23 cm amateurband onder vuur?

mel

Golden Member

Ik las in een voorpublicatie van de VERON,dat er een studie bezig is over de 23 cm amateurband en commercieele gebruikers.
Dit is volgens mij wereldwijd, is een idee van de ITU.Ik denk dat ze de band (weer)willen inpikken....)
Wie weet er het fijne van?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

De tekst op de VERON-site vat tamelijk compleet samen wat er nu bekend is.

De studie is inderdaad initiatief van ITU.
Zelf zou ik terughoudender zijn met termen als 'inpikken'. Amateurs zijn hier altijd secondary geweest en mogen het gebruik door primary users dus niet hinderen.
Zo mag bijvoorbeeld in amateur-satellietverkeer, de 23cm altijd al alleen als uplink gebruikt worden (ITU voetnoot 5.282). Een downlink zou teveel aardse gebruikers van andere diensten kunnen storen.

Hoe dan ook, de studie zal dit jaar en een groot deel van het volgend jaar gaan duren. Om de een of andere reden houden de meeste overheden er niet van zomaar amateurbanden 'in te pikken'. Anders zou het wel sneller kunnen!

Maar het zou kunnen dat er ingeleverd moet worden. You win some, you lose some. Troost je met de banden van 5, 10, 18, 24, 50, 70 MHz die amateurs geheel gratis en voor nop erbij gekregen hebben, bovenop wat er al was.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 20 augustus 2021 13:07:32 schreef Frederick E. Terman:
De tekst Een downlink zou teveel aardse gebruikers van andere diensten kunnen storen.

Ik had altijd al het vermoeden dat sommige zendamateurs van een andere planeet kwamen ;-)

Maar het zou kunnen dat er ingeleverd moet worden. You win some, you lose some. Troost je met de banden van 5, 10, 18, 24, 50, 70 MHz die amateurs geheel gratis en voor nop erbij gekregen hebben, bovenop wat er al was.

Hoe jammer het ook is, het belang van het grote publiek moet afgewogen worden tov de privileges van enkelen.

Zeg Mel, je maakt je blijkbaar grote zorgen, maar hoe vaak gebruik je zelf de 23Cm band ?

Ik gebruik de 23cm-band ongeveer net zo vaak als dat ik luister op 1.000 kHz.

mel

Golden Member

Het gaat mij erom,dat ,als men(zendamateurs),niks doen, het waarschijnlijk ook met andere banden gaat gebeuren....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
JoWi

Special Member

Op 20 augustus 2021 14:20:55 schreef tin.soldier:
Ik gebruik de 23cm-band ongeveer net zo vaak als dat ik luister op 1.000 kHz.

Daar zit ook niks, middengolf stations zitten al jaren op een veelvoud van 9kHz.

Ignorance is bliss
Sine

Moderator

Op 20 augustus 2021 14:20:55 schreef tin.soldier:
Ik gebruik de 23cm-band ongeveer net zo vaak als dat ik luister op 1.000 kHz.

I see what you did there :)

Ik zou niet weten wat er op 23cm te beleven is. Ik ken maar weinig mensen met apparatuur voor die band en de hogere banden, waardoor ik niet weet hoeveel die band daadwerkelijk gebruikt is.

Ik gok er op dat het eigenlijk niet zo'n probleem is, om 'm half zo groot te maken. Ik weet dat er vroeger wat amateur TV op werd gedaan, maar analoge ATV is niet zo populair meer dus kunnen 'we' toe met wat minder ruimte. Die hele band is 1240 tot 1300MHz.

Op zich lijkt het me wel een aardig idee om de helft van de ruimte op te offeren, maar dan wel in ruil voor minder andere gebruikers op het stuk dat we over houden.
Overbevolking heerst veel meer op de kortegolfbanden (sjongejonge, werkelijk iedere paar kilohertz een andere zender!) dan op UHF/SHF.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 20 augustus 2021 14:40:48 schreef mel:
Het gaat mij erom,dat ,als men(zendamateurs),niks doen, het waarschijnlijk ook met andere banden gaat gebeuren....

Juist omdat je niks doet komt je bandje in gevaar.
En ik bedoel niet gaan demonstreren in Den Haag met een bordje: "blijf fan me frequentiebandjes af", maar er daadwerkelijk gebruik van maken . Doe je het niet, wat kan het je dan schelen?

Er is altijd al frequentieschaarste geweest, en het is doodnormaal dat als frequenties niet of nauwelijks nog gebruikt worden dat men dan overweegt of ze niet beter aan de ganse gemeenschap ten goede zouden komen.
Achter mijn huis loopt een landweggetje met erfrecht van doorgang.
Niemand gebruikt het nog en de eigenaar heeft plannen het af te sluiten. De enige methode om het te voorkomen is er terug gebruik van maken. Als het tenminste nog iemand interesseert.

