Rare DFN behuizing, 3D gezocht

fatbeard

Honourable Member

Daar is-ie weer: de DFN-8 behuizing van 5x5mm met een pitch van 1/20e inch (50 mil). Voorwaar, een buitenbeentje.
Had ik eerder alleen de footprint nodig (is inmiddels helemaal OK), ik zoek me nu een slag in de rondte voor een 3D model ervan...

En ja, deze is uitgesoldeerd.

Voor de belangstellenden: deze plaatjes zijn gemaakt met een USB-microscoop (Andonstar V160).

De KiCAD bibliotheken hebben veel, maar niet deze.
Wel een 8-pins 4x5mm en een 16 pins 5x5mm, maar het aanpassen van een 'platgeslagen' STEP file is iets wat ik liever (lees: tot elke prijs) vermijd: zelf construeren is sneller, maar als het kant-en-klaar beschikbaar is...

Wie waar dat model te vinden is?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Zelf maken bleek sneller en eenvoudiger dan verwacht:

Deze is niet 'platgeslagen', dus aan te passen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Goedemorgen FB,

wat ik dan meestal doe is bij mouser even zoeken op een onderdeel waarvan een lib beschikbaar is. Dan kun je die via de library loader zo laden. Vaak zit er ook al een step bestand in.

RTFM, dan pas vragen...
Arco

Special Member

Je kunt ook een SOP8 gebruiken, da's bijna hetzelfde.
3d gebruik ik toch nooit, dus een kleine afwijking kan me niet schelen. (3d is een leuk 'gizmo', maar van weinig praktisch nut)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

@Arco: Vertel dat tegen de sales-boys. Zorg wel voor een goede levensverzekering >:)
Bijna hetzelfde, is dat niet net zoiets als een beetje zwanger?

@wielklem: Vertel me maar een component die in DEZE behuizing zit...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 17 augustus 2021 15:03:47 schreef fatbeard:
Zelf maken bleek sneller en eenvoudiger dan verwacht:

[bijlage]

Deze is niet 'platgeslagen', dus aan te passen.

Waarin heb je die getekend?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 18 augustus 2021 09:23:42 schreef Arco:
3d gebruik ik toch nooit, dus een kleine afwijking kan me niet schelen. (3d is een leuk 'gizmo', maar van weinig praktisch nut)

Naast de sales (of gewoon je klant blij maken met een mooi plaatje, blije klanten zeuren minden) heb ik er ook al praktisch een paar keer gebruik van gemaakt.

3D plaatjes zijn heel geschikt om de klant te laten zien hoe connector-orientaties uitkomen, of hoe schakelaars (on-)berijkbaar zijn.

Dat kan ook met 2D tekeningen, maar dit werkt net even sneller en makkelijker.

Arco

Special Member

Dat doe ik gewoon met een fotootje... ;) (prototype moet je toch bijna altijd maken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

De electronica geloof ik wel te werken O-) , maar om te zien of het allemaal gaat passen in de nog te maken behuizing is 3D onontbeerlijk: een spuitgietmatrijs1 kost behoorlijk wat en wijzigingen maken het hele proces nòg trager en duurder, BTDT2.

Die behuizing staat wat betreft de buitenmaten vast, dus als er ergens nog een sparinkje moet komen voor een connector ofzo weten we dat graag vooraf...

1) 3 x woordwaarde (alleen in de 102 steens variant van vóór maart 1998)
2) Bekende Arabier van Frans-Ierse komaf: Bin d'Aire-Dunndad

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Toch benieuwd, doe je de PCB importeren in freecad en dan een behuizing er om heen bouwen of hoe doe je dat? Ik was al beetje aan het kloten maar kom niet verder.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
fatbeard

Honourable Member

Ik 'bouw' de PCB in FreeCAD in de PartDesign workbench met alle onderdelen die enige afmetingen van betekenis hebben (0805 en kleiner laat ik weg, tenzij ze een significante dikte hebben), dan exporteer ik dat geheel als een STEP.
Hetzelfde doe ik voor alle andere delen (behuizing, eventuele andere PCBs etc).

Dan importeer ik in een apart bestand alle STEPs zodat ik de interactie kan beoordelen...
Er schijnt een Assembly workbench te zijn maar die heb ik nog niet aan de praat gekregen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik teken de PCB in KiCad, en zorg dat ik van alle footprints een 3D model heb (kan zo simpel zijn als een rechthoekige doos).

Normaal controleer ik iedere component toch wel bij de fabrikant voor datasheet/aansluitingen, en vrijwel iedere fabrikant heeft er tegenwoordig een 3D model bij. Dus als ik een component in mijn componentenlibrary zet, zet ik er gelijk een 3d model bij.

Dan exporteer ik de STEP, en geef die file aan een mechanische man/vrouw. Die mag de behuizing verzinnen/controleren of het past :D

De gerenderde plaatjes gaan naar de opdrachtgever om over te kwijlen. Dan is die ook weer blij >:)

buckfast_beekeeper

Golden Member

3D is best handig als je er een kastje moet rond maken of de kast is in 3D beschikbaar.

Ik teken de printjes in Eagle en gebruik dan de EagleUP ULP om er een bestand van te maken dat je daarna in SketchUp met een extensie kan importeren. Heel veel modellen zijn al te vinden in het SketchUp 3D warehouse.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 18 augustus 2021 11:59:05 schreef fatbeard:

@wielklem: Vertel me maar een component die in DEZE behuizing zit...

hier ;-)

RTFM, dan pas vragen...
Arco

Special Member

Da's een 8-TDFN met 0.5mm pitch, die is veeel kleiner... (5x5 is 1.27mm pitch, vrij lomp in moderne smd)
Er staat trouwens geen footprint in die datasheet. (dat doet Maxim nooit... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

KiCad staat (nog) op de lijst van te evalueren programma's. Van wat ik er ondertussen van heb gezien is het gebaseerd op het oude OrCAD (uit het DOS-tijdperk): veel features (o.a. hiërarchie, deMorgan representatie) zaten daar 40 jaar geleden ook al in.
Veel van de onhebbelijkheden (o.a. geen locale kopie van de symbolen in het schema, PCB gelinkt via een netlist, omslachtige forward/back annotation) zitten er helaas ook (nog?) in...

Sketchup is een web/cloud based programma, en ik hou er niet zo van dat mijn IP op anderman's systeem staat. Het eigendomsrecht is vaak erg slecht geregeld, en als 'de plug eruit getrokken wordt' ben ik alles kwijt...

Voorlopig blijft het dus Eagle 5.12 en FreeCAD

@blurp: ik ben niet alleen degene die het electronisch ontwerpt en de PCB maakt, maar ook de mechanische man die moet verifiëren of het allemaal past en zonodig de behuizing erop moet aanpassen.
3D is dan wel heel praktisch: in het verleden zat ik een hele dag te rekenen voor een bepaalde passing (en dan moesten de tekeningen nog worden aangepast), nu zie ik het meteen en zijn de tekeningen al klaar :7

@Arco: Misschien hebben ze geleerd van het verleden: toen deden ze het wel, maar werd de in mm ontworpen behuizing eerst omgerekend naar hele mils (met alle afrondingsfouten van dien) en daarna doodleuk weer teruggerekend naar mm, met 2 decimalen (nog meer afrondingsfouten). Het resultaat was uiterst onbruikbaar...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Hier staan wel heeel veel footprints en outlines van Maxim ic's: https://www.maximintegrated.com/en/design/packaging/package-informatio…
Is een beetje vreemde link: je moet hem soms meerdere keren aanklikken voordat je de lijst met packages te zien krijgt... (anders krijge je een lege pagina)
(soms al na 1 keer, soms na 10 keer klikken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 19 augustus 2021 09:26:13 schreef fatbeard:
[...]

Sketchup is een web/cloud based programma, en ik hou er niet zo van dat mijn IP op anderman's systeem staat. Het eigendomsrecht is vaak erg slecht geregeld, en als 'de plug eruit getrokken wordt' ben ik alles kwijt...

[...]

Indien je de gratis versie neemt of de shop versie. Ik heb SketchUp gewoon op de PC. In het wat verdere verleden was er ook een free versie voor de PC (alleen 3D geen 2D). Sinds de overname van het google programma door trimble is de free versie cloud based. Sinds de 2020 versie is aankopen niet meer mogelijk en zit je met een huurbasis. In de cloud versies kan je ook geen plugins gebruiken.

FreeCad heb ik geprobeerd maar krijg er kop nog staart aan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 19 augustus 2021 09:16:56 schreef Arco:
Da's een 8-TDFN met 0.5mm pitch, die is veeel kleiner... (5x5 is 1.27mm pitch, vrij lomp in moderne smd)
Er staat trouwens geen footprint in die datasheet. (dat doet Maxim nooit... :( )

stupid me, te snel gezocht... |:(

RTFM, dan pas vragen...

Op 19 augustus 2021 09:26:13 schreef fatbeard:
KiCad staat (nog) op de lijst van te evalueren programma's. Van wat ik er ondertussen van heb gezien is het gebaseerd op het oude OrCAD (uit het DOS-tijdperk): veel features (o.a. hiërarchie, deMorgan representatie) zaten daar 40 jaar geleden ook al in.
Veel van de onhebbelijkheden (o.a. geen locale kopie van de symbolen in het schema, PCB gelinkt via een netlist, omslachtige forward/back annotation) zitten er helaas ook (nog?) in...

Schemasymbolen staan nog steeds in de library bij KiCad, maar de ingewikkelde forward/backward annotatie is inmiddels gefixt.

Uiteindelijk zit het meeste werk in het maken van een goede library en wennen aan je programma, dus overstappen is altijd een kostbare zaak.

Wat ik vooral nog mis in KiCad is een goed library beheer, liefst met database-koppeling. En meerdere sheets aan een hierarchisch blok zou ook fijn zijn (vooral voor 1000+ pins IC's)