Siemens Logo! netwerk

De situatie is als volgt: Een Siemens Logo! stuurt een luik op het dak. Deze PLC wordt zelf via KNX-RF componenten gestuurd vanaf twee plaatsen ver weg in het gebouw.
Op iedere plaats is een kast met een sleutelschakelaar, twee knoppen en vier indicatielampjes.

De KNX-RF verbindingen werken niet goed(genoeg), en dat is ondanks dure pogingen door professionals met repeaters e.d. over de jaren zo gebleven. Het gebouw en de overige, wisselende, techniek daar in werken tegen, zo vermoed ik.

Omdat er overal in het gebouw netwerk met PoE is ben ik zo brutaal geweest te roepen dat het beter is om dat te gebruiken, bijvoorbeeld door de oude logo en de KNX componenten te vervangen door drie moderne Logo!'s met ethernet. Gebruik van de PoE voor de knoppenkasten zou leuk zijn, maar hoeft niet.

Nu heeft men mij gevraagd zo een setup eens te schetsen. Ik ben echter niet thuis in moderne PLC's en vind mijn weg niet in de documenatie van Siemens.
Wat ik zoek zijn b.v. voorbeelden van gepaste types en doe-dit-niet of doe-dat-wel -aanwijzingen.

(En natuurlijk kan ik zelf wat knutselen met "Arduinoes", maar dat is hier niet van toepassing)

Sine

Moderator

Je kunt analoog en digitaal signalen direct heen en weer lepelen over de logo's (peer to peer)

Dat stelt geen donder voor. Zelfs als je dat nog nooit hebt gedaan kost het je minder dan een uur met de handleiding en een testopstelling om wat werkends te fabrieken.
Eventueel met wat hulp van internet, het staat vol met voorbeelden.

Hoeveel signalen gaat het om? Sleutel, op / neer en vier lampjes?

dat kan in principe met elke logo, spannend is nog of je 230V of 12-24V wilt schakelen.
In het laatste geval kun je nog kiezen voor transistoruitgangen of potentiaalvrije relaiscontacten. 8DI / 4DO

En voor een paar cent minder heb je diezelfde logo zonder display, maar ik zou niet weten waarom je die zou nemen.

Programmeren kan gewoon via ethernet, dus geen kabel meer nodig.
Als je al logosoft hebt (oude versies kun je gratis updaten) dan gewoon losse logotjes kopen, zo niet een starterkit, dan heb je automagisch de software erbij.

Eventuele extra IO modules van de oude logo gaan niet meer passen op een logo8, dat is misschien iets om rekening mee te houden.

Er bestaan dozen om 24V te halen uit POE, daarmee zou je de knoppendozen kunnen voeden, zoek op "POE power splitter"

Ik ben een 'Logo leek' maar vond het leuk eens rond te kijken.

Hier hebben ze een lekker complexe maar begrijpelijke opstelling met wipschakelaars, master, slave en display:

https://support.industry.siemens.com/cs/document/64143308/building-aut…

Volgens mij wil je gewoon 1 controller en 2 'TDE' Textdisplays (3 netwerkpunten). Dan ben je van die ouderwetse lampjes en knoppen af. Hopelijk is een pincode in de TDE mogelijk ipv de sleutelschakelaar.

Bel ze gewoon eens.

knx rf in bedrijfsgebouwen werkt niet, heb ook een pand in onderhoud waar dat spul zit, niks als ellende ermee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer