Miele Twindos F50

CO-ers,
iemand ervaring met een F50 fout op een ELP270 module van een Twindos ?
IGBT's uitgemeten , allen OK .
Print nauwkeurig bekeken , niets abnormaals aan te zien .
iemand ideeën ?

jan

1e hit op google zegt
Motorprint, koolborstels of tachosensor

Heb ik ook gezien.
Het is echter een borstelloze motor en zie geen aansluitingen van tacho .
Motor heeft 4 aansluitingen , allemaal vrij dit dus ik denk allemaal vermogen .

jan

Zoals in het andere topic. De 3 eindtrappen op ohmse en diodestand met elkaar vergelijken. Ergens ga je een verschil meten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Controleer de motorstekker maar eens. Grote kans dat hij aan de motorzijde slecht contact maakt.

Draait de trommel vrij, of zwaar?

Post hier eens een duidelijk type plaatje van de machine.

Is een W1 serie, allemaal dezelfde motoren en aandrijving.

Ondertussen eindtrap gemeten : geen onevenwicht : 3 X 2,2Mohm . Op diodestand meet ik steeds 0 mV in beide richtingen.
Ook motorstekker bekeken aan beide zijden : niets abnormaals aan te oven .

Jan

de shuntweerstanden voor de motorstroom miss slecht?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik bedoel alle onderdelen in alle richtingen. De igbt. A4 smd. Diode smd. Ir21363 uitgangen weerstanden.........

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

6 IGBT,s doorgemeten : ok
3 stroomweerstanden doorgemeten : ok
4 vermogendiodes doorgemeten: ok
Aantal smd van 10 en 100 ohm doorgemeten : lijken allemaal ok
Nergens een verschil kunnen meten tussen de 3 fasen .

Jan

Ondertussen ook de smd A4,s doorgemeten. Lijken allen ok ( zelfde waarden)

Toch nog een vraagje .
Ik heb hier net dezelfde print liggen ( alle nummers identiek) maar komt uit een W1 met 1 pomp en deze heeft er twee .
Daarom vrees is dat de hardware wel dezelfde is maar de software niet ( aansturen tweede pomp) .
Weet iemand van jullie dat ik deze print met zelfde nummers zo mag/kan gebruiken ?

jan

Definieer "dezelfde"? Zelfde Mnr? Ik zie niet direct wat stukvliegen. Eerder een error omdat er wat ontbreekt. Mogelijks als het een gelijke is, is het in de programmeermode bijstelbaar. Dit in de veronderstelling dat het een "zelfde" is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Met dezelfde bedoel ik dat al deze nummers identiek zijn van beide printen

Beweegt de trommel een klein beetje (ter initialisatie, een paar millimeter schokkelen) als je start? (zwierprogr of drg...)

Geven de 3 wikkelingen dezelfde ohmse waarde? Geven ze eenzelfde ac spanning bij draaien met de fiche uit de print uiteraard?

Draait de trommel soepel met de motorstekker los?

Uitzoeken of E50 de hoofd of consumenten code is via servicemode.

Printen kan je door elkaar gebruiken. Variant programmering kan nodig zijn maar voor de motortest denk ik niet dat het problemen geeft. Heibel verwacht ik niet, maximaal een error op variantverschil.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 15 augustus 2021 12:03:27 (21%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ohmse waarde van alle wikkelingen rond de 5,6 Ohm .
Alle wikkelingen geven een gelijkaardige AC spanning bij draaien met de motor .

jan

Ik heb met de motoren nog geen last gehad en gezien je bevindingen kunnen we motor als dader uitsluiten. Als de andere print de motor aan de draai krijgt gaat het echt op de module te zoeken zijn.

Foto:

Groen; Uitgang ir21363. De sturing heeft 3 uitgangen per fase. De ohmse waarden daar gelijk in alle richtingen?

Geel: De transistortjes gelijk?

Rood: wat ingewikkelder. Dit is tss de 2 igbts. De uitgang naar de motorwikkeling. Als je je zwarte meetpen op de min zet (dikke elco -, of onderste igbt). En je meet dan met je rode pin op de 3 punten, meet je dan overal gelijke spanning bij aanzetten? Of bv 2 keer nul en 1 keer 50v, 150v, 320v...?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric,
als ik op de IR21363 meet , meet ik verschil :

* tussen 27 en 28 : 40 Ohm
* tussen 23 en 24 : 40 Ohm
* tussen 19 en 20 : 2 MOhm

Wil dit zeggen dat IC stuk is ?

jan

In principe kun je de print wisselen als de nummers gelijk zijn. Grootste stuk software zit in de bedieningsprint.

Je kunt in ieder geval de print testen.

Op 15 augustus 2021 12:45:06 schreef JanEB:
* tussen 27 en 28 : 40 Ohm
* tussen 23 en 24 : 40 Ohm
* tussen 19 en 20 : 2 MOhm

Bedoel je 40Mohm?

40 ohm lijkt me laag.

Wat ik al meegemaakt heb:
1. ofwel is alles doorgebrand, 1 grote onherstelbare zooi. Eenvoudige diagnose, alles stukgeslagen.
2. ofwel 1 Mosfet doorgebrand. En dan vervang ik ze alle 2, plus de 5c/1w transistor en de eventuele dode weerstanden. De A4 heb ik nog niet stuk gehad. Ook eenvoudige diagnose met de multimeter.
3. een ongelijkheid op de infineon(ir21363s) uitgang. Bij vervanging werkt alles terug maar gaat dan enige tijd terug stuk op dezelfde uitgang. Dus tegenwoordig vervang ik de ganse eindtrap mee waarvan de uitgang (bij jou 19-20) vd infineon verkeerde waarde had. 1 keer betrapt dat de Mosfet zijn flyback niet te meten was maar bij vorige vervanging van de ir21363s was deze wel goed. Ik heb dus een vermoeden dat deze defecte flyback met mijn voeten gespeeld heeft en voor de weerkerende fout zorgde.

Ongelijkheid meten geeft geen juiste diagnose, enkel een indicatie. Je bent aan het meten op een aaneengeschakelde schakeling dus de ongelijkheid die je meet kan overal zitten. De onderdelen los leggen is de enige mogelijkheid. Ik haal de 1w/5c er af, licht de 2 beentjes van de mosfet op (koelplaat laat ik vast) en licht de pootjes van de infineon op ter diagnose. De weerstandjes eventueel los of drg tot je ganse schakeling van elkaar los ligt. Vooral de fase met de 19-20 pennen, doe die eerst.

Die infineon kost wel wat en gezien ik eerst wat wilde experimenteren heb ik er bij de oosterse vrienden wat (10tal voor 8 euro) besteld voor een prikkie. Ze lijken origineel maar de pootjes leken wat geoxideerd en niet soldeerbaar hierdoor. Ik moet ze dus eerst met de fiberstift wat opblinken maar voor de rest prima.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Heb hier ook een ELP266 ter hand en meet op die 3 plaatsen 4,02M, maar dit loopt stilaan op naar bijna 5M als ik de meetpennen langer ter plaatse laat.
De igbt's meten van gate(zwarte pen) naar emitter in diodestand een doorlaatspanning van elk 1,05V.
Edit: Gaat hier over de ELP270 zie ik pas :-(

Op moment van starten voel je dat motor wel bekrachtigd word?? kan best wezen dat 1 fase slecht of niet aangestuurd word. bedrading 100% OK naar stuurprint vanaf motor?? Motor geen aardsluiting?? dit al recent gehad... (was plm 3 K Ohm, maar electronica brak in) En Klant had met veel gemorrel een nieuwe motor gekregen ondanks machine al 5 jaar oud was.