Ampere beperking tot 40A en dan afstoken

Op 13 augustus 2021 08:25:16 schreef MGP:
[...]
Dat kan wel, dat heb ik eens een proefopstelling

Dat heb ik hem ook al geschreven, maar blijkbaar wil hij dat niet zien.
En salderen kan je in NL ook zeker nog een aantal jaren, want het wetsvoorstel is er nog niet eens door. De wet is nog niet aangenomen en niet iedereen heeft al een digitale meter. En dat is een vereiste ivm de wet gelijke behandeling.

Op 13 augustus 2021 09:46:00 schreef KlaasZ:
Maar de vraag is of je de energie die je affakkelt ook nuttig kan gebruiken.

Daar gaat het helemaal niet om.
Dit is nu typisch weer een antwoord dat men hier blijkbaar heel normaal vindt.
Ik heb ook wel eens gevraagd: ik rijd in een auto in de derde versnelling, hoe moet ik schakelen naar de vierde. Antwoord dat hier dan volgt: Koop maar een automaat.
Men wil wel interessant doen, maar vooral geen antwoord geven.

Op 13 augustus 2021 12:20:18 schreef MGP:
[...]
Als je de stroom meet moet je normaal gezien weten of het uitgaande stroom is dan wel inkomende stroom en dat is niet zo eenvoudig..

Hahaha, niets zo simpel als meten welke richting het vermogen gaat.

Op 13 augustus 2021 12:41:33 schreef mvdk:
ga op zoek naar een gebruikte draaistroom kWh meter, zo eentje met een ferrarisschijf. Daar sloop je het telwerk uit, en priegelt een contactje in het ding. Een contact wat sluit als de meter terug gaat draaien.

Hoe maak je dat contactje dan? Want die schijf draait linksom of rechtsom en wrijving vinden ze niet fijn. Het moet dus contactloos.
Dan kom je meer in de buurt van een inkremental drehgeber.

[Bericht gewijzigd door stortbak op vrijdag 13 augustus 2021 14:15:58 (16%)

Op 13 augustus 2021 13:14:14 schreef Lambiek:
[...]
Ik heb een keer zoiets voor iemand gemaakt, maar de overtollige energie opslaan heeft niet zo heel veel zin. Tenminste dat was in het geval van de persoon waar het voor was.

Je hebt waarschijnlijk een probleem bij heel zonnige dagen en die hebben we niet zo heel veel hier.

Wat ik toen gedaan heb is de stroom meten in de meterkast en als de stroom te hoog werd dan schakelde er een paar panelen af. Zat ook een vertraging in om niet het ge klapper van de relais te krijgen bij bewolking. Dit was ook een drie fase systeem, er hingen daar drie omvormers.

Je zou zeggen zonde van de energie, maar het systeem werd er efficiënter van omdat de persoon in de zomer een paar strings lostrok van het systeem. Dus bij bewolkt weer minder opbrengst.

Het probleem met de overtollige energie opslaan is, waar laat ik het "het is al door meerdere personen aangehaald hier" Niet dat het niet kan, maar het is minder simpel dan je denkt. Als je het opslaat in een boiler dan moet je het water de zelfde dag nog gebruiken om er de volgende dag weer energie in op te slaan, zoals eerder gezegd hier.

Zo zag de regeling eruit.

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

. Zou je dit ook kunnen maken dat hij geen panelen uitschakelde maar dat er bv een warmte element aan gaat?
Het mooiste zou zijn dat hij alles wat boven de 40 of wat er ingesteld is naar dat element stuurt

mvdk

Golden Member

Op 13 augustus 2021 14:04:23 schreef stortbak:
(...)
Hoe maak je dat contactje dan? Want die schijf draait linksom of rechtsom en wrijving vinden ze niet fijn. Het moet dus contactloos.
Dan kom je meer in de buurt van een inkremental drehgeber.

Zo zwaar/sterk is die schijf niet. Die stopt wel als er iets is wat em tegenhoudt. één draairichting detecteren is genoeg, een stevige eindschakelaar zal het wel doen. En ja, het is wat knutselen, maar mooi hoeft het toch niet te wezen?

