storing op precies 1 MHz

Dit topic is gesloten

Op 11 augustus 2021 23:04:08 schreef buzzy:
[...]Dat kastje of eventueel een toestel met een UHF tuner was ook nodig voor Ned 2

Ja, maar Ned 2 stelde in het begin niet veel voor, en als je genoeg had aan Ned 1 was zo'n kastje niet nodig.
Nu was er van de ene op andere dag niets meer te zien met alleen een VHF toestel muv buitenlandse zenders en gewoon kanaal 4?

Later waren er meer UHF only zenders zoals Wieringen en Arnhem en freq wisselaars in Z Limburg.

Ha Hubie,

Maar hier in Nederland is het toch ook niet voor niets.
Het zou mij helemaal niets verbazen dat wij ik bedoel dan een televisie kijker meer betaald dan in de U.K. voor alle diensten.....

Ha pararuud,

Bewaren is nostalgie ik heb een buizen uitvoering en een transistor.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja, om die zwart-witlicentie moest ik ook wel even grinniken.

Nou, daarvoor hoef je de plas niet over. Dat was in het verleden ook hier in Belgie. En, nog zotter: een apparte rekening / belastingaanslag voor de autoradio! :-)

Robert

Verwarrend, 2 onderwerpen dwars door elkaar in 1 topic.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ha pa0fmy,

Aan de hand van de opmerking van @flipflop even naar je openingspost gekeken, en inderdaad dat is een geheel ander onderwerp :+
Mijn eerste gedachte zou zijn waarom ben je geïnteresseerd in 1 MHz :?
Als je last heb van die storing staan de instanties wel klaar voor je maar ik denk dat ( @Frederick E. Terman hier beter mee op de hoogte is ) om nu elk piepje ergens op een frequentie te melden zonder dat je er zelf iets te zoeken heb :S
Uit nieuwsgierigheid dat is iets anders is het op elk niveau in je huis ?
En heb je al naar de polarisatie gekeken, is het gemoduleerd, je meet tot 6 MHz komen er alle harmonische in voor dus even en oneven !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Ha, electron, dat is net waar ik al de hele tijd op hamer.

Door de huidige overvloed aan elektronica in de huishoudens zul je met een gevoelige ontvanger altijd wel hier of daar een bliepje of een ruisje horen. De vraag is of ze een radiostation verstoren dat je wil beluisteren en daardoor hinder veroorzaken.
Ik heb het al eerder meegemaakt. Sommige radioamateurs menen omdat ze een licentie hebben, dat de ether hen toebehoort.
Sommigen gaan zo ver dat ze potentiele storingsbronnen actief gaan zoeken en opsporen. Omdat vossenjacht een onderdeel is van de hobby, is dat leuk.

Van zodra ze echter actie gaan ondernemen en zelf voor etherpolitie gaan spelen en van de vermeende stoorder gaan eisen dat die stappen onderneemt, vaak met hun welwillende hulp zijn ze een brug te ver gegaan. Zeker als de veroorzaakte hinder minimaal of onbestaande is.

In Nederland vraagt het AT eerst of je zélf op zoek wil gaan naar de storingsbron. Pas als je er zelf echt niet uit komt, en als de buren echt niet mee willen werken, gaat het AT nadenken of zij misschien langs zullen komen.
Kortom: je moet zelf gaan vossenjachten op storingsbronnen, want het AT doet dat niet voor je. Eerst zélf bij de buren op de koffie.

Misschien is dat in België anders, maar dit is hoe het in Nederland werkt. De buren mogen altijd 'nee' zeggen aan de voordeur.
Maar voordat het AT langskomt, wordt er van de zendamateur verwacht dat die zélf dus even etherpolitie speelt.

Heb ik ook gedaan. Storingsbron: Zehnder ventilatiesystemen. Een oud stelletje dat in het blok naast mijn huis woont, liet me binnen en vond het maar wat interessant dat ik met een portable radio kon vinden waar het geluid van de radio vandaan kwam.

Toevallig was er net deze maand of vorige maand een artikel in Elektron, over dat het AT de fabrikant heeft aangesproken er op, en een effectieve oplossing voor de al bestaande ventilatiesystemen die door de amateur kan worden ingebouwd.

