SUN MCM-1212 Motortester

Hallo,

Mijn vader en ik zijn in het bezit van een SUN MCM-1212 motortester. Dit is een automotive tester uit eind jaren ’70 begin jaren ’80 waarbij o.a. contacthoek, ontstekingstijdspunt, HC,CO etc. kan worden gemeten. Handig voor ons omdat wij 5 oldtimers hebben.

Alleen één van de twee CRT beeldschermen doet het niet. Apparaat heeft twee beeldschermen, één scoop en ééntje waarop tekst wordt weergegeven (contacthoek, HC, CO waardes). Scoop doet het (althans het laat een lijntje zien, of het ook echt iets meet weten we nog niet). Het gaat over de andere beeld (die tekst weergeeft).

De signaal die de printplaat van de CRT krijgt is CVBS. Als ik iets in elkaar knutsel om de signaal op mijn laptop te ontvangen werkt het perfect (zie foto). Het probleem zit dus in de printplaat of de CRT beeldscherm zelf. Als ik aan de potmeter zit van de helderheid wordt de scherm witter, dus ik denk niet dat het probleem is dat de beeldscherm geen voeding krijgt.

Alleen hier houdt onze kennis dan op. Dus wij zijn op zoek naar iemand die de printplaat en CRT kan nalopen/nameten om te kijken of er iets kapot/buiten waarden is tegen evt. vergoeding.

Groet,
Max

fripster

Golden Member

ik zou gewoon het beeldscherm vervangen voor een platte monitor (17/19" kun je kopen voor een habbekrats tweedehands) en die aansluiten met een composite (CVBS) naar VGA convertertje (plm 20 euro). Dan heb je veel minder gedoe.

Just my two cents..

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
mel

Golden Member

Zet even je woonplaats bij je profiel, misschien woont er een behulpzame CO er in de buurt :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
WillemV2

Special Member

Moet die zuignap aan de rode draad niet op de beeldbuis aangesloten zijn?

En ik zou ook even het stukje hier op CO lezen over CRT en hoogspanning :-)

pa3gws

Golden Member

Op 17 augustus 2021 17:14:00 schreef WillemV2:
Moet die zuignap aan de rode draad niet op de beeldbuis aangesloten zijn?

Dat moet hij zeker anders geen hoogspanning en zeker geen beeld. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zuignap heb ik zelf losgehaald nadat ik hem 5 maanden met rust had gelaten en dan nog had ontladen (schroevendraaier, dikke kabel, isolerende handschoenen), voordat ik hem vanuit de behuizing had losgeschroefd.

Woonplaats heb ik toegevoegd aan mijn profiel.

2e hands camping tv tje van mp plukken, dan heb je een lcd waar cvbs zo op aangesloten kan worden. een crt van 1874 met die fijne hoogspanning niet te veel meer mee gaan slepen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb er nog 1tje staan, wil er vanaf.. Silver TVtje met CVBS..

LCD ombouw beschouwen wij als allerlaatste optie. Wij willen hem graag origineel houden. Anders moet er ook een compleet andere frontje worden gemaakt.

Ik geloof dat dit zeker nog te herstellen is, zolang de hoogspanningstrafo nog heel is, buis nog emissie heeft gaat het wel lukken...