Brommer verstoort telenet digitaal TV signaal

Wanneer de jeugd met bepaalde, vaak lawaaierige brommers of motorfietsen, voorbij rijden is het Telenet digitaal TV signaal kortstondig verstoort.
Wanneer mijn zitgrasmaaier draait naast de Integan doos in de voortuin is er geen enkele storing.
Ik ben vergeten te testen of de internetsnelheid ook onderuit gaat bij het passeren van dit soort motorfietsen / brommers.
Ik heb buurtjongen Cedric onderschept en een test gedaan. Zie video.
Ik heb in de keuken een andere digitale TV maar zonder Telenet digibox, die krijgt ook beeldstoring wanneer een "stoorder" voorbij raast.

https://www.youtube.com/watch?v=7-dXVcNCc-8

Wat kan men hieraan doen?
Is alleen onze woning getroffen of kunnen andere straatbewoners er ook last van hebben?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wel, dat is in elk geval een mooi duidelijk filmpje! Compliment.

Voor wat we hier zien zijn twee dingen nodig: iets dat stoort (hier: de bromfiets), en iets dat ontvangt (jouw tv-installatie).

't Is duidelijk dat de brommer meer stoort dan je grasmaaier, maar het is ook vreemd dat je storing zomaar ontvangt. Er is dan iets niet in orde met de kabels; er lekt signaal van buiten naar binnen.
Oude kabels zijn van zichzelf 'lek' en moeten vervangen worden.
Ook kan er iets mis zijn bij de pluggen, zodat de afscherming effectief niet goed doorloopt.

Met ontvangst via een eigen antenne heb je dit probleem natuurlijk ook; de oplossing was dan: de antenne zo plaatsen dat die de rijweg niet 'ziet'.
Maar Telenet is toch een kabelaanbieder?

Is alleen onze woning getroffen of kunnen andere straatbewoners er ook last van hebben?

Al wie oude/slechte kabels of niet juist gemonteerde pluggen hebben, kunnen hiervan last ondervinden. Nieuwere kabel is beter afgeschermd.
Kijk nog hier: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/tv-kijken-storingen/

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Meestal is het probleem dat er resonantie optreedt bij het vonken. Daarom zit in de bougiekabel of in de afsluitdop een weerstand van meerdere kOhm.

Er zal vast een hobbyist in je buurt zitten die het wel even zal "verbeteren" en die weerstand eruit haalt. Vooral omdat je van meerdere brommers last hebt.

Of jouw installatie pikt dat net op door een loop via aarde of zo.

Anoniem

That's the spirit. Heb je storing van een brommer, hou hem tegen, sleur hem eraf, confronteer hem ermee en verzoek hem met opgeheven vuist een andere weg te nemen.
Maar misschien ligt het wel bij de telenetkabel zelf die een geoxideerde aansluiting heeft.
Anderzijds, als je geen last hebt van je grasmaaier kan je met een nest snotapen zitten die hun brommer willen optimaliseren (lees opvoeren) door oa de ontstoringmiddelen weg te halen. Maar dan nog zou een goed afgesloten coax in principe voldoende moeten afschermen.

In de antennetijd was storing door benzinemotoren veel voorkomend.

Wist je dat in België de rijkswacht daar in de jaren 70-80 soms controle op deed?
Die hielden de voertuigen tegen en een mobiele ploeg van NCS/RCD deed een veldsterkte meting om te zien of de auto/brommer conform was met CISPR.

Hoe komt het TV signaal het huis binnen ?

== aanvulling ==
Ik bedoelde natuurlijk, glasvezel/coax/DSL
Dat was nog niet genoemd, maar het blijkt om coax te gaan.