Op 13 augustus 2021 14:04:23 schreef stortbak:
Daar gaat het helemaal niet om.
Dit is nu typisch weer een antwoord dat men hier blijkbaar heel normaal vindt.
Ik heb ook wel eens gevraagd: ik rijd in een auto in de derde versnelling, hoe moet ik schakelen naar de vierde. Antwoord dat hier dan volgt: Koop maar een automaat.
Men wil wel interessant doen, maar vooral geen antwoord geven.

Wat is dat nou weer voor kletskoek. Het is toch heel logisch om je af te vragen wat je met die afgefakkelde energie doet? Dat is geen interessantdoenerij maar een serieuze poging om de vraagsteller te laten nadenken over wat hij van plan is. Als je niks nuttigs doet met die afgefakkelde energie, dan kan je net zo goed zorgen dat die energie niet ontstaat.
Dus omvormers afschakelen.

Op 13 augustus 2021 12:20:18 schreef MGP:
Als je de stroom meet moet je normaal gezien weten of het uitgaande stroom is dan wel inkomende stroom en dat is niet zo eenvoudig.

Zou het wel nodig zijn om dat te weten? De vraagsteller heeft een 3x40A aansluiting. De kans dat hij bij normaal verbruik over de 30A raakt lijkt me uitermate klein. Dus als de stroom de 40A bereikt is het vrijwel zeker dat het om teruggeleverde stroom gaat.

@KlaasZ, dat was ook mijn punt.

Op 13 augustus 2021 11:47:21 schreef MGP:
e:/ ik had er al aan gedacht om enkel de stroom te meten en aan 40A een relais te laten schakelen, maar dan moet je zeker zijn dat uw verbruik nooit boven de ~30A uitkomt.

Een instelbaar stroomrelais zou dan voldoende zijn.

LDmicro user.

Op 13 augustus 2021 11:47:21 schreef MGP:
Een instelbaar stroomrelais zou dan voldoende zijn.

Makkelijker gezegd dan overdacht.
Hij wil bij 40A dat meer stroom wordt afgefakkeld.
Stel je neemt zo'n stroomrelais dat dan op 39,9 aanschakelt.
Je gaat dan 10A affakkelen, want op een koele zonnige dag kan hij 50A leveren.
Dan meet die spoel als die 10A belasting loopt nog maar een stroom van 30A.................
Tja dan klapt hij vast weer uit.

Of je zet de hysterese op 15. Dan mist hij echter 14 als zijn panelen 41 opwekken.
Beetje domme oplossing dan.
Of hij moet 10 van die stroom meters aanschaffen die elk maar 1A wegwerken.
Beetje dure oplossing.

Als je de stroomspoel aan de opwekkant zet zou het kunnen.
Heeft hij dan echter veel verbruik in huis zou hij ondanks de 41A opwek toch nog uit het net kunnen gaan trekken als bij 41A een affakkelbelasting van 10A wordt ingeschakeld met een hysterese van 15 en de opwek reduceert tot 25A terwijl hij 30 in huis verbruikt.
Dus tamelijk niet overdacht nutteloos idee, als ik zo vrij mag zijn om dat te melden.

Het moet gewoon proportioneel (is dat het juiste woord?) met triacs worden geregeld, niet met een relais.

Hoe had jij dat stroomrelais in gedachten?

Niet in overdrive gaan hé ;)
We proberen een oplossing te geven zonder te moeten programmeren.

Voor de enkele keren dat dit per jaar gebeurt zal dat allemaal wel meevallen.
Als 10A affakkelen niet genoeg is neem dan 20A of zet het stroomrelais op 35A, mogelijkheden genoeg.

Geen idee welk stroomrelais..

LDmicro user.

Op 13 augustus 2021 16:07:18 schreef MGP:
Niet in overdrive gaan hé ;)

Ik denk al voordat ik antwoord geef.
Sorry, ik stel ook altijd eerst de vraag HOE DAN?............

Geen idee welk stroomrelais..

https://www.entes.eu/epm-34-96/

Maar hoe los je het door mij geschetste probleem op dan met je relais?

benleentje

Golden Member

Zou het wel nodig zijn om dat te weten? De vraagsteller heeft een 3x40A aansluiting. De kans dat hij bij normaal verbruik over de 30A raakt lijkt me uitermate klein. Dus als de stroom de 40A bereikt is het vrijwel zeker dat het om teruggeleverde stroom gaat.