23 staat al weer eeb halve dag aan. hoor. Op 1280 Mhz. Ik krijg een mooi beeldje binnen.

Als 23 weggaat moet ik mijn set ombouwen. Mijn set doet nu 23, 13 en 3. Dan zal ik 23 moeten ombouwen naar het 5Ghz bandje.

Wel weer een uitdaging.

Op 20 augustus 2021 15:30:08 schreef JoWi:
[...]Daar zit ook niks, middengolf stations zitten al jaren op een veelvoud van 9kHz.

Op 1000 kHz zit niks???
Er zijn een aantal vergunningen uitegegevn voor 1008 kHz.
Dus een mooie 8 kHz toon.
Als je naar 999 wil luisteren (Italie) hoor je een herkenbare 1 kHz toon.

Tidak Ada

Golden Member

Een van de Hilversumse am-radio zenders zit/zat toch op 1007 kHz (298m)?
Dat zou volgens @pararuud een 7 kHz toon moeten geven, of bij interferentie met een 1008 zender kHz 1 kHz....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
JoWi

Special Member

Op 20 augustus 2021 21:10:07 schreef pararuud:
[...]

Op 1000 kHz zit niks???
Er zijn een aantal vergunningen uitegegevn voor 1008 kHz.
Dus een mooie 8 kHz toon.
Als je naar 999 wil luisteren (Italie) hoor je een herkenbare 1 kHz toon.

Dat werkt niet met een klassieke AM ontvanger, daar hoor je echt de draaggolf niet.
Hoogstens met EZB ontvanger maar mijn filters zijn of 500 of 2300 Hz, dus 8kHz ga ik nooit ontvangen.

Ignorance is bliss
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 augustus 2021 22:31:51 schreef Tidak Ada:
Een van de Hilversumse am-radio zenders zit/zat toch op 1007 kHz (298m)?

Hallo Marie... 1008 hoor, sinds 1978.

liedje van de Kings Singers over de frequentieveranderingen:
https://www.youtube.com/watch?v=EfQ5bNA6amQ

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zaterdag 21 augustus 2021 00:06:42 (15%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Om heel eerlijk te zijn, ik heb dat nooit begrepen van de 23cm amateurband en satellietnavigatie. Ze zijn beide in-band. Ik ben niet op de hoogte van het Galileo princiepe. Maar goed, het zal wel. Dus wat is de minimum benodigde signaal/stoorverhouding? En neem maar aan: die is echt goed. Dus kan veel storing verdragen. De vraag is: wat zijn de gebruikers scenario's van Galileo en groei en het gebruik door de zendamateurs. Het is goed dat het wordt onderzocht en dat wordt een grondige studie. Dat is allemaal niet makkelijk (technisch en politiek) en vele zullen zich er over buigen. De ontvangers kunnen zeker goed overweg met vreemde stoorsignalen. Althans, gedeeltelijk. Als de signalen te sterk zijn valt elke ontvanger op gegeven moment om.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ziedaar de noodzaak van een studie. Voor hetzelfde geld komt eruit dat het wel los loopt, dat is al eens eerder zo gegaan. Dan verandert er dus niets, maar weet men tenminste waarom.

Wat de toewijzing betreft: 23cm werd een amateurband in een tijd dat er boven de 1 GHz nog 'bandwidth to burn' was. De eerste satelliet zou pas ruim twintig jaar later komen, en dié werkte op ... 0,02 GHz.
We weten hoe de ontwikkeling daarna ging, en UHF/SHF is nu een gewild goed.

De band is voor amateurs altijd min of meer 'te leen' geweest, dat wist iedereen. Er is voor GPS ooit een stuk van de onderkant afgesnoept, zodat de amateurband nu vanaf 1240 loopt, tegen 1215 daarvoor. Echter, de resterende 60 MHz is natuurlijk nog tweeds ruim tweemaal zo breed als het complete kortegolfgebied (dus alle kortegolf-amateurbanden, omroep, schepen, vliegtuigen, militairen, wetenschappers, expedities bij elkaar; en dat dan maal twee plus nog wat).

In het verleden zijn dit soort onderzoeken altijd nauwgezet gedaan, en de uitkomst met degelijke redenen omkleed. Vergeet niet dat de IARU ook altijd meespreekt. We zullen zien wat het deze maal wordt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In het verleden zijn dit soort onderzoeken altijd nauwgezet gedaan, en de uitkomst met degelijke redenen omkleed. Vergeet niet dat de IARU ook altijd meespreek. We zullen zien wat het deze maal wordt.

Ja, dat is helemaal juist. Het gebruik van het radiospectrum is een uiterst nauwlettende en gecompliceerde taak. En onderzoek naar samengebruik van diensten gebeurt ook goed. Op de hogere frequenties krijg je te maken met satellietdiensten... En dat wordt heel lastig.

En vergeet niet: 23cm heeft een secundaire status voor zendamateurs. Punt. Het is niet anders.

Anoniem

Volledig akkoord.

Als men beslist om die band niet meer voor amateurgebruik ter
beschikking te stellen is dat weloverwogen en niet om te pesten.

Ik vind het wat zielig dat Mel zich druk maakt om zaken waar toch niks aan te veranderen valt.
En al helemaal omdat hij zelf aangeeft die band nooit te gebruiken.
Ik neem nooit de bus, dus maak ik mij niet sappel als er een halte afgeschaft wordt.

Maar als de bus de hele dag leeg rijdt omdat anderen hem ook niet gebruiken, en de route overbelast is vanwege het autoverkeer, dan heb ik er ook geen moeite mee dat men die hele lijn afschaft.

De vraag is natuurlijk in hoeverre het Galileo project iets heeft bijgebracht. Om nu naast extra bandbreedte 10-20 miljard Euro uit te geven voor een parallel GNSS systeem, enkel en alleen om politieke redenen blijft twijfelachtig.

Idd, de USA kan in geval met ernstig conflict met Europa onze navigatie volledig lamleggen wat een sterk strategisch middel is,
maar of dat ook waarschijnlijk is?
Ze hadden de ontvangst boven Afghanistan kunnen in de war sturen zodat de Taliban op hun kamelen in een rondje reden, maar hebben ze het gedaan? Nee.

Op 22 augustus 2021 14:36:02 schreef grotedikken:
...Ik vind het wat zielig dat ...Ik neem nooit de bus, dus maak ik mij niet sappel als er een halte afgeschaft wordt.

Nou, dat vind ik dan wel een egoïstische instelling. Je kunt je ook best druk maken omdat je vindt dat een bepaalde voorziening er moet zijn, zoals bij die bus. Hier in het dorp is ook geen busverbinding en zo kun je dus niet met het OV naar omliggende plaatsen. Dat vind ik een gemis en een kwalijke situatie. Zelf heb ik een auto, dus mij persoonlijk raakt het niet.
In het specifieke geval vd 23cm band zit ik er niet zo mee, er zijn voldoende andere banden voorhanden, 23 wordt niet veel gebruikt en het was al secundair.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Heer GD, ik heb niet gezegd dat ik die band niet gebruik,,, wel alleen met ATV....
En je kan niet een buslijn afschaffen alleen omdat hij slecht gebruikt wordt.Een beetje strategisch denken van de busmaatschappij is soms wel nodig..Hier rijd de hele dag in de daluren een grote bus, om het half uur, daar zit geen sterveling in, en in de spits rijden er van die kleine bussen, die stampvol zitten...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

Nou, dat vind ik dan wel een egoïstische instelling. Je kunt je ook best druk maken omdat je vindt dat een bepaalde voorziening er moet zijn, zoals bij die bus. Hier in het dorp is ook geen busverbinding en zo kun je dus niet met het OV naar omliggende plaatsen.

Hoezo egoïstisch? Het is ook egoïstisch dat die ene persoon in dat dorp dan maar vind dat er een busdienst moet komen die nooit rendabel zal worden. Het werk 2 kanten op. Want GD heeft hiervoor ook zoiets gezegd als dat die busdienst amper gebruikt word dat het juist de schuld van de reizigers is die er geen gebruik van maken. Net zoals de busdienst is de zend band ook gewoon in dienst van de gemeenschap en niet bedoelt voor bv maar 1 persoon die er af en toe gebruik van maakt. Maar dat gaat de studie dus onderzoeken niets mis mee.

Dat vind ik een gemis en een kwalijke situatie.

