Krachtstroom motor omzetten naar 220v

maartenbakker

Golden Member

@benleentje: dat bedoelde ik, en ook het onder belasting aanlopen. Wat dat laatste betreft kan de oplossing van Hunebedbouwer misschien uitkomst bieden, daar had ik nog niet aan gedacht, maar of het vermogen eenmaal aangelopen wel voldoende is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok, ik heb mijn oplossing gericht op de Topshak AT1-2200X 2.2KW 220V PWM. Ligt nog in budget om verder mee te experimenteren.

De test direct op de motor op 1 en 2 heeft verder geen nadelige gevolgen? Heb de motor al een beetje lopen plagen door op 1 en 4 en 3 en 6 1 x 220 te zetten waarbij hij dus wel loopt maar snel warm wordt. Of maar even geduldig zijn en wachten op de Topshak AT1-2200X 2.2KW 220V PWM?

Voordeel van een test van max 15 minuten zou zijn dat ik met 1 en 2 de pomp en dus de bronbemaling kan testen. Als er geen water op te pompen is, is straks.het experiment geslaagd (motor loopt goed) maar uitkomst levert niks op.

Ter illustratie, dit is de moderne uitvoering. De oude die ik heb is in essentie niet veranderd: https://www.pumpe24.de/hauswasseranlage-mgk-sk32-3-mit-150l-kessel-1-1…

(Zag zojuust overigens pas deze link waarbij idd duidelijk staat dat het 3x 220V is).

Op 19 augustus 2021 02:42:49 schreef Van Barneveld:
De test direct op de motor op 1 en 2 heeft verder geen nadelige gevolgen? Heb de motor al een beetje lopen plagen door op 1 en 4 en 3 en 6 1 x 220 te zetten waarbij hij dus wel loopt maar snel warm wordt.

Ik zou het wel durven.

ALs je "max 5 sec" aanhoudt dat ie "niet draait" dan gaat het goed.

Niet draaien of draaien zoals jij hebt gedaan met een wikkeling kortgesloten dat zijn dingen die "zwaar" zijn voor zo'n motor. Normaal opstarten is heel vaak sneller dan een seconde, maar een seconde of 5 kan ie echt wel hebben. En dat "niet draaien" is dus voor wat de motor betreft hetzelfde.

Weet je wat een "trafo" is? Als je daar de uitgang kortsluit, gaat er veel stroom lopen en wordt de trafo warm.

Wat jij gedaan hebt met wikkeling kortsluiten is vergelijkbaar met trafo kortsluiten. Er gaat door die wikkeling enorm veel stroom lopen zodat vooral die wikkeling heet wordt. Laatst was hier iemand die rapporteerde: Ik ben maar gestopt toen er rook uit kwam. Tja. Tegen die tijd is het vrijwel altijd al kapot. Dan ben je te ver gegaan.

Max 5 sec "niet draaien" en dan komt het goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 18 augustus 2021 23:59:14 schreef Hunebedbouwer:
Voor deze opstelling, dien je bij steinmetz een aanloop en een bedrijfs condensator toe te passen.

Wat Benleentje al heeft uitgelegd: steinmetz gaat helemaal niet in deze opstelling, dus ieder advies in die richting is valse hoop op een goedkope oplossing naar TS.

Op 19 augustus 2021 02:37:52 schreef maartenbakker:...de oplossing van Hunebedbouwer misschien uitkomst bieden, daar had ik nog niet aan gedacht, maar of het vermogen eenmaal aangelopen wel voldoende is?

nee. Die motor heeft gewoon een afgemeten vermogen. Vergeet ook niet dat onbelast aanlopen geen optie is, daar heeft deze pomp geen mogelijkheid toe: bij een "Kreiselpumpe" moet je in- en uitlaat kortsluiten, dus dat is nog een hele verbouwing.

Experimentjes zijn leuk, maar lijken me nutteloos.
Er zijn maar weinig opties:
1) ruilen voor een 230V pomp op één fase.
2) frequentieregelaar 230V voor minimaal 1,1kW

ter indicatie: een splinternieuwe 230V, 1,1kW drive kost minder dan 300 euro excl BTW.

Op 18 augustus 2021 20:55:58 schreef benleentje:
[...]Dan waren jouw verwachtingen te hoog :). SteinMetz zie ik meer als DIY toepassing, professioneel zie je ze zelden.

Als een toen 20+ een beetje (kritisch) naïef misschien, vandaar de testen in een fabrieksomgeving waar veel reserve motoren/condensatoren voorhanden waren, niet iedereen heeft de kans daartoe.
Met zulke oplossingen moet je idd niet afkomen in een professionele omgeving en dat mocht ook niet.

LDmicro user.

Beste GJ_ dank voor uw bijdrage. Om de zaken helder te stellen: de aanschaf van de Topshak AT1-2200X 2.2KW 220V PWM als frequentieregelaar is toch een prima oplossing?

