Dimmer probleem.

Heb hier een dimmer voor halogeenlampen (+/- 150W) die het niet meer deed en heb de triac en de diac ervan vervangen. Nu echter is het zo dat wanneer de potmeter tussen min en net niet de max stand staat de lamp flikkert (aan 50Hz). Op de max stand brand de lamp normaal op vol vermogen.
In het dimmerschema is
R1 : 10K
Potmeter : 200K
Condensator : 220nF
Originele triac : BT137F 500 PHm727
Vervanger triac : BT137 600 PJA0614
Originele diac : DB3
Vervanger diac : Zie foto (goudkleurig met zwart streepje in het midden).
Zijn dit bruikbare vervangers ? Mogelijk een verkeerde combinatie van diac/triac.
Verder zit ik ook nog met een ongekende component die in serie staat met de netspanning. Een zwart cilindertje (zie ook de foto's) en heeft iemand een idee wat deze component zijn kan en waarom deze dient in de schakeling ? Kan misschien ook de oorzaak zijn dat de dimmer het nog niet normaal doet. Persoonlijk denk ik aan een spoeltje daar is met de ohm meter amper een 0.05 ohm meet. Echter nog nooit gezien in andere (basis)schema's van dimmers. Zou ik het er eventueel gewoonweg niet van tussen kunnen laten ?

Ook nog enkele foto's in navolgende post.

Hier nog enkele foto's betreft mijn post over het dimmer probleem.

Dat is een axiale ontstoorspoel, gaat normaal gezien nooit defect.

e/ had uw andere post niet gezien...maar ik denk dat het niet de juiste triac is, je zult een F type moeten gebruiken vanwege de ontsteekstroom.
De datasheet toont gevoeliger cijfers voor een F type.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 14 augustus 2021 19:31:19 (60%)

LDmicro user.

Je diac stuurt je triac pas normaal open bij 100% potmeter
Grote kans dat die diac niet hetzelfde is dus
Welke spanning valt erover?

soldeer die schroefklem waar de witte draad inzit ook maar eens door. knipperen op een bepaalde plek is vaak een vuile of versleten potmeter. ik zou de boel doorverbinden en er een klikaanuit dim tussenstekker tussen steken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Verschil wat ik zie is dat de gatestroom van de BT137-F variant anders is als van de BT137...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 augustus 2021 19:32:23 schreef Arco:
Verschil wat ik zie is dat de gatestroom van de BT137-F variant 5x hoger is als van de BT137...

Mijn datasheet toont max 25mA voor een F type en max 35mA voor de anderen.

e:/ gezien er 2 lampen inzitten is dit de meest waarschijnlijke oorzaak.

e2/ De potmeter is ook een kandidaat ;)

LDmicro user.

Even ter verduidelijking : het is 1 dimmer per lamp. De andere kant doet het probleemloos.

Had ook gedacht dat het aan het "F" type van de triac zou kunnen liggen. De andere had ik toevallig op voorraad.

Heeft iemand toevallig een (webshop)adresje waar ik het F type nog bestellen kan of aankopen ? Via google vind ik met "bakken" datasheets maar nergens een (web)shop waar ik het F type aankopen kan. Of eventueel een vervanger toch wel type dan ?

Wat de potmeter betreft : de lamp flikkert op constant vermogen (aan 50hz) gedurende het ganse regelgebied van de potmeter. Pas wanneer ie volledig open staat brand de lamp dus vol vermogen. Ga hem wel eens uitmeten.