Zelf UTP/RJ45 connector aan kabel zetten: diepte van contacten

Een jaar of 10 geleden verhuisde ik en heb toen een kabel van de ene naar de andere verdieping getrokken om het kabelmodem (Ziggo, in bridge mode) te verbinden met de router een verdieping hoger.
Toen deze tang gekocht: https://www.netwerkkabelshop.nl/krimptang-professioneel-met-ratel-o-a-…, en een zakje merkloze connectoren erbij. Aan beide kanten van de kabel een connector geknepen en dat ging allemaal perfect, heeft zonder problemen 10 jaar gefunctioneerd.

Nu kwam ik er laatst achter dat mijn downloadsnelheid de helft was van wat hij zou moeten zijn, dus even bellen met Ziggo. Die stuurden gelijk een ander modem 'want daar zou het wel aan kunnen liggen' (daar bleek het uiteindelijk niet aan te liggen, maar de instellingen bij Ziggo stonden op de een of andere manier verkeerd).

Tot mijn verbazing werkte de kabel die al 10 jaar probleemloos in het oude modem werkte in het nieuwe modem erg wispelturing: online / offline.

Wat blijkt: ik duw de connector in het modem en dat klikt netjes.
Als ik blijf duwen tegen de connector, is de verbinding goed ('lampje aan'), maar als ik aan de connector trek, dan is de verbinding weg. Let op: ik morrel alleen aan de connector, niet aan de kabel.
Dus ik denk: nou ja, ik zet er maar een nieuwe (zelfde) connector aan.
Maar dat levert precies hetzelfde op: in oude modem kan ik morrelen en wrikken aan de connector wat ik wil, zonder probleem. Maar als ik dat bij het nieuwe modem doe, valt steeds de verbinding weg als ik aan de connector trek. Een beetje speling is altijd normaal, maar zit hier te veel speling?

Naar de winkel en nieuwe connectoren gekocht, nu van Hirschmann.
De oude eraf geknipt en een nieuwe eraan gezet: precies hetzelfde gedrag!
Ook wat 'kant-en-klare' kabels getest: deze doen het in beide modems goed, hoe ik ook morrel.

Toen maar eens de connectoren bekeken onder de loep: er lijkt inderdaad een verschil tussen de zelf-gemaakte en de kant-en klare kabels!

Hoe diep de contacten in de stekker 'verzonken' liggen verschilt: dit is bij een zelf gemaakte connector 0,5 - 1 mm dieper. Ik kan me voorstellen dat ze daarom gevoeliger zijn voor disconnects als je een beetje wrikt en trekt.
Maar wat is nu niet volgens de specificaties, mijn connector of het nieuwe modem?

Op onderstaande foto de de afstand die ik bedoel met 'verzonken' in de stekker:

Bron van plaatje, bewerkt door mij: https://informatics.buzdo.com/p368-utp-stp-cable.htm

Zou dan mijn tang slecht zijn en ze te diep naar binnen duwen?
Nieuwe tang gekocht: Knipex 97 51 10 ( https://www.amazon.nl/dp/B000NI2RH8/ref=pe_28126711_487805961_TE_item )1.
Maar ook met deze tang precies hetzelfde resultaat! De contacten liggen gewoon een stukje dieper dan bij de gekochte kabels.

Ten einde raad een rondje door het huis gemaakt: ja, ook bij een aantal andere apparaten treedt dit op...
Router: beide kabels werken goed
Laptop: alleen de gekochte kabel werkt goed

Ik ben ten einde raad...

Ik heb nu mijn modem maar aangesloten met een stukje patchkabel met een verbindingsblokje en dan 'mijn' kabel. Dit verbindingsblokje werkt wel 100% met beide kabels ;-)

Ik weet echt niet meer wat ik moet denken.
Gezien het feit dat ik twee merken tangen en twee merken connectoren heb gebruikt, zou je toch denken dat de zelf aangezette connectoren goed zijn - omdat ze precies hetzelfde resultaat opleveren. Omdat je de contacten niet verder kan duwen dan de tang zelf toelaat (de hoogte van de metalen 'kartels'), kun je ook niet te hard drukken en de contacten er te diep in drukken.
Maar het is wel erg opvallend dat er dan toch zo'n groot verschil is in diepte tussen de zelf gemaakte en gekochte kabels.
En blijkbaar hebben de verschillende apparaten ook weer UTP aansluitingen met net meer of minder toegelaten speling.

Iemand ervaring met dit probleem?
Ben benieuwd!

Ik heb dit zelf nooit meegemaakt, niet met kant en klaar gekochte en ook niet met zelf geknepen connectors.
Misschien ligt het aan de chassisdelen. Daar zitten contactveertjes in die tamelijk ver in de opening hangen. Door de connector worden die naar de kant gedrukt en normaal gesproken zouden die veertjes het afstandsverschil moeten kunnen overbruggen. Misschien hangen bij jou die veertjes niet diep genoeg.