Gemis oké logisch, maar waarom een kwalijke situatie. Kwalijk is als je bewust onrecht word aangedaan, onveilig, geluidsoverlast ed. En ja als er spoed is ivm bv een hartstilstand dan heb je toch ook niets aan het openbaar vervoer, dus ik zie het kwaad niet. Niemand verplicht je toch om ergens te gaan wonen en voordat je er gaat wonen doe je voor jezelf een check of het acceptabel is qua voorzieningen, werk, mobiliteit, leefbaarheid enz.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pa3gws

Golden Member

Op 22 augustus 2021 19:51:41 schreef benleentje:
[...]Hoezo egoïstisch? Het is ook egoïstisch dat die ene persoon in dat dorp dan maar vind dat er een busdienst moet komen die nooit rendabel zal worden

Off topic
Hallo dit heeft dus helemaal niets met egoïsme te maken.
Maar gewoon met het feit er wordt weinig gebruik van gemaakt dus pleur de lijn er maar uit.
Maar opa of oma kan dan nergens meer heen ben je slecht ter been jammer joh neem maar een taxi.
En we willen de mensen toch uit de auto?
En veel mensen wonen hun hele leven al in dat dorp en mogen/kunnen dan nergens meer heen.
Kom kom even verder denken dan jezelf. ;-)

Maar we dwalen af.
Het is aan ons zendamateurs om er iets aan te doen en dat kan alleen maar door de band te gebruiken.
Ook op 2 en 70 is het eng stil dus laten we meer gebruik maken van de ons toegewezen frequenties.
Hoe meer verkeer op de banden des te beter voor de amateur. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
benleentje

Golden Member

En veel mensen wonen hun hele leven al in dat dorp en mogen/kunnen dan nergens meer heen.
Kom kom even verder denken dan jezelf.

Ik denk ook aan mijn arme moeder die al haar leven in een dorp woont. En toch lukt het haar ook om overal naar toe te gaan. Ze was kerkelijk en daar zijn gelukkig ook mensen die van alles organiseren en dan ook het vervoer regelen. En ook voor mensen die niet kerkelijk zijn. En dan zijn er toch ook familie, vrienden, kennissen, vrijwilligers ed die je altijd nog ergens na toe kunnen brengen.

allo dit heeft dus helemaal niets met egoïsme te maken.

Dat bedoelde ik eigenlijk ook het is meer een vorm van praktisch denken. Maar ook gewoon luisteren naar elkaar. Dus als GD zijn mening heeft en flipflop ook dat is prima. Het word pas egoïstisch als je stop met naar elkaar luisteren en gewoon je eigen zin door drijft zonder dat daar een soort meerderheid voor is, maar een mening op zichzelf kan nooit egoïstisch zijn. Want in de basis is elke mening iets uniek voor een persoon dus in feite altijd egoïstisch :). En dat moet ook want je moet als persoon ook gewoon voor jezelf op kunnen komen en dus ook voor je mening uit moeten kunnen komen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 22 augustus 2021 21:19:37 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

'Dan moeten ze maar hun familie vragen of een auto kopen, want IK wil niet dat er een bus rijdt' vind ik een erg egoïstische gedachte.

Taxi's zijn geen alternatief voor openbaar vervoer, dat kan iedere simpele ziel wel bedenken die eens een half uur in een nederlandse taxi heeft gezeten (en de teller zag oplopen...)

Vergeet niet dat er écht mensen zijn die niet het geluk hebben, dat zij vrienden met auto's hebben die de tijd hebben om je ergens heen te brengen, of die lekker dichtbij hun familie woont.

En laten we ook niet vergeten dat als je jong bent en in een dorp bent geboren, dat je ook wel af en toe eens dat dorp uit mag. Kan je vergeten als je ouders fulltime werken. Of nog erger, als je ouders geen geld hebben voor een auto...

Begrijp me niet verkeerd, fullsize bussen rond laten rijden als er maar 4 mensen instappen is oliedom.
Maar gewone 9 persoonsbusjes die als belbus werken of 1x per uur een rondje rijden langs 5 andere dorpjes naar een grote plaats, zijn voor de kleine dorpjes een levensader.

Er zijn veel redenen waarom mensen zo wanhopig op zoek zijn naar woningen in of bij een grote stad, en goed openbaar vervoer is één reden daarvoor.

Overigens gaat het niet alleen om de aller kleinste dorpen, er wordt door Arriva zelfs geklaagd dat de sprinterlijn Roermond-Maastricht niet rendabel is. Maar kun je het je voorstellen wat een drama het is, als daar geen sprinters meer rijden?
Er moeten mensen die trein hebben om naar middelbare school en naar de universiteit te gaan, en alternatieve realistische verbindingen zijn er niet.
Gelukkig ziet de overheid wel in, dat die lijn te belangrijk is om te schrappen, en vervalt ie terug naar de NS als de concessie is afgelopen en Arriva er niet mee verder wil. Financiëel rendement zegt totaal niets over hoe belangrijk een lijn is in de levens van mensen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 22 augustus 2021 22:31:16 (22%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En zou het dan zo erg zijn als de 23cm band verdwijnt?

Er is ook nog een 13cm band met vrijwel precies dezelfde eigenschappen.
Of nog hoger in frequentie, lijkt ook meer op een uitdaging.

Telefunken Sender Systeme Berlin