storing op precies 1 MHz

Dit topic is gesloten

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar die bedragen zijn niet voor het zenden. Dat zijn kosten voor het gebruik van andermans werk (muziek). Als je het in je café draait moet je ook betalen, ook al heb je dan geen zender in de lucht.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het verhaal gaat een beetje de verkeerde kant op. Ik vind het opvallend dat het precies op 1 MHz zit en niet verloopt. SMPS voedingkjes hebben zeker geen kristalgestuurde oscillator. Dus de vraag was wat zou dat kunnen zijn dat een zo hard signaal zendt dat je het van begin tot eind van de straat kunt horen. Of ik er last van heb ja en nee. Het zit niet in de band voor zendamateurs. Misschien nog wat op 7 MHz (40 meter) Middengolf 1008KHz zal wel niet te ontvangen zijn. Maar het hoort gewoon niet Kan een zwakke keramische C zijn die langzaam een het doorbranden is in een modem o.i.d. Niet leuk als daardoor midden in de nacht de keet afbrandt bij de buren. En het verhaal over Elektromagnetische STRALING en elektro sensabiliteit doet het natuurlijk ook hartstikke goed.
Overigens heb ik wel PLC storing op andere frequenties en bij daglicht sterke ruis op de VHF frequenties.

harry64

Golden Member

Hoe ziet dat spectrum op 1 MHz er uit? Is het echt zo'n smal paaltje zonder enige zijbanden?

Anoniem

Op 15 augustus 2021 13:33:29 schreef pa0fmy:
Het zit niet in de band voor zendamateurs. Misschien nog wat op 7 MHz (40 meter) Middengolf 1008KHz zal wel niet te ontvangen zijn. Maar het hoort gewoon niet Kan een zwakke keramische C zijn die langzaam een het doorbranden is in een modem o.i.d. Niet leuk als daardoor midden in de nacht de keet afbrandt bij de buren. En het verhaal over Elektromagnetische STRALING en elektro sensabiliteit doet het natuurlijk ook hartstikke goed.

Ga je nu de buren bang maken dat hun hok kan afbranden door dat 1 MHz signaaltje?

Als ik je hele verhaal evalueer, dan lijkt het me dat je buren niet zo blij zijn met jouw zendhobby. Misschien zijn ze (onterecht) bang voor de straling of storing of ondervinden ze visuele hinder van je antennes.
En nu meen je een stok gevonden te hebben om terug te slaan.
"Jullie maken zelf ook storing en ik kan dat aantonen."

Ik snap eigenlijk je tussenkomst niet. De stoorsignalen zitten niet in de amateurbanden en je hebt er eigenlijk ook geen last van.
Waarom maak je je er dan te sappel over?
Je bent de kuisploeg van de ether niet en je bent er niet voor bevoegd.

Je bent wel hard op weg een burenruzie te starten om...niets.

Los daarvan lijkt het wel interessant om uit te vissen wat het is, maar laat andere mensen gerust. Moeien in andermans zaken wordt je niet in dank afgenomen.

rob040

Golden Member

Op 15 augustus 2021 15:44:20 schreef grotedikken:
[...]
Ga je nu de buren bang maken dat hun hok kan afbranden door dat 1 MHz signaaltje?

Nee, nee... Door een keramische condensator die wel eens niet door kan branden. ;-)

Sine

Moderator

Op 15 augustus 2021 13:33:29 schreef pa0fmy:
Maar het hoort gewoon niet.

Tja, als ik me druk moest maken over alles wat er hier in de buurt al dan niet misschien hoort te knetteren ja of nee dan heb ik daar waarschijnlijk een dagtaak aan.

Dit lijkt me typisch een gevalletje "who cares" of in plat NL, "boeiend"

En het verhaal over Elektromagnetische STRALING en elektro sensabiliteit doet het natuurlijk ook hartstikke goed.

Bij wie? De buren?
Die "ruiken" die 1MHz niet, dat kan alleen maar effect hebben als *iemand* ze daarmee bang loopt te maken.

Mijn tip: Zoek een gezondere obsessie, want daar gaat het langzaam heen vrees ik.

Op 14 augustus 2021 17:36:04 schreef electron920:
Ha Rd12tf,

Ja dat is niet fijn voor de hobby, jij heb onderzoek gedaan begrijp ik dat goed ?

[...]

Ha Henk,
Probleem is het terug leveren aan het net, op het moment dat er overcapaciteit is, begint de inverter ongefilterde energie (50Hz + zooi)te spuiten.
Buren zijn het zich bewust, want het stoort zelfs op hun geluidsinstallatie!
Probleem is dan ook voor de installateur. Buren zijn trouwens, dankzij de media, bang voor brand inmiddels, zetten de installatie alleen aan als ze thuis zijn, wellicht terecht...

Anoniem

Als ik het goed begrijp heb jij aan paOfmy aangeboden te helpen en zijn jullie samen de buren gaan ongerust maken en onder druk zetten.

Ik denk dat dergelijke zaken niet binnen het kader van zendamateurisme vallen.
Als amateurs overal gaan elk stoorsignaaltje oppikken, de herkomst traceren en de mensen lastig vallen is het hek van de dam.
Waarschijnlijk zijn er duizenden dergelijke gevallen waar één of ander apparaat wat straalt. Dit heeft niks te maken met eventuele onveiligheid van de installatie.

Het is niet aan jullie om op eigen initiatief bij de mensen op bezoek te gaan en te interpreteren of hun installatie veilig is en of de emissie binnen de toegelaten waarden valt, want daar heb je de kennis en de middelen niet voor, en nog minder om op eigen houtje actie te ondernemen.

En dat allemaal voor een waanbeeld, want niemand heeft er echt last van.
Schoenmaker blijf bij uw leest. Vigilantes zijn nergens voor nodig.

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet om proberen iemand met problemen te helpen.
Maar om het afluisteren van de banden en mogelijk ongewenste signalen
op te sporen en de veroorzaker mogelijk onterecht onder druk te zetten er iets aan te doen. Desnoods door bangmakerij of intimidatie. (dreigen met het AT).

Dat heet in juridische termen ongewenste inmenging en het zich aanmatigen van een openbaar ambt.

Je kan net zo goed aan een verkeerslicht gaan staan en elke voetganger die door rood oversteekt een bolwassing geven. Verboden? nee, ongewenste inmenging , ja.

Sine

Moderator

Op 16 augustus 2021 11:07:33 schreef grotedikken:
Als ik het goed begrijp heb jij aan paOfmy aangeboden te helpen en zijn jullie samen de buren gaan ongerust maken.

Volgens mij begrijp je dat inderdaad niet goed.

Anoniem

De laatste post van RD12TF lijkt toch daarop te wijzen,
tenzij hij het over een gelijkaardig geval heeft dat ie zelf opgelost heeft. Een beetje verwarrend.

Maar het blijft een feit dat je ondanks je zendvergunning niet zomaar bij de mensen kan binnenvallen , beweren dat ze storing veroorzaken en ze aanmanen er iets aan te doen.

Anoniem

Op 13 augustus 2021 21:22:02 schreef pararuud:
[...]

Maar het AT laat wel flink betalen voor zgn Toezichtkosten als je een omroep zendvergunning hebt. Want ook die krijgen het zelfde te horen. Toezichtkosten is dus Mafiageld.

tja, alleen de zon schijnt gratis.

Je zal maar net een favoriete zender heben op 6 Mhz: daar zit toevallig Radio Havana de Cuba sinds jaar en dag, luister ik wel eens naar.

Wie luistert er nu naar radio Havana? Een overjarige hippie die nog in een T shirt met Ché Guevara rondloopt?
Heb jij dan last van die lokale stoorbron? Nee? en heeft iemand anders er last van? Nee! Dus de TS zoekt problemen waar er geen zijn en schendt daarbij de privacy van anderen door deburen onnodig lastig te vallen en te intimideren.
Ging door Corona het consultatieremgeld voor de Psy niet drastisch omlaag? ;-)

Vermoedelijk is er iets heel anders aan de hand en is er wrijving tussen de twee buren doordat de ene dreigend uitziende antennes in zn tuin hangt. Tikje, tikje terug...

mvdk

Golden Member

Remgeld.
Mooi woord.
Moest t opzoeken.

Anoniem

Ik denk dat het begint met duidelijk schrijven.

Jij mixt een eigen ervaring met die van de TS en bent dan verwonderd dat men het door elkaar haalt.

Ik heb het al eens meer gezien.
Soms kunnen amateurs helpen een storingprobleem op te lossen omdat radiostoringen in lijn liggen met hun hobby en ervaring.

Maar ze moeten zich niet opwerpen als etherpolitie of ethervuilnismannen die op eigen houtje naar ongewenste signalen gaan speuren en daar naar eigen inzichten proberen iets aan te doen.
Dat gaat hun vergunning te buiten.

Op 16 augustus 2021 13:03:10 schreef grotedikken:

Maar ze moeten zich niet opwerpen als etherpolitie of ethervuilnismannen die op eigen houtje naar ongewenste signalen gaan speuren en daar naar eigen inzichten proberen iets aan te doen.
Dat gaat hun vergunning te buiten.

Als die ongewenste signalen zich in de amateurband bevinden, of in een omroepband, dan mogen zij daar zeer zeker wel wat aan doen, en krijgen zij daarin zelfs steun van het Agentschap Telecom.

Je doet alsof 'zendamateurs' geen enkel ruisje of fluitje tolereren. Je snapt zelf ook wel dat dat absoluut het geval niet is. Je kan daar ook waanzinnig veel bewijs voor vinden, in de klaagzang van vele amateurs over de storing op hun locatie en in het bestaan van talloze QRM onderdrukkers.

Dit is de situatie in Nederland. Kan in belgië best anders zijn maar als jij dus geen kaas gegeten hebt over de nederlandse gang van zaken rondom het oplossen van storingsproblemen, kan je je er beter over stilhouden.

Tenslotte komt het wel erg dicht bij laster, als je insinueert dat pa0fmy kwade zin heeft en dit allemaal doet om zijn buren te pesten. Bijzonder onfatsoenlijk.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mvdk

Golden Member

Ben toch benieuwd hoe dit afloopt. Bedoel, of de storingsbron gevonden gaat worden.
Hoop dat de mod's genadig zijn. :+ :)

Anoniem

Op 16 augustus 2021 17:06:20 schreef Ledlover:
[...]

Als die ongewenste signalen zich in de amateurband bevinden, of in een omroepband, dan mogen zij daar zeer zeker wel wat aan doen, en krijgen zij daarin zelfs steun van het Agentschap Telecom.

dikke onzin. Wat hebben zendamateurs te zoeken of zich te moeien in omroepbanden? Hoe kunnen ze weten of een signaal ongewenst is en of de wettelijke normen overschreden worden. Niet dus. En als ze de bron kunnen lokaliseren, wat dan? Aan de voordeur van iemand houden je rechten op. Gaan aanbellen en zonder de nodige bevoegdheid en kennis je gaan moeien met iemand anders installatie en mogelijk schade toebrengen is er ver over. En niemand hoeft zijn medewerking te verlenen. Bangmakerij of niet. Vandaar dat je zulke moeials kunt herkennen aan hun platte neus ;-)

Je doet alsof 'zendamateurs' geen enkel ruisje of fluitje tolereren. Je snapt zelf ook wel dat dat absoluut het geval niet is. Je kan daar ook waanzinnig veel bewijs voor vinden, in de klaagzang van vele amateurs over de storing op hun locatie en in het bestaan van talloze QRM onderdrukkers.

Dat beweer ik nergens. Met de explosie van omvormers zijn er overal wel wat ongewenste signalen. Die kunnen hinderlijk zijn, maar men moet er mee leren leven. Amateurs hebben niet de bevoegdheid er iets aan te verhelpen. Als iemand aan mijn deur zou bellen en vertellen dat mijn omvormer storing veroorzaakt en dat hij het wel even voor mij zal oplossen, dan vraag ik naar zijn bevoegdheid, en als het een hobbyist is, krijgt hij geen medewerking

Dat door allerlei moderne toepassingen et ruisniveau in bepaalde banden sterk gestegen is, is iets waar niemand omheen kan en waar ook geen remedie voor is. Het is niet aan de amateur om te proberen bepaalde storingsbronnen aan te pakken want dat is onbegonnen werk. En je botst op wettelijke beperkingen daarin.

Het is juist aande uitdaging voor de amateur om een methode te ontwikkelen om ondanks de gestegen ruisdrempel toch goede communicatie te verzorgen.

Dit is de situatie in Nederland. Kan in belgië best anders zijn maar als jij dus geen kaas gegeten hebt over de nederlandse gang van zaken rondom het oplossen van storingsproblemen, kan je je er beter over stilhouden.

Hoe kun jij nu weten wat mijn kennis over de Nedelandse situatie is? Maar ik weet wel het verschil tussen wat kan en wat er over is.

Tenslotte komt het wel erg dicht bij laster, als je insinueert dat pa0fmy kwade zin heeft en dit allemaal doet om zijn buren te pesten. Bijzonder onfatsoenlijk.

Dat heb ik niet beweerd. Maar ik vind het niet kunnen dat hij een signaaltje ontvangt waarvan hij denkt dat het van zn buur komt en die onder druk zet zonder dat hij er eigenlijk last van heeft.
Onoordeelkundig aan andermans installatie gaan rommelen vind ik niet kunnen.

De TS ontvangt een signaal op 1MHz , wat op zich interessant is om de herkomst te weten. Hij heeft er echter geen hinder van.
Hij vermoedt dat het van de buur komt en wil dat deze samenwerkt om de oorzaak te zoeken. Wat erop zou neerkomen dat hij het ganse huis van de buur doorsnuffelt. Logisch dat deze daarvoor geen toestemming geeft. Zeker als de sfeer wat zoek is.

Moest er nu nog ernstige hinder zijn en pa0fmy wil een oplossing zoeken zou ik nog zeggen ok, maar dit lijkt op onnodig schenden van de privacy . Er is immers geen overlast en dus geen reden om actie te ondernemen.

Op 16 augustus 2021 18:11:37 schreef grotedikken:

Dat door allerlei moderne toepassingen et ruisniveau in bepaalde banden sterk gestegen is, is iets waar niemand omheen kan en waar ook geen remedie voor is. Het is niet aan de amateur om te proberen bepaalde storingsbronnen aan te pakken want dat is onbegonnen werk. En je botst op wettelijke beperkingen daarin.

Het is juist aande uitdaging voor de amateur om een methode te ontwikkelen om ondanks de gestegen ruisdrempel toch goede communicatie te verzorgen.

als we alle de regels en wetten in nederland zo zouden toe passen als bovengenoemd zou het een mooi bananen land worden ,
door de toename van het aantal auto`s op de weg is het onmogelijk om alle dronken automobilisten van de weg te halen , dus moeten we er maar mee leren leven.........

