Een jaar of 10 geleden verhuisde ik en heb toen een kabel van de ene naar de andere verdieping getrokken om het kabelmodem (Ziggo, in bridge mode) te verbinden met de router een verdieping hoger.
Toen deze tang gekocht: https://www.netwerkkabelshop.nl/krimptang-professioneel-met-ratel-o-a-…, en een zakje merkloze connectoren erbij. Aan beide kanten van de kabel een connector geknepen en dat ging allemaal perfect, heeft zonder problemen 10 jaar gefunctioneerd.
Nu kwam ik er laatst achter dat mijn downloadsnelheid de helft was van wat hij zou moeten zijn, dus even bellen met Ziggo. Die stuurden gelijk een ander modem 'want daar zou het wel aan kunnen liggen' (daar bleek het uiteindelijk niet aan te liggen, maar de instellingen bij Ziggo stonden op de een of andere manier verkeerd).
Tot mijn verbazing werkte de kabel die al 10 jaar probleemloos in het oude modem werkte in het nieuwe modem erg wispelturing: online / offline.
Wat blijkt: ik duw de connector in het modem en dat klikt netjes.
Als ik blijf duwen tegen de connector, is de verbinding goed ('lampje aan'), maar als ik aan de connector trek, dan is de verbinding weg. Let op: ik morrel alleen aan de connector, niet aan de kabel.
Dus ik denk: nou ja, ik zet er maar een nieuwe (zelfde) connector aan.
Maar dat levert precies hetzelfde op: in oude modem kan ik morrelen en wrikken aan de connector wat ik wil, zonder probleem. Maar als ik dat bij het nieuwe modem doe, valt steeds de verbinding weg als ik aan de connector trek. Een beetje speling is altijd normaal, maar zit hier te veel speling?
Naar de winkel en nieuwe connectoren gekocht, nu van Hirschmann.
De oude eraf geknipt en een nieuwe eraan gezet: precies hetzelfde gedrag!
Ook wat 'kant-en-klare' kabels getest: deze doen het in beide modems goed, hoe ik ook morrel.
Toen maar eens de connectoren bekeken onder de loep: er lijkt inderdaad een verschil tussen de zelf-gemaakte en de kant-en klare kabels!
Hoe diep de contacten in de stekker 'verzonken' liggen verschilt: dit is bij een zelf gemaakte connector 0,5 - 1 mm dieper. Ik kan me voorstellen dat ze daarom gevoeliger zijn voor disconnects als je een beetje wrikt en trekt.
Maar wat is nu niet volgens de specificaties, mijn connector of het nieuwe modem?
Op onderstaande foto de de afstand die ik bedoel met 'verzonken' in de stekker:
Bron van plaatje, bewerkt door mij: https://informatics.buzdo.com/p368-utp-stp-cable.htm
Zou dan mijn tang slecht zijn en ze te diep naar binnen duwen?
Nieuwe tang gekocht: Knipex 97 51 10 ( https://www.amazon.nl/dp/B000NI2RH8/ref=pe_28126711_487805961_TE_item )1.
Maar ook met deze tang precies hetzelfde resultaat! De contacten liggen gewoon een stukje dieper dan bij de gekochte kabels.
Ten einde raad een rondje door het huis gemaakt: ja, ook bij een aantal andere apparaten treedt dit op...
Router: beide kabels werken goed
Laptop: alleen de gekochte kabel werkt goed
Ik ben ten einde raad...
Ik heb nu mijn modem maar aangesloten met een stukje patchkabel met een verbindingsblokje en dan 'mijn' kabel. Dit verbindingsblokje werkt wel 100% met beide kabels
Ik weet echt niet meer wat ik moet denken.
Gezien het feit dat ik twee merken tangen en twee merken connectoren heb gebruikt, zou je toch denken dat de zelf aangezette connectoren goed zijn - omdat ze precies hetzelfde resultaat opleveren. Omdat je de contacten niet verder kan duwen dan de tang zelf toelaat (de hoogte van de metalen 'kartels'), kun je ook niet te hard drukken en de contacten er te diep in drukken.
Maar het is wel erg opvallend dat er dan toch zo'n groot verschil is in diepte tussen de zelf gemaakte en gekochte kabels.
En blijkbaar hebben de verschillende apparaten ook weer UTP aansluitingen met net meer of minder toegelaten speling.
Iemand ervaring met dit probleem?
Ben benieuwd!