2e groepenkast in de schuur

Beste forum leden. Vraagje
Ik wil in de schuur een kleine groepenkast plaatsen.
Dit ivm mijn werkbank.
Nu was mijn plan om ca 25 mtr kabel vanuit huis naar de schuur aan te leggen.
Nu was mijn vraag : hoe kan/ moet ik hem aansluiten in groepenkast in huis waar de hoofdaansluiting zit ?
En wat moet in de 2e groepenkast zitten qa beveiliging?
Natuurlijk een groep 16a ?. Maar wat dan nog meer?
Het betreft 1 fase 230v

mel

Golden Member

Het hangt van de hoofdzekering af hoe zwaar je kan gaan.
Als je 35 A hebt, kan je 20A in de meterkast bijplaatsen, de kabel zou ik 4 mm nemen(3 aderig).
In de schuur een onderverdeling maken, b.v. 3 groepen van 10 A.Dat is voor de schuur zwaar zat,als je niet gaat lassen.De onderverdeling moet wel een hoofdschakelaar hebben, en de eindgroepen moeten beveiligd zijn met een aardlekschakelaar.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat is een helder antwoord. Dus in huis een hoofdschakelaar plaatsen en hierop de kabel aansluiten die naar de schuur gaat en de schuur een aardlekschakelaar plaatsen en daarna de groepen. Dat zeg ik toch goed ? ik heb in huis 1x 25A hoofdzekering/automaat.

mvdk

Golden Member

Het lijkt me verstandiger de aardlekschakelaar voor die groep naar de schuur in de hoofdverdeler, dus in de meterkast te houden.
Wat als er iets gebeurt met die kabel naar de schuur? Welk beveiligingsmiddel grijpt er in als je geen aardlekschakelaar in die groep plaatst, en er gebeurt wat?
Alles in huis staat dan onder spanning.

Het hangt er ook vanaf wat je in de schuur gaat doen. Ik heb naar mijn schuur een 3G2,5 lopen, achter 1 eindgroep. Voor 2 lampjes en zo af en toe een boormachine of een decoupeerzaag is dat ruim voldoende.

In de schuur heb ik wel een onderverdeling in 4 groepen, maar dat is niet vanwege gescheiden beveiliging. Het is om een deel van de installatie waaraan wordt gewerkt te kunnen afschakelen terwijl er toch nog spanning beschikbaar is voor licht of gereedschap.

Als je van plan bent om daar een complete werkplaats in te richten met zware machines, dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.

mvdk

Golden Member

Hou het veilig. We weten niks van hoe de aarding er daar uitziet, daar horen we niks over. Die groep hoort gewoon achter een aardlekschakelaar.
Als het dan lastig is om naar huis te lopen als die aardlek ooit eens een keer getript is, maak dan een noodverlichtingsbakje in of aan de schuur.

Edit: soms hou ik weleens van de Belgische voorschriften.. O-)

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 13 augustus 2021 15:39:58 (10%)

als de kabel naar de schuur bovengronds gaat, geen aardlek of miss een 300mA in de hoofdkast zetten. de eindgroepen in de ovk van aardlek voorzien, kun je een alamatje voor nemen, aardlek en automaat in 1.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Dat antwoord van testman bedoelde ik ook
de voeding NAAR een onderverdeling heeft geen ALS of hoofdschakelaar nodig.
De hoofdschakelaar dient juist in de onderverdeler te zitten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

automaat in hoofdkast voor de ovk te voeden, hoofdschakelaar in ovk. 3 zekeringen als krachtgroep behoort ook een groepenschakelaar te hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Blijft toch mijn vraag: hoe goed is die aarding daar?
Zomaar een aanname dat er niks met zo'n kabeltje kan gebeuren, ik vind het nogal een dingetje.
Maar goed, het zijn niet mijn snorharen.

mel

Golden Member

Op 13 augustus 2021 16:27:44 schreef testman:
automaat in hoofdkast voor de ovk te voeden, hoofdschakelaar in ovk. 3 zekeringen als krachtgroep behoort ook een groepenschakelaar te hebben.

TS krijgt 1 fase binnen

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de kans dat er iets met een bovengrondse kabel gebeurt die alleen een ovk voed, uit 1 stuk aangelegd is kleiner als dat de aardlek na vele jaren niet meer werkt als die nodig mocht zijn. aardlek op een ovk is geen standaard in NL, is de schuur een zagerij of erg vochtig, neem minimaal een ip54 kast met een deurtje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo.... ik heb los gemaakt. ???
Vinden jullie het erg dat ik de weg even kwijt ben ?

