4x 12v 1,5A pc Fan regelen

Goede dag, ik heb computerfans van ieder 1,5A via 12v (pwm 4-pin) deze wil ik graag kunnen regelen aangezien ze nogal wat lawaai maken, en ik ze dan terug kan regelen.

Ik kan hier geen (betaalbare) regelaars voor vinden.

Weet iemand of ze er wel zijn, of hoe ik hier wat voor kan maken?

Alvast bedankt

Arco

Special Member

Weet je dat heel zeker van die 1.5A?
Dat is een onwaarschijnlijk sterke fan voor een pc (ik heb ze nog nooit boven de 400mA gezien, en die zijn al zwaar)
Met zulke abnormaal zware fans krijg je altijd veel herrie, daar ontkom je niet aan. Waarom geen normale pc fans erin?

(met 4 fans van 1.5A zuig je het behang achter de pc van de muur... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Zo iets dus https://nl.aliexpress.com/item/4000829889344.html?spm=a2g0o.productlis…

https://ae01.alicdn.com/kf/H461f91fa89fa4f2594b98d3dfca136fcU/XT-XINTE-4-Kanaals-Speed-Fan-Controller-Met-Blauw-Rode-Led-4-Manier-Cpu-Hdd-Vga.jpg_50x50.jpg

Als het voor eenmalig instelleen is kan je ook je een paar kleine DCDC converters gebruiken. of een 10V Voeding ipv 12V
https://nl.aliexpress.com/item/1005001646125468.html?spm=a2g0o.product…

Weet je dat heel zeker van die 1.5A?

Ik twijfel ook. 4 x 1.5A x 12V = 72W Voor alleen de fans heb je dus ook nog eens een stevige voeding nodig.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Pc truc is om ze op 7v te zetten, tussen 12v en 5v ipv ground

Verder hoef je toch maar een pwm signaal op de pwm pin te zetten? Zijn toch genoeg potmeter pwm modules?

benleentje

Golden Member

Maar volgens die truck moet er wel eerst ook 6A op de 5V zijn aangesloten. OK op 7V trekken ze iets minder stroom maar zal denk ik toch nog 4A zijn. Moderne moederborden gebruiken de 5V nog amper of denk helemaal niet en de 3.3V ook niet heel veel. Meestal moet toch uit de 12V komen.

En als de 5V nagenoeg geen stroom trekt kan de stroom van de fans nergens heen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

6A kan bijna niet
Heb hier 140mm fans, rated 300mA, trekt nu 80mA, veel groter vindt je ze in een desktop niet
Of dat zijn 10k serverfans ofzo? Geen idee wat die trekken, maar dan snap ik dat je gek wordt van de herrie
Maar dan is pwm niet je oplossing

Arco

Special Member

Als ze inderdaad zo zwaar zijn, maken ze altijd veel kabaal op vol vermogen.
En als je ze dimt wordt dat een stuk minder, maar dan zijn kleinere fans een makkelijkere oplossing... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je hebt ze wel 1,5A fans, heb er nog liggen die uit een server of flinke ups komen dacht ik. de 7V truuk werkt niet altijd meer, sommige voedingen starten niet op met een last tussen de +5v en de +12V.

als de stekker 4 draden heeft zit er een pwm aansturing op vaak, die kun je met een potmeter zo regelen dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 augustus 2021 20:15:43 schreef Arco:
Dat is een onwaarschijnlijk sterke fan voor een pc (ik heb ze nog nooit boven de 400mA gezien, en die zijn al zwaar)

Dan heb je nooit een HP of DELL uit mekaar gehaald. Daar zitten fans van 3A in!

Op 19 augustus 2021 20:21:12 schreef DK:
Pc truc is om ze op 7v te zetten, tussen 12v en 5v ipv ground

Dat gaat er van uit dat je PC meer dan <wat je fans trekken>
aan stroom verbruikt op de 5V. Met moderne PCs kan het verbruik op 5V wel eens laag zijn.

6A? Whoa! Dan gaat alles wat 5V verbruikt kapot! Uitkijken met dat advies. Dat werd vroeger wel eens gedaan, maar dan met fannetjes zoal Arco kent en toen er nog wel wat verbruik op 5V was....

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 19 augustus 2021 22:39:34 (47%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik heb hier een HP, daar zit 400mA in (en die maakt al heel veel leven op volle kracht...
Bedoel je niet 3W i.p.v. 3A?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

PWM-fans kun je ook gewoon een PWM signaaltje voeren, dat hoeft amper vermogen te leveren.
De voeding kan dan direct op 12V

benleentje

Golden Member

Ik heb hier een HP, daar zit 400mA in (en die maakt al heel veel leven op volle kracht...

Ik heb vaak het idee dat die hoog vermogens fans amper meer luchtstroom creëren dan een fan met lager vermogen maar wel een beter ontwerp met efficiëntere schoepen. Maar het kan best dat als de luchtweerstand toeneemt die hoge vermogens fans het beter doen. Persoonlijk waardeer ik het meer als een fan niet nodig is :).

Dan heb je nooit een HP of DELL uit mekaar gehaald. Daar zitten fans van 3A in!

Ik ook wel maar die zo zo enorm compact (klein) opgebouwd dat je dat ook met grof geweld moet koelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Hier een 60x60x40mm fan 2,1 A 12v (25,1 watt) maakt inderdaad best veel geluid door hoge toerental.
Zit in een (Dell) Google server, met 2 Xeon processoren, 2 per processor heatsink-pipe.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 20 augustus 2021 18:37:17 (36%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dell servers daar zitten fans in dat als je de server aanzet en de Bios post voorbijkomt
De server bijna vooruit van de tafel glijd.
Een hovercraft is jaloers op die fans.
Ongelooflijk wat een teringherrie.

Arco

Special Member

Op 19 augustus 2021 23:27:53 schreef vergeten:
Hier een 60x60x40mm fan 2,1 A 12v maakt inderdaad best veel geluid door hoge toerental.

Dat is dan een gruwelijk slechte fan met rendement van nul... (2.1A en 67cfm!)
Een Noctua NF-F12 gebruikt 100mA en doet 72cfm.

Ach, zie dat 't een 6cm fan is, die maken natuurlijk wat meer herrie en consumeren ook veel meer om tot 67cfm te komen...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 20 augustus 2021 02:32:43 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Het is niet echt indrukwekkend, maar nul..? echt niet!! 1897 liter per minuut.
Voor 1 processor wordt er dus 3794 ltr/min aan lucht doorgejaagd,
418mWh per min is dan het verbruik.
Ik gebruik niet zoveel lucht als mens, je leest zeker de Telegraaf :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
joopv

Golden Member

1U rackmount is 4,5 cm, dus zo hoog zijn die dingen meestal.

Geluidsproductie is geen factor van belang in een datacentrum

Heb een paar PWM temperatuur controllers foutief gekocht (Aliexpress). Als je in de buurt woont (Rozenburg ZH) mag je ze testen en als het bevalt overnemen.

Heb alleen maar 3pins fans momenteel dus kan effectiviteit nog niet testen.