De ether behoort buiten die paar plakjes primair spectrum niet toe aan zendamateurs, maar ook zeker niet aan willekeurige stoorders.

Dat gezegd hebbende - een ratel op harmonischen van 1MHz veroorzaakt amper hinder voor de meeste amateurs. Met wat pech heb je een paar luisteraars naar de legale kortegolfzenders rond 6000khz maar dat is het dan ook wel.

Ik zou daarvoor in mijn handen wrijven. Als ik alle stoorbronnen wil gaan vinden en moet gaan vervangen, dan heb ik een fulltime baan die me in plaats van een mooi maandloon oplevert, een maandloon kost.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 13 augustus 2021 20:34:14 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Geloof je dat zelf? Of is het wishful thinking?
99.9% van diegenen die door radio of tv storing gehinderd worden hebben daar de kennis en de middelen niet voor.

Soms hebben ze een aanwijzing, maar vaker niet. Bijvoorbeeld als er bij de buur een enorme antenne op het dak staat. En als het elke dag raak is behalve op zondag en maandag dan is het de tondeuze van de kapperzaak naast de deur :-)

Als iemand je brieventas pikt, dan moet je eerst zelf de dader zoeken , arresteren en naar het politiekantoor brengen zeker?

Op 13 augustus 2021 20:31:11 schreef Ledlover:
In Nederland vraagt het AT eerst of je zélf op zoek wil gaan naar de storingsbron. Pas als je er zelf echt niet uit komt, en als de buren echt niet mee willen werken, gaat het AT nadenken of zij misschien langs zullen komen.

Dat gezegd hebbende - een ratel op harmonischen van 1MHz veroorzaakt amper hinder voor de meeste amateurs. Met wat pech heb je een paar luisteraars naar de legale kortegolfzenders rond 6000khz maar dat is het dan ook wel.

Maar het AT laat wel flink betalen voor zgn Toezichtkosten als je een omroep zendvergunning hebt. Want ook die krijgen het zelfde te horen. Toezichtkosten is dus Mafiageld.

Je zal maar net een favoriete zender heben op 6 Mhz: daar zit toevallig Radio Havana de Cuba sinds jaar en dag, luister ik wel eens naar.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 augustus 2021 20:31:11 schreef Ledlover:

De ether behoort buiten die paar plakjes primair spectrum niet toe aan zendamateurs, maar ook zeker niet aan willekeurige stoorders.

dat klopt maar als zendamateur mag je wel verwachten dat die paar plakjes verschoont blijven van storingen .
voor het gebruik van de ether en bijbehorende bandplan zijn stapels regels gemaakt waar iedereen zich aan moet houden , de praktijk is dat bij storing vaak gebagatelliseerd word met dood doeners als "wat maak die 1 MHZ nou uit ?"of die ene storing op x frequentie . vaak is het niet die ene frequentie maar worden 1 of meerdere banden compleet plat gelegd met storing .
wat ook de praktijk is dat onder andere de amateur banden dicht slibben met storing , zeker rond de kerst dagen wanneer iedereen de kerstverlichting uit china weer tevoorschijn haalt .
je kan moeilijk de hele buurt dwingen die kerstverlichting niet meer te gebruiken , dus word het maar geaccepteerd en toe gestaan dat die rommel verkocht en gebruikt mag worden .
als je als amateur bezig houd met dxen ben je gebaat bij een storingsvrije ontvangst .
als ik wil gaan dxen , kan ik dat alleen midden in de nacht wanneer iedereen naar bed is en alles uit hebben gezet tot die tijd zit ik ik hier met een storing van minimaal rond de S5 die na bedtijd terug zakt naar een S2 en dat is nog steeds teveel voor dx .
ik heb hier een icom 756proIII staan die ik alleen nog voor lokale qso`s gebruik met andere amateurs , dx is hier vrijwel onmogelijk .
zonopkomst en ondergang zijn de tijden met de grootste / meeste kans op goede condities voor lange afstand verbindingen , dat is tevens de tijd dat de meeste mensen nog niet naar bed of al uit bed gekomen zijn .

daar tegen over staat wel dat als je als amateur storing veroorzaakt bv door defecte apparatuur/ slechte antenne`s ect , de regels wel streng gehanteerd worden, en dat er van de amateur alles verwacht word om de storing te beperken of op te lossen en verplicht is mee te werken aan een oplossing .
anders om mag je dat dan ook verwachten .

en het is logisch dat de AT indien mogelijk van jou als storings melder verwacht dat je enig zelf onderzoek doet .