Shiptronic

Overleden

dan is de poort van je modem niet goed, veren al de contacten nog?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Of de kontakten 0.5 of 1mm diep liggen maakt weinig verschil.
De female jack heeft verende kontaktvingers die prima kontakt maken (of de jacks moeten vuil of van slechte kwaliteit zijn)

Je moet ze ook niet vaker als nodig in en uitpluggen, daar zijn ze niet voor gemaakt.
(goudlaag is maar 3...6 micron dik, en de veerkracht van de vingers gaat op den duur ook achteruit.)

[Bericht gewijzigd door Arco op 13 augustus 2021 21:39:16 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Er zijn verschillende RJ45 connectoren voor stranded en solid kern.
Ieder type kabel heeft zijn eigen connector, als je die onderling wisselt zou dit effect kunnen optreden.
Is daaraan gedacht?

P.S.
Er schijnt ook een type RJ45 connector te zijn die voor beide kabeltypen geschikt is.
Daar heb ik niet zoveel vertrouwen in, er is toch een compromis gemaakt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een beetje speling is altijd normaal, maar zit hier te veel speling?

Dus een verkeerde connector op de modem denk ik dan.
De stekker heeft een lipje waarmee het vastklik in de connector, het lijkt erop dat de connector iets te diep zit waardoor je de stekker wel vast klik maar toch niet diep genoeg zit. Dus ik denk gewoon een mechanisch probleem waarbij de stekker niet diep genoeg vastklikt in de connector.

Hoe diep de contacten in de stekker 'verzonken' liggen verschilt:

Uiteraard, komt ook door dikkere of dunnere aders. De veercontacten in de connector kunnen zelfs enkele mm's verschil opvangen.

Toen maar eens de connectoren bekeken onder de loep: er lijkt inderdaad een verschil tussen de zelf-gemaakte en de kant-en klare kabels!

KAnt en klare is ook gewoon door iemand in elkaar gezet wel of niet half machinaal, maar in ieder geval niet volledig machinaal.

Anoniem

De diepte van de veercontacten wordt niet bepaald door de krimptang. Wat wel mijn ervaring is, is verschil in de breedte van de veercontactruimte. Soms zo smal dat het contact slecht gemaakt werd. Ander fabricaat RJ45 erop en probleem opgelost.

Shiptronic

Overleden

En doe jezelf een plezier , neem de EZ verzie ;)

soms is het dikke pech, alles lijkt goed meet goed, test goed, problemen met meer dan 5 modules op een "bus" (geen netwerk! wel cAT5) connector vervangen en probleem opgelost!

Op 13 augustus 2021 21:55:20 schreef ijzerhersteller:
Wat wel mijn ervaring is, is verschil in de breedte van de veercontactruimte. Soms zo smal dat het contact slecht gemaakt werd. Ander fabricaat RJ45 erop en probleem opgelost.

Ah, dit zal ik ook nog eens onder de loep bekijken.

High met Henk

Special Member

Ik ken het fenomeen helaas wel.

Het probleem bij mij was te brede "vinger" contacten in de socket / te smalle contacten op de plug.

De contact vlakken van de plug vallen in "kanaaltjes" zoals je zelf ook aangeeft dus 0.5 tot 1.0 mm diepwr liggen. Echter als de contacten niet in die kanaaltjes gaan, maar op het plastic liggen is je probleem met als bij mij verklaard.

Ik heb het plastic beetje weggekrabt

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

solid utp kabel direct op een rj45 knijpen is storings gevoelig, zeker met vaker wisselen. beste een outlet erop zetten en met een kort utp kabeltje in de switch/router steken. pas nog zo'n geval gehad waar men cat7 in huis had getrokken, de helft van de rj45 stekkers bij de switch was niet goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 augustus 2021 22:31:20 schreef High met Henk:
Ik ken het fenomeen helaas wel.

Het probleem bij mij was te brede "vinger" contacten in de socket / te smalle contacten op de plug.

De contact vlakken van de plug vallen in "kanaaltjes" zoals je zelf ook aangeeft dus 0.5 tot 1.0 mm diepwr liggen. Echter als de contacten niet in die kanaaltjes gaan, maar op het plastic liggen is je probleem met als bij mij verklaard.

