Vervormde ontvangst cb bakkie

Ben na jaren en jaren weer een beetje aan het spelen met de welbekende bakkies. Nu heb ik er een aantal en die zijn nu allemaal zo'n 40 jaar oud (nostagie moet gevoed he :))met alle gevolgen van dien (in gerommeld of gewoon ouderdom)

Nu loop ik er tegenaan dat de meeste een zelfde euvel lijken te hebben.

Bij ontvangst van een zacht station klinkt het alsof het station zwaar over moduleerd en ik vroeg me af of er een paar specefieke dingen zijn die ik, met eenvoudige middelen, zou kunnen proberen?

Bij 1 heb ik al heel voorzichtig aan de detector gedraaid en daar werd de audio iets luider van (dat is goed lijk ik te begrijpen) maar het loste het probleem niet op.

Zoek al enige tijd maar vind hier niet zo gek veel over.

Er was een topic dat hier aan raakte op dit forum maar het helpt me niet echt verder en ik weet niet of er meerdere (eenvoudig op te lossen) mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn.

(quote uit dat topic, hij was bezig een am bak om te bouwen naar fm: "Zit ik alleen nog met de fm demodulator . Het kr*ng is nog steeds niet helemaal naar mijn zin . Maar ik denk wel dat ik weet wat er aan schort , namelijk toch het midfrequent . Nu ik er een aantal uren mee aan het luisteren ben geweest , vallen mij een paar dingen op . Of het nu harde signalen of zachte zijn , als dat station maar niet te hard gemoduleerd is , kan ik hem verstaan . Zodra het maar ietsiepietsie harder gemoduleerd is , vervormt het audiosignaal enorm , en de S-meter begint te "klapperen" . Dan valt het mf signaal dus buiten het bereik van de mf filters , lijkt mij . Vervelend dus , want minimaal 80% van de stations op 11m is erg hard gemoduleerd . En ik voel er weinig voor om mijn mf filter om te gaan schakelen van "narrow" naar "wide" . Hoewel ... het apparaat heeft maar 40 kanaaltjes dus de andere modi zullen weinig of niet gebruikt worden .")

Op frequentie zetten van de bak is geen probleem dus daar zit het hem iig niet in :)

Als iemand een idee heeft dan graag.

Weet veel meer niet dan wel.

Ha ief,

Heb je van een exemplaar waar je mee bezig ben een type ?
Als je het over 40 jaar oud heb dan zou het eventueel kunnen dat het A.M. apparatuur is !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Nee, geen AM spul.

+/- 40 jaar :)

Ehm, ik heb een hele nette (niet in geklooid, niets) Rotel RVC 240 die het heeft, een midland 27E, een midland 58E en een atron scan 40f.

Dus, beetje cybernet, beetje wat anders, lijkt niet echt model specefiek te zijn.

Heb ook een hy-com cb 4000 die van plakband aan elkaar hangt en die vast heel veel schroevendraaiers gezien heeft in zijn leven en die heeft het niet, daar is prima naar te luisteren.

Weet veel meer niet dan wel.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo ief,

Ik hoor dit de laatste tijd steeds meer,
mensen die het bakkie weer aan zetten of weer willen gaan gebruiken.
Welke omgeving? ( je weet nooit… en wie er meelezen…)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha ief,

Duidelijk wat kan je zoal meten, het heeft geen zin om zomaar ergens aan te draaien een kern verloopt niet uit zichzelf !
Gebruik je bij het testen van de diverse zend / ontvangers dezelfde voeding ?
Op frequentie zetten is geen probleem schrijf je kan je dan misschien de oscillatoren meten, of kan je als je de zender inschakelt kijken of de frequentie goed staat.....

Heb je twee antennes of een demper om de sets te koppen of nog beter heb je een test signaal generator ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Tja als er aan dat bakkie geschroefd is kan het van alles wezen.

Kernen verlopen eigenlijk nooit uit zichzelf. Zelfs radiotoestellen van 70 jaar oud heb je daar eigenlijk nooit problemen mee. Wat wel verloopt zijn de condensatoren die aan die spoelen parallel staan. Bij hele oude radio's moet je die dus wel eens vervangen en dan opnieuw de spoel afregelen. De bewuste teerknollen zijn hiervan berucht. Ooit hele goede condensatoren. Alleen nu zijn die zo erg uitgedroogd en is de teerlaag dusdanige gebarsten dat vocht de mogelijkheid heeft gehad om er in te komen. Daardoor is het verstandig om dit type condensatoren te vervangen door een ander moderner type. Ook geen new old stock gebruiken. Die zijn nl ook uitgedroogd.

Maar dit zal niet jouw probleem zijn. 40 jaar geleden hadden ze al lang geen teerknollen meer. De kleine keramische condensatoren van toen waren eigenlijk best goed en stabiel. In die kleine trimspoeltjes zitten vaak ingebouwde buiscondensatoren en die zijn juist erg goed.

Zeer waarschijnlijk zit jouw probleem dus niet in die trim spoeltjes. Helemaal omdat je zegt dat al jouw bakkies dit probleem hebben zou ik eens naar jouw test zender kijken of misschien zoals al gezegd de voeding die ge beruikt. Het is niet heel waarschijnlijk dat al jou bakkies hetzelfde probleem hebben. Vooral omdat het ook nog eens allemaal verschillende fabricaten zijn.

Hoewel er is een type pcb geweest dat in al die verschillende bakkies zat. Maar het zou wel toeval zijn als al jouw bakkies toevallig met deze pcb zijn uitgerust.

Dingen waarvan ik me kan voorstellen die verlopen zijn, zijn bijvoorbeeld de kristallen. Zeker als het zo'n knutselding is waar ze de z.g. tussen kanalen bij hebben gefrot.

Er zitten een paar kristallen en/off keramische resonatoren in. Een voor de local oscillator of de pll en nog een van 10.245 en een van .455 of zo iets. Deze kunnen verlopen zijn en kun je controleren met een frequentie teller. Ook kunnen de filters verlopen zijn. Er zitten waarschijnlijk 10.7MHz en .455 Khz (keramische of kristal) bandfilters in, die verlopen kunnen zijn. Ik heb dat in de praktijk nog wel eens gezien. dat kan dus heel goed. Je kunt hier alleen niets aan instellen. Je kunt ze alleen vervangen. Overigens heb ik nog nooit gezien dat de ontvangst onverstaanbaar wordt door het verlopen van de keramische of kristalfilters. Ik zag op de distorsion analyzer dat de vervorming naar 10% ging ofzo. En dat is voor mensen oren nog niet goed hoorbaar. Bij het moduleren met een zuivere sinus van 1 KHz bijvoorbeeld kun je het een klein beetje horen.

Helaas is het niet zo eenvoudig meten met een frequentie teller. Maar met 10MOhm probe direct op de oscillator moet dat lukken.

Om het midfrequent af te regelen is een eenvoudige meetzender redelijk onontbeerlijk. Het kan zonder meetzender, maar met een test zender en op het gehoor, maar dan moet je een aantal uurtjes praktijk ervaring hebben. Om de detector goed te krijgen is een scoop ook wel belangrijk. Kan ook op het gehoor, maar dan ga je net zoals een pianostemmer aan de gang en is de praktijkervaring belangrijk.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 18 augustus 2021 14:38:52 (13%)

(edit, excuus test-fietser, we tiepten gelijk, zal je post is even doornemen)

Omgeving Groningen rob.

Nee, ik heb verder niets, een multimeter en een freq countertje.

Het hoeft verder ook allemaal niet zo ingewikkeld. Of iemand met ervaring met dit spul zegt" ooooo, dan moet je daar en daar even naar kijken/ aan draaien.

Of het gaat hem niet worden :)

Kerntje zal zichzelf niet verdraaien maar de rest van het spul verloopt schijnbaar wel.

Net voorbeeldje, hele nette philips 22ap369, had beetje contactspray nodig want 20 jaar in een doos gelegen maar werkt weer. Service manual er bij en zien of ik em op de frequentie krijg. Dat lukt op de e.o.a. manier niet terwijl ik gewoon doe wat ze zeggen. Dus ergens is er iets zo verlopen dat ik de gevraagde waarde niet meer behaal (?)

