Achtergrond verlichting autoradio

Ik heb onlangs een oude VDO autoradio gekocht in een kringloopwinkel.
Betreft een VDO dayton MS4200RS (met navigatie). Ik denk dat past mooi qua tijdsbeeld bij m'n youngtimer.
De radio doet het in principe heel goed, op de achtergrond verlichting na.

Ben een beetje aan het kijken en aan het meten geweest, maar zonder een schema gaat het lastig worden vrees ik, zeker voor mij.

Waar ik echter wel tegen aan liep en wat ik niet echt begrijp is het volgende.
De achtergrond verlichting bestaat uit een 20 tal smd ledjes welk per 2 in serie geschakeld zijn en om en om. Vermoed voor de dimfunctie van het display. dan schakelt gewoon de helft uit.
Een deel van de ledjes lijkt gevoed te worden door een en dezelfde lijn op de print welke naar de connector gaat van het afneembaar front. Tenminste ik ga er van uit dat dit de plus is, want dat zou het moeten zijn als ik de led doormeet (diodetest). Echter als ik de radio aansluit en opstart, en ik meet die lijn ten opzichte van massa, dan geeft hij 0V. Meet ik die lijn ten opzichte van de plus (12V), dan meet ik 12V.
Wat doe ik fout of denk ik fout?

vaak zitten er een stel smd weerstandjes in serie met de leds, die los in de soldeer zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 augustus 2021 20:47:53 schreef testman:
vaak zitten er een stel smd weerstandjes in serie met de leds, die los in de soldeer zitten..

Daar had ik ook aan gedacht, zal wel ergens een los componentje zijn, maar de smd leds zijn per 2 geschakeld. Als het een los weerstandje zou zijn, dan zou er nog wel iets moeten branden, denk ik, maar echt alles is uit.
display verlichting, maar ook dat van achter de drukknoppen.
lijkt mij dus meer iets van een gemeenschappelijk probleem, voeding of een controler oid.

Ik heb ook de flatcable gecontroleerd, heb daar ook niets afwijkends in kunnen vinden.

Heb je de connector nog nagelopen welke de radio met het frontje verbind?
Kan mij voorstellen dat deze mogelijk wat minder is geworden na het vele opzetten en afhalen van het frontje waardoor contacten minder goed werken.
Misschien dat hierdoor de voedingsspanning naar de leds hapert, ik denk maar even hardop.
Connector in de radio en in het frontje even inspecteren op de solderingen en desnoods preventief doorsolderen c.q. laten vloeien. En daarna de contacten zelf nog even reinigen en ontvetten.

Anoniem

Contacten op frontje en radio even nakijken.
Vaak los contact op een van beide.
Komt best vaak voor bij deze toestellen

als alle verlichting niet werkt, miss zit er bij de draden voor de voeding een illum draad die voeding moet hebben. je komt vaker tegen dat er 3x plus 12V nodig is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens de handleiding is pen A6 voor de verlichting. Die zou je dan op de dashboard verlichting moeten aansluiten.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl