Accu ontladen zonder EMCO scooter

Beste forumleden,

Ik ben bezig om een scooter accu na te kijken van een vriend.
Hij geeft aan de accu een probleem heeft.
De scooter zelf heb ik niet bij de hand, dus moet kijken of de accu wel goed is.
Alles is nu open.
Er zitten 14 cellen, van 14 stuks 18650 batterijen. Per cel wordt 3,94v aangegeven. Het meten zal niet geheel correct zijn, aangezien ze nog aan elkaar zitten.
Op de uitgang meet ik 46,6volt.

Adapter geeft op de Ingang via connector is 29,8volt af (groen-rode draad)
Adapter geeft 24volt af zonder aansluiting van de accupack.

Iemand een idee hoe ik hem eenvoudig kan leeg maken, zodat ik merk dat de adapter echt gaat werken. Ventilator springt nog niet aan.

fred101

Golden Member

Weerstanden, electronic load, vier 12V lampen in serie, een 230V lamp, simpel straalkacheltje met verwarmingspiraal.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Waarom zou die meting niet correct zijn? De accu's staan in serie, maar dan kun je nog steeds prima meten, en cellen die parallel staan hebben hebben per definitie dezelfde spanning. Deze meting zegt natuurlijk niets over de capaciteit of interne weerstand van de cellen, maar dat kun je sowieso niet vaststellen zonder belasting.

Ik heb zelf lang geleden een simpel kacheltje omgebouwd tot configureerbare dummyload. Dat was een exemplaar met 2 verwarmingselementen, van dun draad, dus niet van die dikke elementen, want daarbij kun je nooit een element halverwege aftakken. Beide elementen hebben 2 extra aftakkingen gekregen, dus het zijn nu 2 sets van 3 weerstanden in serie. Door deze in serie of parallel aan te sluiten, kan ik een aantal verschillende waardes tussen 2.6 en 96 ohm maken. De ventilator werkt nog wel gewoon op 230VAC.

Voor 14 cellen in serie, dus 51.8V, kan alles parallel, en dan zou er dus bijna 20A gaan lopen. Terwijl die stroom loopt, kun je de spanning van elke set meten, om te zien of die niet overmatig inzakt op één of meerdere sets (hoge interne weerstand), en door de stroom te integreren in de tijd kun je een redelijke indicatie krijgen van de resterende capaciteit.

Wat is de reden dat je dit pakket aan het onderzoeken bent?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
vergeten

Golden Member

Het meten zal niet geheel correct zijn, aangezien ze nog aan elkaar zitten.

Het aangesloten meten van de 14 blokken(van 14 cellen) in serie kan best, heeft geen invloed.
14x 3,94v is bij mij 55,16v (hele accu) op de uitgang meet je nu 46,6 volt, dan is hij (deels)ontladen volgens mij.
Per cel(blok) van 14 parallel, komt dat neer op 3,32 volt.
Er moeten dus een paar zwakke celblokken van (veel)minder dan 3,94v tussen zitten.
Je kan de 14 celblokken nu stuk voor stuk meten.

De lader geeft maar 29,8 volt af, (klopt dat?) dus moet hij per halve accu aan het laden gaan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@vergeten.
De laatste info lijkt een goede.
De lader geeft maar 24v onbelast af.
Terwijl er 58,4v moet zijn, staat op de behuizing.
Enig idee hoe ik kan meten welk onderdeel niet lekker werkt?

fred101

Golden Member

Met een scoop, DMM en LCR meter moet je dat wel kunnen meten. Bij laders heb je een accu emulator of 4 kwadrant nodig maar vaak werkt een labvoeding met serie diode naar de load ook wel. Door de spanning van de labvoeding te veranderen denk de lader dat hij aan het laden is en zo kun je alle fases van laden testen. Je kunt ze zelf bouwen maar voor 20A wordt het wat lastiger. Als dat metertje op de foto alles is wat je hebt en je die vriende wilt houden dan zou ik er af blijven, dit soort stromen en spanningen kunnen aardig schade aanrichten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Hier op een duits forum zijn ze er in 2017 ook mee bezig geweest.
Mijn Duits is niet toppie :(
https://www.elektroroller-forum.de/viewtopic.php?t=5026

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Is er nu alleen een probleem met de lader, of ook met de accu?

Als de lader stuk is, zou ik eerst de accu laden met een labvoeding, om te bekijken of de rest (met name de accu zelf) nog in orde is.

