Krachtstroom motor omzetten naar 220v

Ik heb een waterpomp die volgens papieren gemakkelijk van krachtstroom naar 220 v gezet moet kunnen worden. Helaas blijft de motor zoemen. Op pagina 8 van de installatiegids staan de instellingen. Die heb ik gevolgd maar het werkt nog niet. Iemand een idee?

http://pumpenfabriksalzwedel.de/wp-content/uploads/2014/12/Dokument1.p…

[Bericht gewijzigd door Van Barneveld op woensdag 18 augustus 2021 18:31:35 (14%)

mvdk

Golden Member

Waar zitten die twee zwarte en die ene bruine draad aan de andere kant op aangesloten?

Edit: De motor op de eerste, de linker foto, is volgens het motorplaatje een z.g. draaistroommotor. Die is niet zonder meer geschikt om op stroom uit een gewoon stopcontact aan te sluiten.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 18 augustus 2021 18:42:25 (53%)

Net even snel door de handleiding gekeken.
Pomp kan op 3x400 Vac of 3x 230 Vac, beide krachtstroom !!
Gaat dus niet werken op 1x 230Vac.

maartenbakker

Golden Member

Als hij op 3x230V kan, dan zou hij dus wel met een VFD op een enkele 230V kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik denk dat je 1 fase 230Volt bedoeld.
je bent er weer ingestonken.
Zoek op Steinmetz om er nog iets mee te kunnen doen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Kan ik op papier de sterkte van de condensator berekenen? Wel vreemd dat de verkopende partij vertelde dat de motor op 1 fase 220 liep, ik de settings aantrof als foto bijlage, er op de motor en in de handleiding staat dat je hem gemakkelijk kunt omzetten naar 220 en ik nu met een tussenoplossing met condensator zal moeten werken..... voor een simpele waterpomp is dat wel omslachtig. Als ik overigens de 1ste brug en de 3de brug verbind dan draait de motor maar wordt hij snel erg heet.

[Bericht gewijzigd door Van Barneveld op woensdag 18 augustus 2021 19:41:05 (20%)

Mvdk, er zit een drukregelaar aan gekoppeld die aanslaat als de druk in het watervat daalt onder een bepaalde waarde. Heb eea ook zonder deze regelaar aangesloten maar zonder beter resultaat. Ook is de electromotor gangbaar dus met de hand te draaien en zit deze dus niet vast.

Die motor is niet geschikt voor 1x230V wat de verkopende partij ook gezegd heeft.

nb. wel op 3x 230V

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 18 augustus 2021 19:51:42 (12%)

LDmicro user.
pa3gws

Golden Member

Op 18 augustus 2021 19:39:04 schreef Van Barneveld:
er op de motor en in de handleiding staat dat je hem gemakkelijk kunt omzetten naar 220

Omzetten kan inderdaad maar dan wel naar 3 fasen 220.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

|:( , dus ook niet met condensator? De installatie zit in een woning zonder krachtstroom, of is het dan de oplossing om er 3 stekkers aan te maken? 8)7 . En hoe zou dat er dan aan het eindpunt (de drukregelaar) er uit zien? Daar zijm enkel 3 aansluitpunten (en aarding).

mvdk

Golden Member

Ik denk niet dat dit met een condensator gaat werken, de genoemde Steinmetz.
Wat u kan doen, is de drukschakelaar een kastje met electronica laten in en uitschakelen, dat kastje maakt dan 3fasenstroom.
Als u de waterpomp nieuw gekocht hebt: probeer de motor om te ruilen.
Als het een gebruikt exemplaar is, zoek zo'n kastje.
Ik hoop dat er anderen zijn die u gaan uitleggen wat u nodig hebt.

Zoiets bijvoorbeeld:
https://nl.banggood.com/Topshak-AT1-2200X-2_2KW-220V-PWM-Control-Inver…
Maar als de installatie maar vijf tientjes heeft gekost, is het wel een beetje duur...

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 18 augustus 2021 20:01:01 (45%)

Ben benieuwd! Hoe had ik overigens aan het typeplaatje van de electromotor (220/340) kunnen weten dat er 3x220 nodig was? En is het niet eenvoudiger een soortgelijke electromotor te komen die wel op 1fase 220 draait? Ik vind het vreemd dat ik hem wel kan laten draaien op 220 maar daarbij wordten de koelribben van de electromotor snel heet. Is er een verklaring waarom ik de motor wel kan laten draaien op 220 maar dat de motor dat duurzaam niet gaat trekken?

Ik heb slechte ervaringen met een Steinmetz schakeling en daarom ga ik u niet kunnen helpen, google kent die schakeling heel goed als je er meer wilt over lezen.

Heb daar tientallen jaren geleden op het werk verschillende proeven mee gedaan en geen enkele voldeed aan mijn verwachtingen, wel geen ventilatoren getest.

Op 18 augustus 2021 20:01:34 schreef Van Barneveld:
Ben benieuwd! Hoe had ik overigens aan het typeplaatje van de electromotor (220/340) kunnen weten dat er 3x220 nodig was? En is het niet eenvoudiger een soortgelijke electromotor te komen die wel op 1fase 220 draait? Ik vind het vreemd dat ik hem wel kan laten draaien op 220 maar daarbij wordten de koelribben van de electromotor snel heet. Is er een verklaring waarom ik de motor wel kan laten draaien op 220 maar dat de motor dat duurzaam niet gaat trekken?

Misschien zal die wel zonder product draaien maar neemt teveel stroom laat staan dat er nog vloeistof moet verpompt worden.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 18 augustus 2021 20:04:59 (52%)

LDmicro user.

Mvdk, dank voor je oplossing. De set was idd 6 tientjes maar een veelvoud waard als ik hem aan de praat krijg. Dus die kast zet 1 fase 220 om naar 3 x 1 fase? Hoe ziet de output er uit, zijn dat dan 3 kabels met elk 220 (zw/zw/br)?

Mgp, ik heb het schoepenrad volledig los gezet zodat ik de as zelfs met mijn pink kan laten draaien. Hoe zit dat dan technisch dat een 1x400 of 3x220 motor bij een bepaalde setting toch draait maar snel heet wordt? Qua vermogen moet die motor toch nooit overbelast kunnen raken met 1x 220?

Misschien ook even het tweede stuk op pagina 9 lezen door allerhande probeersels heb je grote kans dat de motor dadelijk defect is.
Met een frequentiedrive krijg je inderdaad 3*230 die je dan op je motor kan aansluiten.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op woensdag 18 augustus 2021 20:21:07 (24%)

mvdk

Golden Member

Als de motor op de juiste spanningsoort word aangesloten, dat is 3 fasen, dan geeft ie mechanisch vermogen af.
Sluit je em aan op 1 fase 230V, dan word er geen mechanisch vermogen afgegeven, het opgenomen vermogen word omgezet in warmte.
De motor kan verbranden als je te lang blijft proberen.
Iets waar in de gebrauchsanleitung fijntjes op geduid word..

Ik hoop dat er hier nog iemand langs komt die beter bekend is met die frequentieregelaars. Als u een keus gemaakt heeft, en het apparaat is bij u thuis bezorgd, kom dan nog een keer terug in dit topic, dan word u verder geholpen.

F_S, wie niet waagt die niet wint ;) ondanks dat via jouw reactie en alle anderen best veel geleerd vandaag over electromotoren. Dank voor de reacties!

benleentje

Golden Member

Op 18 augustus 2021 20:02:25 schreef MGP:
Heb daar tientallen jaren geleden op het werk verschillende proeven mee gedaan en geen enkele voldeed aan mijn verwachtingen, wel geen ventilatoren getest.

Dan waren jouw verwachtingen te hoog :). SteinMetz zie ik meer als DIY toepassing, professioneel zie je ze zelden.
Bij ventilatoren zou ik er ook niets van verwachten tenzij je de schoep aanpast aan het verminderde vermogen.

Mvdk, dank voor je oplossing. De set was idd 6 tientjes maar een veelvoud waard als ik hem aan de praat krijg.

De set is niet defect of zo maar enkel geschikt voor op een 3 fase aansluiting.

Dus die kast zet 1 fase 220 om naar 3 x 1 fase? Hoe ziet de output er uit, zijn dat dan 3 kabels met elk 220 (zw/zw/br)?

Dat noemen ze ook wel een frequentie regelaar. Eigenlijk maakt zo een regelaar uit gelijkspanning een zelf opgewekte 3 fase spanning, waarbij spanning en frequentie regelbaar zijn. De gelijkspanning van de regelaar is meestal de gelijkgerichte 230V of 400V bij een regelaar met 3 fase ingang. Voor een motor is deze zelfgemaakt 3 fase spanning hetzelfde als een gewone 3 fase aansluiting en zal dan ook hetzelfde presteren.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 18 augustus 2021 21:05:32 (45%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Nou heb ik wel een linkje geplaatst naar een apparaat wat er in mijn ogen redelijk smakelijk uitziet, in de specs spreken ze van "Stroom: 2,2kW". De motor is 1,1kW.
Matcht dat wel?

Laatste foto die ik gezien heb, staat de motor nog in STER geconfigureerd. Voor 230V (FO of niet) moet ie in driehoek.

Voor "demo" kan je twee draden van de 230V aansluiten op de motor, en dan nadat je hem aanzet, hem snel een slinger geven dat ie gaat draaien. Als het goed is gaat ie dan draaien en hij zou niet (te) heet moeten worden.

Als de motor 1-2-3 en daaronder 4-5-6 heeft, dan zijn 4-5-6 nu doorverbonden. Voor driehoek moet je dan 1-4 doorverbinden, als ook 2-5 en 3-6. Voor de "snelle test" moet je dan het net aansluiten op 1 en 2.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 18 augustus 2021 19:39:04 schreef Van Barneveld:
Wel vreemd dat de verkopende partij vertelde dat de motor op 1 fase 220 liep,

Heb je goed naar de naam gekeken waar je die zwedel gekocht hebt? ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 18 augustus 2021 20:01:34 schreef Van Barneveld:
Ben benieuwd! Hoe had ik overigens aan het typeplaatje van de electromotor (220/340) kunnen weten dat er 3x220 nodig was?

Er staat 220V driehoek en 380V ster op het plaatje, geen losse vermelding van 220V. Dan kan hij dus alleen met Steinmetz (slecht) of VFD (goed) op 230V.

Zo te zien gaat het om een gebruikt product, dus omruilen zal wel lastig zijn? Dan is de VFD (variabele motorsturing, kastje met 1 fase in en 3 fasen uit en een instelbare regeling) of een iets simpeler uitvoering daarvan waarschijnlijk de mooiste oplossing. Als je ervoor zou kiezen om daar een goedkope uitvoering van uit China te halen, dan moet deze in elk geval zeer ruim het vermogen aankunnen. Volgens het typeplaatje trekt de motor 4,6A. Dan zou ik denken aan een sturing van 2kW of meer. Of je koopt ergens iets van een wat bekender merk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 18 augustus 2021 22:38:24 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Op 18 augustus 2021 22:33:03 schreef maartenbakker:
[...]
Dan kan hij dus alleen met Steinmetz (slecht)

Als je het puur over de losse motor hebt dan kan die best in Steinmetz echter is dit geen losse motor maar een pomp c+ motor, waarbij de pomp speciaal bij het motor vermogen hoort. Ga je naar Steinmetz dan moet je de pomp dus gaan aanpassen, of een pomp zoeken die dan wel overeenkomt met het vermogen wat je dan nog over hebt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Voor deze opstelling, dien je bij steinmetz een aanloop en een bedrijfs condensator toe te passen. Je moet dan wel een stroomrelais of timer toepassen om de aanloop condensator uit te schakelen!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?