[Bericht gewijzigd door Kees frees op maandag 30 augustus 2021 13:17:51 (60%)

Anoniem

Langs de waterleiding denk ik ;-)

In de voortuin in beeld staat het grijze kastje van de kabel TV provider.
In dat kastje zit een blauwe splitter waar twee dikke coaxen +/- 2cm diamer op zitten aangesloten. Verder zit er een dunnere (ik schat 8mm) coax op aangesloten die onder de grond 20 m verder loopt naar ons huis. Die kabel ligt er al 50 jaar en nooit slecht beeld gehad.
In huis zit de officiele Telenet distribitie versterker waar dan de kabelmodem aan hangt en ook de analoge/digitale TV signalen kunnen worden afgetakt naar verschillende TV's en digiboxen, ook al een jaar of tien in gebruik. Eerlijk gezegd verdenk ik veel meer dit soort opgevoerde brommertjes dan de kabelsignalen zelf. Mensen met een "normaal" brommertje storen de TV niet. Als die auditieve en HF stoorders voorbij rijden valt het beeld weg. Enfin jullie zien het zelf wat er gebeurt. Ik zal voor de fun provisorisch een kwalitatieve coax kabel door de voortuin en venster leggen en zien of dit het effect verhelpt. Buiten de storing krijgen we dan ook nog eens muggen binnen. :-)

kijk je hier analoog tv signaal van telenet of is dat het digitale deel via de decoder? heb je meerdere TV in huis en hebben ze allen gelijkaardig probleem?

ik vermoed eerder dat de TV kabel die in je muren zit van slechtere kwaliteit is en de boel onderuit haalt. die werken als mooie grote antennes, zeker als er nog van die splitters in de muren zitten met zo plastic afscherming, altijd fun
https://www.radioparts.com.au/Images/ProductImages/00845260.jpg

https://www.onlinekabelshop.nl/media/catalog/product/cache/c18edf4837116843a3f95245084ccb34/o/k/oks-96593-radio-splitter-2-voudig-plastic-hoofd_1.jpg

1)waar komt telenet binnen bij u, dat zou de grondkabel moeten zijn en die moet met geisoleerde stekker direct op de telenet versterker staan.
2)van daaruit zal men met coax binnenkabel naar de verdeelpunten in huis gaat. zit uw decoder direct op zulke binnenkabel naar de versterker? zoja, hang daar eens een 'nieuwere' kabel tussen
3) als uw tv ook nog eens analoog signaal krijgt, ook hier zelfde, vervang eens door nieuwe kabel direct van die versterker. en dan vooral, WELKE kabel zit er die naar de TV gaat. want u TV heeft niet die schroefconnectoren die telenet gebruikt, maar zo een schuifconnector zoals die splitters hierboven. daar moet dit tussen zitten

https://image.allekabels.nl/image/1196856-0/technetix-tratec-f-naar-coax-verloopstekker-aansluiting-2-f-connector-female.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 20 augustus 2021 06:43:11 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 20 augustus 2021 05:46:27 schreef AltijdPrijs:...Die kabel ligt er al 50 jaar en nooit slecht beeld gehad..

Oude kabel is ongeschikt in deze tijd. Ik heb hier altijd prima kwaliteit antennekabel in huis gehad en die voldeed.
Tot digitenne zijn intrede deed tenminste, toen waren ineens de meeste zenders niet meer te zien.
Alles vervangen: goedkope splitters weggedaan en de kabel vervangen door dikkere Hirschmann KOKA nogwat kabel.
Ook de pluggen met plastic kapje vervangen door metalen pluggen.

Op 20 augustus 2021 05:46:27 schreef AltijdPrijs:..Eerlijk gezegd verdenk ik veel meer dit soort opgevoerde brommertjes dan de kabelsignalen zelf. Mensen met een "normaal" brommertje storen de TV niet...

Ik denk dat dat een foute beoordeling is. Jij woont in een rustige straat, maar ik zit langs een drukke weg en opgevoerde brommertjes razen hier de hele dag voor de deur langs. Nooit storing van. Bovendien hebben opgevoerde brommertjes vrijwel nooit een wijziging aan de ontsteking ondergaan, gewoon omdat dat niet hoeft. Vroeger was dat anders, dan begonnen om te beginnen de contactpunten al te zweven bij hoge toerentallen.

Op 19 augustus 2021 12:11:47 schreef Hoeben:
Meestal is het probleem dat er resonantie optreedt bij het vonken. Daarom zit in de bougiekabel of in de afsluitdop een weerstand van meerdere kOhm.

Er zal vast een hobbyist in je buurt zitten die het wel even zal "verbeteren" en die weerstand eruit haalt. Vooral omdat je van meerdere brommers last hebt.

Dat kon 30 jaar geleden. Nu is de CDI, kabel en dop één geheel. Ik heb nog geen opgevoerde brommert gezien waar daar wijzigingen aangebracht zijn.

High met Henk

Special Member

Digitenne van KPN had dezelfde ellende.
Maar da's digitaal.

Bedenk wel dat een ontstekingspuls verdomd dichtbij de ideale Dirac-puls zit.. en dus een 4 dealer stoorbron is. Alleen piëzo is nog irritanter.

Mijn advies is om dus eens te kijken of een piëzo ontsteker voor gasfornuis ook stoort.

Die zijn iets mobieler dan een bromfiets en kun je wellicht gebruiken om een richting van storing te vinden (ik zie nu verkleuring in beeld, geen totale wegval, wellicht als je dichterbij de fout bent wel)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het toerental van een brommer ligt veel hoger dan van een grasmaaier, dus liggen de harmonischen ook veel hoger. Als je dan bij een relatief laag kabel signaal en lekke kabels en aansluitingen hebt en deze ook nog eens door een versterker gaan is het mis. Veel oude versterkers kunnen niet goed overweg met een digitaal signaal en dempen en of vervormen het signaal.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op vrijdag 20 augustus 2021 10:48:36 (18%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Anoniem

Op 20 augustus 2021 06:41:50 schreef fcapri:

zeker als er nog van die splitters in de muren zitten met zo plastic afscherming, altijd fun

Er bestaan idd van die goedkope haakse coaxconnectoren die 'open' zijn.
Deze constructie dient om makkelijk te kunnen een connector aanzetten door niet-technici.

Maar de splitters die je toont zijn wel degelijk volledig afgeschermd.
De pluggen zijn gefelst op een metalen doosje en het plastic is slechts afwerking.

Op 20 augustus 2021 09:55:09 schreef High met Henk:

Bedenk wel dat een ontstekingspuls verdomd dichtbij de ideale Dirac-puls zit..

En, wat brengt dat dan voor extra's mee?
Ja, hoe steiler de puls, hoe breder het spectrum.

en dus een 4 dealer stoorbron is.

die term heb ik nog nooit gehoord. Leg eens uit

Mijn advies is om dus eens te kijken of een piëzo ontsteker voor gasfornuis ook stoort.

Die zijn iets mobieler dan een bromfiets en kun je wellicht gebruiken om een richting van storing te vinden (ik zie nu verkleuring in beeld, geen totale wegval, wellicht als je dichterbij de fout bent wel)

Dat is dan weer een goede tip.

Mogelijkheid 1: De installatie is ok voor rf en de storing enkel te wijten aan de brommers. De vraag is : Wat ga je er aan doen? Een scheldtirade of duimspijkers en spaanschroeven in de straat strooien?

Mogelijkheid2: en veel waarschijnlijker, je bekabeling is een beetje lek en je hebt enkel last bij sterke stoorsignalen.
Hier kan rondlopen in huis met een piezoaansteker zeker helpen de zwakke plaatsen te lokaliseren.

De vraag blijft hoeveel last de TS er eigenlijk van heeft.
Ik kan me niet voorstellen dat de jeugd de ganse dag en nacht voor je deur over en weer rijdt. Tenzij Altijdprijs ergens een knappe dochter verborgen houdt ;-)

High met Henk

Special Member

4 dealer is weer zoiets wat je telefoon ervan meent te moeten maken..

Er zal gestaan moeten hebben: een ideale stoorbron.

Maar terug op een Dirac puls: breedte 0 oneindig hoog. Ofwel een rechte lijn omhoog en omlaag op hetzelfde moment met energie oneindig...

Hele spectrum in volle overload dus voor 0 seconden... Steilheid NL maximaal.

De weerstand zorgt voor een langzamere ontlading, maar kost ook vonksterkte..

Ik heb ook auto's en motoren zonder de weerstand in de kabels, kappen of bougies... Geven wel een veel mooiere loop en starten stuk sneller ;) :)

Maar ik hoef ook nog niet bij een Digitenne in de buurt te komen met iig de motorfiets... Je hebt geen beeld meer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Nu ja, een ideale storingsbron is wat overdreven.
Als je de weerstand weglaat zal de puls steiler zijn en dus breedbandiger en de energie groter.
Maar hoeveel en welk spectrum uitgestraald wordt is ook bepaald door de lengte van de bougiekabels en de afscherming. Bij een brommer zitten de kabels meer bloot dan in een auto met metalen carrosserie.

Een goed geinstalleerde coaxinstallatie zou daar heel weinig mogen van oppikken. En zeker op 10m afstand het beeld niet laten wegslaan.
Dat is heel iets anders dan storing in een radio of tv die op antenne werkt en waar het stoorsignaal via die weg binnen raakt.

Altijdprijs zal weinig anders kunnen dan zijn installatie nazien.
Mogelijk zit het ook buitenhuis in het gedeelte dat toebehoort aan telenet. Rotte connecties aan de versterkers/aansluitpunten waren zowat hun handelsmerk. Logisch want buiten is veel kwetsbaarder voor oxidatie en lostrillen dan binnenshuis.

High met Henk

Special Member

Een spoeldoor vonkoverslag laten ontladen = kortsluiting. Dus tijd is nul en stroom is alleen beperkt door de spoel weerstand zelf en lading in de spoel...

Da's toch wel redelijk ideaal te noemen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Dat klopt niet.
De stroom zakt vrij steil om dan wat te oscilleren en langzaam naar nul te gaan.

Maar dat doet niks terzake. Ook als het stoorniveau wat hoger is door prutsen aan de bougiekabels zou een correct werkende coaxdistributie daar geen last van mogen ondervinden. Dus vermoedelijk ergens een geoxideerde of losse coaxterminatie. Mogelijk buitenshuis.

Op 20 augustus 2021 10:42:03 schreef Hunebedbouwer:
Het toerental van een brommer ligt veel hoger dan van een grasmaaier, dus liggen de harmonischen ook veel hoger.

Een brommer waarvan het toerental relevant is voor TV ontvangst is wel heel erg opgevoerd! Volgens mij is (was?) de laagste frequentie met TV-signaal iets van 40MHz. Das 240.000.000.000 rpm... (dan is die brommer wel heel snel voorbij:D)

De storing komt van de ontsteekpuls, die zo steil is. Die is bij de grasmaaier in principe net zo steil, maar het kan natuurlijk zo een factor 2 schelen, en dan werkt het wel.

Op 20 augustus 2021 08:08:58 schreef GJ_:
[...]Dat kon 30 jaar geleden. Nu is de CDI, kabel en dop één geheel. Ik heb nog geen opgevoerde brommert gezien waar daar wijzigingen aangebracht zijn.

Klopt, maar nu vervangen ze wel complete modules. Uit China waar CE China Export betekent. En aangezien alles niks mag kosten zit er gewoon een gewoon kabeltje in (verwacht ik, niet bekeken hoor).

Op 20 augustus 2021 08:08:58 schreef GJ_:
[...]Oude kabel is ongeschikt in deze tijd. Ik heb hier altijd prima kwaliteit antennekabel in huis gehad en die voldeed.
Tot digitenne zijn intrede deed tenminste, toen waren ineens de meeste zenders niet meer te zien.
Alles vervangen: goedkope splitters weggedaan en de kabel vervangen door dikkere Hirschmann KOKA nogwat kabel.
Ook de pluggen met plastic kapje vervangen door metalen pluggen.

[...]Ik denk dat dat een foute beoordeling is. Jij woont in een rustige straat, maar ik zit langs een drukke weg en opgevoerde brommertjes razen hier de hele dag voor de deur langs. Nooit storing van. Bovendien hebben opgevoerde brommertjes vrijwel nooit een wijziging aan de ontsteking ondergaan, gewoon omdat dat niet hoeft. Vroeger was dat anders, dan begonnen om te beginnen de contactpunten al te zweven bij hoge toerentallen.
[...]Dat kon 30 jaar geleden. Nu is de CDI, kabel en dop één geheel. Ik heb nog geen opgevoerde brommert gezien waar daar wijzigingen aangebracht zijn.