Bij de lader zijn in eerste instantie de elco's verdacht, als je een scope hebt kun je naar de uitgangsspanning kijken, of de elco's uitsolderen en nameten, bij voorkeur met een goede LCR meter.

Als je dat allemaal niet hebt, is een vrij simpele test om een paar goede elco's parallel aan de bestaande elco's te zetten, en te bekijken of de uitgangsspanning verandert.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

elco's geloof ik niet hier, als de lader aan de accu zit gekoppeld, stijgt de laadspanning dan niet? er zit een relais in de lader, dat kan weleens daarmee te maken hebben.

je meet over 2 celgroepen heen 7,09V, dat is veel te weining, dat is 3,54V per celgroep.

je hebt 14 celgroepen, 46,6V dat is 3,32V per cel. dat zijn lege cellen, of het bms heeft al ingegrepen. meet per celgroep, dat moet vrijwel hetzelfde meten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 augustus 2021 12:35:31 schreef vergeten:
Hier op een duits forum zijn ze er in 2017 ook mee bezig geweest.
Mijn Duits is niet toppie :(
https://www.elektroroller-forum.de/viewtopic.php?t=5026

Bedankt, die had gisteren ook gezien.
Ik ga ergens een nieuwe lader kopen.

Bedankt tot zover.

Die cellen zijn allemaal leeg,
Weet niet waar je denkt 3.94v te meten?
Je metingen zeggen allemaal 3.3--3.55v wat <5% is, zo goed als dood dus
Met onderling verschillen

Dat pakket is zo leeg dat het bms al ingegrepen heeft, die laadt met een nieuwe lader ook niet

Scooter leeggereden en weggezet? of rijdend kapot gelopen? normaal stoppen je motorcontrollers al ver voordat het pack zelf ingrijpt

Kritisch BMS'je dan. De meeste cellen moeten dat gewoon aan kunnen. 3,3 Volt is ondergrens voor gewoon laden. Tussen 3 en 3,3 Volt mag je ze opladen, maar dan wel met een aangepaste laadstroom. Daaronder is het vaak over en uit, maar dat verschilt per cel.

De modernere cellen mogen volgens hun datablad vaak gewoon tot 2,75 of zelfs 2,5 Volt ontladen worden (of dat goed is, is een tweede).

Dus 3,3 Volt is inderdaad aan de lege kant, maar als een BMS daarbij al voorgoed ingrijpt, staat het wel heeel kritisch afgesteld.

Dat het, in combinatie met de spanning van andere cellen, wel al vrij grote onbalans is, is wél waar. Maar ik verwacht bij zo'n enorme accu dat er een goede balanceer-functie in zit. Maar aan de andere kant... het oogt allemaal nogal erg Chinees, dus ja...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

TS meet 14.2 en 7.09, dat zijn al 6/14 cellen
In het beste geval zijn alle andere cellen nog 3,2V en laadt hij nog, maar een perfecte 2-deling in spanningen in zo'n pack? wat is die kans
De kans is echter veel groter dat er nog 4/5/6 cellen aan die 3.55V zitten,
dan zijn die overige (1 of 2 cellen) ver onder de 3V, dus gewoon locked

verder moet ik zeggen dat ik niet heel veel accu's defect heb gehad,
maar chinese drone packs en grasmaaier accu's ontladen echt niet tot 2,5V daar zit een enorme marge boven,
is ook niet echt kritisch toch? of dat nou 2,5V of 3V is? pack levert toch geen energie meer bij die spanningen
en dan starten ze ook pas weer met laden boven die marge

mijn mening blijft, dit pack ga je niet redden met alleen een nieuwe lader

ik denk dat de BMs gewoon heeft uitgeschakeld toen het pack BELAST onder de 3.0V is gezakt.
als mijn 36V li-ion op 32V staat en mijn bafang trekt 600W, dan valt de klemspanning ook instant naar 30V en grijpt de bafang controller al in (die is ingesteld op 31V laagste spanning).
krijg een rood accu logo op scherm, spanning gaat naar 32V weer maar de ondersteuning is uit. controller af en aan zetten, en op laag vermogen kan ik toch nog een beetje ondersteuning krijgen (tot een 100W) en zo de accu volledig leeg rijden tot 31V. de cellen op zich kunnen tot 2.85V leeggetrokken worden, dus capaciteit heb ik nog over.

dus mijn idee bij TS: lader kaduuk
en misschien dat die al een tijdje 'uitviel' door hitte waardoor de accu al lange tijd niet meer is vol geraakt en gebalanceerd. accu lijkt gewoon leeg. eerst opladen en dan een load test doen (met de scooter eraan)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken