meerdere beeldschermen

Hallo!

Ik ben op zoek naar een makkelijke oplossing om een 'videowall' (of ja, 1 beeld in meerdere schermen splitsen) te maken. Ik heb enkele topics hier gelezen, maar geen ervan gaf mij een eenduidig antwoord (ik ben ook een klein beetje een leek!).

Maar dus, ik werkte met een datapath fx4, maar het probleem is dat deze moeilijk te vinden is om uit te lenen. Ik las ergens iets om 4 beeldschermen te verbinden aan je computer en dan deze elk met een beamer te verbinden. Ik las dat je dan een moeilijke aansluiting kunt maken tussen de schermen, maar dit zou geen probleem zijn (beeldschermen staan niet naast elkaar, het zijn er 4 verspreid over een ruimte).

Mijn vraag is dus of er goedkopere opties zijn? Misschien een domme vraag, maar is het niet mogelijk om een normale video splitter te gebruiken, en dan 4x hetzelfde beeld op de beamers te projecten, en op de beamer zelf in te zoomen? Wss kan een beamer niet zoveel zoomen, maar ik denk dan aan brakkere oplossingen: een deel zoomen en een kartonnetje voor de beamer hangen dat een deeltje afschermt? Er wordt flitsende woorden, witte vlakken en beelden heel snel geprojecteerd, dus er mogen wel wat schoonheidsfoutjes inzitten.

alvast bedankt!

Hensz

Golden Member

Je wilt dus eigenlijk geen videowall, maar alleen maar 4 verschillende schermen aansluiten?

Don't Panic!

Naar wat ik lees wil je dus eigenlijk 1 video hebben, maar slechts delen daarvan zichtbaar maken op een uitgang?

Om heel eerlijk te zijn: ik zou gewoon een computer met genoeg video-uitgangen zoeken en die video's gewoon apart afspelen. Ik denk dat je dan veeel sneller, goedkoper en makkelijker (minder kans op storingen) klaar bent dan met wat je nu wil (wat ik ook maar half begrijp...)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ja, nu bestaat het uit 4 schermen (boven onder links rechts). Het probleem is dat de schermen correct moet volgen (er is bv een witte flits die in een halve seconde op elk scherm afzonderlijk verschijnt).

Ik denk dat wat jij bedoeld wel voldoende zou zijn, maar dan zou ik mijn beeldscherm in vier moeten splitsen op mijn hoofdscherm. Ik kan niet 4 aparte video's maken omdat deze op exact hetzelfde moment zouden moeten starten. Maar mijn computer heeft dat bijvoorbeeld niet, 4 uitgangen. Bestaan daar dan adapters voor?

Arco

Special Member

Als je Displayport gebruikt, kun je ze 'daisy-chainen'. (videokaart en monitoren moeten daar wel geschikt voor zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Well, this is just Te lang in het Engels zitten typen...

Hoe je het ook wendt of keert, je zal iets moeten verzinnen om die video dus te splitsen.

Het enige wat ik dan nog kan bedenken is de video als 4K exporteren en in z'n geheel afspelen, maar verspreiden over die 4 beeldschermen/projectors, als die tenminste Full-HD uit kunnen sturen.
Maar zoals Arco zegt: videokaart en monitoren/projectors moeten daar geschikt voor zijn.

Er zullen vast simpele scriptjes te schrijven zijn om 4 video's simultaan te starten. Het positioneren op de juiste plek op het scherm wordt dan waarschijnlijk de uitdaging.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

Ik denk dat wat jij bedoeld wel voldoende zou zijn, maar dan zou ik mijn beeldscherm in vier moeten splitsen op mijn hoofdscherm. Ik kan niet 4 aparte video's maken omdat deze op exact hetzelfde moment zouden moeten starten

Nee je moet gewoon 4 aparte schermen op je PC aansluiten. Als je dan een video gaat starten dan moet je de video uitreken tot over je 4 schermen. IK heb dat net geprobeerd met 2 beeldschermen naast elkaar en dat werkt. Enkel was mijn video toch maar half beeld omdat ik de video niet verder naar beneden kan uitbreiden, met 4 monitoren kan dat wel en dat heb je dus 1 video over 4 beeldschermen.

Er zal ook denk ik nog wel software bestaan die dat uitrekken over 4 schermen makkelijker doet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 19 augustus 2021 17:55:21 schreef benleentje:
Er zal ook denk ik nog wel software bestaan die dat uitrekken over 4 schermen makkelijker doet.

volgens mij zitten zo'n functies al in de nvidia / amd drivers zodat windows denkt dat het maar 1 desktop is ipv 4, zoiets als nvidia mosaic
moet je alleen geen intel onboard graphics hebben

Heyhey

Mijn computer is nu even in herstel tot volgende week, dus ga dan eens bekijken wat mijn computer zelf kan. Maar alvast bedankt voor de tips!