistor in vrijwel elk elektronisch toestel die heeft ingegrepen, zonder extra zekering zou die een groep in sluiting trekken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 augustus 2021 22:37:12 schreef ohm pi:
Een zekering beperkt ook het plof-vermogen. Als er iets stuk gaat (bijvoorbeeld een USB-adapter) en het is gezekerd met 1A dan krijg je als het goed is een klein plofje en wat rookwolkjes. Is het gezekerd met de 16A zekering in de groepenkast dan krijg je een plofje à la Tjernobyl en grote rookwolken met bijbehorende lichtflitsen. Voor straf moet je dan ook naar de meterkast wandelen.

Dat zal allemaal wel maar een harde sluiting tussen nul en fase is meestal niet wat er de oorzaak van is dat dat prul adaptertje echt in de fik gaat. Gevaar ontstaat als dat ding door één of ander defect zo veel vermogen gaat opnemen dat ie (veel) te warm wordt. En zoals ik al eerder betoogd heb, maar niet goed begrepen werd, kan dat met een 1A zekering ook gemakkelijk gebeuren. Met een 1A zekering kan er zonder dat die zekering stuk gaat voor onbeperkte tijd tot 230 Watt uit het stopcontact betrokken worden. Dan wordt dat ding echt veel te heet. Een zekering van 1A beschermt niet tegen (veel) te heet worden van de adapter.

Die schakelende voedinkjes zijn sowieso heel lastig primair af te zekeren. De inschakelpiek is VEEL hoger dan bij een vergelijkbare voeding met een 50 Hz trafo. Om effectief te beschermen tegen oververhitting zou een zekering in de 230 Volt leiding veel lager moeten zijn dan 1A. Maar dan gaat die er uit op de inschakelpiek. Dus dat gaat niet werken.

Voor straf moet je dan ook naar de meterkast

Dat zal je hopelijk leren geen goedkope prullaria in huis te halen. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
maartenbakker

Golden Member

Zoals iemand al schreef: 230W is het verschil tussen "poef" en een nucleaire explosie. Zeker bij schakelende voedingen zijn er nauwelijks faalmodi waarbij hij lang genoeg 230W staat te dissiperen om in brand te vliegen. Overigens heeft men voor inschakelverschijnselen die jij beschrijft, al in het trafotijdperk trage zekeringen ingevoerd. Naar mijn idee heb je het bij 1A afzekering over een laptopvoeding (op de mijne staat 1,6A). Stekervoedinkjes zijn lichter afgezekerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

Bij een flinke schakelende voeding doet de zekering niet veel meer. Ik heb een 600 W voeding, fabrikant schrijft een 15 A T zekering voor vanwege de inschakelpiek. Die is 40 A volgens de datasheet. Voor nominaal vermogen zou 3 A genoeg moeten zijn.

Is nog lastig ook daar een goede power entry, kabel, zekeringhouder en aan/uit schakelaar voor te vinden. Ik wil dat netjes doen, en als je met 15 A afzekert moet het spul dus ook nominaal 15 A kunnen hebben, plus sommige zaken ook de piekstroom. C9/C10 kun je vergeten, die gaan tot 10 A. Wordt dus C19/C20. Schakelaar wordt een industrierelais.

voedingen met een T10 zekering jassen al amper die zekering eruit bij sluiting. de B16 gaat eerder. echter omdat die voeding overal wordt verkocht zit die er toch in om overal aan de eisen te voldoen. ook plaatsen waar het ding direct op C25 wordt voorbeveiligd. je komt ook wel voedingen tegen die zowel op fase als nul zijn beveiligd, vooral oud spul heeft dat bij oa philips. maar ook een bedrijf als delta doet dat nog steeds bij mijn weten. en die die voedingen kun je wel 8 van 1400VA tegelijk op een B16 laten starten. inschakelstroom is goed begrensd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 12 augustus 2021 14:33:26 schreef testman:...maar ook een bedrijf als delta doet dat nog steeds bij mijn weten. en die die voedingen kun je wel 8 van 1400VA tegelijk op een B16 laten starten. inschakelstroom is goed begrensd..

Dat zijn toch peperdure lab voedingen?
Een gewone schakelende voeding kan ook prima begrenst worden, kost je 50 euro of zo.

Op 12 augustus 2021 13:13:55 schreef Henk H.:
Bij een flinke schakelende voeding doet de zekering niet veel meer. Ik heb een 600 W voeding, fabrikant schrijft een 15 A T zekering voor vanwege de inschakelpiek. Die is 40 A volgens de datasheet. Voor nominaal vermogen zou 3 A genoeg moeten zijn.

Dan moet je een betere voeding kopen. Er is geen enkele reden (behalve kosten) waardoor een schakelvoeging een inschakelpiek moet hebben. In tegendeel, ik heb schakelvoedingen voor telecomtoepassing gemaakt (voor 48V in) die een piekstroom hadden van 125% van de nominale max-stroom.

Maar dat kost wel extra onderdelen, en dus geld.

Henk H.

Golden Member

Een TDK Lambda HWS 600-48 voeding van > € 450 ex BTW bij Farnell lijkt me niet de eerste-de-beste-niet-goede-voeding.

Wellicht niet bedoeld voor particulier gebruik of in een elektronica werkplaats maar meer voor in de industriële automatisering en/of professionele IT omgeving (waar er geen B16 voor zit maar wat zwaarders :+ ).

GJ_

Moderator

Op 12 augustus 2021 15:52:55 schreef blurp:
[...]

Dan moet je een betere voeding kopen

Alle industriële voedingen hebben een inschakelpiek van tientallen ampères. Heeft niks met kwaliteit te maken.
Als je ze echt niet wil, bijvoorbeeld als ze na een sleepcontact zitten, moet je een begrenzer van een paar tientjes inbouwen.

inschakelstroom begrenzers zijn bij utiliteit nieuwbouw steeds meer standaard in de meterkast, meestal door ledverlichting met de nodige inschakelstroom. je kunt wel zwaarder gaan zekeren of minder led op een groep zetten, maar dat is duurder aan kabel en meterkast ruimte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer