aansluiten kleine elektromotor

Hallo,
Ik heb een kleine elektromotor die ik graag wil aansluiten (simpel kastje met aan/uit knop). Hij komt uit een koffiezetapparaat.

Op de motor zit een sticker:
ZYT4525-23
230V / 50 Hz
Class 120
239403

Vanwege de 230V / 50 Hz ging ik er vanuit dat het gewoon 230V AC was. Hij doet het wel, maar wordt zeer snel warm. Nu vermoed ik dat het misschien gelijkstroom is. Mede door de rode en zwarte draad (bij wissel zouden ze wel dezelfde kleur hebben lijkt mij).

Vraag: Klopt het dat dit een 230V gelijkspanningsmotor is?
En als dat zo is, hoe sluit ik deze dan aan? Hoe kan ik 230V gelijkrichten? Is het zo simpel als een gelijkrichter kopen en aansluiten of zie ik dingen over het hoofd? En welke specs zou zo'n gelijkrichter moeten hebben.

Bedankt vast.

Staat 50Hz op, dus dat is wisselspanning

Volgens mij een AC motor.

In de koffiemachine draait die niet lang, telkens een korte tijd. Daar is die speciaal op ontworpen. Het geeft niet dat hij warm wordt omdat hij toch telkens tijd krijgt om af te koelen.

Er staat 230v 50Hz en dat is wisselspanning. Misschien dat de motor voor kortstondig gebruik is en daarom heet wordt.

Jacques van Montfort
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hij doet het wel, maar wordt zeer snel warm.

Hoe snel wordt hij hoe warm?

(te lezen als: "het zou best kunnen dat er nix aan de hand is." Zie ook de reactie van @deKees)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 12 augustus 2021 14:09:00 (35%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ah, ok. Toch wisselspanning dus. Leek mij ook al vanwege de 50 Hz.

De stopwatch stond op 16 sec toen er lichte rook uitkwam. Hij kon wel vrij draaien zonder maalmechanisme. Dus normaal wat korter denk ik.

Hij klinkt overigens prima.

rook is ongeveer 2x te lang als toegestaan.

(rook = ongeveer 150 graden schat ik, 75-100 graden zou ik acceptabel vinden. )

15 seconden lijkt me te kort. Dan is er wat mis.

hier geven ze ook al aan dat ie snel heet wordt. ("hot!"). :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er is geen luchtgeleidingskap rond de koelvin.
Die staat dus zo maar een beetje in het rond te waaieren zonder effectief te kunnen koelen.
Ik kan me voorstellen dat er in het originele apparaat een vorm van geleiding aanwezig was.

Dat is wel erg snel.

Of toch DC?? https://www.aliexpress.com/item/1605996478.html

En hier, Ook ZYT4525-23 maar dan DC
https://www.ebay.de/itm/144109542853

[Bericht gewijzigd door deKees op donderdag 12 augustus 2021 14:41:35 (31%)

dit is een permanent magneet motor en dus DC normaal, zit er in die krimpkous geen diode?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Verwarrend dus eigenlijk.
Ik ga wel even kijken of ik snel iets kan maken om de lucht beter door de motor te geleiden. Oude wc rol ofzo :)

GJ_

Moderator

Die zit oa in de Philips HD7765. Waarom zouden ze daar een DC motor in zetten en op de motor AC schrijven?
Ik zie ze ook wel als DC motor, maar dan staat er DC op.

Op 12 augustus 2021 14:34:06 schreef rew:
rook is ongeveer 2x te lang als toegestaan.

(rook = ongeveer 150 graden schat ik, 75-100 graden zou ik acceptabel vinden. )

IEC Class 120 is 120 graden maximaal. Dat is de oude IEC class E voor isolatie.

Nog steeds snel warm.

Ik ga 'm wel verder in elkaar zetten en kijken of het een beetje werkt. En anders misschien een keer een ander motortje zoeken hiervoor.

Of denken jullie dat het nog te proberen is om er nog een gelijkrichter tussen te plaatsen.

Niet onbelast laten draaien dan is het toerental veel te hoog.

LDmicro user.

Duidelijk. Ik ga er dan vanuit dat het is een AC is. Het zou inderdaad raar zijn als de sticker niet klopt.

Dus bedankt voor de reacties. Even kijken wat ik met dit projectje doe.

Op 12 augustus 2021 15:06:24 schreef MGP:
Niet onbelast laten draaien dan is het toerental veel te hoog.

Ook nog te proberen. Thanks.

Sine

Moderator

Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen behalve "laten draaien"?

Nou, eigenlijk niet meer dan waar die voor bedoeld was. Koffiemolen.
Zoals iemand al zei zat deze in zoiets als de Philips HD7765.

Maar ik zet geen koffie in zo'n ding. En om de bonenmaler te bedienen moet je van alles kiezen op de display. En de display was ook nog half kapot. De bonenmaler deed het nog perfect. Nooit rook gezien, maar hij zat zo ingebouwd dat dit intern misschien wel aanwezig was.

Anyway, het komt erop neer dat ik alleen een klein kastje wil overhouden met alleen het maalmechanisme en een aan/uit knop. Een elektrische bonenmaler dus.

Redelijk simpel. Het maalmechanisme eruit en klaar. Nu twijfel ik niet meer over de AC/DC. Dus kan ik verder. Fikt ie toch door, dan zie ik wel weer verder.

Hey, Heb je hem direct aan het net gehangen en wat deed ie toen, behalve heet worden?

Ging ie draaien?

Ik zie her en der advertenties voor deze motor en dan staat er "synchronous" bij. Als ie synchroon is, dan weet ik niet hoe ie normaliter hoort op te starten. Kan zijn dat je met wat stuur-electronica op de print de boel "slim" aan moet sturen. Dan gaat ie van DC nog sneller stuk dan van AC.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja hij gaat gewoon draaien.

Misschien deed de printplaat inderdaad meer dan ik dacht. Ik kijk wel wat ie doet.