Kun je een PIR ook met een lichtbundel triggeren?

Zonder naar buiten te hoeven gaan wil ik de solar-lamp met PIR-sensor achter in onze tuin graag “op commando“ aan laten gaan door de PIR te triggeren.
Met een rode laserpen (zo’n aanwijs-lampje voor presentaties) lukt het in ieder geval niet. De afstand is ong. 8 m en het laserlichtje kon ik goed zien en ik kon ook makkelijk raak “schieten”, maar de PIR wordt niet getriggerd. Is het mogelijk de PIR te triggeren door er met een bepaalde lichtsoort op te schijnen? Zoja, welke lichtsoort/wat voor lampje moet ik dan gebruiken?

vergeten

Golden Member

PIR = Passief Infra Red. Misschien lukt het met een (oude)afstandbediening van een of ander audio of TV apparaat.
Het kan zijn dat die te weinig licht geeft, ik heb het niet getest, dan zou je het met een losse infra rode LED kunnen proberen die flink wordt aangestuurd met PWM.
Je kan zo'n led kontroleren of hij licht uitzend, met de camera van je smartphone of een andere digitale camera.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Een PIR reageert op warmte. Dat beetje IR van een AB geeft nauwelijks warmte af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een PIR sensor is gevoelig voor golflengte van 7 tot 14 um. Een IR led heeft een golflengte van ongeveer 1 um. Dat gaat dus niet lukken.
Met een CO2 laser (10um) lukt het misschien maar dan wel maar 1 keer.

dan heb je een moderne pir nodig, die met een ab geprogrammeerd wordt. op die ab zit ook een handmatige aan/uit knop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Klopt, een PIR reageert op IR zoals dat door een warmbloedig wezen uitgestraald wordt 7-14nm. Een AB werkt op kortgolvig IR van zo'n 920nm. Dus ruim 10 keer kortere golflengte. Valt buiten de gevoeligheidscurve.
Maar er is een tweede voorwaarde om gedetecteerd te worden en dat is beweging. De warmtebron moet zich dus ten opzichte van de sensor verplaatsen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat klopt, maar daarover heb ik eens iets gelezen.
Naar het schijnt zitten in een PIR verticale schaduwstrookjes of cilinderlensjes. Een horizontale beweging van de bron wordt daarmee omgezet in sterktevariaties op de detector.
Als je zelf de sterkte varieert (door het inschakelen, of desnoods herhaald uit- en weer inschakelen) zal het, denk ik, ook wel werken.

(Afgezien van de golflengte, dus. )

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Jeever

Golden Member

Op 18 augustus 2021 00:42:29 schreef Frederick E. Terman:
Naar het schijnt zitten in een PIR verticale schaduwstrookjes of cilinderlensjes. Een horizontale beweging van de bron wordt daarmee omgezet in sterktevariaties op de detector.

Dat is een fresnel-lens, een gesegmenteerde lens. De fresnel-lens zal de infrarode straling op een zeer speciale manier op de twee in anti-serie geschakelde pyro-elektrische detectoren in een PIR focusseren. Hoe dat werkt is schematisch voorgesteld in onderstaande figuur. Als een persoon door de ruimte beweegt zal de fresnel-lens er voor zorgen dat de straling die deze persoon uitzendt achtereenvolgens op de ene of op de andere detector terecht komt. Het gevolg is dat er kleine temperatuurverschillen tussen deze detectoren ontstaan. Deze wekken kleine ladingsverschillen op, die dan weer door de ingebouwde elektronica in kleine spanningsverschillen worden omgezet. Als een persoon door de kamer beweegt zal de PIR-sensor dus een klein wisselspanningssignaal opwekken, zoals getekend in de onderste grafiek van de afbeelding. Het systeem is zo gevoelig dat zelfs de geringste beweging van een hoofd, hand of been wordt geregistreerd.

Voor wie meer wil weten over PIR-sensoren, zie mijn artikel:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/componenten-pir-sensoren…

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

warme lucht trigeert een pir ook al, tocht in de zomer oa. maar om zo'n ding op afstand te triggeren is niet simpel, kun je beter een draadloze ontvanger parallel zetten met de pir.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou de bewegingsschakelaar vervangen voor een model van Esylux waarop een extern trigger contact zit wat je met een pulsschakelaar kunt bedienen, plus de mogelijkheid om met bijpassende losse afstandsbediening de sensor af te regelen en ook handmatig aan/uit te zetten. Desnoods het mini model afstandsbediening met beperkte mogelijkheden maar puur voor het aan/uit zetten.

Op 18 augustus 2021 00:33:03 schreef grotedikken:
Klopt, een PIR reageert op IR zoals dat door een warmbloedig wezen uitgestraald wordt 7-14nm. Een AB werkt op kortgolvig IR van zo'n 920nm. Dus ruim 10 keer kortere golflengte. Valt buiten de gevoeligheidscurve.

7-14nm / 920nm zeg je. Even checken: je bedoelt echt bij beide waarden ‘nm’ ? Floppy heeft het namelijk over um en nu begrijp ik het niet meer.

fred101

Golden Member

Er zijn verschillende soorten PIRs. In ieder geval qua bereik (afstand en breedte, op de zaak had ik er die op 4,5 meter hoog hingen en een meter of 20 afdekte) maar er zijn er ook die daarnaast meer soorten detectie hebben. Zo heb ik hier huisdier "vriendelijke" PIRs. Maar ik weet niet wat daarvan de PIR sensor zelf betreft en wat er software matig wordt bereikt of bv door andere sensors in het zelfde detector kastje.

Testman, wij hadden dat bij een sensor die op een plek hing waar het door de zon erg warm kon worden. Dat gaf op zonnige zondagen (als de winkel dicht was) in de zomer vals alarm. Daar hebben ze toen een ander type gehangen en daarna hebben we daar geen vals alarm meer op gehad

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

De detectiebeam wordt meestal bepaald door hoe de Fresnel lens die ervoor zit is geslepen...
(vaak krijg je zelfs meerdere lensjes bij een PIR)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 18 augustus 2021 09:51:47 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoja, welke lichtsoort/wat voor lampje moet ik dan gebruiken?

Een warmte lampje dus. Een bewegend kaarsvlammetje met een lenzenstelsel er achter. Wel een lenzen stelsel dat geschikt is om licht met een golflengte van iets van 10nM te bundelen. Lenzen stelsels voor gewoon licht zijn kippig voor infrarode warmte straling. Ik weet ook niet wat de doorlaatbaarheid van gewoon transparant glas is voor warmte straling. Misschien is dat wel slecht? Voor microgolven heb ik wel lenzen van was zien gebruiken. Voor het oog met gewoon licht super ondoorzichtig, voor microgolven is het helder als glas.

Misschien zou je dan ook wel een ouderwetse gloeilamp kunnen gebruiken. Die geven voor 90% warmte ofzo. Je moet de lamp dan wel beetje laten trillen of bewegen..

Op 17 augustus 2021 23:19:18 schreef floppy:
Met een CO2 laser (10um) lukt het misschien maar dan wel maar 1 keer.

Hangt van het vermogen af. IK heb een 600W CO2 laser (perongeluk) in m'n gezicht laten schijnen. Doe je maar 1x. (dat kan op twee verschillende manieren, het feit dat ik dit kan typen betekent dat ik voor de tweede heb gekozen...)

Op 18 augustus 2021 09:09:32 schreef Zenman:
[...]

7-14nm / 920nm zeg je. Even checken: je bedoelt echt bij beide waarden ‘nm’ ? Floppy heeft het namelijk over um en nu begrijp ik het niet meer.

Het is 7-14 µm = 7000 - 14000 nm waar de PIR op reageert.

Het is rond de 900 nm wat er voor afstandsbedieningen gebruikt wordt. Dat is maar iets langer dan de 700nm die je nog kan zien.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 18 augustus 2021 10:47:32 (37%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Doe je maar 1x. (dat kan op twee verschillende manieren, het feit dat ik dit kan typen betekent dat ik voor de tweede heb gekozen...)

Eerst het ene oog..... En de tweede keer......

Oh nee, andersom.... ;)

Het was 60cm na de lens die de bundel op een 0.1mm punt focusde. De bundel was dus iets van een halve meter breed op dat punt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Zen man, Rew, je hebt gelijk ik heb een typefout gemaakt.
Het moest 7-14 µm zijn en niet nm. Sorry.

Maar een PIR is dus niet gevoelig voor zichtbaar licht of dat van een AB vanwege het grote verschil in golflengte.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 18 augustus 2021 11:29:09 (10%)

Huh? D'r stond hier net een heel verhaal van iemand die het nog duidelijker uitlegde!

Daarin werd weer 920nm genoemd alsof dat de enige golflengte zou zijn.

Als je bij Farnell in de categorie IR emitters (gewoon IR leds) zoekt dan zie je ze van 660 tot 1720 nm. Die 660 zou duidelijk zichtbaar moeten zijn. Misschien niet eens meer "rood".
De meesten zitten echt wel in de 850-950 range, dus dat zullen wel de gebruikelijk waardes zijn. (zowel 850 als 950 hebben ze meer dan 100 types, dus.... ) https://nl.farnell.com/c/optoelectronics-displays/uv-ir-components/ir-…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha grotedikken,

Waarom zit je fout :? misschien in de context maar Infra Red ( daar pruts ik nog wel eens mee ) heeft een bandbreedte waar de meeste zich niet helemaal bewust van zijn.

De ene keer heb ik een messing golfgeleider nodig met een butterfly antenne de andere keer een fresnel lens :D
De frequentieband van Infra Red loopt van ≈ 300 GHz tot 400 THz dit is een golflengte van 1 mm tot 780 nm !

Dat soort bewegingsmelders @Jeever legt dit netjes uit werken T.I.R. dat is het Thermal Infra red gebied.
Hetgeen @rew laat zien bij Farnell is in het Near Infra Red gebied dat kunnen wij zien als diep rood dit is een heel interessant gebied maar dat terzijde........

Dan maar even voor @TS met je laser pen dat gaat niet werken dit is geen warmte bron, je zult denk ik minstens 300° Kelvin zo'n 27°C moeten creëren en dat over een afstand van 8 meter nu zijn de sensoren vandaag de dag redelijk gevoelig maar dat is toch wel een dingetje :S
Je kunt zelf een test doen door op 8 meter afstand langs te lopen.
Ik denk dat het simpeler is om naast je P.I.R. er een andere ontvanger bij te zetten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 18 augustus 2021 00:42:29 schreef Frederick E. Terman:
Dat klopt, maar daarover heb ik eens iets gelezen.
Naar het schijnt zitten in een PIR verticale schaduwstrookjes of cilinderlensjes. Een horizontale beweging van de bron wordt daarmee omgezet in sterktevariaties op de detector.
Als je zelf de sterkte varieert (door het inschakelen, of desnoods herhaald uit- en weer inschakelen) zal het, denk ik, ook wel werken.

(Afgezien van de golflengte, dus. )

Het varieren van de sterkte werkt niet zo goed als een beweging. Een pir sensor meet namelijk de veranderingen (ac) van het verschil tussen de fotostromen van twee gelijke lichtgevoelige elementen. Door de optiek zien beide elementen een net iets ander deel van de wereld.

Bedenk ik me nu: een gedimde klassieke gloeilamp zendt fantastisch veel langgolvig infrarood uit. Met twee lampen uit verschillende hoeken die dan om en om aangaan heb je meer kans. Moet je alleen nog het licht achter in de tuin krijgen. Een paar grote lenzen van geslepen germanium of silicium bieden wellicht uitkomst.

Betaalbaar of praktisch is anders maar het KAN wel.

[Bericht gewijzigd door kojazz op woensdag 18 augustus 2021 14:03:41 (19%)

wtt

Golden Member

Ik zou het eens met een ouderwetse zaklamp met gloeilamp proberen (Maglite achtig ding). Zo'n gloeilampje straalt een behoorlijk breed spectrum af en de zaklamp heeft een prima reflector tbv een smalle bundel. Mogelijk dat in- en uitschakelen al voldoende effect heeft om 'm te triggeren.

Ja of een diaprojector verbouwen.

[Bericht gewijzigd door kojazz op woensdag 18 augustus 2021 14:14:18 (94%)

Tidak Ada

Golden Member

Je had ook nog pijlaanwijzers met een gloeilampje.
Ik heb er en met spiegeloptiek (Rowi®). Dat lijkt me ideaal voor IR.
Lampje heeft een V-vormig gevouwen gloeidraadje dat als pijltje projecteert, maar voor dit doel lijkt me ook een gewoon gloeilampje ook werken
Ga ik vanavond es proberen als ik m'n accu's vol krijg.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †