Ampere beperking tot 40A en dan afstoken

Stortbak, je kan ook gewoon naar je lokale ingenieursbureau gaan en per uur afrekenen voor het advies dat zij geven he ;)
Die mensen mag je een opdracht geven en van ze eisen dat ze doen wat jij zegt.
Ook daar zul je een grote kans hebben dat ze zeggen 'Maar dit is misschien wel een veel simpelere, mooiere oplossing'.
Maar dan kan jij zeggen 'nee, ik betaal jullie voor het uitwerken van mijn eigen idee, dat moet het worden'. En dat is prima, wat je wil.

Maar de mensen die hier zitten, doen dat onbetaald. Je mag hier een vraag stellen of verzoek doen. Niemand hoeft precies te doen wat jij wil, als ze daar geen plezier aan beleven.

Maar iedereen heeft hier ontzettend goeie bedoelingen. Affakkelen hoeft niet eenvoudiger te zijn dan inverters regelen of uitschakelen, dus daarom wordt gekeken of dat niet een optie is.
Als er vervolgens maar stukje voor stukje informatie vrij wordt gegeven waarom dat echt geen optie is, wordt het een frustrerende boel. Men zit hier uit eigen interesse, en als iets niet kan, wil men weten waarom het niet kan.

We zouden allemaal een stuk minder weten, als wij niet continu zouden vragen 'Waarom?' en 'Hoe kan dat?'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

LEdlover, wat mij betreft 1 van de beste post ooit, eentje om in te lijsten. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 augustus 2021 21:10:00 schreef Ledlover:Affakkelen hoeft niet eenvoudiger te zijn dan inverters regelen of uitschakelen, dus daarom wordt gekeken of dat niet een optie is.

We zouden allemaal een stuk minder weten, als wij niet continu zouden vragen 'Waarom?' en 'Hoe kan dat?'.

Als je zelf vindt dat affakkelen niet naar jouw zin is en voorstelt om wat anders te doen, geef dan ook aan hoe je denkt dat dat kan. Er wordt de TS nu alleen maar een schuldcomplex aangepraat.

En zonder vragen geen antwoorden, dat klopt.
Maar met zinloze vragen stellen over wat er dan met warm affakkelwater gedaan gaat worden, help je niemand en zit je hier alleen maar om te praten, niet om te helpen.

[Bericht gewijzigd door stortbak op vrijdag 13 augustus 2021 22:49:53 (44%)

@John99999,
Het is geen kant en klare oplossing, maar je kan aan zoiets denken. Je neemt een DC controlled dimmer van Vellemankit en die voer je op zodat je met de triacs 45A, 230V verwarmingselementen kan schakelen. Dan kan je dus met een gelijkspanning van 0 tot 12V ingangsspanning 0 tot 45A uitgangsstroom regelen. In je electrische installatie neem je in serie met de 45A zekering een stroomtransformator op.
Deze sluit je secundair met een weerstand af. De spanning over de weerstand richt je gelijk en vlak je af. De hoogte van de afgevlakte DC-spanning is afhankelijk van de grootte van de stroom door de 45A zekering. Deze afgevlakte DC-spanning voeg je na bewerking toe aan de ingang van de opgevoerde Vellemankit.

Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2021 18:33:21 schreef stortbak:
Je zal hier verder geen oplossing krijgen hoor. Ik draai al een tijdje mee en er blijven maar onzinnige vragen gesteld worden, er komt nooit een antwoord.
Succes met verder kijken.

Weer lekker aan het stoken, ben je nogal goed in.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 13 augustus 2021 23:52:57 schreef Lambiek:
[...]
Weer lekker aan het stoken

Lambiek, het gaat mij helemaal niet om ruzie zoeken.
Ik heb gewoon de ervaring die ik beschrijf.
Ik heb bij eerdere contacten alleen wat aan dit: https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53/8 artikel gehad, voor de rest komt er eigenlijk alleen maar gepraat en niets dat helpt tevoorschijn. En vooral de opmerking: "staat in de databladen".
Alsof het kerngeleerden zijn die helemaal niets kunnen/willen uitleggen, omdat dan hun troon een pakje boter blijkt te zijn.