Op 13 augustus 2021 21:07:02 schreef grotedikken:

Geloof je dat zelf? Of is het wishful thinking?
99.9% van diegenen die door radio of tv storing gehinderd worden hebben daar de kennis en de middelen niet voor.

Als iemand je brieventas pikt, dan moet je eerst zelf de dader zoeken , arresteren en naar het politiekantoor brengen zeker?

Ja, ik geloof het zelf want ik ben ook gewoon zelf op pad gestuurd door het nederlandse AT, om eerst zelf proberen te achterhalen waar de storing zit. Als je even de EMC rubriek op www.zendamateur.com doorbladert, zul je ook zien dat het heel gebruikelijk is *in nederland* dat je zelf op pad moet gaan, en dat de buren vaak best ontvankelijk zijn voor je problemen.

Pas als er echt massale problemen zijn - denk aan het CV ketel debacle van grofweg 10 jaar geleden, waarbij in complete wijken er geen 144MHz ontvangst meer mogelijk was - treedt het AT actief op. Die ketels zijn dan ook uiteindelijk massaal aangepast of vervangen onder het toeziend oog van het AT.

Again, misschien werkt het BIPT anders, maar het AT is inmiddels zo'n 15 jaar onderdeel van economische zaken en heeft niet zoveel tijd/geld voor het helpen van een zendamateur omdat die nu eenmaal geen grote economische belangen vertegenwoordigt.

Het AT stelt zich beslist behulpzaam-op-afstand op, maar als zendamateur ben je echt grotendeels op jezelf aangewezen om voorbereidend werk te doen. Als je zelf geen verstand hebt van uitpeilen, kan je de EMC commissie van de VERON/VRZA een mailtje sturen want die kunnen ook flink wat hulp bieden.

Je vergelijking met een gepikte tas gaat mank op het feit dat de politie tienduizenden handhavers heeft, waarbij het AT een orde van grootte minder mensen ter beschikking heeft.
Als de politie 100 mensen in heel nederland had, dan zou je ook zelf je tasje moeten opzoeken ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zou voor de grap kunnen eisen dat je licentiegeld wordt terugbetaald over de periode dat je niet kon hobbyen.
Voor een Full license komt dat neer op 11 ½ cent per dag voor een continue en totale onbruikbaarheid van alle toegewezen frequenties.

Ander voorbeeld, uitgaande van een vergunning voor alleen 2m en 70cm (waardoor de 'relatieve schade' hoger uitvalt):
Het niet kunnen gebruiken van één kanaal komt dan neer op 12,5 kHz / 12 MHz / 24 x 0,115 euro/uur = ca. 5 micro-euro per uur.

Uiteraard kan AT deze schade van 5 µ€/h weer op de veroorzaker verhalen als ze 'm gevonden hebben. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Het ergste is, dat inferier materiaal zomaar verkocht wordt.
Als je zegt dat dat storing veroorzaakt, zeggen ze "mag toch verkocht worden?"en kopen het toch wel.Zelfs als het niet mag..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
harry64

Golden Member

Op 13 augustus 2021 20:06:17 schreef grotedikken:
Ha, electron, dat is net waar ik al de hele tijd op hamer.

Door de huidige overvloed aan elektronica in de huishoudens zul je met een gevoelige ontvanger altijd wel hier of daar een bliepje of een ruisje horen. De vraag is of ze een radiostation verstoren dat je wil beluisteren en daardoor hinder veroorzaken.
Ik heb het al eerder meegemaakt. Sommige radioamateurs menen omdat ze een licentie hebben, dat de ether hen toebehoort.
Sommigen gaan zo ver dat ze potentiele storingsbronnen actief gaan zoeken en opsporen. Omdat vossenjacht een onderdeel is van de hobby, is dat leuk.

Van zodra ze echter actie gaan ondernemen en zelf voor etherpolitie gaan spelen en van de vermeende stoorder gaan eisen dat die stappen onderneemt, vaak met hun welwillende hulp zijn ze een brug te ver gegaan. Zeker als de veroorzaakte hinder minimaal of onbestaande is.

Meestal is dat géén 'bliepje' of 'ruisje' maar zijn meerdere omroep en amateurbanden compleet onbruikbaar van 1 KHZ tot 30 Mhz of zelfs tot de 70 centimeter band.

Zeker geen blibje of ruisje ...:

Richtantenne heeft geen zin, het lichtnet zelf straalde deze energie.
Het betreft een zonnepaneel bij de buren, ze zijn er zelf inmiddels ook achter waarom ze geen muziek meer konden draaien...
Goedkope zooi.

harry64

Golden Member

Op 14 augustus 2021 13:39:50 schreef Rd12tf:
Zeker geen blibje of ruisje ...:

[bijlage]

Richtantenne heeft geen zin, het lichtnet zelf straalde deze energie.
Het betreft een zonnepaneel bij de buren, ze zijn er zelf inmiddels ook achter waarom ze geen muziek meer konden draaien...
Goedkope zooi.

Hier idem. Alleen is het hier geen zonnepaneel want die zooi is er dag en nacht. Ik vermoed een smps voeding.

Maakt ook niet uit wat voor antenne ik gebruik of er een filter voor zet want dan verzieken de harmonischen het alsnog.

Op 14 augustus 2021 11:59:10 schreef Frederick E. Terman:
Je zou voor de grap kunnen eisen dat je licentiegeld wordt terugbetaald over de periode dat je niet kon hobbyen.
Voor een Full license komt dat neer op 11 ½ cent per dag voor een continue en totale onbruikbaarheid van alle toegewezen frequenties.

Ander voorbeeld, uitgaande van een vergunning voor alleen 2m en 70cm (waardoor de 'relatieve schade' hoger uitvalt):
Het niet kunnen gebruiken van één kanaal komt dan neer op 12,5 kHz / 12 MHz / 24 x 0,115 euro/uur = ca. 5 micro-euro per uur.

Uiteraard kan AT deze schade van 5 µ€/h weer op de veroorzaker verhalen als ze 'm gevonden hebben. :)

Dat is slechts voor één kanaal.
Echter voor de meeste mensen die storing ontvangen, is die storing over de gehele frequentie band, en alle banden.
Voor de meeste mensen, net zoals bij mij ziet het frequentie spectrum eruit als in @Harry64 zijn foto.
Een breedbandige storing van 100kHz tot aan 70MHz en daar vallen alle amateurbanden onder.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Rd12tf,

Ja dat is niet fijn voor de hobby, jij heb onderzoek gedaan begrijp ik dat goed ?
Als je weet wat de bron is kan je dan niet in overleg kijken voor een oplossing filter aan de lichtnet kant ( als de veroorzaker dit goed vindt ) !

Het komt bij jou uit het lichtnet wat bedoel je daarmee uit de bedrading en ook uit de wandcontactdoos :?
Als het heel lokaal is dan zou je misschien een E.M.I. onderdrukker kunnen gebruiken !

Het probleem van zo'n apparaat is de bandbreedte dus je zult het moeten afstemmen ( amplitude en fase tunen ) op de frequentie waar je op dat moment luistert.
Ik heb vroeger diverse systemen ontwikkeld voor gelijkkanaal storing en nabuurkanaal storing.
Met een systeem kon ik twee F.M. gemoduleerde ( smalband ) signalen uit elkaar halen met maar 3 dB amplitude verschil :P

Ik weet niet heb je al eens in die richting gedacht, is voor @Martin V zeker een interesant project ( denk ik ).....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Ik heb toch mijn bedenkingen bij sommige 'hulpvaardige' amateurs en hun oplossingen. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen zomaar aan zn dure spullen laat rommelen.

Ik herinner me zo direct 2 gevalletjes.