Precies dat was ook mijn gedachte met 40A is 40A ;).

Dan meet die spoel als die 10A belasting loopt nog maar een stroom van 30A.................
Tja dan klapt hij vast weer uit.

Of je zet de hysterese op 15. Dan mist hij echter 14 als zijn panelen 41 opwekken.
Beetje domme oplossing dan.[/quote]Dat heb je nu eenmaal altijd ook als je de slimme meter direct uitleest, je schakelt altijd pas achteraf.
Maar het is veel minder erg dan je denkt, de zekering van 40A waar we het de hele tijd over hebben schakelt bij 45A ook pas na 1 uur pas uit. Dus dat je meetsysteem er af en toe een paar ampère naast zit maak dan ook geen fluit uit.

Mijn voorgestelde relais heeft 2 insteltijden. De eerste delaytijd is dat bij de eerste overstroom er nog niets geschakeld word en als de overstroom langer dan de ingestelde tijd er nog is pas gaat schakelen. De 2de insteltijd is de resettijd. Als het relais op overstroom is geschakelt dan is deze instelling dat het weer na die tijd aangaat.
Echter is dit relais niet geschikt zie ik nu. Het relais meet overstroom en te lage stroom want het is eigenlijk voor een motor o.i.d. bedoeld

Maar het is inderdaad allemaal niet zo simpel als ik eerder vandaag dacht. een stroomrelais kan wel aangeven dat er teveel stroom is, maar hoeveel teveel dat verteld hij je niet. Mooiste is natuurlijk als je precies affakelt wat teveel is en ook rekening houd met de curve van de automaat die best wel een lange tijd 45A mag zien.

. Zou je dit ook kunnen maken dat hij geen panelen uitschakelde maar dat er bv een warmte element aan gaat?

Toch snap ik na 4 pagina's nog steeds niet waarom je geen panelen wilt uitschakelen. Bij mijn weten kan je panelen gewoon kortsluiten met bv een relais, de omvormer ziet dan nog steeds dezelfde stroom maar een stuk lagere spanning en de omvormer gaat dan een lager vermogen uitsturen. Dat proces is iets trager maar ruim binnen de afschakeltijd van de zekering.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 augustus 2021 16:11:12 schreef stortbak:
Maar hoe los je het door mij geschetste probleem op dan met je relais?

Een stroomrelais en een tijdrelais, beter 1 of 2h de affakkelverbruiker ingeschakeld dan 1sec zonder stroom zitten en dat enkele keren per jaar.

@Benleentje, ik zou ook niet aan mijn PV installatie prutsen..dat mag ik trouwens wettelijk niet, werd gekeurd en elke verandering moet gemeld worden vanwege de certificaten..

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2021 14:24:02 schreef dynasty:
Zou je dit ook kunnen maken dat hij geen panelen uitschakelde maar dat er bv een warmte element aan gaat?

Ja, waarom niet?

Het mooiste zou zijn dat hij alles wat boven de 40 of wat er ingesteld is naar dat element stuurt

Maar dan nu de vraag, heeft dat zin?
Kan hij die overtollige energie die hij in water stopt ook gebruiken?
En is die warmte opgebruikt om de andere dag weer de overtollige energie op te slaan?

Op 13 augustus 2021 15:11:20 schreef KlaasZ:
Wat is dat nou weer voor kletskoek. Het is toch heel logisch om je af te vragen wat je met die afgefakkelde energie doet?

Precies, als je er vervolgens niets mee kan heb je er niets aan.

Als je niks nuttigs doet met die afgefakkelde energie, dan kan je net zo goed zorgen dat die energie niet ontstaat.

Precies.

Dus omvormers afschakelen.

Dat zou ik dan niet doen, dan kun je beter een paar strings uitschakelen. Maar dat licht ook weer aan het overschot aan energie, als dat erg veel is, is het misschien nodig om een omvormer uit te schakelen. Maar als dat zo is, is de installatie verkeerd uitgelegd.

Maar het is hier al eerder aangehaald, veel omvormers kun je instellen zodat ze niet teveel stroom aan het net leveren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 augustus 2021 16:50:36 schreef Lambiek:

Maar dan nu de vraag, heeft dat zin?

Heren, de vraag is HOE meet en regel je het?
Waar dan de energie naartoe gaat is toch zeker zijn verantwoording?
Al wilde hij er 10000 dildo's aanhangen.
Hij heeft notabene al verteld dat hij al vele honderden liters water verwarmt.
De vraag is toch duidelijk?
Als iemand een hummer wil kopen, gaan jullie dan ook allemaal dingen vragen en opperen over het ongemak en het milieu en het aanzien en de moeilijk te vinden parkeerplaatsen en of het wel zin heeft etc etc? |:(

Wie heeft er een apparaat dat gewoon overtollige stroom omstuurt naar een belasting.
(Ja ik, maar die maak ik niet voor de verkoop. werkt tot 10 ampere traploos geregeld naar wat er teveel aangeboden wordt)

Op 13 augustus 2021 16:17:40 schreef benleentje:

[...]Toch snap ik na 4 pagina's nog steeds niet waarom je geen panelen wilt uitschakelen. .

Met welk ding meet hij dan of er teveel stroom gaat en hoeveel schakel je dan af? dan heb je toch precies hetzelfde probleem als wat ik al beschreef met een stroomrelais?

Op 13 augustus 2021 16:17:40 schreef benleentje:

Maar het is inderdaad allemaal niet zo simpel als ik eerder vandaag dacht. .

Hardstikke simpel, beetje aanpassen naar hogere stroom en naar 3 fase systeem.
Het is weldegelijk te doen.
.https://www.youtube.com/watch?v=i6BrDOVBp3c

Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2021 17:01:17 schreef stortbak:
Wie heeft er een apparaat dat gewoon overtollige stroom omstuurt naar een belasting.
(Ja ik, ....)

Maar ja, jij bent dan ook geweldig hé. Een klasse apart.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

andersom bekijken, een last bijschakelen als de stroom over 40A heen gaat. als je toch water verwarmt, kwestie van stroomrelais en elementje bijschakelen. zakt de stroom onder 38A weer uitschakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 augustus 2021 17:18:24 schreef Lambiek:
[...]
Maar ja, jij bent dan ook geweldig hé. Een klasse apart.

Daar gaat het niet om, niet meteen de boel weer omdraaien aub.
Ik heb de tijd om me er helemaal in vast te bijten zonder opleiding in die PIC.
En ik ga dan door tot het wel werkt.
Gelukkig wel één half procentje hulp gehad op hoofdstuk digitaal van CO, maar daar zien ze ook liever geen vragen en krijg je net als nu ook geen antwoord.
Alleen maar wedervragen. :)

Daarom kom ik zo kort voor de wagen over op dit moment.
Het zou veel leuker en prettiger zijn als je gewoon een bruikbaar en doordacht antwoord geeft aan de vragensteller ipv je te bemoeien met wat hij verder met de installatie gaat doen.
Het gaat niet over het maken van een bom of een CO2 vermenigvuldiger of iets anders dat mensen, dieren of het milieu schaadt.

Ik schreef niet voor niets al over "koop maar een automaat".

Op 13 augustus 2021 17:29:43 schreef testman:
kwestie van stroomrelais en elementje bijschakelen. zakt de stroom onder 38A weer uitschakelen..

En dat dan 5 keer?
Enig idee wat zo'n stroomrelais kost?

[Bericht gewijzigd door stortbak op vrijdag 13 augustus 2021 17:40:15 (12%)

Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2021 17:38:39 schreef stortbak:
Alleen maar wedervragen. :)

Misschien omdat we er achter proberen te komen wat de TS met dat warme water gaat doen.

Het zou veel leuker en prettiger zijn als je gewoon een bruikbaar en doordacht antwoord geeft aan de vragensteller ipv je te bemoeien met wat hij verder met de installatie gaat doen.

Als de TS niets met dat warme water gaat doen is het pure onzin. Als het alleen is om de overtollige energie weg te werken zijn er wel andere oplossingen.

Maar zoals zo vaak hier, krijg je maar halve informatie. Nu weet ik ook dat het niet mee valt om iets goed te formuleren voor veel personen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 13 augustus 2021 16:29:11 schreef MGP:

@Benleentje, ik zou ook niet aan mijn PV installatie prutsen..dat mag ik trouwens wettelijk niet, werd gekeurd en elke verandering moet gemeld worden vanwege de certificaten..

Bedankt dat jij wel duidelijk bent, was makkelijker geweest als dynasty wat duidelijker is daarin.
Blijkbaar kan, mag of wil dynsty niets aan zijn PV systeem veranderen en is het enige wat hij kan doen affakelen.

Maar dan nu de vraag, heeft dat zin?
Kan hij die overtollige energie die hij in water stopt ook gebruiken?
En is die warmte opgebruikt om de andere dag weer de overtollige energie op te slaan?

Als je gewoon een open vat hebt met water kan je daar bijna eindeloos energie in stoppen totdat al het water is verdampt. Heeft dat zin, jawel de hoofdzekering gaat er niet meer uit.

Heren, de vraag is HOE meet en regel je het?
Waar dan de energie naartoe gaat is toch zeker zijn verantwoording?
Al wilde hij er 10000 dildo's aanhangen.
Hij heeft notabene al verteld dat hij al vele honderden liters water verwarmt.

Meten en regelen is niet iets wat je op een forum kan uitlegen tot in detail, als dat de bedoeling is dan moet dynasty gewoon betaalde hulp inroepen.

De vraag is toch duidelijk?

De vraag kan dan wel duidelijk er een antwoord opgeven waar TS iets mee kan maakt het moeilijk. Je zegt het zelf ook al hoe bouw je een meet en regel systeem? Kan TS dat zelf bouwen en of programmeren. Dat uitleggen via een forum is niet te doen. De dildo's eraan hangen is makkelijk maar ze in en uit schakelen is dat verre van.

Als iemand een hummer wil kopen, gaan jullie dan ook allemaal dingen vragen en opperen over het ongemak en het milieu en het aanzien en de moeilijk te vinden parkeerplaatsen en of het wel zin heeft etc etc?

Die vergelijking loopt mank, ts vraagt niet naar een betaalde oplossing, maar hij vraagt hoe hij met een hummer de snelheid moet verlagen en het gaspedaal maximaal te houden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 augustus 2021 17:48:39 schreef Lambiek:
[...]
Misschien omdat we er achter proberen te komen wat de TS met dat warme water gaat doen..

Wat gaat dat jou aan?
Al zou die een element in een sloot hangen.
Hij vraagt een oplossing om te voorkomen dat zijn zekering klapt.
Zo moeilijk is die vraag toch niet?

Op 13 augustus 2021 17:48:39 schreef Lambiek:
Als het alleen is om de overtollige energie weg te werken zijn er wel andere oplossingen.

Welke dan?
En hoe ga je dat meten en aansturen?

Op 13 augustus 2021 17:48:39 schreef Lambiek:

Maar zoals zo vaak hier, krijg je maar halve informatie.

Wat wil je nog meer weten aan dingen die niet belangrijk zijn?

Op 13 augustus 2021 17:48:39 schreef Lambiek:
Nu weet ik ook dat het niet mee valt om iets goed te formuleren voor veel personen.

Zijn jullie nou echt alleen maar vragen aan het stellen om vooral maar geen antwoord te hoeven geven?

Ik heb dat al eerder geconcludeerd toen ik met vragen zat!

Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2021 18:21:17 schreef stortbak:
Welke dan?
En hoe ga je dat meten en aansturen?

Heb je overheen gelezen zeker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 augustus 2021 18:26:05 schreef Lambiek:
[...]
Heb je overheen gelezen zeker.

Nee, er is alleen gesproken over een relais laten schakelen meer niet. En ik heb al uiterst duidelijk omschreven waarom een relais niet zinvol is.
En nu ga je alleen vragen wat hij met dat warme water wil gaan doen. . .

@john99999

Op 10 augustus 2021 11:54:14 schreef John99999:
Ampere beperking tot 40A en dan afstoken het overschot..

Je zal hier verder geen oplossing krijgen hoor.
Ik draai al een tijdje mee en er blijven maar onzinnige vragen gesteld worden, er komt nooit een antwoord.
Succes met verder kijken.

stroomrelais hoeft niet eens, 3x stroomspoelen met een plc werkt ook. steeds een uitgang bijschakelen naargelang de stroom oploopt. evengoed gaat dat een knipperlicht systeem worden, elke ampere van een koelkast die aanslaat laat de boel schakelen dan. nutteloos water verwarmen heeft geen zin, gewoon panelen afschakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 augustus 2021 18:34:11 schreef testman:
nutteloos water verwarmen heeft geen zin

Waarom niet?

Op 13 augustus 2021 18:34:11 schreef testman:
gewoon panelen afschakelen..

En als dat moeilijker is?

Ik heb van de week ook voor en achter open gezet om de hitte weg te krijgen toen ik met de kachelsturing aan het spelen was.
Had ik dan maar niet met de kachel moeten spelen, nu ik nog kan rommelen en verwarming niet echt noodzakelijk is? ;)

benleentje

Golden Member

Op 13 augustus 2021 18:27:23 schreef stortbak:
[...]
Nee, er is alleen gesproken over een relais laten schakelen meer niet. En ik heb al uiterst duidelijk omschreven waarom een relais niet zinvol is.
En nu ga je alleen vragen wat hij met dat warme water wil gaan doen. . .

Ik heb daarna uitgelegd dat een stroom relais wel zinvol is, maar dan wel een andere type dan ik liet zien. Je gedachte loop mank omdat je de stroom van de verbruiker buiten je meting om laat gaan, maar de meting moet alle stroom meten die richting de zekering gaat ook van de extra ingeschakelde verbruiker. Het dan wel een gok of het genoeg is omdat je met een stroom relais maar op 1 plaats kan meten en je ook niet precies weet hoeveel er nu teveel is. Maar als je zorgt dat de ingeschakelde verbruiker ruim meer is dan het overschot aan stroom dan is een stroom relais een prima oplossing.
Als je weet dat je maximaal 5A over de limiet komt dan is het zo simpel als met een stroom relais een verbruiker van 5A inschakelen, lekker lomp maar werkt perfect. De verbruiker moet dan gewoon voor de zekering maar achter het stroom relais zitten, dus het stroom relais blijft meer dan 40A meten, zeg 45A, dan gaat er nu 5A naar de extra ingeschakelde verbruiker en 40A door de zekering naar de buren.

Op 13 augustus 2021 16:29:11 schreef MGP:
[...]
Een stroomrelais en een tijdrelais, beter 1 of 2h de affakkelverbruiker ingeschakeld dan 1sec zonder stroom zitten en dat enkele keren per jaar.

tijdrelais in met een goed stroom relais niet nodig, zodra die over de instelwaarde komt dan schakel je gewoon lomp een veel te grote verbruiker in waarvan je dan zeker bent dat je dan altijd onder de 40A blijft. Dus als je theoretische maximum van je pv installatie 50A is dan schakel je gewoon lomp 10A in. Je hebt wel een kleine hysterese nodig om je relais zelf te beschermen tegen overdreven snel schakelen. Maar nogmaals voorde zekering maakt dat niet uit dat je even een flink stuk boven de 40A zit. Ik zit er nu net ook even aan te rekenen en 45A moet deze automaat gewoon continu kunnen hebben en pas boven de 50A ( = 40 x 1,25)zit je pas in het gebied waarin de automaat thermisch een keer gaat afschakelen waarbij 50A ruim een uur kan zijn.

stroomrelais hoeft niet eens, 3x stroomspoelen met een plc werkt ook.

TS zoekt blijkbaar een simpele oplossing en geeft beperkt informatie dan lijk mijn elke oplossing waarbij je moet programmeren te moeilijk. Uiteraard is via microcontroller/ plc de boel tot in detail te regelen.

Op 13 augustus 2021 18:34:11 schreef testman:
nutteloos water verwarmen heeft geen zin, gewoon panelen afschakelen..

Het is natuurlijk nooit nutteloos Het nut hier is dat zekering heel blijft dus zeker niet nutteloos, blijft wel een lompe oplossing.

En als dat moeilijker is?

Ik heb moeilijker nog nooit een argument gevonden om iets niet te doen, van hard werken ga je niet dood. Moeilijker moet dan wel in verhouding staan met wat het extra oplevert, vooral op de lange termijn dan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.