Op 13 augustus 2021 21:10:00 schreef Ledlover:
en als iets niet kan, wil men weten waarom het niet kan.
.

Als ik vraag hoe ik moet overschakelen van de 3de naar de 4de versnelling, geeft men hier dus een antwoord: waarom koop je geen automaat.
Wat gaat het mensen aan wat TS met zijn verwarmde affakkelwater gaat doen?
Ik heb hier gevraagd hoe je met een triac en een tacho een wisselspanningsmotor kon gaan regelen in toeren. Krijg je opmerking koop maar een 380 motor met een frequentieregelaar..... Zal ik doorgaan met al die onzin antwoorden die ik al voorbij heb zien komen?
Beter van niet he, het is al zo gezellig.

Die velleman kit is leuk, beetje weinig vermogen en niet stroomrichting gestuurd.
Een stroomtrafo alleen is niet voldoende je zal er eentje vinden met 45A ; 2 volt.
Voor het bereik 38 tot 40A heb je dan maar 89mV verschil om die velleman met een benodigd spanningsbereik van 0-12V van dicht tot vol open te sturen: dat werkt dus niet!
Jammer dat ik dan met zo'n berekening de boel kan afkeuren. Net als die relaisoplossingen, wordt zo'n verduidelijking meteen als afplassen gezien.

Op 14 augustus 2021 07:54:37 schreef stortbak:
Ik heb hier gevraagd hoe je met een triac en een tacho een wisselspanningsmotor kon gaan regelen in toeren. Krijg je opmerking koop maar een 380 motor met een frequentieregelaar.....

Dat lijkt me inderdaad een zinnig advies in die situatie.

TS schijnt te denken dat ie op 39.9A stroom moet kunnen mikken. Maar ik (en vele met mij) zien daar geen reden toe. Die 40A komt niet zo nauw. Voor mijnpart schakel je een omvormer af bij 42A en dan accepteer je dat je even iets onder de 40A komt te zitten. Maar als ik dat voorstel dan gaat de TS met z'n voeten stampen en zeggen dat ie wil affakkelen.

Analoog precies affakkelen wat boven de 40A zit, dat is een redelijk tricky opstelling. Wat de TS eigenlijk niet verteld heeft dat is wat ie hier eigenlijk hoopt te bereiken. Ik vermoed dat ie denkt dat iemand even een schema uit z'n mouw schudt en dat ie dat met z'n soldeerboutje in mekaar kan zetten en dan tussen de 35kW installatie en de automaat kan monteren, klaar. Dit soor projecten vereisen echter wat "ontwikkeling". Je moet zelf weten waar je mee bezig bent als je het wil doen zoals de TS het wil doen. Dingen als: Het meet-deel maken constateren dat het goed werkt en pas dan het "DOE" deel aansluiten.

Kortom, voor de TS met ZIJN elektronica kennis lijkt het me een verstandige zaak om gewoon de project doelen iets bij te stellen en te doen wat haalbaar is (voor hem).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het grootste probleem op een forum is dat 95% van de vraagstellers iets vragen dat werkt en kunnen met de gegeven antwoorden weinig of niets doen, hoe goed ze ook bedoeld zijn.

Velen zien ook niet in hoeveel werk eraan is en de omvang ervan en de vraag is dan wie wil dat in hun plaats maken tegen een kleine vergoeding.
Het antwoord is bijna altijd..niemand.

De oplossingen die hier gegeven worden zullen ook zijn probleem niet oplossen..ofwel kosten ze teveel geld ofwel kan hij zelf geen regeling maken of zijn de oplossingen niet wat hij in gedachten had.

Meer algemeen: een TS zal dus zelf moeten zoeken uit de ideeën die hier zijn neergeschreven en misschien elders nog eens ten rade gaan.

Ook niet alles te persoonlijk opnemen, het is even wennen maar na een tijdje lukt dat redelijk goed ;)

Ondertussen kunnen wij er ook wat van opsteken en lezen wat er in de onze elektronica wereld omgaat.