1980. CBster veroorzaakt tv storingen in de ganse huizenblok.
Hulpvaardige amateur uit de buurt ziet een goede verstandhouding met deze niet onaardig uitziende (wulpse) alleenstaande vrouw wel zitten en stelt haar voor het probleem op te lossen.
Hij is echter nogal zenuwachtig en vergeet de antenne aan te sluiten. Zender opgeblazen. Probleem opgelost.

1981. Zendamateur veroorzaakt zelf storing in stereoketen van de buren.

Hele bekwame persoon. Snapt onmiddellijk dat dit rechtstreekse instraling en detectie is in de pick-up ingang. Die is namelijk veel gevoeliger dan de andere ingangen.

Geen probleem. Condensatortje van 220pF over de klemmen solderen en wég storing.
Maar tevens wég hoge tonen. Een kniesoor die daar een punt van maakt. :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 augustus 2021 17:13:03 schreef Martin V:
Dat is slechts voor één kanaal.

:)   Ik lees iets anders:

een continue en totale onbruikbaarheid van alle toegewezen frequenties.

.. en bovendien was ik een beetje aan het keten. Hoewel die elf cent per dag (voor NL) klopt.
Maar het klopt niet dat tot 70 MHz 'alle amateurbanden' bevat. In tegendeel, het leeuwendeel aan bandbreedte valt juist bóven 70 MHz.

Bij mij hangt de storing erg van de band af. 3.5, 5, 7 en 10 MHz zijn natuurlijk onbruikbaar. 14 gaat enigszins, 18 ook, 21 weer totaal niet. 24,5 gaat een beetje, 28 weer niet.
50 MHz is totaal nutteloos: daar is zo'n 20 uV storing. Soms ontfutsel ik een FT8-signaaltje, wat dan gewoon van 10 km verderop blijkt te komen.
144 MHz is ook luidruchtig gestoord, maar iéts minder dan 50. 70 MHz ligt ertussenin.
Pas boven de 430 MHz begin ik dan weer wat te horen wat op radiosignalen lijkt, al zit DX er nog niet in. En hoger zit ik zelf niet.

Daarom ben ik natuurlijk ook altijd een beetje jaloers, als iemand klaagt over storing op één, of enkele, frequenties. Wat een bofkonten zijn dat! :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 14 augustus 2021 00:33:47 schreef Frederick E. Terman:
Heeft Castro ook al aan gedacht, daar zie:
https://www.radiohc.cu/audio_en_tiempo_real

Dat is de dooddoener waarmee alle KG, MG en zelfs FM gewoon uitkan.

Op 14 augustus 2021 11:59:10 schreef Frederick E. Terman:
Je zou voor de grap kunnen eisen dat je licentiegeld wordt terugbetaald over de periode dat je niet kon hobbyen.
Voor een Full license komt dat neer op 11 ½ cent per dag voor een continue en totale onbruikbaarheid van alle toegewezen frequenties.

Ander voorbeeld, uitgaande van een vergunning voor alleen 2m en 70cm (waardoor de 'relatieve schade' hoger uitvalt):
Het niet kunnen gebruiken van één kanaal komt dan neer op 12,5 kHz / 12 MHz / 24 x 0,115 euro/uur = ca. 5 micro-euro per uur.

Uiteraard kan AT deze schade van 5 µ€/h weer op de veroorzaker verhalen als ze 'm gevonden hebben. :)

Nou voor ons omroepzenders, zoals LVMG of LPAM is het een stuk duurder !!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar dat is 'omroep', da's een heel andere hobby.
Komt bij dat toezicht daarop lastiger is: het zijn geen (hobby)technici, maar omroepers. Je kunt ze dus in geval van storing niets vragen.
Vandaar dat een low power vergunning zo'n 47 cent per dag doet.

(Ja, ik weet ook wel dat veel lpam'ers het eigenlijk voor de knutsel doen, en het 'omroep'-gedeelte uit een mp3-lus bestaat. Voor hen is het gewoon een manier om te mogen zenden zonder examen.
Maar officieel blijft het een omroepvergunning.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
harry64

Golden Member

Zij er nog wel een paar die geld willen zien voor die hobby. Zoals commissariaat voor de media, Buma-stemra, Sena, gemeente. Dan kom je al snel op 1.50 a'2 euro per dag.

Niet leuk.

Dit topic is gesloten