Dan loop je achter GJ.. >:)

https://www.google.com/amp/s/scooterforum.net/threads/cdi-inzagen.2063…

Of topic:

Dit waren de 2e generaties met carburateur inmiddels de 3e generatie is injectie daar gaat dat niet meer.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Anoniem

Op 20 augustus 2021 14:21:07 schreef blurp:
[...]

Een brommer waarvan het toerental relevant is voor TV ontvangst is wel heel erg opgevoerd! Volgens mij is (was?) de laagste frequentie met TV-signaal iets van 40MHz. Das 240.000.000.000 rpm... (dan is die brommer wel heel snel voorbij:D)

De storing komt van de ontsteekpuls, die zo steil is. Die is bij de grasmaaier in principe net zo steil, maar het kan natuurlijk zo een factor 2 schelen, en dan werkt het wel.

De pulsherhalingsfrequentie zal niet bepalend zijn voor de opgewekte frequentiecomponenten, maar wel het spectrum en de sterkte van de verstoring beinvloeden.

GJ_

Moderator

Op 20 augustus 2021 18:16:43 schreef daandc:
[...]

Dan loop je achter GJ.. >:)

die verhalen zijn oud. Ik ken niemand persoonlijk die hier succes mee had. Ik heb wel twee verloren gezaagde CDI's gezien.

Op 20 augustus 2021 21:45:34 schreef GJ_:
[...]die verhalen zijn oud. Ik ken niemand persoonlijk die hier succes mee had. Ik heb wel twee verloren gezaagde CDI's gezien.

Tja je hebt natuurlijk altijd van die kneuzen die niet goed lezen.

Namelijk niet elke bobine is inzaagbaar er zijn verschillende merken in omloop voor de zip.

In mijn omgeving zijn er genoeg met goede resultaten.

Sterker mijn eigen scooter heb ik een reedschakelaar ingegoten en met een magneet werkt dit perfect..

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 20 augustus 2021 23:39:56 (19%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Blue Sky

Cableguy

Op 20 augustus 2021 05:46:27 schreef AltijdPrijs:
In de voortuin in beeld staat het grijze kastje van de kabel TV provider.
In dat kastje zit een blauwe splitter waar twee dikke coaxen +/- 2cm diamer

Die blauwe splitter zal een aftakelement zijn, als het goed is staat er ook een getal op, dat is de demping. Zijn de connectoren nog wel goed? Een brommer mag het signaal niet verstoren.

Zo te zien staat de eindversterker aan de overkant voor de postbussen, klopt dat?

Waar rook is, is stroom

Maak ook eens foto's van je installatie, pluggen, kabel, spitters en versterker.
Kunnen we daar ook even op beoordelen.

Lambiek

Special Member

OFF-TOPIC:

Op 20 augustus 2021 18:16:43 schreef daandc:
Dit waren de 2e generaties met carburateur inmiddels de 3e generatie is injectie daar gaat dat niet meer.

Dit moet ik even kwijt. :)

Tegenwoordig heeft het niets meer met opvoeren te maken met injectie, is gewoon schiptuning als je het goed wil doen. Plus dat er allemaal restricties in zitten, als je die weghaalt loopt zo'n ding al snel +/- 80 kilometer per uur.

Ik heb vroeger aan motorcross gedaan, 50 en 125cc. Heb ook professioneel opgevoerd voor cross en race, heb cilinders gemaakt met 7 spoelpoorten "5 erbij dus" dat was opvoeren. En dat was pure kunst kan ik je vertellen. Een 50cc blokje toverde je z0'n 15pk uit en een 125cc zat rond de 26pk, toerentallen lagen zo rond de 16000 toeren. Speciale expansie uitlaten gemaakt voor race en cross. Een race expansie uitlaat is anders dan een cross uitlaat, hebben heel andere maten.

Dus wat ze tegenwoordig doen is kinderwerk, heeft niets met kunst te maken. :)

ON TOPIC:

@ TS,

Ik zou het bedrijf erbij halen en laten zien wat er gebeurt. Het mag gewoon niet storen. Het ontstekingssysteem van een brommer/scooter is normaal gesproken goed ontstoort, mits er niet aan geknoeid is. Maar als ik het zo hoor stoort ieder brommer of scooter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.