LDmicro user.

Op 14 augustus 2021 09:33:25 schreef MGP:

Ondertussen kunnen wij er ook wat van opsteken en lezen wat er in de onze elektronica wereld omgaat.

Precies, want zelf bijhouden wat er allemaal bestaat is erg lastig.
Ik meen dat jij eens gepost hebt over een pulsgever met instelbare frequentie en pulsbreedte.
Heb ik al heel veel plezier van gehad.
Wist niet dat die zo goedkoop en simpel bestonden. printje van 4 x 6 cm

Sorry maar dat weet ik niet meer ;)
Mijn beste CO-bijdrage ooit was een regeling voor een el. driewieler voor een persoon met een beperking, die dingen onthou je altijd.

LDmicro user.

Oja, ik heb er vóór de BTW affaire zo'n stuk of 5 gekocht, moet ze nog eens in een doosje steken, kostten toen 3.5dollar/stuk all in.
Ik gebruik ze ook veel..beter dan mijn oude functiegenerators als ik met pic's bezig ben.
Ging ook nog eens een programma schrijven zodat ze serieel te benaderen zijn...maar dat is toekomstmuziek.

LDmicro user.

Op 14 augustus 2021 11:17:38 schreef MGP:
Oja, ik heb er vóór de BTW affaire zo'n stuk of 5 gekocht, moet ze nog eens in een doosje steken, kostten toen 3.5dollar/stuk all in.
Ik gebruik ze ook veel..beter dan mijn oude functiegenerators als ik met pic's bezig ben.
Ging ook nog eens een programma schrijven zodat ze serieel te benaderen zijn...maar dat is toekomstmuziek.

Als je er een ter overname over hebt,heb ik wel interesse, via pb dan.

Haha, maar dan wel tegen het huidige tarief.
Met een €20 extra aan handelingskosten.

[Bericht gewijzigd door stortbak op zaterdag 14 augustus 2021 12:09:13 (32%)

Sorry, ik moet al in een heel goede bui zijn als ik iets zou wegdoen van gans mijn elektronica'collectie' ...zelfs niet tegen de huidige prijs, want ik heb er achteraf altijd spijt van. Mijn vrouw is het tegenovergestelde en zo vullen we elkaar goed aan, zij maakt plaats vrij en ik vul die dan. ;)

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Op 14 augustus 2021 07:54:37 schreef stortbak:
Die velleman kit is leuk, beetje weinig vermogen en niet stroomrichting gestuurd.

Waarom zou de velleman kit stroom richting gestuurd moeten zijn? De stroom gaat daar maar 1 kant op en dat is richting de velleman kit om daar alle energie af te fakkelen.

Een stroomtrafo alleen is niet voldoende je zal er eentje vinden met 45A ; 2 volt.
Voor het bereik 38 tot 40A heb je dan maar 89mV verschil om die velleman met een benodigd spanningsbereik van 0-12V van dicht tot vol open te sturen: dat werkt dus niet!

Een stroom transformator kan je zo nooit direct gebruiken, daar is hij helemaal niet voor bedoelt. De stroomtransformator moet enkel in het meet systeem, daarachter zal je nog iets met signaal verwerking moeten doen zoals ohm pi al voorstelde. 89mV is met een een paar op-amps prima te versterken tot 0 -12V.

Jammer dat ik dan met zo'n berekening de boel kan afkeuren...
Net als die relaisoplossingen, wordt zo'n verduidelijking meteen als afplassen gezien.

Dat komt omdat jouw verduidelijkingen niet realistisch zijn, je geeft het als het ware te snel op omdat een simpele berekening je verteld dat het niet kan. De berekening geeft enkel aan dat het ontwerp wat je in je hoofd heb niet kan en er dus werk nodig is om het ontwerp te verbeteren en of uit te breiden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 augustus 2021 16:31:20 schreef benleentje:
[...] stroom richting gestuurd moeten zijn
[...]Een stroom transformator kan je zo nooit direct gebruiken
[...]Dat komt omdat jouw verduidelijkingen niet realistisch zijn,

1. de stroomtrafo moet de richting bepalen en niet bij 40A afname en hoger gaan affakkelen, alleen bij 40A opwek en hoger. (nou ja niet de stroomtrafo, maar je eigen schakeling die gebruik maakt van de stroomtrafo. voordat men daar weer over valt)
2. Dat zeg ik.
3. Ik geef niets te snel op, er wordt maar wat geroepen zonder dat er nagedacht is.