door beperkende wetten en regels is het voor de amateur vrijwel onmogelijk om zoals jij zegt "een methode te ontwikkelen om ondanks de gestegen ruisdrempel toch goede communicatie te verzorgen."
een station amateur die met s1 binnen komt en zijn signaal verdwijnt in de ruis en storing van s9 haal jij met geen enkele methode meer tevoorschijn .
ik zit vaak met een amateur te praten hier hemelsbreed 6km vandaan , we moeten beiden met 25W zendvermogen gebruiken op de 10 meterband om elkaar te kunnen verstaan!
afgezien van de storingen , zijn er geen verslechterde omstandigheden die invloed hebben , geen hoge gebouwen of bomen , allebei met goede antennes en apparatuur .
gewoon 2 dorpen 6km van elkaar
deze afstand zo probleemloos met een 0.5W zendvermogen te overbruggen moeten zijn.
zolang er regels en wetten zijn omtrent het veroorzaken van storing , moet iedereen zich er aan houden en niet het probleem afschuiven op de klager die volledig in zijn recht staat hier over te klagen als hij daar last van heeft .
anders kunnen we de AT met wetten / regels / bandplan wel overboord gooien .
dat zou een mooie bende worden dan .

Anoniem

Op 17 augustus 2021 09:49:13 schreef klaasy:
[...]
als we alle de regels en wetten in nederland zo zouden toe passen als bovengenoemd zou het een mooi bananen land worden ,
door de toename van het aantal auto`s op de weg is het onmogelijk om alle dronken automobilisten van de weg te halen , dus moeten we er maar mee leren leven.........

Nee, als we de controle en beteugeling zouden overlaten aan de modale burger wordt het pas een bananenland.
Die dronken mobilisten zijn idd een probleem, maar die moet je niet zelf gaan opsporen en van de weg halen. daar is de politie voor.

Amateurs hebben welwillend enkele frequentiebanden gekregen waarop ze naar hartelust kunnen spelen. Laat ze het daarbij houden.
Het actief gaan zoeken naar vermeende storingsbronnen en vermoedelijke stoorders onder druk zetten valt buiten het hobbybestek.

Het kan dus niet dat een amateur een biepje hoort op een omroepband en de buur gaat bangmaken door te beweren dat zn installatie niet deugt en voor brand kan zorgen. Burgerwachten en vigilantes zijn ongewenste moeials.

Op 17 augustus 2021 09:49:13 schreef klaasy:
[...]

ik zit vaak met een amateur te praten hier hemelsbreed 6km vandaan , we moeten beiden met 25W zendvermogen gebruiken op de 10 meterband om elkaar te kunnen verstaan!

Euh hoezo "ik zit met een amateur te praten op 10m...."?
Dan ben je er zelf geen ???CBer met gemod bakkie?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 17 augustus 2021 15:12:53 (10%)

mel

Golden Member

/boze modus Er zijn genoeg amateurbanden waar de amateur de primaire status heeft...Deze zouden dus niet mogen gestoord worden door secundaire gebruikers, WAARONDER ook semi overheid zit.Evenals wij amateurs niet mogen storen op diverse frequenties, mogen zij het ook niet..(er is niet voor niks de intruderwatch..)
En wat semi overheid betreft,degene die de keuringen doen, zouden ZEKER beter moeten weten.../einde boze modus ;)

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 17 augustus 2021 13:22:54 (17%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

waarom boze modus?

Het ruisniveau is idd toegenomen door het massaal gebruik van FO's, iets waar je moet mee leren leven.

Net als het klimaat is dat deels te wijten aan menselijke activiteit.
Gelukkig hebben de meest vervuilde frequentiebanden de laatste decennia veel minder essentiele betekenis.
kortegolf lange afstands verbindingen zijn bijna volledig vervangen door onderzeese glasvezel en satcommunicatie.

Er zijn middelen genoeg om ondanks de toegenomen storing de hobby ongehinderd voort te zetten.

Dat geeft een amateur nog niet het recht om zelf politie te gaan spelen.
Tis niet omdat ik een modelspoorweg thuis heb dat ik op de echte trein
de vervoerbewijzen mag controleren /

mel

Golden Member

Op 17 augustus 2021 14:01:10 schreef grotedikken:
waarom boze modus?

Het ruisniveau is idd toegenomen door het massaal gebruik van FO's, iets waar je moet mee leren leven.

Er zijn middelen genoeg om ondanks de toegenomen storing de hobby ongehinderd voort te zetten.

Dat geeft een amateur nog niet het recht om zelf politie te gaan spelen.
/

Ik bedoel maar te zeggen dat er steeds meer apparaten in omloop komen die storen..
Politie spelen doen we niet, maar we verwachten wel dat apparaten welke in de handel komen, getest worden op radiostoringen en zo.
En als op de kortegolfbanden er een enorme man-made qrm is, beleef je ook niet veel plezier aan de hobby...En FO,s ,als ze GOED worden geinstalleerd, vallen met de storingen wel mee. Het is juist die zooi die door goedkope zaken op de markt wordt gebracht.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 17 augustus 2021 15:23:40 schreef mel:
[...]Ik bedoel maar te zeggen dat er steeds meer apparaten in omloop komen die storen..

Dat is een feit. Maar net zoals het autoverkeer steeds toeneemt kun je er als enkeling niks aan veranderen.

Politie spelen doen we niet, maar we verwachten wel dat apparaten welke in de handel komen, getest worden op radiostoringen en zo.

Maar dat gebeurt ook,lees maar eens de EMC rchtlijnen . De hinder zou dus moeten beperkt blijven. Maar zijn degene die hier het hardst roepen niet dezelfden die zo graag spotgoedkoop bestellen in China? Die parallelimport garandeert natuurlijk niet dat de nodige voorzieningen zijn getroffen tegen ongewenste emissie.

En als op de kortegolfbanden er een enorme man-made qrm is, beleef je ook niet veel plezier aan de hobby...

toch wel, dan is het de uitdaging om ondanks de slechte condities toch een verbinding te maken. De inhoud van het gesprek boeit minder, dat kun je evengoed hier voeren zonder QRM.
Waarom zou je op een hobbelige slijkweg rijden als er een snelweg naast ligt? dat is puur masochisme. ;-)

En FO,s ,als ze GOED worden geinstalleerd, vallen met de storingen wel mee. Het is juist die zooi die door goedkope zaken op de markt wordt gebracht.

Klopt volledig. Maar wat ga je er aan doen? Je kunt moeilijk je buren dwingen duurdere FO's te kopen, en zelf bijleggen? Ik dacht het niet.
Wie zich daar zorgen over maakt zou kunnen een werkgroep opstarten om de overheid te dwingen om meer controles uit te voeren en/of de normen te verstrengen. In principe zou alles wat hier verkocht wordt moeten voldoen. De buren gaan lastigvallen zoals Pa0fmy is ongewenst, en vrij zinloos want eventueel resultaat zeer plaatselijk (een cirkel van enkele decameters.)...Bovendien gaat het om frequenties die buiten zn wijk branden. Interesse wat de oorzaak zou zijn tot daar toe, maar je buren ermee gaan lastigvallen tegen hun zin???

mel

Golden Member

Daar hebben we dus Agentschap Telecom voor, maar die vallen al een tijd onder het ministerie van Economische Zaken, dat zijn ook steeds meer kantoormensen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 augustus 2021 13:06:56 schreef grotedikken:
[...]
Euh hoezo "ik zit met een amateur te praten op 10m...."?
Dan ben je er zelf geen ???CBer met gemod bakkie?

nee ik ben amateur met licentie en maak gebruik van de 10 meter band , want ook in de 10m band zit een stukje amateurband .
hoe lager ik kom in de amateur banden des te meer de storingen toe neemt .
de cb kanalen vallen in de 11 meter band
ik mag met mijn TX niet op de 11 meter (cb ) uitkomen

Dit topic is gesloten