Miele W753 stalen trommelkruis in softronic

Even een oudje terug bovenhalen. Ik heb een Miele Softtronic uit 2005 die de typische symptomen van een slecht trommelkruis begint te vertonen. Ik heb een W753 (waarschijnlijk machine van rond 1983) gekregen die ik als donor kan gebruiken. Het trommelkruis is ondertussen uitgebouwd en dit is er inderdaad één met spiebaan ipv met tanden. Omdat ik de complete machine heb kan ik ook het snaarwiel overbouwen natuurlijk. Maar ik zag een opmerking over "max 1000rpm" kruis; wat betekent dat? En zijn er andere dingen waar ik op moet letten als ik zo'n oud kruis op een nieuwere machine overzet?

1000+rpm was in de 80's als dubbele beglazing, bijna niemand had dat. voor hogere toerentallen moet de trommel beter uitgebalanceerd zijn, dat kan met een spiebaan koppeling naar het snaarwiel niet fout, met vertanding wel. als je dat kruis overzet, opletten met de balans dus anders gaat de boel vibreren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hangt de balans van de trommel niet vooral af van hoe mooi in het midden je het trommelkruis monteert, eerder dan van of het snaarwiel wel perfect juist staat?

Dat snaarwiel weegt toch bijna niets vergeleken met de (volle) trommel? Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat voor veel onbalans zal zorgen.

Spiebaan overbrenging was destijds OK tot 1000RPM, daarna kwamen de vertande assen... Ergste geval breek spie... Maar IDD de kruizen werden voorgebalangeerd en dat is deze niet.. Ik zou het gewoon doen..

Ik denk ook dat dat wel goed komt. Wetende dat zo'n motor een vermogen van pakweg 300W heeft en de trommel aan 1400 toeren draait, betekent dat dat er een koppel van pakweg 2Nm op die as staat. Dat houdt zo een spie wel :)

Toch braken ze wel eens of snaarwiel splijtte...

Of de W753 in ere herstellen?
Graag je fotoserie hoe je dit hebt aangepakt.
Nog een werkende toetsenschakelaar van de W753 voorhanden?

[Bericht gewijzigd door fabrice op maandag 16 augustus 2021 23:08:16 (10%)

Op 15 augustus 2021 22:43:00 schreef KellyDK:
Even een oudje terug bovenhalen. Ik heb een Miele Softtronic uit 2005 die de typische symptomen van een slecht trommelkruis begint te vertonen.

En dat is? Die serie zie ik vaker met versleten schokbrekers. Trommelkruis is stuk en is vaak meteen stuk. Piept het manchet als je hem handmatig zachtjes draait?

Die W753 in ere herstellen... zijn onverslijtbaar.

High met Henk

Special Member

/OT vraag.

Ik lees graag mee over de horrorverhalen van trommel kruizen, plastic kuipen en heb op aanraden van hier een te kleine ASKO van 100 euro van MP geplukt.

Machine ziet er niet meer uit (roest rond zeepbakje en op frame) maar is vaak met een fix van 15 minuten te fixen (iets in pomp of zeepbakje lekt als gevolg van vuil..

Maar niet relevant hier.

Wat mij opvalt is dat de machine echt flink reageer op onbalans van de was. Ene met flink bedoel ik echt ca 10 cm heen en weer beweegt en dus soms aan de limiet van de beweging komt (bonken).

Zoals gezegd de machine is te klein en wordt dus mishandeld in de vorm van overbelading. Dat zal het bonken niet ten goede komen.

Echter gewicht van trommel + kruis vs. natte was.. zou die onbalans van een niet gecentreerd trommel kruis nu echt zo erg zijn???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De 753 is 40 jaar oud en hoewel die er van binnen nog goed uit zag (klein beetje lekkage maar nauwelijks noemenswaardig) denk ik toch dat de 15 jaar oude het nog langer gaat uithouden. Het toestel was wel nog compleet dus als je een onderdeel nodig hebt kan ik je dat wel bezorgen.

Het symptoom is een behoorlijke bonk wanneer de machine begint te zwieren. Schokdempers zijn vervangen en dat maakte geen verschil. En de machine piept inderdaad behoorlijk wanneer je er met de hand aan draait.
In elk geval was ik bijna altijd op lage temperatuur, met onthard water en vloeibaar wasmiddel en laat dat nu net een combinatie zijn die de alu trommelkruizen niet graag hebben...

Trommel zal uit center draaien en zo tegen het deurrubber aanlopen en piepen.
Denkt dat er nog veel van die w753 en consoorten draaien, onverslijtbaar.
Waarom werd de machine afgedankt?

Heb je contactgegevens? of stuur eens naar mij pb

Dat uit center draaien, is dat dan geen symptoom van een trommelkruis met problemen? Veel meer kan daar toch niet aan zijn?

De 753 is afgedankt wegens een overlijden, er stond ook nog een 429 :) Historiek ongekend maar de dochter van de overledene dacht dat er met allebei wel iets was.

pas nog een miele 733 machine omgezet in onderdelen, schokdempers zijn van die reeks sowiso gaar, suspa dempers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jawel, uit center draaien en tegen deurrubber slepen wijst op gebroken trommelkruis. Heb ook nog zo ene staan uit de W900 reeks.

Wat doe je met de overblijfselen van je W753?

Die W429 met blauwe émaille kuip? In een kelder gevonden die machines?

@testman W733 met tiptoetsen, had je ook in hydromatic uitvoering, met voorwas, meer water toets.
Van die zwarte, oliegevulde schokdempers?

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 17 augustus 2021 22:40:47 (15%)

Op 17 augustus 2021 22:12:16 schreef KellyDK:
Dat uit center draaien, is dat dan geen symptoom van een trommelkruis met problemen? Veel meer kan daar toch niet aan zijn?

De 753 is afgedankt wegens een overlijden, er stond ook nog een 429 :) Historiek ongekend maar de dochter van de overledene dacht dat er met allebei wel iets was.

Ik wil die 429 maar al te graag redden!

Uit het midden is je trommelkruis ja. De oorzaak heb je zelf al geschreven:

Op 17 augustus 2021 21:52:26 schreef KellyDK:

In elk geval was ik bijna altijd op lage temperatuur, met onthard water en vloeibaar wasmiddel en laat dat nu net een combinatie zijn die de alu trommelkruizen niet graag hebben...

Liever geen onthard water in wasmachines ;)

Op 17 augustus 2021 22:37:46 schreef fabrice:
Jawel, uit center draaien en tegen deurrubber slepen wijst op gebroken trommelkruis. Heb ook nog zo ene staan uit de W900 reeks.

Wat doe je met de overblijfselen van je W753?

Die W429 met blauwe émaille kuip? In een kelder gevonden die machines?

@testman W733 met tiptoetsen, had je ook in hydromatic uitvoering, met voorwas, meer water toets.
Van die zwarte, oliegevulde schokdempers?

ik dacht metaalkleurige dempers in die 733. heb er nog 1 uitgehaald, maar die was al lek. de bijbehorende 80's droger tijdje later ook uit elkaar gehaald, die kom je nog zelden tegen. zit een 120W ebm slakhuisfan in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb geen plannen meer met de restanten van de 753; als ik je er een plezier mee kan doen mag je die gerust komen oppikken (staat nu in Antwerpen)

De twee toestellen stonden in een kelder, ik heb met veel gesukkel de 753 boven gekregen dus de 429 heb ik eigenlijk niet eens bekeken. Ik kan wel eens horen of die er nog is, al liet de eigenares me nadien weten dat er daarvoor ook een geïnteresseerde was. Misschien als dat niks geworden is...

De 753 heeft dempers met een metalen zuiger, mijn eigen machine heeft dempers met een plastic zuiger.

iemand interesse in een 433?? Doet alles te snel..

Op 18 augustus 2021 17:25:35 schreef smd:
iemand interesse in een 433?? Doet alles te snel..

Ook nog gehad hier, eens het water op temperatuur is, gaat het programma vlug vooruit, ook 5 spoelingen.

Denk niet dat er nog veel staan te draaien, hou oud is die W400 reeks?

[Bericht gewijzigd door fabrice op woensdag 18 augustus 2021 23:11:29 (12%)

Op 17 augustus 2021 22:12:16 schreef KellyDK:
Dat uit center draaien, is dat dan geen symptoom van een trommelkruis met problemen? Veel meer kan daar toch niet aan zijn?

De 753 is afgedankt wegens een overlijden, er stond ook nog een 429 :) Historiek ongekend maar de dochter van de overledene dacht dat er met allebei wel iets was.

Heb die advertentie zien staan op 2e hands, vandaar.
Alleen trommel kuip uit de W753 weg?
De herstelling gelukt?
Waar te Antwerpen ben je?

Eerste 433 serie was van 1978-80, tweede vanuit 1980-82

Samsung kopen? Gaat vast wel 4 jaren mee. Dan had je er nu vanaf 1980 slechts 10 hoeven kopen.

Maar even serieus: ik heb een fotoserie gemaakt van lagers vervangen bij een W373, bij interesse stuur me maar een bericht.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 18 augustus 2021 09:15:24 schreef klaasy:
[...]
waarom niet ?

Omdat je zeep er dan heel slecht uit spoelt en de was en de machine verzadigen. Ontharden kan wel maar niet naar 0dH.

Op 18 augustus 2021 17:25:35 schreef smd:
iemand interesse in een 433?? Doet alles te snel..

Hou op schei uit, graag maar ik heb eigenlijk helemaal geen plek. Maar fantastisch zo'n oudje. Lekker snel klaar, ik moet nu telkens uren wachten.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 19 augustus 2021 23:26:47 (38%)