vriezer vriest niet

Ik heb een Liebherr GNP 2976 vriezer. Op de display staan twee streepjes welke ik niet weg kan krijgen. Ik heb de condensor boven in de vriezer uit elkaar gehaald. De ventilator draait en het vries element wordt koud maar niet koud genoeg om in de vriezen. De vriezer is er mee gestopt door ijsvorming. Nu compleet ontdooit weet iemand waar het aan kan liggen? Bedankt

een nofrost vriezer? die heeft 2 a 3 dagen nodig om geheel te ontdooien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor het antwoord maar de vriezer staat al 3 dagen uit. er zit geen ijs meer in

Voldoet de vriezer aan volgende criteria. Dit is de volgorde dat de vriezer onderneemt na start van een langdurige stroomonderbreking.

1. motor begint te draaien (hoorbaar vast te stellen)
2. de verdamper bovenaan wordt koud.
3. na 15 a 20 minuten en met een temperatuur van -10 a -15 graden gaat de ventilator aan. kijk na met een thermokoppelthermometer of de verdamper de gewenste temperatuur bereikt. Dus tss de lamellen meten!
3. de ventilator zou moeten aan gaan na bovenstaande vaststelling.

Mogelijkheden:
Toestel wordt effectief niet koud genoeg. Na een half uur nog steeds geen draaiende ventilator en nog steeds geen koude verdamper. Een koeltechnisch probleem dan.
Toestel verdamper wordt wel koud genoeg maar de ventilator slaat niet aan. Dan is ofwel de ventilator, ofwel de ontdooisensor defect.(de 2 meest voorkomende problemen bij deze)
Kijk ook na of de ontdooiverwarming werk. Dit heeft niets met je fout te maken maar als je dan toch alles nakijkt wees dan grondig om toekomstige miserie te vermijden.

Ik raad aan om via de service mode het een en ander na te kijken. Dit is het eenvoudigst en snelst. Een stroom of wattmeter en een thermokoppel thermometer zijn ook best makkelijk om te diagnostiseren.

De MKT had je al nagekeken heb ik begrepen?
Een foto vh typeplaatje en mailadres zijn nodig indien je de info nodig blijkt te hebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als ik de vriezer aan zet wordt het element koud bevroren en na 15 minuten gaat de ventilator ook draaien. Wat ik niet weg krijg is de twee streepjes op de display. Ik heb geen thermokoppelthermometer wel een multimeter wat bedoel je met ontdooiverwarming werk. En hoe kom ik in service mode? wat bedoel je met mtk?

MKT is die zwarte vierkante condensator op de printplaat. Die willen nog weleens slecht worden en dan doet het apparaat gekke dingen.

Omdat je zegt dat de vriezer niet koud genoeg word maar wel ijsvorming optreed, denk ik aan een lek. Deurrubber sluit misschien niet goed aan.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 17 augustus 2021 19:42:29 (36%)

als ik de mkt doormeet met stroom er op meet ik 0,030 v

Oei, wat is deze uit elkaar gehaald en pas op met de leidingen!! Snel een scheurtje er zo in..

ik begrijp het verhaal over ijsvorming en afsluiting van de vriezer wat ik niet begrijp wat de twee treepjes op het display doen.

"ontdooiverwarming werkt". De T is blijkbaar vergeet"werk" ;)
Dit doe je door de stroom of wattage te meten tijdens het ontdooien.
De weerstand nameten kan ook als je hem nog steeds zo helemaal uiteen hebt. Ik zou het niet te veel doen(dat uiteen halen) want je plooit telkens de gasleiding en beschadigd de isomo.

Ik had ook je condensor verkeerd gelezen. Ik dacht dat je de condensator bovenaan bedoelde. Zoals maus al schreef is dat het zwarte blokje op de print (waarde rond de 0.68uF, staat erop te lezen)

Om te weten of de voelers correct werken zou je de reële waard wel moeten kunnen meten. Een thermometer met thermokoppel is hier het best voor. De waarde uitlezen via het display geeft ook al een indicatie.

Dat de ventilator na 15 minuten gaat draaien is een goede zaak. Dat wil zeggen dat de koeling snel genoeg is en dat de ventilator functioneert. Waar je wl moet op letten is dat de ventilator blijft werken. Dit type ventilator staat erom bekend om slecht te starten dus telkens deze uitvalt omdat het koud genoeg is en daarna bij koudevraag terug zou moeten starten duft deze al wel eens niet wederom starten. In het oog houden dus (lange termijn.)

De streepjes gaan pas weg als de vriezer inwendig -15 krijgt. Hier doet hij wel even over. Tss 2 en 4uur schat ik)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 augustus 2021 19:57:39 schreef haasdedj:
als ik de mkt doormeet met stroom er op meet ik 0,030 v

Oei, zo meet je geen condensator na. Hal hem er uit, uitsolderen dus en dan met de multimeter op capaciteitsstand meten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

2 streepjes klinkt als temperatuur uit de meet range, kan sensor stuk zijn die de temperatuur meet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Service mode door even (5 tal sec) op super+aan/uit t drukken gelijktijdig. Dan kun je scrollen met up/down. De d en H moet je afblijven. Scrol een rond dat je alle letters kent. De L is voor leistung. Dat is om de verbruikers een voor een manueel aan te sturen. Om in de L te geraken moet je als L verschijn top super drukken (super is enter, aan/uit is back)
Dan komt je in L (mss l accent, dan druk je nog een op super)
Dan kun je in L scrollen met up/down van L0 naar L5

L0 is uit, L1 motor, L3 ventilator, L4 defrost heater, L5 lamp

De sensoren kun je ook uitlezen (als ze stuk zijn kan de waarde gelogen zijn). Eerst uit L gaan met aan/uit.

Deze vind je onder E. Enteren met super. En dan scrollen van E3 luchtvoeler, E4 verdampervoeler en E8 deur open of toe (nul of een).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 17 augustus 2021 20:15:46 schreef testman:
2 streepjes klinkt als temperatuur uit de meet range, kan sensor stuk zijn die de temperatuur meet.

Dat krijg je bij deze altijd als de binnentemperatuur (niet verdamper) boven de -15 graden zit. Bij warme opstart dus een poos op de display.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Oke bedankt ga de boel in elkaar zetten en de vriezer aan zetten kijken wat er gebeurt.

2 streepjes klinkt als temperatuur uit de meet range, kan sensor stuk zijn die de temperatuur meet. Kan je aangeven welke sensor dit is. Bedankt

De luchtvoeler zit in die slappe plastiek achterkant. Je ziet em normaal zo al een beetje zitten tss de spleetjes. lees hem eerst eens uit in de servicemode. Deze sensor gaat weinig stuk. Die andere bovenaan (witte kabel rechts) gaat wel veel stuk maar dan draait de ventilator niet zo vroeg in de opstart.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 17 augustus 2021 20:28:27 (46%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

vriezer zit weer in elkaar en aan we gaan even afwachten bedankt alvast

net na de vriezer gekeken en hij doet het weer hartelijk dank voor de hulp

Als je ijsvorming gekregen hebt zonder reden (deur op spleetje gestaan oid), hou hem dan maar goed in de gaten, 9,9 kansen op tien dat je dat terugkrijgt.

Temperatuurvoelers in de verdamper zijn erg berucht bij deze jongens... Maak je de gekste dingen met mee.

En meestal is de verdamper sensor welke er in gestoken is die defect raakt... -- is vrij normaal verder, als de temp in de - categorie is, dan gaat deze wat weergeven.. Als interieur sensor defect is (achter plaat) dan is temperatuur in zijn geheel afwijkend, is het de verdamper sensor gaat kast onregelmatig draaien, bijv 3 uur achter elkaar en dan periode niet of elke 10 min slaat kast aan..