Ik wil onder de straat, 60 cm diep een 2 aderig 4mm2 met aardlitze / ijzervlechtwerk aanleggen.
Ik wil minsten 2 groepen hebben. 1 voor de afkortzaag 230v (zware motor) en 1 voor de compressor en wat ander licht werk en verlichting. Wat moet ik nu in de groepenkast in huis plaatsen en wat in de schuur?

Wat bedoelen jullie met ovk ?

ovk is een onderverdeler. in de meterkast een 2 polige C25 automaat en in de ovk 1x 2polige B16A/0,03A en 1x 2 polige C16A/0,03A alamatjes. met een 2 polige 40A hoofdschakelaar erbij. de C16 voor de afkortzaag, de inschakelstroom is daar doorgaans hoog van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ovk is onderverdeelkast, dus die kast die je in de schuur wil plaatsen.

Met een hoofdzekering 1x25A heb je eigenlijk te weinig speelruimte.
Je kunt de kabel naar de schuur hoogstens met 20A zekeren en dan in de schuur elke groep met 16A.
Maar je bent dan niet selectief omdat het verschil tussen de opvolgende zekeringwaardes maar 1 stap is.

mvdk

Golden Member

Maar wat voor aarding heb je? Hoe goed is je aarding?
Als je een kortsluiting naar aarde maakt, wat gebeurt er dan?
Gaat dan de hoofdstop eruit? Of de aardlekschakelaar?
En wat gebeurt er als je die weglaat?
Ik word hier voor malloot uitgemaakt, maar ik ben gewoon belangstellend.
Ook een in de grond gelegd kabeltje kan defect raken.
Waarom heeft dat kabeltje een aardlitze? Je kan beter een kabel zonder aardlitze in de grond leggen als je niet weet waar een foutstroom in die aardlitze naartoe moet.

mvdk, nu ben ik je even kwijt. Bernard gaat die kabel in de grond leggen, dus die moet een aardscherm hebben. Onder een aardscherm ligt standaard een aardlitze en die moet in de hoofdverdeler aan de aardrail.
Of bestaat er nog een variant die ik niet ken?

Aardlinze wil ik aansluiten op de aarderails in de groepenkast kast in huis en in de ovk op de aarderails. In huis is de arderails verbonden met de aardpen in de grond 6mm2 draad met een koperen pen. (Door een erkend bedrijf aangelegd)
Waaron aardelinze : mocht iemand tijdens graven de kabel raken, dan is hij beschermd. Toch ??

Ik maakte vanmiddag een foutje, er schoot de N draad los en tegen L een vonkje. Hoofdzekering (automaat) en groep (automaat) eruit. Alles weer inschakelen en niks aan de hand.

welk vermogen heeft die hoofdautomaat? een C25 of C40?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Gaat die automaat er óók uit als je sluiting maakt tussen L en aarde?
Want dát is de situatie als die kabel met aardlitze ooit een keer sluiting maakt bij graafschade.
(Je kan nog beter een kabel zonder aardscherm in de grond hebben liggen)

Aardlekschakelaars zijn wonderlijke dingen.
En ja, je moet ze wel regelmatig testen.

meet maar eens ohms tussen aarde en nul, is dat vrijwel 0 ohm heb je een tn-s stelsel en gaat bij sluiting de automaat er zo uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Zou kunnen. Zou mooi zijn. Zou je ook zo kunnen zien, met een beetje geoefend oog.

Dan blijf ik verder stil...

mel

Golden Member

Op 13 augustus 2021 22:11:08 schreef KlaasZ:
ovk is onderverdeelkast, dus die kast die je in de schuur wil plaatsen.

Met een hoofdzekering 1x25A heb je eigenlijk te weinig speelruimte.
Je kunt de kabel naar de schuur hoogstens met 20A zekeren en dan in de schuur elke groep met 16A.
Maar je bent dan niet selectief omdat het verschil tussen de opvolgende zekeringwaardes maar 1 stap is.

Daarom schreef ik ook :in de onderverdeler 10A steken..Die 20 A afgaand ben ik met je eens.
@mvdk:een grondkabel is altijd met een aardscherm..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 augustus 2021 23:20:05 schreef testman:
meet maar eens ohms tussen aarde en nul, is dat vrijwel 0 ohm heb je een tn-s stelsel en gaat bij sluiting de automaat er zo uit..

Heb even getest. 000.4 ohm