Jacuzzi motor bekabelen

Hoi hoi daar ben ik weer ;)

Ik ga het zo duidelijk mogelijk proberen neer te zetten

Mijn jacuzzi motor is kapot gegaan , de of een wikkel lig er open gesprongen bij..

Afijn via mp een vervangende gekocht ,ik dacht draadjes ff omzetten omdat aan de originele motor een speciale stekker zit voor aansluiting

Eerst de originele draad met stekker : blauw zwart groen en een bruine draad die niet aangesloten zat en afgeknipt, waarvan dus de blauwe op 1 zat geschoven en de zwarte op nr 6

de vervangende motor kabel bestaat uit zwart rood groen wit zonder stekker
Wit op com
Rood op LO
Zwart op HI

Nu heb ik het dus zo gedaan en wil graag met zekerheid weten of dat klopt
Blauw op COM
Zwart op HI
Dus op LO zit niks of zou ik daar uit de originele kabel de afgekapte bruine op kunnen zetten , heb daar alleen geen bedieningsknop of switch

Hoop dat het enigzins duidelijk is
Alvast enorm bedankt

De oude motor :/

Mijn aansluit poging

Die schakelaar bij de nieuwe motor (marktplaats) heeft 2 snelheden. De schakelaar dient om tussen die snelheden te schakelen. Bovenste schema met uit-stand en onderste schema zonder uit-stand.

Die bruine draad moet je je geen zorgen in maken.

Als alles fysiek goed past en de nieuwe motor doet zijn ding ziet dat er goed aangesloten uit. Jij hebt gekozen voor de hoogste snelheid.

Misschien kan je even de elektrische gegevens posten van beide motoren (type plaatje).

Thanks allot !

Oud

New

Fysiek 2 adapters / verlopen gekocht voor de aansluiting

[Bericht gewijzigd door Freak83 op zaterdag 14 augustus 2021 12:51:09 (34%)

de nieuwe pomp trekt wel iets meer stroom, maar een jacuzzi kennende zit er geen motorbeveiliging in. dus dat zou geen probleem moeten zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op de foto's Zijn een zwarte condensator en een deel van een centifugaalschakelaar te zien, deze kunnen beide de oorzaak zijn van de verbrande wikkelingen van de oude motor. Het dient aanbeveling deze bij de vervangende motor voor de montage te testen of de condensator preventief te vervangen als deze al enige jaren gebebruikt is geweest.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 15 augustus 2021 13:54:08 schreef Hunebedbouwer:
Op de foto's Zijn een zwarte condensator en een deel van een centifugaalschakelaar te zien, deze kunnen beide de oorzaak zijn van de verbrande wikkelingen van de oude motor. Het dient aanbeveling deze bij de vervangende motor voor de montage te testen of de condensator preventief te vervangen als deze al enige jaren gebebruikt is geweest.

Uit voorzorg idd , deze kleine dingen ga ik in t vervolg dus altijd even doen , weer wat geleerd _/-\o_

De motor doet t , alleen lekkage bij de aansluiting, achteraf maar goed ook dan kan ik eerst de gouden tip van Hunebedbouwer, om mogelijke oorzaak onderdelen te vernieuwen :)

Hallo vakmensen .,
Ik heb nog n vraag ,
Omdat de pomp behoorlijk wat harder gaat dan voorheen ,heb ik het ook is geprobeerd op de LO aansluiting maar dat gaat net wat te rustig , mooi voor de standbij stand ..
Deze vraag ik wil er n schakelaar tussen zetten zodat ik kan kiezen HI of LO
is deze geschikt

je hebt een schakelaar nodig 2x wissel contact zonder 0 punt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 augustus 2021 19:46:29 schreef testman:
je hebt een schakelaar nodig 2x wissel contact zonder 0 punt..

Deze heeft geen nul stand, dus zou moeten werken dus

Als je schakelaar is zoals in tekening C

datablad-1304034-sci-r13-29a-01a-hwh-tuimelschakelaar-250-vac-10-a-1x-uitaan-continu-1-stuks.pdf

Met onderstaande schema kan je dan kiezen tussen de twee snelheden zonder off stand

Ben t bad aan t vullen en ga het dan mee maken ;)

Lambiek

Special Member

Op 20 augustus 2021 22:54:27 schreef Freak83:
Ben t bad aan t vullen en ga het dan mee maken ;)

En lekker gebubbeld? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 augustus 2021 22:54:27 schreef Freak83:
Ben t bad aan t vullen en ga het dan mee maken ;)

Hou er wel rekening mee dat het niet de bedoeling is de schakelaar te bedienen in het bad.

Op 22 augustus 2021 11:48:27 schreef Robbe de Smet:
[...]

Hou er wel rekening mee dat het niet de bedoeling is de schakelaar te bedienen in het bad.

dat mag wel, maar dan een draadloze ontvanger in de besturing bouwen en een draadloze ab op de badrand plakken.

vaak heeft zo'n jacuzzi ongebruikte relais voor opties in een duurder model. die kun je dan wel bedienen vanuit het bad op het paneeltje, maar zit geen motor, fan of licht op. daar kun je het ook mee maken evt..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 22 augustus 2021 12:25:12 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 augustus 2021 13:48:16 schreef Freak83:
Hallo vakmensen .,
Ik heb nog n vraag ,
Omdat de pomp behoorlijk wat harder gaat dan voorheen ,heb ik het ook is geprobeerd op de LO aansluiting maar dat gaat net wat te rustig , mooi voor de standbij stand ..
Deze vraag ik wil er n schakelaar tussen zetten zodat ik kan kiezen HI of LO
is deze geschikt
[bijlage]

BRrr... Kijk je uit met een metalen schakelaar die niet waterbestendig is in een bad? Anders haal je de krant.

Op 21 augustus 2021 10:46:32 schreef Lambiek:
[...]
En lekker gebubbeld? :)

Ja al verschijnende keren erin gezeten , alleen de schakelaar werkt niet , en die zit mischien ook niet zo veilig ..

Op 22 augustus 2021 12:23:51 schreef testman:
[...]

dat mag wel, maar dan een draadloze ontvanger in de besturing bouwen en een draadloze ab op de badrand plakken.

vaak heeft zo'n jacuzzi ongebruikte relais voor opties in een duurder model. die kun je dan wel bedienen vanuit het bad op het paneeltje, maar zit geen motor, fan of licht op. daar kun je het ook mee maken evt..

Dat zou dus heel goed die bruine draad kunnen wezen , want een aantal knopjes op het dusplay doen niet wat er op staat.