Alpha potentiometer / potmeter van een Perfect Pro Cubi bouwradio

Hallo allemaal.

Ik ben Stefan ( 29 jaar oud ) en pas lid geworden van dit forum :)
Ik ben op dit moment mijn trouwe bouwradio aan het opknappen omdat helaas de potentiometer stuk is.. :X

Ik heb de radio onlangs open gemaakt en foto's gemaakt van het onderdeel. Daarbij heb ik rechtstreeks contact op gegenomen met Alpha Taiwan http://www.taiwanalpha.com/en/products/4 maar helaas krijg ik als antwoord dat ik er 1000 stuks van kan afnemen maar ze geven niet aan welk type nummer het is zodat ik deze elders kan opzoeken. Mijn vraag aan jullie is of iemand wel weet welk type Alpha potentiometer er in mijn radio zit en of ik eventueel ook een ander merk erin kan en mag monteren?

Dit lees ik van het printplaatje af wat eraan gesoldeerd zit maar helaas niets van de meter: 

Merk : Alpha

1615540-2

PCB-C-MP-2

EN501

Zit gemonteerd in een Perfect Pro Cubi bouw radio welke op 220v werkt en op D batterijen.

Volume is van 0 tot 40 te regelen en als je op de regelknop druk is het volume gemuted.

Ik hoor het graag!

Is het een potmeter of een encoder?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ziet eruit als een potmeter met schakelaar.

Iets als deze https://nl.mouser.com/Alpha-Taiwan/Passive-Components/Potentiometers-T…

Kun je nog meten wat de weerstand is tussen pin 2 en 4?

Arco

Special Member

Gezien de aanduiding 'EN501' zal het wel een encoder zijn:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die rotary encoder kun je simpel herstellen, de 4 haakjes aan buitenkant losbuigen en de loper iets naar buiten buigen, wat nieuw vet erin en klaar. beetje wd40 op de as zodat die wat soepeler draait, is ook vaak een punt bij potmeters en rotary encoders.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dankjewel allemaal voor de snelle reacties.
Ik wist niet dat het eventueel een encoder kon zijn excuses. Ik dacht bij een volumeknop gelijk aan potmeter maar ik heb op het moment hier nog geen ervaring en kennis in.

Het probleem is eigenlijk als volgt:
Soms draait hij keurig muziek maar als ik dan het volume harder of zachter draai valt het geluid plots weg en hoor je hem heel zachtjes als je je oor tegen de speaker houdt.. :/

Op het moment krijg ik hem niet meer harder maar het probleem werdt telkens steeds een beetje erger.

Ik kan ook op deze potmeter/encoder drukken en dan gaat de radio op "mute" stand. Moet ik dit dan zien als schakelaar optie?

Ik zal dit weekend hem even openmaken zoals Testman aangeeft. Ik heb nog een oud flesje Castrol contact spray staan. Is dit ook het juiste middel? Of wat voor type vet word aangeraden ?

Arco,de Kees ook jullie bedankt voor het doorsturen van de typenummers. Ik ga ze gelijk even vergelijken en bekijken :)

Arco

Special Member

Dat Castrol lijkt me iets voor auto's, niet voor electronica. Als je er vet in wilt doen (doe ik nooit zelf) kun je siliconenvet gebruiken.
Schoonmaken met kwastje IPA, en zoals reeds gezegd een drupje WD40 op de as. (als die zwaar loopt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

"Op de knop drukken voor mute" wijst ook wel in de richting van een rotary encoder met switch.

Dus Arco zal wel weer gelijk hebben. :)

Haha :) .

Het type RE111F-21B3 welke Arco stuurt lijkt hem nog wel eens te kunnen zijn denk ik inderdaad. B1 staat blijkbaar voor "Bushing Type 5x7 en B3 voor 7x7. Ik moet nog even uitvogelen waar ik deze maten kan meten. ( Is dit toevallig het dikkere astapje onder de draad ) ? :?

Ik ga intussen opzoek naar een leverancier want ik had er al 2 waarbij je er 1000x van moet bestellen.. een beetje teveel haha

Arco

Special Member

Er staan er bij Alpha nog een paar op de site.
Meestal met verschil in maten, detent of niet (het 'klikgevoel' bij het draaien), de stapgrootte, en of er een middenstand is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dankjewel voor je reactie

Nu zit ik net te denken.. ( En daar komt niet altijd iets goeds uit.. ) naast mijn volume regelaar zit de tuner om de radiozender te kiezen. Ook deze kan ik oneindig ronddraaien en indrukken om de klok van de radio in te stellen.

Is het misschien een idee en een mogelijkheid dat dit dezelfde encoder is als de volume regelaar? Zou het misschien een idee zijn om deze met elkaar om te ruilen? Ik heb namelijk alle voorkeurs zender ingesteld staan van knop 1 t/m 10 op de radio :)
Ik heb er gelijk even een foto van gemaakt

Ik ga dan nog steeds een nieuwe encoder zoeken alleen het vervelende op dit moment is dat er 11 euro verzendkosten bijkomen op de 9 euro voor de encoder in Engeland met daarop 6 euro inklaringskosten..

[Bericht gewijzigd door Stefan0vichh op zaterdag 14 augustus 2021 11:43:24 (16%)

Arco

Special Member

Zullen wel hetzelfde zijn. Waarschijnlijk het simpelst om ze met bandkabeltje in zijn geheel om te wisselen.
'Bushing' is de lengte van de bevestigingsschroefdraad...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 augustus 2021 12:00:09 schreef Arco:
Zullen wel hetzelfde zijn. Waarschijnlijk het simpelst om ze met bandkabeltje in zijn geheel om te wisselen.
'Bushing' is de lengte van de bevestigingsschroefdraad...

[bijlage]

Ik heb de bushing ( draadlengte ) even opgemeten en deze is 7mm lang. Vervolgens is de schacht ook 7mm en de platte kant aan de schacht is 6mm. Er zit een opening tussen de draad en de schacht van 1mm waardoor de totale lengte 15mm is.
Met de datasheet erbij verwacht ik dat dit het type nummer is; R111F-21-B3-15F en dan de aantal tikjes per omwenteling is 20x. Dus misschien R111F-21-B3-15F-20P.
Alleen niet vindbaar.. ik zoek nog even verder door en anders ga ik ze toch maar met jou tip omwisselen denk ik en zo goed mogelijk schoonmaken en insmeren.

Je zou ook een ander model in kunnen bouwen.

De aansluitingen zijn meestal wel hetzelfde. Al heb je wel kans dat je net andersom moet draaien.

Deze bijvoorbeeld lijkt wel https://www.tme.eu/nl/details/ec11b15242ae/incrementele-encoders/alps/

Maar heeft maar 15 pulsen per omwenteling.

de encoders gewoon omruilen kan idd ook. echter, vaak zit er een kleine batterij in zo'n radio die de klok en zenders vasthoud, als die leeg is zullen de zenders er toch weer ingezet moeten worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Even een update:)

Gisteren hebben we de twee encoders met elkaar omgewisseld en tegelijkertijd het draaimechanisme wat ingespoten.
De radio staat inmiddels weer in elkaar en doet het goed :)

Ik kan nu rustig opzoek naar een andere encoder en de radio gewoon weer gebruiken.

Allemaal ontzettend bedankt voor de snelle en uitgebreide hulp!