En het experiment om de waterpomp te testen door 220 op 1 en 2 te zetten zijn toch zeker nuttig om te ervaren of de opstelling überhaupt haar doel zal dienen, nog voordat de frequentieregelaar is uitgeleverd?

Groet, Gerbrand

GJ_

Moderator

Je experimenten zijn m.i. totaal nutteloos. Bovendien loop je het risico dat je de motor of de pomp zelf sloopt.
Om het heel eerlijk te zeggen: met je beperkte kennis gewoon niet doen ;-)
(hoewel je intussen wel in korte tijd veel hebt opgestoken natuurlijk).

Die regelaar zou ik persoonlijk nooit aanbevelen, maar ik zit in de industriële oplossingen en daar voldoen die goedkope drives gewoon niet.
Een goedkopere is er waarschijnlijk niet te vinden en voor dat geld zal hij het in een huis tuin en keuken omgeving vast prima doen.

Ik zou zeggen wacht op die drive en ga dan verder met experimenteren. Probeer wel de manual te vinden en even te delen, zodat er nog wat advies gegeven kan worden.

GJ_

Moderator

Ik weet niet wat je locatie is, maar ik heb nog een prima geschikte Schneider Altivar 230V/1,5kW liggen. Een gebruikte, al heb ik geen idee waar ie vandaan komt. Ik heb er net even spanning op gezet en hij lijkt gewoon goed te werken.

Als je uit de buurt komt mag je die zo ophalen, dan kun je experimenteren. Als je hem definitief gaat willen gebruiken na je experimenten kost ie minder dan dan die topsjaak, daar komen we later wel uit. Eerst testen dus, later verder zien.

Shiptronic

Overleden

Op 19 augustus 2021 09:55:52 schreef Van Barneveld:
Beste GJ_ dank voor uw bijdrage. Om de zaken helder te stellen: de aanschaf van de Topshak AT1-2200X 2.2KW 220V PWM als frequentieregelaar is toch een prima oplossing?

En het experiment om de waterpomp te testen door 220 op 1 en 2 te zetten zijn toch zeker nuttig om te ervaren of de opstelling überhaupt haar doel zal dienen, nog voordat de frequentieregelaar is uitgeleverd?

Groet, Gerbrand

Een nieuwe passende motor is goed koper!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 19 augustus 2021 09:55:52 schreef Van Barneveld:
En het experiment om de waterpomp te testen door 220 op 1 en 2 te zetten zijn toch zeker nuttig om te ervaren of de opstelling überhaupt haar doel zal dienen, nog voordat de frequentieregelaar is uitgeleverd?

Ik zou dat experiment lekker achter wegen laten.

Nog even over de frequentie omvormer en je motor.

Jou motor is een drie fase motor en die kan niet op een 1 fase net. Alleen via een steinmetz schakeling, maar daar verlies je veel vermogen mee. Dat is ook niet aan te raden. Ik vind persoonlijk zo'n regeling helemaal niets. :)

Je hebt twee soorten frequentie omvormers, één die je met 3 fase kan voeden "400VAC dus" en één die je met 1 fase kan voeden "230VAC dus". En de laatste is de gene die jij moet hebben en die je ook aan gaat schaffen geloof ik.

Als je het interessant vindt, dit is zo'n beetje de werking van zo'n ding.

Het rode gedeelte:

Er wordt een spanning van 230VAC aangesloten "1 fase en een nul" dat gaat door een filter en komt op de gelijkrichter terecht. De gelijkgerichte spanning "DC" komt op een condensatorbank terecht, daar achter zit de voeding voor de controller. De condensatorbank voorziet de 3 fase brug van stroom.

Het grijze gedeelte:

Het grijze gedeelte is de controller, daar komen de ingangen op binnen en de uitgangen sturen de mosfet's of igbt's aan. Dit is dus het hart van de frequentie omvormer.

Het blauwe gedeelte:

Dit is de 3 fase brug, hier wordt de DC spanning omgezet naar een 3 fase draaistroom, hier wordt dus je motor mee aangestuurd. Op deze manier kun je dus uit een 1 fase net een 3 fase motor mee regelen.

Let er wel op dat je, je motor in driehoek stand zet. Op die manier krijg je 230V over je motorspoelen.

Het meest linkse plaatje dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 19 augustus 2021 14:20:30 schreef Lambiek:
Alleen via een steinmetz schakeling, maar daar verlies je veel vermogen mee. Dat is ook niet aan te raden. Ik vind persoonlijk zo'n regeling helemaal niets. :)

Kom op :). Als je bv een motor van 50W nodig hebt en je hebt een 3 fase motor van 250W al liggen dan vind ik een Steinmetz schakeling een prima oplossing voor een DIY project. Maar het scheelt dan ook dat ik de kennis heb om dat goed te doen. Maar als een professional zoals jij zou ik daar ook moeite mee hebben voor te installeren bij klanten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 19 augustus 2021 17:28:51 schreef benleentje:
Kom op :). Als je bv een motor van 50W nodig hebt en je hebt een 3 fase motor van 250W al liggen dan vind ik een Steinmetz schakeling een prima oplossing.....

Ja, daar zeg je wat. Als je iets hebt liggen wat veel zwaarder is.
Maar de motor van de TS is 1.1kW en dat vermogen heeft hij nodig voor die pomp. Als hij daar een steinmetz schakeling van maakt houd hij veel te weinig vermogen over. Dus daarom vind ik het helemaal niets om zoiets te gebruiken.

Maar het scheelt dan ook dat ik de kennis heb om dat goed te doen.

Kun je de kennis wel hebben, maar het blijft een nood oplossing. :)

Maar als een professional zoals jij zou ik daar ook moeite mee hebben voor te installeren bij klanten.

Ik zou dat inderdaad nooit doen. Ik zou een frequentie omvormer adviseren, dat is de enige goede oplossing in deze. Of een andere motor kopen die wel op 1 fase 230VAC kan. Zoals Shiptronic ook al opperde.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 19 augustus 2021 17:40:14 schreef Lambiek:
Kun je de kennis wel hebben, maar het blijft een nood oplossing. :)

Voor mij als onderhoudsmonteur moet ik roeien met de riemen die ik heb ( en soms zelf die niet eens), ik heb machines in leven gehouden uit noodzaak en de onwil om geld uit te geven. Maar als het onveilig is dan is dat wel een grens die ik niet over gaat. Maar nooit een steinmetz hoeven toepassen omdat waar ik werk altijd 3 fase spanning is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 19 augustus 2021 18:04:29 schreef benleentje:
Voor mij als onderhoudsmonteur moet ik roeien met de riemen die ik heb.....

O ja, dat snap ik wel. Maar als je een machine hebt waar een motor instaat van 2kW op een 3 fase net, dan ga je die niet op een 1 fase 230VAC net zetten met een steinmetz. Die 2kW motor staat er niet voor niets in.

En nu houd ik er over op. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou dat inderdaad nooit doen. Ik zou een frequentie omvormer adviseren, dat is de enige goede oplossing in deze. Of een andere motor kopen die wel op 1 fase 230VAC kan. Zoals Shiptronic ook al opperde.

En dan kies je voor een andere motor omdat de frequentie omvormer alleen maar extra complexiteit toevoegt. Toch?

Lambiek

Special Member

Op 19 augustus 2021 19:29:58 schreef A vd Linden:
En dan kies je voor een andere motor omdat de frequentie omvormer alleen maar extra complexiteit toevoegt. Toch?

Ligt eraan, als het geregeld moet worden niet natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

En dan kies je voor een andere motor omdat de frequentie omvormer alleen maar extra complexiteit toevoegt. Toch?

Er zijn wel meer zaken die meespelen zoals kostprijs, beschikbaarheid van andere motor, moet het wel regelbaar.
Voor een klant zal een andere motor het goedkoopst zijn, want naast de kosten van de regelaar komen er ook nog extra kosten bij en vaak ook nog een kast waar dat allemaal in moet komen.

Complexiteit is er voor de klant niet/ nauwelijks, die ziet alleen een extra kast met wat knoppen en de extra kosten. :). Word een ander verhaal als je veel zelf kan.

O ja, dat snap ik wel. Maar als je een machine hebt waar een motor instaat van 2kW op een 3 fase net, dan ga je die niet op een 1 fase 230VAC net zetten met een Steinmetz. Die 2kW motor staat er niet voor niets in.

Zoals gezegd is dat bij mij nog nooit voorgekomen. Wel machines die ze niet kunnen aansluiten i.v.m. verkeerde stekker en/of stopcontact.

Wel jaren geleden voor een eigen hobby projecten thuis 2x 3 fase motor op Steinmetz aangesloten en dat werkte voor toen perfect, alleen het startkoppel van 1 van de motoren was net aan de lage kant en moest alles goed vet houden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Super, heel leerzaam Lambiek. Dank allemaal voor jullie bijdrage. Zodra de frequentieregelaar binnen is ga ik verder. Of als het aanbod van GJ nog staat, dan haal ik hem bij jou op. Ik werk in Eindhoven en volgens mij zit jij in Veldhoven, dus dat is goed te doen. Iedereen en fijne dag!

Arco

Special Member

Is er een verklaring waarom ik de motor wel kan laten draaien op 220 maar dat de motor dat duurzaam niet gaat trekken?

Je kunt het vergelijken met een 3 cylinder benzinemotor.
Als je daar 2 bougies uitdraait loopt 'ie ook uiterst beroerd (of helemaal niet), en is ook snel kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 21 augustus 2021 13:36:57 schreef Van Barneveld:
Super, heel leerzaam Lambiek. Dank allemaal voor jullie bijdrage. Zodra de frequentieregelaar binnen is ga ik verder. Of als het aanbod van GJ nog staat, dan haal ik hem bij jou op. Ik werk in Eindhoven en volgens mij zit jij in Veldhoven, dus dat is goed te doen. Iedereen en fijne dag!

Ophalen is nooit een probleem.