Ik heb zo'n werkende schakeling hier en weet dus hoe het werkt.

Op 14 augustus 2021 07:54:37 schreef stortbak:
Die velleman kit is leuk, beetje weinig vermogen en niet stroomrichting gestuurd.
Een stroomtrafo alleen is niet voldoende je zal er eentje vinden met 45A ; 2 volt.
Voor het bereik 38 tot 40A heb je dan maar 89mV verschil om die velleman met een benodigd spanningsbereik van 0-12V van dicht tot vol open te sturen: dat werkt dus niet!
Jammer dat ik dan met zo'n berekening de boel kan afkeuren. Net als die relaisoplossingen, wordt zo'n verduidelijking meteen als afplassen gezien.

Zoals ik al schreef is het geen kant en klare oplossing. TS kan dit idee al of niet met hulp van dit forum verder uitwerken. Je 'berekening' komt bij mij niet sterk over maar het zou best kunnen dat dit idee niet werkt.
Voor een testopstelling hoef je niet gelijk de 45A te verstoken. Dan kies je de bovengrens op bijvoorbeeld 2A. Dat kan die Vellemankit zonder op te voeren gemakkelijk aan.

Op 14 augustus 2021 16:44:33 schreef stortbak:
Ik heb zo'n werkende schakeling hier en weet dus hoe het werkt.

Je weet hoe jouw schakeling werkt, maar dat zegt niks over de Vellemankit-schakeling.

benleentje

Golden Member

@ stortbak
1) Je had het daar over een velleman kit die de stroomrichting niet weet en nu ineens verzin je daar een stroom transformator bij.
2) wat zeg je dan wel want jij komt met het idee om een stroom transformator direct een spanning te laten sturen.
3) Dat doe je zelf ook.
Je hebt nu in 1 post 3 tegenstrijdige antwoorden gegeven.

Ik heb zo'n werkende schakeling hier en weet dus hoe het werkt.

Dat blijkt niet uit wat je zegt en volgens mij heb je zelf ook geen idee hoe het werkt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 14 augustus 2021 21:39:30 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 augustus 2021 21:35:45 schreef benleentje:

[...]Dat blijkt niet uit wat je zegt en volgens mij heb je zelf ook geen idee hoe het werkt.

Maakt mij geen moer uit wat jij denkt.
Ik heb al zeker 3 keer een video geplaatst en al zeker twee keer uitgelegd hoe het werkt.
Ik herhaal:

Ik heb een stroomspoel in de meterkast.
Een schakeling met wat componenten en een PIC.
Daarmee kijk ik naar de stroomrichting en de kracht van het vermogen: neem ik af van het net of leveren mijn panelen.
Leveren ze meer dan 250W dan gaat de pic een triac sturen.
Gaat er 300W het net op, stuurt de triac een aantal micro seconden van de periode open en dat geeft dan 50W naar de boiler.
Meet de stroomspoel 1750W, gaat er 1500W naar de boiler
Gaat er 2250 W het net op, gaat er 2kW de boiler in.

Begrijp je dat een beetje?

verder schreef Oom Pi:
Je neemt een DC controlled dimmer van Vellemankit en die voer je op.
Dan kan je dus met een gelijkspanning van 0 tot 12V ingangsspanning 0 tot 45A uitgangsstroom regelen. In je electrische installatie neem je in serie met de 45A zekering een stroomtransformator op.
Deze afgevlakte DC-spanning voeg je na bewerking toe aan de ingang van de opgevoerde Vellemankit.

Probeer dat eens begrijpelijk te lezen.

Op 14 augustus 2021 21:32:23 schreef ohm pi:
Je 'berekening' komt bij mij niet sterk over

Kan ik me voorstellen als je zelf nooit dat soort dingen in handen hebt gehad.

Op 14 augustus 2021 22:11:23 schreef stortbak:
Ik heb een stroomspoel in de meterkast.
Een schakeling met wat componenten en een PIC.
Daarmee kijk ik naar de stroomrichting en de kracht van het vermogen: neem ik af van het net of leveren mijn panelen.
Leveren ze meer dan 250W dan gaat de pic een triac sturen.
Gaat er 300W het net op, stuurt de triac een aantal micro seconden van de periode open en dat geeft dan 50W naar de boiler.
Meet de stroomspoel 1750W, gaat er 1500W naar de boiler
Gaat er 2250 W het net op, gaat er 2kW de boiler in.

Dit is ook een oplossing. Bij deze oplossing gaat slechts de helft van het teveel opgewekte zonnevermogen het lichtnet op.

Op 15 augustus 2021 00:08:55 schreef ohm pi:
slechts de helft

Zou je willen vertellen waar je dat uit opmaakt?

Want dan heb ik een goudmijn.
Maak ik met deze schakeling mijn boiler warm met de helft van het vermogen in dezelfde tijd..........
Dat was mij nog niet opgevallen.
Het lijkt me dan een geweldige energiebron.

Op 15 augustus 2021 07:20:10 schreef stortbak:
....
Want dan heb ik een goudmijn..

Dat is geen goudmijn maar een kleine ramp ;) enkel de eerste 250W overschot gaan het lichtnet in.

Je moet het zo zien, alle teveel opgewekte vermogen gaat in de boiler behalve die eerste 250w is speel en meetruimte.
Zo had ik het ook gemaakt maar aangezien ik nog kan salderen is dat overbodig.

e:/ hieronder, niet tegen u maar in het algemeen ;)

LDmicro user.

Op 15 augustus 2021 08:31:51 schreef MGP:

Je moet het zo zien,

Praat je nou tegen mij, want ik weet het al hoor.
Of durf je hier geen namen te noemen van de betrokkenen?

Lambiek

Special Member

Op 13 augustus 2021 14:24:02 schreef dynasty:
Zou je dit ook kunnen maken dat hij geen panelen uitschakelde maar dat er bv een warmte element aan gaat?

Ik heb het toen zo gedaan.

Ik schakelde één string per omvormer uit. Maar in plaats van dat te doen kun je ook een element aan schakelen. Maar ik blijf erbij, als je niets met dat warme water gaat doen is een string afschakelen veel eenvoudiger.

Het mooiste zou zijn dat hij alles wat boven de 40 of wat er ingesteld is naar dat element stuurt

Het is hier al eerder gezegd, dat komt niet zo precies. Als er boven de 40A loopt, springt je zekering echt niet gelijk.

Er zat ook een hysterese in het programma om klapperen te voor komen in verband met bewolking. Ik heb het met een controller gedaan, maar je kunt zoiets ook met een PLC doen. Ik denk zelfs dat het met een Logo al gaat. Als stroomspoelen heb ik een LEM type gebruikt, daar komt een spanning van o tot 5 of 0 tot 10VDC vanaf.

Ik weet verder niet wat je opleiding is en of je zoiets zelf kan maken, anders zou ik er zelf niet aan beginnen. Maar dat moet je maar voor jezelf uitmaken. :)

Programma:

pic basic code:


Device 16F887                          ; Processor type

On_Interrupt TIMER                     ; Interrupt timer

Xtal 10                                ; Cristal 10Mhz

Asm                                    ; Config settings
CONFIG_REQ            
__CONFIG _CONFIG1, HS_OSC & WDT_OFF & DEBUG_OFF & FCMEN_OFF & LVP_OFF & IESO_OFF & BOR_OFF & CPD_OFF & CP_OFF & MCLRE_OFF & PWRTE_ON 
__CONFIG _CONFIG2, WRT_OFF & BOR40V 
EndAsm
    
All_Digital true                       ; Alle poorten digitaal

Symbol GIE = INTCON.7                  ; Enable interrupt
        
Symbol T0IF = INTCON.2                 ; TIMER0 interrupt vlag
Symbol T0IE = INTCON.5                 ; TIMER0 interrupt enabel
        
Symbol PS0  = OPTION_REG.0             ; Instelling prescaler
Symbol PS1  = OPTION_REG.1             ; Instelling prescaler
Symbol PS2  = OPTION_REG.2             ; Instelling prescaler
Symbol PSA  = OPTION_REG.3             ; Instelling oscillator
Symbol T0SE = OPTION_REG.4             ; Instelling puls H/L - L/H
Symbol T0CS = OPTION_REG.5             ; Instelling clock intern of extern

Declare LCD_RSPin PORTD.2              ; Reset display poort D.2
Declare LCD_ENPin PORTD.3              ; Enable display poort D.3
Declare LCD_DTPin PORTD.4              ; Data display poort D.4 t/m D.7

Declare Adin_Res = 8                   ; resolutie 8 bits
Declare Adin_Tad = frc                 ; set RC osc
Declare Adin_Stime = 50                ; sample tijd 5

Symbol STRING_OMVORMER_1 = PORTB.0     ; Uitgang omvormer 1
Symbol STRING_OMVORMER_2 = PORTB.1     ; Uitgang omvormer 2
Symbol STRING_OMVORMER_3 = PORTB.2     ; Uitgang omvormer 3

Symbol LED_FASE_1 = PORTB.3            ; Wachttijd led fase_1
Symbol LED_FASE_2 = PORTB.4            ; Wachttijd led fase_2
Symbol LED_FASE_3 = PORTB.5            ; Wachttijd led fase_3

;------------------------------------------------------------------------------
; INSTELLING VOOR DE MIN EN MAX STROOM, EN DE TIMER TIJD - TMR1, TMR2, TMR3.
; DE STROOM EN TIJDEN HIER ONDER MOGEN / MOETEN NOG AANGEPAST WORDEN.
; BIT WAARDE = 5 : 195 = 0.025
; 35A = 3.5VDC : 0.025 = 140
; 25A = 2.5VDC : 0.025 = 100
;------------------------------------------------------------------------------

Symbol I_MAX = 140 ; 35A               ; Max stroom instelling
Symbol I_MIN = 100 ; 25A               ; Min stroom instelling

Symbol TMR1_TIJD = 300                 ; Timer 1 looptijd 5 min
Symbol TMR2_TIJD = 305                 ; Timer 2 looptijd 5 min 5 sec
Symbol TMR3_TIJD = 310                 ; Timer 3 looptijd 5 min 10 sec

;------------------------------------------------------------------------------

Dim I_MAX_L1 As Byte                   ; Variabele stroom fase 1
Dim I_MAX_L2 As Byte                   ; Variabele stroom fase 2
Dim I_MAX_L3 As Byte                   ; Variabele stroom fase 3

Dim PULS As Bit                        ; Puls voor TMR_1, 2, 3, 4, 5, 6

Dim TMR_1 As Word                      ; Timer 1
Dim TMR_2 As Word                      ; Timer 2
Dim TMR_3 As Word                      ; Timer 3

Dim TMR_4 As Byte                      ; Timer 4
Dim TMR_5 As Byte                      ; Timer 5
Dim TMR_6 As Byte                      ; Timer 6

Dim VAL_TIMER As  Word                 ; Variabele waarde timer
Dim LIMITE_TIMER As Word               ; Variabele limite
                                
GIE = 0                                ; Zet interrupt uit
                                  
GoTo INSTELLING                        ; Ga naar instelling

TIMER:                                 ; Timer interrupt
    Context Save                       ; Save   
    Inc VAL_TIMER                      ; Increment waarde timer
    T0IF = 0                           ; Wis interrupt flag
    Context Restore                    ; Restore
    
INSTELLING:                            ; Instelling register
    PS0  = 1                           ; Prescaler bit_0
    PS1  = 1                           ; Prescaler bit_1
    PS2  = 1                           ; Prescaler bit_2
    PSA  = 0                           ; Prescaler toegewezen aan TIMER0
    T0SE = 0                           ; Trigger van laag naar hoog
    T0CS = 0                           ; Trigger door interne clock
                               
