Tuinlampen makkelijk koppelen

Simpele vraag

Ik wil graag 6 extra prikspots in de tuin
Tot nu toe werkte ik altijd met een centraal schakeldoosje waarvanuit alle kabels naar de lampen gaan. Veel werk en niet mooi zo'n doos in de tuin.

Iemand ervaring met een eenvoudig alternatief voor 6 lampen makkelijk te koppelen?

grondkabel en stopcontacten op een paaltje zetten. stekkerdozen is ellende, elke tuinstoring kom ik die krengen weer tegen vol water of insecten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een tuinverlichting op 12 volt AC, die kortsluitvast is, stelt heel weinig veiligheidseisen aan de bekabeling.

Of je hebt ook grote lichten met zonnepaneel en geven enorm veel licht.
Maar ja die zijn wel aan de prijs, maar ik heb helemaal geen kabels nodig, wel zo makkelijk geen gedoe en geen verbruik.

Reken voor goede tuinlampen op zonne-energie tussen 30 tot 130 euro per stuk. Branden altijd de hele nacht, allemaal voorzien van Lithium accu.
In de grootste zitten er twee 26650 accu van 5000mAh, daar heb ik twee van staan.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 15 augustus 2021 09:03:39 schreef testman:
grondkabel en stopcontacten op een paaltje zetten.

En ik denk: grondkabel gaat naar beneden, en komt bij het paaltje weer omhoog. De doorlus naar de volgende wordt dan in het stopcontact gemaakt, niet aan de voet van het paaltje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 augustus 2021 09:03:39 schreef testman:
grondkabel en stopcontacten op een paaltje zetten. stekkerdozen is ellende, elke tuinstoring kom ik die krengen weer tegen vol water of insecten..

Wat ik altijd lees is dat een IP55 contactdoos alleen IP55 is zolang er geen stekker in zit.

Veel prikspots zijn voorzien van 1,5m kabel met de aders gepeld, waarbij je bijna niet anders kan dan stekkerdozen of stootverbinders gebruiken.

Op 15 augustus 2021 20:35:27 schreef rew:
De doorlus naar de volgende wordt dan in het stopcontact gemaakt, niet aan de voet van het paaltje.

Doorlus zou ik ook bovengronds houden, en dan in een kabeldoos met de wcd daarop gemonteerd.
Je kan dan bij storing zoeken makkelijk de keten verbreken.

je hebt van oa niko ip55 wcd's met 2 wartels. maar op een kabeldoos op het paaltje afmonteren werkt wel handiger, zeker met 2x 4x2,5 kabel eraan.

aan de kabel een rubber stekker zetten, dozen aan snoer zetten en alles vast verbinden werkt niet, er komt toch vocht in die los slingerende lasdozen in de tuin. ook rubber kabels met contra stekkers werkt niet, die stekkers zuigen vol vocht als de zon erop staat, aardlek gaat eruit en je kunt gaan zoeken..

grondkabel en dozen bovengronds, stekkers en wcd's gebruiken gaat het langste goed zonder storingen. ook niet de stopcontacten afmonteren op 3cm boven maaiveld, die fout heb ik al vaak gezien, bij een regenbui loopt het water zo de wcd's in. paaltje en zeker 20cm boven maaiveld monteren.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 16 augustus 2021 00:19:12 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

En natuurlijk niet vergeten de gaatjes onderin door te prikken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..