Of een andere, lafayette 1200fm, ook in superstaat, ook weet ik hoe lang in doos gelegen, ssb modulatie klinkt nergens naar dus iets is er verlopen (of een heleboel dingen een beetje)

anyway, ik pruts ook maar wat aan hoor en als het niet simpel op te lossen is dan moeten ze even naar een bakkendokter.

Weet veel meer niet dan wel.

@ test-fietser.

Dat ceramische filter zat ik ook al aan te denken. Het is niet dat het onverstaanbaar is maar ik kan niet tegen de vervorming. Hoeveel procent het is, geen idee maar het klinkt beroerd, net als iemand die zijn tafelmike op 11 heeft staan.

Trouwens, kan is andere voeding bekijken maar ik denk niet dat dat het is, net voorzien van nieuwe elko's.

[Bericht gewijzigd door ief op woensdag 18 augustus 2021 14:54:25 (18%)

Weet veel meer niet dan wel.
Anoniem

@exfietser, teerknollen ga je in een middenfrequent kring niet snel tegenkomen. ;)

Het kan vanalles zijn natuurlijk. zonder apparatuur en ervaring wordt het moeilijk.

Een mogelijkheid is de fase discriminator.

In een fm ontvanger wordt vaak een ratiodetector toegepast.
Daar zit een oa klein elcootje in tussen beide diodes. Als die uitgedroogd of lek is, kan dat vervorming geven.
Ik raad in elk geval af om te gaan draaien aan de middenfrequenten.
Als je die op de gis verdraait krijg je dat nooit meer goed.
En de broze kerntjes zitten na 40 jaar goed vast en breken makkelijk als je niet het juiste trimgereedschap maar een schroevendraaiertje gebruikt.

Denk dat het de bakkendokter gaat worden :)

Maar zoiets bedoelde ik dus. Maar, als voorbeeld de Rotel:

http://www.cbtricks.com/radios/rotel/rvc_240/graphics/rotel_240_sch.pd…

Die gebruikt een AN240, net even daar voor ziek ik 2 diodes maar geen elkotje.

En nee, ik ga niet zomaar wat lopen draaien aan dingen in de afregelcircuiten, komt idd niet goed zonder apperatuur.

Weet veel meer niet dan wel.
Bert jan

Special Member

Die diodes dienen bij de Rotel respectievelijk voor squelch spanning en s meter. Geen ratio detector maar de AN240 is het FM detectie ic.
Die is te testen met een 455 khz FM signaal.

Bekend schema overigens. Niet uitgesloten is, dat het ontvanger-deel ergens oscilleert. Maar waar, is niet simpel op te sporen..

@exfietser, teerknollen ga je in een middenfrequent kring niet snel tegenkomen.

Dat zei ik dus al. Die teerknollen zijn alleen maar een voorbeeld om aan te geven wat er kan verlopen. Spoelen horen daar doorgaans niet bij.

En in die bakkies zit meestal een of ander ic waar de fm detector en dus die dioden inzitten. Buiten het ic zit vaak alleen een instelbare spoel en wat condensatoren.

Die diodes dienen bij de Rotel respectievelijk voor squelch spanning en s meter.

Yep, en samen met een paar condensators vormde dat een hoogdoorlaat filter dat alleen ruis van rond de 10Khz of zoiets doorliet. Als een goed signaal binnen komt komt er geen ruis van 10KHz binnen en blijft de squelch open. Pas als er dikke ruis uit dat filter komt gaat de suelch dicht.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 augustus 2021 11:40:30 schreef ief:
Nu loop ik er tegenaan dat de meeste een zelfde euvel lijken te hebben.
Bij ontvangst van een zacht station klinkt het alsof het station zwaar overmoduleert ..

Verschillende setjes doen dit allemaal hetzelfde?
En wat bedoel je met 'zacht'? Stations met een zwak signaal (S-meter blijft links) hoor je op FM met een hoop ruis. We noemen het station dan 'zacht', maar bij het luisteren ernaar hoor je evengoed een hoop herrie!