    VAL_TIMER = 0                      ; Variabele waarde timer is 0
                                                   
    TMR0 = 0                           ; Reset TIMER0
    T0IE = 1                           ; TIMER0 Interrupt enabel aan
    GIE  = 1                           ; Zet Interrupt aan
    
Cls                                    ; Wis display
                                       
DelayMS 500                            ; Wacht 0.5 sec

Clear                                  ; Wis geheugen 

         ;543210                       ; Hulpregel poort A
PORTA  = %000000                       ; Maak poort A laag
TRISA  = %111111                       ; Poort_A I/O

         ;543210                       ; Hulpregel poort B
PORTB  = %000000                       ; Maak poort B laag
TRISB  = %000000                       ; Poort_B I/O

         ;76543210                     ; Hulpregel poort C
PORTC  = %00000000                     ; Maak poort C laag
TRISC  = %00000000                     ; Poort_C I/O

         ;76543210                     ; Hulpregel poort D
PORTD  = %00000000                     ; Maak poort D laag
TRISD  = %00000000                     ; Poort_D I/O

         ;210                          ; Hulpregel poort E 
PORTE  = %000                          ; Maak poort E laag
TRISE  = %111                          ; Poort_E I/O

         ;76543210                     ; Hulpregel analoog
ADCON0 = %00000001                     ; ADCON0 register analoog

         ;543210                       ; Hulpregel analoog poort_B
ANSELH = %000000                       ; ANSEL register analoog poort_B

TMR_1 = 0                              ; Zet timer 1 op 0
TMR_2 = 0                              ; Zet timer 2 op 0
TMR_3 = 0                              ; Zet timer 3 op 0

TMR_4 = 0                              ; Zet Timer 4 op 0
TMR_5 = 0                              ; Zet Timer 5 op 0
TMR_6 = 0                              ; Zet Timer 6 op 0

;---------------------------------------------------------------------------
; PROGRAMMA VOOR HET AFSCHAKELEN VAN ZONNEPANELEN BIJ TEVEEL TERUGLEVERING. 
;---------------------------------------------------------------------------

RUN:                                   

    LIMITE_TIMER = 38                  
    
    If VAL_TIMER > LIMITE_TIMER Then   
     VAL_TIMER = 0                     
      If VAL_TIMER = 0 Then                                                             
       PULS = 1                       
      EndIf                           
    EndIf                           
    
    I_MAX_L1 = ADIn 0                 
    I_MAX_L2 = ADIn 1                  
    I_MAX_L3 = ADIn 2                 
    
;------------------------------------------------   
; PRINT OPDRACHTEN - ZET DE TEXT OP HET DISPLAY.    
;------------------------------------------------

    Print At 1,1,"STR_1="              
    Print At 2,1,"STR_2="              
    Print At 3,1,"STR_3="            

    Print At 1,9,"I_L1="               
    Print At 2,9,"I_L2="               
    Print At 3,9,"I_L3="              
    
    Print At 1,19,"A"                  
    Print At 2,19,"A"                  
    Print At 3,19,"A"               

    Print At 1,14,Dec1 I_MAX_L1 / 3.9, 
    Print At 2,14,Dec1 I_MAX_L2 / 3.9, 
    Print At 3,14,Dec1 I_MAX_L3 / 3.9, 
    
    Print At 4,1,"HvZ_Pro & Sluis_elek"; Zet text op display
       
;----------------------------------
; ZONNEPANEEL - STRING_OMVORMER_1.
;----------------------------------
    
If I_MAX_L1 < I_MIN Then               
    If PULS = 1 Then                  
     TMR_1 = TMR_1 + 1                 
      If TMR_1 > TMR1_TIJD Then        
       STRING_OMVORMER_1 = 1           
        Print At 1,7,Dec STRING_OMVORMER_1,
       TMR_1 = TMR_1 - 1               
      EndIf                            
    EndIf                           
EndIf                               
 
