Spanningsverlies bij omschakelen netstroom naar accu

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op het forum, mocht ik mijn vraag niet op de juiste plaats stellen dan hoor ik het graag.

Kwa kennis van electronica ben ik ook een beginnende enthousiaste hobbyist.

Voor op mijn boot heb ik een automatisch omschakel kastje gebouwd op basis van de Yx850 automatic switching module.
Er gaat 12V DC in van een adapter die op het lichtnet is aangesloten en er is een 12V DC aansluiting voor de accu.
Ook is er een 12V DC uitgang waarop een 4G/WiFi router is aangesloten (ik werk regelmatig op de boot en ook voor de kinderen is internet haast een primaire levensbehoefte).
Wanneer het lichtnet uitvalt, omdat ik ga varen en de walstroom los koppel, schakelt de module automatisch om van DC IN naar Batt IN.

Helaas treed bij het omschakelen een onderbreking op van ongeveer een halve seconde waardoor de router opnieuw opstart en er toch een onderbreking van de (VPN) verbinding is.
Deze onderbreking zou ik graag willen opvangen.
Ik heb de hoop dat ik dat misschien met een condensator kan doen.

De router gebruikt tussen de 5 en 20 Watt, gemiddeld < 10Watt.

Mijn vragen;
Kan ik deze korte onderbreking opvangen met een condensator?
Hoe bereken ik de capaciteit die deze condensator nodig heeft?

Mocht het niet met een condensator kunnen dan zou ik graag jullie input horen over hoe het wel kan.

Mvg,

Marcel

Waarom niet de router gewoon direct op de accu?

Aan de wal zorgt de acculader wel dat de accu op pijl blijft, al dan niet samen met een zonnepaneel

Of je doet het via de adapter. Veel boten hebben een multiplus oid erin zitten en die kan gewoon als automatische omschakeling fungeren zonder onderbreking.

Met een condensator kan wel, zo'n automatisch omschakelding ook, maar dat is allemaal een stuk meer werk dan m gewoon op de bootaccu aan te sluiten.

Ik heb mijn router in mijn camper ook gewoon op de 12V accu hangen. De adapter ligt ergens in de kast thuis

Het is een oude boot en aan het elektrisch systeem moet nog veel gebeuren. Er is nog geen slimme lader dus de accu's worden geladen tijdens het varen (via de alternator). De walstroom gebruik ik voor de koffiezetter, waterkoker en de wifi. De accu's wil ik niet leeg trekken met de wifi als ik er langere tijd niet ben terwijl ik wel via VPN wat dingen wil kunnen uitlezen.
Ik lees bijvoorbeeld het waterpeil in de bilge uit via het VPN zodat ik weet wanneer ik de bilge moet laten leegpompen (mag niet meer overboord).

Ik heb gevonden dat E = 1/2 * C * U^2.

Ik begin met 11,96V (de spanning van de DC adapter).
Dus als ik uitga van een powercap van 1F dan begin ik met
E = 1/2 * 1 * 11,96^2 = 71,5joule

Bij 10V stopt de router er mee.
Dus dan zit er nog 1/2 * 1 * 10^2 - 50joule in de condensator.

Ik heb dan 71,5 - 50 = 21,5joule budget. Met een belasting van 10Watt kan
ik dan 2,15 seconden overbruggen.

Maar 1F is een gigantische condensator, een 1F powercap kost bij Conrad ongeveer 51 euro.
Dus ik vraag me af of mijn berekening klopt en of het toch niet anders kan.

Op 18 augustus 2021 16:48:15 schreef Grumpy424:
Het is een oude boot en aan het elektrisch systeem moet nog veel gebeuren. Er is nog geen slimme lader dus de accu's worden geladen tijdens het varen (via de alternator). De walstroom gebruik ik voor de koffiezetter, waterkoker en de wifi. De accu's wil ik niet leeg trekken met de wifi als ik er langere tijd niet ben terwijl ik wel via VPN wat dingen wil kunnen uitlezen.
Ik lees bijvoorbeeld het waterpeil in de bilge uit via het VPN zodat ik weet wanneer ik de bilge moet laten leegpompen (mag niet meer overboord).

Dan nog zou ik voor de accu als voeding gaan. Een goede acculader is altijd handig, ook beter voor de accu's. Dan heb je 2 vliegen in 1 klap: Je houd je accu's goed op pijl en hebt geen onderbreking voor de router bij het schakelen.

Zeker bij loodaccu's is het raadzaam voor een lange levensduur ze zo vol mogelijk te houden. Dat kan dan mooi met een goede lader.

Dat lijkt me een veel betere investering. En als je tzt het spul gaat upgraden kan die altijd nog weer verkocht worden. Als je nu een goede Victron of Ctek neemt hoef je weinig af te schrijven als je ooit over zou gaan naar een Multiplus oid.

Victron ken ik. Ctek ga ik eens naar zoeken. Evenals Multiplus, kende ik ook nog niet.

Wellicht dat ik de router dan op de accu aansluit.
Ben nog wel nieuwsgierig of mijn idee als alternatief zou kunnen werken.
Je weet immers nooit waar je nog eens een spanningsdipje moet opvangen.

High met Henk

Special Member

Multiplus is een model van Victor.

Een lader + omvormer. Dus 230 V in levert lading op 24 V en een 230 V uit.

Zonder 230 V in komt er ook 230 V uit, maar dan via 24 V.

Kijk wel even of hier de alternator nog bij mag.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 18 augustus 2021 16:53:56 schreef Grumpy424:
Ik heb gevonden dat E = 1/2 * C * U^2.
[...]
Dus ik vraag me af of mijn berekening klopt en of het toch niet anders kan.

Ik denk van wel. (3x)

Ik doe het anders. I = C dV/dt. Je wilt C uitrekenen. Dus herschrijf naar C = I dt /dV.

Spanning mag van 12 naar 10, dus dV = 2V. I = 10W / 10V = 1A. En dt is de halve seconde dat de boel uitvalt. Ik kom dan op een minimale waarde van de condensator van C = 1A . 0.5s / 2V = 0.25F.

Dit komt overeen met jou: Met 1F (4x meer) kan ik wel 4x langer....

(Jij bent iets optimistischer, want jij gaat uit van maar 0.8A als de spanning nog 12V is).

Als je x condensatoren in serie zet, moet je de capaciteit door x delen. Dus met 5 of 6 condensatoren van 7F in serie zit je rond de 1F.... https://www.aliexpress.com/item/1005002086894422.html

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Adapter weggooien en direct op de 12V van de service/huis accu, zoals DJSmily zegt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 18 augustus 2021 20:16:18 schreef Grumpy424:
Wellicht dat ik de router dan op de accu aansluit.

Maar dan wel met een (klein/lichte) zekering er tussen ajb, de dunne draadjes voor de voeding van die kleine verbruiker kunnen licht geven, er erger, bij sluiting.

@rew, ik ga het eens met die condensatoren testen. 5 x 2.7V in serie is veilig omdat de spanning nooit hoger zal zijn dan 13.5V.
2F / 5 = 0,4F en dan kom ik volgens jouw berekening nog steeds aan voldoende tijd.

@alle anderen die hebben gereageerd, de condensator oplossing is nu ter lering en vermaak want de uiteindelijke setup wordt een slimme lader en de router op de accu.

Bedankt voor alle reacties.

@rew, je schrijft;

Ik doe het anders. I = C dV/dt. Je wilt C uitrekenen. Dus herschrijf naar C = I dt /dV.

Maar moet je voor C niet zeggen C = I / (dV / dt) ?
Want als je C wilt bepalen moet je beide kanten van de vergelijking delen door dV/dt en dan blijft rechts C over en staat links I/(dV/dt) of vergis ik me nu?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is zo, maar @rew heeft die uitdrukking verder vereenvoudigd.

1 / (2/0.5) = 1 × 0.5 / 2

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik kan de vereenvoudiging niet helemaal volgen maar kom wel op dezelfde uitkomst. Zit ik in ieder geval goed met de berekende capaciteit. :)

Misschien kan je ipv de condensator van 0,4F een kleine 12V accu nemen.

Grumpy: ... = a/ (b/c) = a. c / b

Da's 1 van de basis rekenregels.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Grumpy: ... = a/ (b/c) = a. c / b

Da's 1 van de basis rekenregels.

Ik zag het pas toen ik het op papier opschreef, klopt als een bus.

Misschien kan je ipv de condensator van 0,4F een kleine 12V accu nemen.

Daar heb ik ook naar gekeken.
Ik heb inmiddels besloten de router op de accu aan te sluiten.
Maar ik ben hier ook om te leren dus ik ga de condensator en kleine accu varianten ook bouwen om mee te testen. Omdat het kan.

Meeste 12V routers zullen de 12V meteen naar 5V omzetten en dat ook nog prima bij 15V doen. Maar ik kan ook redenen bedenken waar het met 12V uit het adaptortje prima gaat, maar de 14,4V van de dynamo toch problemen gaat geven.
Advocaat van de duivel...

Hoe gaat een extra condensator werken? Het intern relais gaat naar batterij omdat de spoelspanning wegvalt door te lage ingangsspanning. Als je een condensator toevoegt gaat het relais toch enkel later switchen en tijdens die switch nog steeds de voeding even te laag laten zakken?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?