Of bedoel je: een station met weinig ruis (dus een voldoende 'hard' signaal; S-meter slaat goed uit), maar zwak gemoduleerd?
Met oude apparatuur kan zwakke audio weleens vervormd raken in de contacten van relais, of van jacks.
In CB-setjes moet het signaal vaak eerst door een jack 'PA', dan door een jack 'EXT SP', en komt dan pas op het ingebouwde luidsprekertje. Eén van de contacten in die jacks kan de vervorming veroorzaken.

Vaak wordt het dan al beter als je een bijbehorende plug (meestal 3,5 mm) gewoon een flink aantal keren fors insteekt en uittrekt. De contacten hebben dan wat te doen... en beteren soms hun contact weer.
In elk geval kost deze test niets. ;)

--

Op 19 augustus 2021 01:00:03 schreef Ex-fietser:
... samen met een paar condensators vormde dat een hoogdoorlaat filter dat alleen ruis van rond de 10Khz of zoiets doorliet.

Dat is een goede en normale manier om een FM-squelch te maken, maar in het ROTEL-schema wordt de diode gewoon alleen maar voor gelijkrichting gebruikt. Voldoende HF = audio aan; anders uit.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 19 augustus 2021 01:04:34 (15%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Vergeef me dat ik het zeg maar ik moet denken aan mijn reis om te begrijpen hoe een 2-takt motor werkt.

Heeft me een X aantal jaar geduurt voordat ik begreep hoe het zat en dat iedereen maar een beetje langs mekaar zat te praten. Ieder op zich had wel gelijk of een punt op zich maar het grote plaatje ontbrak.

Ik vraag iets heel eenvoudigs toch?

Fred > Gewoon als een signaal bijna in de ruis zit.

Ene bakie kan dat heel goed aan, andere niet, waarom niet, dat is mijn vraag.

K.I.S.S

En ik ben een (eeuwige) leek.

Weet veel meer niet dan wel.

Een FM gemoduleerde draaggolf welke half in de ruis wordt ontvangen klinkt altijd vervormt, daar is niets aan te doen.

Wat je wel kan doen is meten of de discriminator/detector goed staat ingesteld met een FM gemoduleerd signaal uit een meetzender.

Maar je hebt een aantal van die "bakkies".
Is dit bij allemaal zo het geval?
Of alleen bij één ervan.

Bovendien is het gebruik van voorversterkte microfoons op de CB bijna standaard en iedereen maakt daar gebruik van.
Een standaard microfoon welke bij het toestel hoort gebruikt bijna niemand.
De kans is groot dat je inderdaad een overgemoduleerd FM signaal heb ontvangen.

Overigens is het gebruik van een voorversterkte microfoon niet toegestaan in de voorschriften evenals het gebruik van richtantennes en is dus "illegaal".

Telefunken Sender Systeme Berlin
joopv

Golden Member

Je kan even een opname maken met een smartphone en die hier als bijlage bij je bericht plaatsen.
Dat zou een einde maken aan een hoop gespeculeer, want het is verdomd lastig om een geluid te omschrijven.

maartenbakker

Golden Member

Bij algemeen teruglopen in kwaliteit van een 40 jaar oud en tijdenlang ongebruikt apparaat, zou ik denken aan uitgedroogde miniatuurelco'tjes. Laten aanstaan kan helpen, verwarmen met de haardroger ook. Als een van die inderdaad helpt, dan is het wel vrij duidelijk. Helpt het niet, moet je alsnog gaan foutzoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mensen, bedankt voor zover, ideeen genoeg. Het zou idd zo kunnen zijn dat de sets die ik als "fout" aanmerk juist beter zijn en dat het normaal is (Martin V)

Een geluidsopname maken is ook een goed idee. Moet even zien of ik dat voor elkaar kan boxen op een manier dat we er iets mee kunnen.

Elkotjes zijn altijd een mogelijke kandidaat.

Kom er op terug.

Weet veel meer niet dan wel.

Dat ging iets lastiger als bedacht en het resultaat is nog "zo zo"

Ik ga er eigenlijk vanuit dat er dus iets ontregelt is maar zou leuk zijn om te weten wat dit effect kan geven.

Het zou, zoals iemand al aangaf normaal kunnen zijn maar het lijkt me dat ik me dat wel herrinnerd had van vroeger.

Hoe dan ook, ik moet nog is een poging doen met een andere bak want dit is misschien wel een hele slechte vergelijkking maar zo is het wel goed te horen :)

Tot 0:07 de ft-950, daarna de rotel, die eerste komt helaas wat zachter over maar ja.

Had het vergelijk eerder gedaan tussen de rotel en de lafayette (die ook oud is en verder niet aangeraakt) en daar was het verschil veel kleiner. Lastig beoordelen op het oor wat er nu eigenlijk gebeurd.

verschil.mp3

Weet veel meer niet dan wel.

Kleine update.

Een van de vragen was, "kun je wat meten". Nu kan ik ik dat nog steeds betrekkelijk slecht maar heb iig een apparaat wat e.e.a. wat makkelijker maakt.

Het was een beetje combinatie van boven genoemde dingen, de ontvangst stond er behoorlijk "naast". (Sinad meting gedaan en de boel opnieuw afgeregeld)

Denk dat het toch gewoon een natuurlijk verlopen is geweest door ouderdom trouwens (iig de rotel) waarbij het op viel dat vooral de eerste spoel na de antenne het ergst verlopen was. (kan ook toeval zijn maar was bij 2 bakken die ik bekeken heb)

Verder zijn er idd lui die zo hard moduleren dat het sws beroerd klinkt :)

Anyway, de rotel en midland zijn, wat ontvangst betreft weer bruikbaar, nu is uitvogelen hoe dat meet apparaat verder werkt zodat ik ook het zendgedeelte wat beter kan zetten indien nodig, al ontbreekt het me aan een spectrum analyzer, misschien nog is een sdr op de kop tikken of zo.

Iig bedankt voor de reaties.

Weet veel meer niet dan wel.

Ik heb niet die hele gedateerde topic nogweer doorgelezen Maar wel een paar vragen?

Wat voor meetapparaat praat je over?

Een spectrumanalyzer is nergens voor nodig. In de jaren 80 dat die bakkies populair waren had ook niemand dat. En toch kreeg men die bakkies ook goed.

Wat jij nodig hebt is een meetzender, een meetontvanger en een scoop. Met die tools kom je een heel eind. Simpeler tools dan een meetontvanger om de zender en de versterkertrappen goed te krijgen zijn een dummieweerstand en een powermeter. Meer is niet nodig.

Je kunt dan omdat je over FM praat gewoon alle kringen pieken op maximaal. Stem je bakkie dan wel af in het midden van de band. Zet hem dus op kanaal 20 (of 11 bij een 22 kanalen bak).

Met een AM zender wordt het wel lastiger. Maar daarvoor kun je ook al heel veel doen met een powermeter.

Als je toch zo'n goedkope Chinese SA wil aanschaffen, koop er dan ook de nodige verzwakkers (die minimaal 4 watt kunnen verstoken bij. Zonder verwakkers is je Chinese SA gisteren al opgerookt.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 30 november 2021 17:54:57 (20%)

Een r&s cmt 84.

Daar moet het wel mee kunnen :)

Ik begreep dat er kringen in zitten die de 2de harmonischen onderdrukken en dat als je daar aan moet (moet?) je een spectrum analyzer nodig hebt.

Ben een totale leek dus moet nog een hoop uitzoeken.

Zou graag m'n usb bak ook zelf doen maar dat lijkt me nog een brug te ver.

(heeft nagenoeg onvertsaanbare ssb, ontvangst is oke)

Weet veel meer niet dan wel.

Vraagje ik zag dat jullie in het forum afregelen van een hardere modulatie bezig waren. Nu was ik zelf ook op zoek. Ik weet bij een cybernet rv2 open kunt zetten en zag in serie R70 2k2 was. Zou je deze ook op 2k kunnen zetten of zijn het toch een paar condensators die niet meer goed zijn. En afregelen vermogen gebeurd dat alleen met L4 en L5.