Vraag over elektrische insectenvallen

Hallo,

Ik heb een paar vragen over elektrische insectenvallen zoals elektrische vliegenmeppers en insectenlampen.
- Bij de specificaties wordt gesproken over hoogspanning. Is dat niet gevaarlijk?

- Ze hebben ook krachtige UV lampen. Is dit slecht voor de ogen?

Arco

Special Member

- Bij de specificaties wordt gesproken over hoogspanning. Is dat niet gevaarlijk?

Stroom is maar laag (mensen schrikken ervan, maar voor insecten is het dodelijk), en het is ook niet de bedoeling dat je je vingers erin steekf... ;)

- Ze hebben ook krachtige UV lampen. Is dit slecht voor de ogen?

Langdurig erin kijken is inderdaad niet gezond. Ergens ophangen waar je er niet rechtstreeks in kijkt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Ik heb hier zo'n apparaat met twee uv buisjes en HS. Maar die kunnen een wat groter insect nog aardig aansteken en ver-assen tegen cremeren aan. Komt soms ook echt een rookpluimpje af tijdens het knetteren.

Ik ben nog wat aan twijfelen tussen de
- PrimeHome 2-in-1 Vliegenmepper
en de
- Monzana Elektrische Insectenlamp UV LED Muggenlamp

Ik denk dat de kleinste wel zal volstaan.

bprosman

Golden Member

Gevaarlijk is het niet maar een vlieg van je natte (bezweette) benen electrocuteren is geen aanrader :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die tweede zou ik direct al niet vertrouwen. Muggen komen namelijk niet op licht af, maar op CO2 en warmte.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Insecten komen wel degelijk op licht af (licht met een lagere golflengte als geel: oranje, (infra)rood zien ze niet, UV wel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sommige misschien, maar muggen toch echt niet en dat claimt die titel. Dat vind ik misleidend.
Je kan muggen zelfs in een hoek drijven met een zaklamp. Ze zullen weg van de lamp vliegen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

De verkoper claimt toch ook niet dat het licht van de lamp ze aantrekt?
Er staat:

Muggen, vliegen en andere insecten worden op magische wijze door de lamp aangetrokken.

(italics mine)

:)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Die elektrische muggenmeppers hier in EU zijn niks waard! Jammer van je geld, soms vliegen de insecten gewoon weer weg...

Ik heb er hier nu een paar van Vietnam in bezit, dat zijn pas muggenmeppers!! Groter, oplaadbaar in het stopcontact, voorzien van een ledlamp en vooral knetteren. Zelfs grote spinnen worden gekookt en branden op, voor mij geen andere meer. Als je er een mug of vlieg mee raakt, je vind ze niet eens meer terug. Wat een plezier!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Er was van de week weer een verhaal in de pers dat muggen echt niet op licht afkomen. Wacht. Was langer geleden want m'n moeder had het opgepakt en vond het maar onzin dat we de horren dicht wilden met licht binnen.

Het schijnt dat ze inderdaad niet aangetrokken worden door licht. Maar wat ze schijnen te doen is random een "koers" kiezen en dan die koers vliegen "ten opzichte van de zon". Heb jij dan een lamp, dan komen alle muggen die een koers 270-359 of 0-90 hebben gekozen uiteindelijk allemaal bij de lamp terecht. Dus als je beweert: De lamp trekt ze niet aan: Klopt helemaal. Toch komt de helft van de muggen daar terecht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb al een paar van die goedkope meppers hier verkrijgbaar gemodificeerd. En in plaats van twee aa batterijen van 1.5V, stop ik er twee LFP accu in, ook size AA. En dan gaan ermee! Dan pas werken die ook op volle kracht!

Met de vlam in de pijp...

Die in de winkel zijn kinderveilig natuurlijk, maar wie geeft nu zoiets aan kinderen? Hier kunnen de kinderen er onmogelijk aan raken, makkelijk zat.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 15 augustus 2021 18:19:01 (23%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

Enerzijds valt het op hoeveel relatief sterker insecten zijn dan mensen.
Een flinke strontvlieg krijg je met zo'n mepper niet van de eerste keer dood.
ik heb het al meegemaakt dat ze neervallen en dat je de brandlucht duidelijk ruikt. Je zou verwachten dat er echt essentiële onderdelen zwaar beschadigd zijn. Maar na een tiental minuten vliegen ze terug weg alsof er niks gebeurd is. Als je dat opschaalt naar de in verhouding enorme afmetingen van een mens, dan zijn wij toch bijzonder zwak.

Die insectenlampen gebruik ik al enkele jaren niet meer.

Enige zomers geleden stond die 's avonds aan in de keuken.
Op een avond echter krioelde het van vliegenmaden op de keukenvloer.
Die kwamen uit de vuilniszak die buiten op de koer klaar stond om 's anderendaags mee te geven met de vuilkar.
Hoe meer ik ze buitenborstelde, hoe sneller ze terug binnenkwamen onder de deurdorpel. Het leek wel episode uit een griezelfilm.
Toen dacht ik aan de insectenlamp en schakelde die uit.
Onmiddellijk was de drang om naar binnen te komen verdwenen.

Alhoewel maden geen ogen schijnen te hebben, worden ze blijkbaar toch sterk aangetrokken door UV licht.
Het is ook de vraag, zo'n vliegenlamp maakt af en toe een slachtoffer. maar doe je daar winst mee?
Mogelijk zijn dat insecten die zonder die lamp netjes buiten zouden zijn gebleven.

Net zoals een kat. Goed tegen de muizen. Maar ze gaan buiten een muis gaan vangen, brengen hem naar binnen, spelen ermee en ze ontsnapt.
Dan zien we kat urenlang op de loer liggen en denken die houdt ons huis netjes muisvrij. :-) Maar het is net andersom.

Hubie

Special Member

Op 15 augustus 2021 18:17:13 schreef CrossFireX:
Ik heb al een paar van die goedkope meppers hier verkrijgbaar gemodificeerd. En in plaats van twee aa batterijen van 1.5V, stop ik er twee LFP accu in, ook size AA. En dan gaan ermee! Dan pas werken die ook op volle kracht!

Met de vlam in de pijp...

Die in de winkel zijn kinderveilig natuurlijk, maar wie geeft nu zoiets aan kinderen? Hier kunnen de kinderen er onmogelijk aan raken, makkelijk zat.

Ik heb zo'n kanariegele Foetsie,dat knettert toch goed hoor,als je het knopje blijft indrukken gaatie in rook op.(Het insect dus ;-) )

Ik vind vooral lamp 2 erg prijzig. Volgens mij heb ik een veel groter model voor €20.

Edit: het was €30 bij vidaxl. Ze hebben hem niet maar loop zelf niet in deze _val_ :D

https://i.imgur.com/99NRLbb.jpg

Hubie

Special Member

Ik lees net een stukje in de VK over wat NIET werkt tegen muggen.Let wel,dit gaat alleen over muggen dus niet over ander vliegend(on)gedierte.Een UV lamp,citronella,ultrasone geluiden werken iig niet,daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. De man die dit zegt is medisch entomoloog dus heeft er verstand van.Enfin,lees het hier:https://www.volkskrant.nl/beter-leven/veel-insectwerende-producten-wer…

mvdk

Golden Member

Gewoon goed insmeren met stinkende muggenzalf.
Zo heb ik Malawi overleefd zonder pillen te slikken.

Semtexx

Golden Member

Die Foetsie's vind ik in de standaard vorm kinderspeelgoed. Die moet ik flink opvoeren voordat ze het goed doen.

Bij de Xenos heb ik jaaaaaren geleden zo'n Tennisracket/Krokantenizer gekocht die 3 weken later wegens de veiligheid uit de handel werd genomen. Nog steeds spijt als haren op mijn hoofd dat ik er niet gelijk 5 had gekocht. Alleen het geluid is al angstaanjagend.

Voor een vaste insektenlokker hebben wij een Cri Cri. Kost wat, maar werkt fantastisch.

Op 18 augustus 2021 12:52:58 schreef Hubie:
Ik lees net een stukje in de VK ...

Het vertrouwen in die entomoloog is dus gelijk helemaal de grond in geboord. De ventilator werkt prima.
Ik heb er eentje die ik niet hoor, een grote met 5 bladen die heel langzaam draait. Ik voel de luchtstroom wel en die ventilator blaast je uitgeademde CO2 weg van je gezicht. Heeft denk ik niets met het tegen de luchtstroom in vliegen te maken. Muggen komen op CO2 af en als zich dat niet concentreert rond je hoofd dan wordt het een stuk moeilijker om je te vinden.

reading can seriously damage your ignorance
mel

Golden Member

Als er maar 1 mug in huis is, gegarandeerd dat hij me vind :( (of zij ,eigenlijk. mannetjesmuggen steken niet , die maken herrie, maar vrouwtjesmuggen steken dus)...stomme mugginnen.. >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 18 augustus 2021 14:27:25 schreef hennep:
[...]

Het vertrouwen in die entomoloog is dus gelijk helemaal de grond in geboord. De ventilator werkt prima.
Ik heb er eentje die ik niet hoor, een grote met 5 bladen die heel langzaam draait. Ik voel de luchtstroom wel en die ventilator blaast je uitgeademde CO2 weg van je gezicht. Heeft denk ik niets met het tegen de luchtstroom in vliegen te maken. Muggen komen op CO2 af en als zich dat niet concentreert rond je hoofd dan wordt het een stuk moeilijker om je te vinden.

Muggen kunnen op 50 meter afstand CO2 "ruiken" dus die ventilator zal ook niet veel helpen. ;-)

Anoniem

Op 18 augustus 2021 12:52:58 schreef Hubie:
Ik lees net een stukje in de VK over wat NIET werkt tegen muggen.Let wel,dit gaat alleen over muggen dus niet over ander vliegend(on)gedierte.Een UV lamp,citronella,ultrasone geluiden werken iig niet,daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. De man die dit zegt is medisch entomoloog dus heeft er verstand van.Enfin,lees het hier:https://www.volkskrant.nl/beter-leven/veel-insectwerende-producten-wer…

Volgens mij heeft uw entomoloog ondanks indrukwekkende diploma's er de ballen verstand van.
Toen ik nog de vliegenlamp gebruikte (voor de madeninvasie) hoorde je 's avonds af en toe knets. Vliegen zitten 's avonds meestal stil en de bodem lag bezaaid met dode muggenlijkjes en een enkele mot. Jammer genoeg bleven er altijd nog wel voldoende muggen over voor wat bultjes, maar af en toe een knets gaf toch een goed gevoel. Weer een rotbeestje minder...

Sine

Moderator

@GD, het enige wat je daaruit kunt concluderen is dat ook een mug zich af en toe wel eens vergist.