Miele C3 stofzuiger

Namaak, China. De 550W is groter (intern qua metaal en wikkelingen) dan de 1600w, mmmm. Nevertheless. Proberen maak. Niets te verliezen. Hopelijk gaat dat chinaspul uit elkaar.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Zou eens proberen om de zuigopening bijna helemaal af te sluiten zodat de motor veel minder vermogen hoeft te doen. In het filmpje is wel te zien dat ook de verlichting van de schakelaar mee resoneert. Denk dan ook aan een inzakkende secundaire voeding op het bord. Verlichting zal wel led zijn. Is er een vacuum sensor die "zak vol" kan aangeven? Is die aangesloten? Heb deze versie toestel nog nooit moeten reanimeren.

Op 19 augustus 2021 21:34:49 schreef EricN:
Namaak, China. De 550W is groter (intern qua metaal en wikkelingen) dan de 1600w, mmmm. Nevertheless. Proberen maak. Niets te verliezen. Hopelijk gaat dat chinaspul uit elkaar.

China! Ik heb dat ding in het VK gekocht. Moest nog invoerrechten betalen :-(. Maar goed mogelijk dat het Chinees is. Dan is dat stickertje met "1600W" wellicht nep.

Op 19 augustus 2021 21:44:31 schreef jerome:
Zou eens proberen om de zuigopening bijna helemaal af te sluiten zodat de motor veel minder vermogen hoeft te doen. In het filmpje is wel te zien dat ook de verlichting van de schakelaar mee resoneert. Denk dan ook aan een inzakkende secundaire voeding op het bord. Verlichting zal wel led zijn. Is er een vacuum sensor die "zak vol" kan aangeven? Is die aangesloten? Heb deze versie toestel nog nooit moeten reanimeren.

Goed dat je dat filmpje hebt bekeken. Het lijkt er inderdaad op dat iets de hele stroomtoevoer afsluit - en weer opstart.

Er zit geen vacuüm sensor op denk ik. Wel een eenvoudig rood schuifje dat voor een venstertje komt, ziet er mechanisch uit. Dat zit gewoon in de klep van de stofzuiger, vlak bij de zuigopening voor de slang.

ik zou zeggen dat de oude motor een gaar achterlager heeft. komt vaak voor. door de kunstof kappen loopt de lager los uit de lijm en maakt het gat in de kap van de lager steeds groter. past dan ook geen nieuwe lager meer in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 augustus 2021 19:56:47 schreef zebigbos:

En dan liefst met 1600 Watt zuigkracht natuurlijk, niet deze motor downtunen naar 550W.

1600w aan opgenomen vermogen, niet aan zuigkracht. Ik heb zo'n C3 met eco motortje naast m'n oude 2000w gehouden, maakt geen verschil.

Op 19 augustus 2021 22:51:22 schreef testman:
ik zou zeggen dat de oude motor een gaar achterlager heeft. komt vaak voor. door de kunstof kappen loopt de lager los uit de lijm en maakt het gat in de kap van de lager steeds groter. past dan ook geen nieuwe lager meer in.

De motor vonkt en rookt bij de koolborstels. Dat lijkt me niet aan het lager te liggen.

Op 19 augustus 2021 23:23:21 schreef maus0611:
[...]

1600w aan opgenomen vermogen, niet aan zuigkracht. Ik heb zo'n C3 met eco motortje naast m'n oude 2000w gehouden, maakt geen verschil.

Ja, dat kan natuurlijk.

Op 19 augustus 2021 23:23:21 schreef maus0611:
[...]

1600w aan opgenomen vermogen, niet aan zuigkracht. Ik heb zo'n C3 met eco motortje naast m'n oude 2000w gehouden, maakt geen verschil.

Ik heb een stofzuiger debietmeter want zuigkracht op zich zegt niets. Dat is hetzelfde als een hogedrukreiniger van 550 watt met 150 bar vgl met een 2000 w met 150 bar. Alle 2 150bar dat wel maar de hoeveelheid water aan 150 bar, dat is wat het werk verricht. Wel de debietmeter liegt er niet om. Het luchtdebiet is veel minder. De zuigkracht als je de boel afsluit niet maar dat doe je tijdens het stofzuigen niet. Ik neem persoonlijk nog liever een borstel.

Er lag ooit eens een nieuwe ecovloerborstel op de vuilhoop. stak gewoon verkeerd in elkaar. Omruiling. Een werkje van niets en ik had een nieuwe. Is na 2 beurten terug in de bak beland. Wat blijkt? Om het mindere debiet te compenseren maakt men de spleetjes onderaan kleiner waardoor de luchtdoorgang vernauwd en het lijkt of hij zuigt maar al wat ik leek te doen met dit onding was hoopjes keren met de stofzuiger. Ik moest hem telkens opheffen om het vuil binnen te krijgen. Not my cup of thee. Weg die zooi. Terug de oude er op.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het motorvermogen is veel te groot waardoor de stuurprint het niet aankan om de grotere triac aan te sturen.
De gateweerstand verkleinen zou een oplossing kunnen zijn maar dan zit je met die MKT voeding die ook teweinig stroom zal kunnen leveren.
Die MKT verhogen in waarde leidt ertoe dat je ook de zener zult moeten aanpassen enz...

Kortom, je hebt de verkeerde motor gekocht en je weet er teweinig vanaf.

Ofwel incasseer je uw vergissing en koop je de juiste motor ofwel koop je een nieuw toestel... als je ziet wat die motoren kosten is deze laatste optie de beste keuze.

Persoonlijk zou ik nooit een andere motor steken, als je pech hebt is ook de stuurprint defect en kosten die samen weinig minder dan een nieuw toestel.

Maar niets belet u om verder te proberen met deze motor.

LDmicro user.

Als ik precies wist hoe het zat was ik hier niet op het forum. Ik waardeer enorm de kennis die ik hier opdoe en de tijd die mensen hier aan besteden. Bijna alle reacties zijn zeer vriendelijk en behulpzaam!

Daarom vroeg ik naar de gateweerstand. Die blijkt van zijn 550w stuurprint dezelfde te zijn dan van mijn 1400w model. Dus dat zit wel goed denk ik.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 augustus 2021 09:25:12 schreef zebigbos:
Als ik precies wist hoe het zat was ik hier niet op het forum.

Ik begrijp je heel goed maar op een forum moet je soms ook iets lezen wat niet helemaal in de lijn ligt van de verwachtingen.

Ik heb ook ervaring met die toestellen want voor covid onderhield ik 7 van die toestellen op een school als vrijwillig klusjesman.

NB. Ze laten herstellen door een professioneel was voor de directie geen optie gezien de prijzen van die toestellen, idem voor de 3 wasmachines.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 20 augustus 2021 09:59:43 (15%)

LDmicro user.

Op 20 augustus 2021 09:48:35 schreef MGP:
[...]
Ik begrijp je heel goed maar op een forum moet je soms ook iets lezen wat niet helemaal in de lijn ligt van de verwachtingen.

Dat kan dan nog steeds gewoon vriendelijk gezegd worden, in plaats van 'je weet er te weinig van af'. Ik vond dat ergerlijk.
Maar terug on topic.

Zou ik die stuurprint er wellicht tussenuit kunnen halen? Gewoon aansluiten op de 220V schakelaar? Gekke vraag misschien... :)

Nee. Dat gaat perfect. Bied ik ook als optie aan als de kosten niet in verhouding met de staat vh toestel zijn. Persoonlijk zou ik eerst nog met de triac wat proberen. Zo kun je toch nog regelen moest het lukken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 augustus 2021 10:19:45 schreef zebigbos:
Zou ik die stuurprint er wellicht tussenuit kunnen halen? Gewoon aansluiten op de 220V schakelaar? Gekke vraag misschien... :)

Je kunt het proberen, maar waarschijnlijk zal uw zekering springen want die toestellen hebben een softstart om dat te voorkomen.

e:/ dan moet je ook de triac overbruggen en de motor opendoen!

e2/ verwissel eens de triacprintjes van de 2 motoren zoals EricN al eens voorstelde..denk ik.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 20 augustus 2021 10:34:38 (10%)

LDmicro user.

Ja dat is wat een (beetje) begrijp van die triac. Dat ie spanning regelt.

Ben nog met de leverancier aan het mailen of hij hem wil terugnemen, dat wil hij alleen als hij de motor weer als nieuw kan verkopen denk ik. Dat zou wel moeten lukken toch?

Zo nee, dan maak ik die motor open om de triac daarvan te bekijken, en dan zal ik weer fotootjes plaatsen van de twee triacs. Ter verder leering ende vermaeck!

Na wat overleg neemt de verkoper toch de motor terug en ik krijg een refund.
Als het goed is, krijg ik ook de invoerrechten en daarover de BTW terug.

Dus... jongens, ik denk dat ik dat ga doen en de nieuwe motor verder intact laat. Hoe leuk het ook zou zijn om hem werkend te krijgen!

Enorm veel dank voor alle inzichten en hulp. Excuses dat het met zo'n hobbyistische teleurstelling afloopt.

Maar we zouden ons natuurlijk ook op de kapotte motor kunnen storten...?

Oude motor is overleden. Daar kun je best een begrafenis voor regelen. Reanimeren lijkt zinloos. Wel fijn dat de motor terug kan. Zo'n Chinees spul zou interessant zijn ter lering maar ter praktisch dagelijks gebruik gaat het wat tegenvallen denk ik.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Sorry for the hack , maar zit op mijn Miele S8310 ( C3 ) met een soortgelijk probleem .
Heb hiervoor een nieuw topic opgestart .
Zou leuk zijn moest EricN hierop kunnen inpikken .
mvg

Ik kaap even deze discussie ( ;()
Ik zit met een kapotte klixon.
Bij starten vd stofzuiger begint hij te draaien voor 20-30 sec. Stopt dan voor 10-15 sec en start dan weer. En dit continue.
Verschillende toerentallen werken allemaal nog, dus geen triac vlgs mij.

Klixon toonde zwart verkleuring bij een soldeerpoot. Bij lossolderen kwam deze poot direct los.

Ik kan nergens vinden waar dit onderdeel te krijgen is. Kan iemand mij daarbij helpen?
Op de klixon staat : 3MP31702 Als ik dit google kom ik bij Sensata technologies uit, maar verder niet

gr. Guverm