Ik heb het plastic beetje weggekrabt

Dat klinkt heel plausibel, ik ga dat zeker proberen de volgende keer dat ik hier tegenaan loop.
Aan jullie reacties te horen heb ik geloof ik wel die tweedekrimptang voor niets gekocht ;-)

Da's meestal goedkope bras uit China e.o., fatsoenlijke jacks zoals van Molex passen altijd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Soms wil het een keer opnieuw perzen van de connector ook wonderen doen.
De draadjes in de goede volgorde leggen, en haaks over draadjes op lengte knippen. Laat ze niet te lang, zodat de trekontlasting op de buiten mantel wordt geperst en 2x perzen. Een testapparaatje om de verbinding en volgorde te testen is ook handig.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
High met Henk

Special Member

Op 14 augustus 2021 10:57:15 schreef Arco:
[Het probleem bij mij was te brede "vinger" contacten in de socket / te smalle contacten op de plug.]
Da's meestal goedkope bras uit China e.o., fatsoenlijke jacks zoals van Molex passen altijd.

tja, maar wat de modem fabrikant erin stopt heb je weinig over te zeggen.......
daar kan het ook PRIMA misgaan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb zelf goede ervaring met deze RJ45 connectoren in combinatie met massief draad https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/elektra/multime… Je kunt ieder pennetje stuk voor stuk vastzetten. (Ik heb eerst ook lopen martelen met gevlochten draad en een RJ45 tang, maar iedere keer zat er wel een draadje los)

Jacques van Montfort

Als je speciale connectoren voor massieve kabel gebruikt kan het, maar het blijft een 'kludge'...
(Modulaire connectoren zijn nooit bedoeld om massieve kabel op af te werken. Er komt mechanische stress op de overgangen te staan, vooral als ze vaak bewegen)

Als je een goede tang gebruikt is aanzetten van soepele kabel een fluitje van een cent... ;)
(je moet wel de aders goed invoeren, anders krijg je uiteraard problemen)

maartenbakker

Special Member

Massieve kabel is toch heel normaal?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Voor vaste bedrading wel ja, niet als patchkabel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is een vaste kabel en het functioneert alweer een jaar of 7.

Jacques van Montfort

Ik heb uiteindelijk mijn oude modem weer in gebruik genomen (telefonisch het serienummer aan Ziggo doorgeven), en zo het probleem opgelost.

Ik had vooraf al flink zitten Googelen op 'dit probleem', maar niets gevonden. Misschien heb ik niet goed gezocht, maar er moeten toch veel meer mensen tegen dit probleem aanlopen zou je zeggen.
Ik ben in elk geval blij dat ik in het forum hier mensen heb gevonden die het probleem herkenden ;-)

Iedereen bedankt weer!

Er zijn tegenwoordig ook RJ45 connectoren die op de punt "open" zijn. Daar kun je de draden doorheen steken en met een variant op de RJ45 tang knip je de doorgestoken draden er meteen mee af.

Zie hier bijvoorbeeld: https://www.onlinekabelshop.nl/rj45-krimp-connector-met-doorsteekmonta…
(nee ik heb geen aandelen!)

Op die manier weet je altijd zeker dat de trekontlasting goed vast zit in de draden diep genoeg. Zeker bij soepele kabels.

Een kennis van me liet me die dingen een week of 4 geleden zien. Ik had er nog nooit van gehoord.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

Op 13 augustus 2021 22:17:55 schreef Shiptronic:
En doe jezelf een plezier , neem de EZ verzie ;)

soms is het dikke pech, alles lijkt goed meet goed, test goed, problemen met meer dan 5 modules op een "bus" (geen netwerk! wel cAT5) connector vervangen en probleem opgelost!

Op 25 augustus 2021 23:44:41 schreef henri62:
Er zijn tegenwoordig ook RJ45 connectoren die op de punt "open" zijn. Daar kun je de draden doorheen steken en met een variant op de RJ45 tang knip je de doorgestoken draden er meteen mee af.

Zie hier bijvoorbeeld: https://www.onlinekabelshop.nl/rj45-krimp-connector-met-doorsteekmonta…
(nee ik heb geen aandelen!)

Op die manier weet je altijd zeker dat de trekontlasting goed vast zit in de draden diep genoeg. Zeker bij soepele kabels.

Een kennis van me liet me die dingen een week of 4 geleden zien. Ik had er nog nooit van gehoord.

die stekkers heb ik, maar ik steek de aders zo in de stekker dat de voorzijde vlak is, anders past het niet in een connector. met een standaard zijknip tangetje knip je die aders niet vlak genoeg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Dan gebruik je de verkeerde tang!, ik knijp ze en de draden worden op lengte afgesneden.
heb ook een speciale tang voor shortbody's (krengen :) )

https://sc01.alicdn.com/kf/HTB16lAAX3aH3KVjSZFjq6AFWpXaK/225484101/HTB16lAAX3aH3KVjSZFjq6AFWpXaK.jpg

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 26 augustus 2021 00:07:03 (28%)