    If I_MAX_L1 > I_MAX Then         
     TMR_1 = 0                         
      STRING_OMVORMER_1 = 0            
     Print At 1,7,Dec STRING_OMVORMER_1,
    EndIf                              
    
If I_MAX_L1 < I_MIN Then               
    If PULS = 1 Then                 
     TMR_4 = TMR_4 + 1               
      If TMR_4 > 1 Then                
       LED_FASE_1 = 1                
        If TMR_4 > 2 Then             
         LED_FASE_1 = 0               
         TMR_4 = 0                   
        EndIf                      
      EndIf                           
    EndIf                           
EndIf                               

    If STRING_OMVORMER_1 = 1 Then      
     LED_FASE_1 = 0                    
     TMR_4 = 0                        
    EndIf                            
    
    If I_MAX_L1 > I_MAX Then           
     LED_FASE_1 = 0                    
    EndIf                             
    
    If I_MAX_L1 > I_MIN Then              
     LED_FASE_1 = 0                    
    EndIf                                           
    
;----------------------------------
; ZONNEPANEEL - STRING_OMVORMER_2.
;----------------------------------
    
If I_MAX_L2 < I_MIN Then               
    If PULS = 1 Then                
     TMR_2 = TMR_2 + 1                
      If TMR_2 > TMR2_TIJD Then        
       STRING_OMVORMER_2 = 1          
        Print At 2,7,Dec STRING_OMVORMER_2,
       TMR_2 = TMR_2 - 1             
      EndIf                          
    EndIf                             
EndIf                               
    
    If I_MAX_L2 > I_MAX Then           
     TMR_2 = 0                         
      STRING_OMVORMER_2 = 0           
     Print At 2,7,Dec STRING_OMVORMER_2,
    EndIf                             
    
If I_MAX_L2 < I_MIN Then              
    If PULS = 1 Then                   
     TMR_5 = TMR_5 + 1                
      If TMR_5 > 1 Then              
       LED_FASE_2 = 1                 
        If TMR_5 > 2 Then             
         LED_FASE_2 = 0               
         TMR_5 = 0                    
        EndIf                        
      EndIf                           
    EndIf                             
EndIf                                

    If STRING_OMVORMER_2 = 1 Then    
     LED_FASE_2 = 0                    
     TMR_5 = 0                         
    EndIf                           
    
    If I_MAX_L2 > I_MAX Then           
     LED_FASE_2 = 0                    
    EndIf                             
    
    If I_MAX_L2 > I_MIN Then           
     LED_FASE_2 = 0                 
    EndIf                         
    
;----------------------------------
; ZONNEPANEEL - STRING_OMVORMER_3.
;----------------------------------
    
If I_MAX_L3 < I_MIN Then               
    If PULS = 1 Then                
     TMR_3 = TMR_3 + 1                 
      If TMR_3 > TMR3_TIJD Then        
       STRING_OMVORMER_3 = 1          
        Print At 3,7,Dec STRING_OMVORMER_3,
       TMR_3 = TMR_3 - 1               
      EndIf                          
    EndIf                          
EndIf                                 
    
    If I_MAX_L3 > I_MAX Then           
     TMR_3 = 0                         
      STRING_OMVORMER_3 = 0           
     Print At 3,7,Dec STRING_OMVORMER_3,
    EndIf                              
    
If I_MAX_L3 < I_MIN Then               
    If PULS = 1 Then                   
     TMR_6 = TMR_6 + 1                 
      If TMR_6 > 1 Then                
       LED_FASE_3 = 1                  
        If TMR_6 > 2 Then             
         LED_FASE_3 = 0                
         TMR_6 = 0                    
        EndIf                         
      EndIf                            
    EndIf                           
EndIf                                

    If STRING_OMVORMER_3 = 1 Then      
     LED_FASE_3 = 0                 
     TMR_6 = 0                        
    EndIf                           
    
    If I_MAX_L3 > I_MAX Then         
     LED_FASE_3 = 0                    
    EndIf                             
    
    If I_MAX_L3 > I_MIN Then           
     LED_FASE_3 = 0                    
    EndIf                            
    
    PULS = 0                           
GoTo RUN                              

End                                       
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.