Kun je een PIR ook met een lichtbundel triggeren?

Als ik met onze machines met zwaailampen op rondrij zie ik vaak de lichten bij woningen aanspringen.
Bij het thuiskomen reageren die PIR's er ook op.
Op de led zwaailampen minder of zelfs niet, die met een halogeen of xenon lamp triggeren ze wel.
Maar er zijn betere manieren dan dit...

Tidak Ada

Golden Member

Op 18 augustus 2021 17:17:54 schreef Tidak Ada:
[....]
Ga ik vanavond es proberen als ik m'n accu's vol krijg.....

[bijlage]

[bijlage]

Lukte dus niet....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 augustus 2021 01:24:47 schreef Jeever:
[...]
Dat is een fresnel-lens, een gesegmenteerde lens. De fresnel-lens zal de infrarode straling op een zeer speciale manier op de twee in anti-serie geschakelde pyro-elektrische detectoren in een PIR focusseren.

Het is niet één Fresnel lens, maar en hele hoop Fresnel lensjes.

Dat het Fresnel is, is bijzaak, uiteraard voor de kost te drukken. Een Fresnel lensje wordt gewoon geprint of geperst. De segmentjes volgen de kromming van een normale lens, maar zonder het volume dat achter die normale kromming schuilgaat. daarmee bekom je een kwasi plat lensje.

maar door er veel lensjes : boven,onder en naast elkaar te zetten, allen gefocust op de pir sensor krijg je bij het bewegen voor het lenzenstel idd pieken en dalen in het IR dat op de PIR valt, en dat is het teken dat een warmte uitstralend voorwerp zich voor de sensor verplaatst.

McAwesome

Golden Member

Op 18 augustus 2021 21:41:42 schreef Tidak Ada:
[...] Lukte dus niet....

Voor warmtestraling is gewoon glas bijna geheel ondoorzichtig, dus dat lampje kan niet werken.
Als er een parabolische reflector inzit kan die ook maar beter met goud bekleed zijn. Andere metalen die gewoonlijk voor spiegels gebruikt worden reflecteren minder goed op deze golflengten. Koper is ook een goede, maar mag dan wel niet oxideren.

Een goedkoop doorzichtig materiaal voor IR is polyethyleen of polypropyleen. Dit materiaal wordt o.a. voor melkflessen gebruikt en ook de fresnel-lensjes van de PIR-sensoren zijn ervan gemaakt. Het is een stuk goedkoper dan exotischer spul zoals zuiver germanium, galliumarsenide en zinkselenide.

Hieronder wat IR-foto's van een melkfles met daarin enkele weerstandjes welke warm gestookt worden.

enkele weerstandjes welke warm gestookt worden

Dus als ik weerstandjes laat "gloeien" dan kan de PIR dat waarnemen?

High met Henk

Special Member

Probleem van de PIR is dat ze vanaf het ene vlak naar het andere vlak moeten bewegen, zoals Jeever perfect uitlegt.

M.a.w. op een kachel die opwarmt zal er niets gebeuren.

En dan zit er dus ook nog iets in met een tijdvertraging. Dus eerst ene vlak en dan volgende vlak en een derde vlak moet in een bepaald tijdbestek.

Anders krijg je problemen met een opkomende zon...
Heel hilarisch op bootjes met een pir detector die door het raam kan kijken en liggen te dobberen (hint: ja die gaan af)

M.a.w. een PIR Foppen doe je met een bewegende IR (of warmte) bron

@appel: ik vraag me dan ook af of ze afgaan op je zwaailamp of op de hitte van het RIJDENDE voertuig..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 20 augustus 2021 14:06:54 schreef McAwesome:
[...]

Voor warmtestraling is gewoon glas bijna geheel ondoorzichtig, dus dat lampje kan niet werken.
Als er een parabolische reflector inzit kan die ook maar beter met goud bekleed zijn. Andere metalen die gewoonlijk voor spiegels gebruikt worden reflecteren minder goed op deze golflengten. Koper is ook een goede, maar mag dan wel niet oxideren.

Een goedkoop doorzichtig materiaal voor IR is polyethyleen of polypropyleen. Dit materiaal wordt o.a. voor melkflessen gebruikt en ook de fresnel-lensjes van de PIR-sensoren zijn ervan gemaakt. Het is een stuk goedkoper dan exotischer spul zoals zuiver germanium, galliumarsenide en zinkselenide.

Hieronder wat IR-foto's van een melkfles met daarin enkele weerstandjes welke warm gestookt worden.

Leuk proefje voor de lagere school, maar naast de kwestie. daarmee trigger je geen PIR op 8m afstand. Je kunt beter met je blote piemel voor het raam staan zwaaien. En bij nader inzicht zal Mc Awesome zelfs dat niet lukken. :-)

Electron920 heeft de meest elegante oplossing al gegeven.
Koop een eenvoudig radio afstandsbedieningetje en sluit dat aan op je PIR detector.

vergeten

Golden Member

Op 18 augustus 2021 21:59:30 schreef kris van damme:
[...]

Het is niet één Fresnel lens, maar en hele hoop Fresnel lensjes.

Het is WEL één Fresnell lens, de lensjes waaruit hij bestaat zijn echter geen fresnell-lensjes maar gewone lensjes met ieder een eigen brandpunt.
Die lensjes staan onder een hoek zodat van uit veel richtingen komend licht de brandpunten van al die lensjes op een punt samenvallen, het brandpunt van de fresnell-lens.

Het is dus een samenstelling om precies te zijn. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
McAwesome

Golden Member

Op 20 augustus 2021 18:50:57 schreef grotedikken:
[...]
En bij nader inzicht zal Mc Awesome zelfs dat niet lukken. :-)

Ik ben wel héééél erg blij dat zelfs dat me niet zal lukken, het idee alleen al, jakkes! Jullie mannen denken ook altijd maar aan één ding hé >:)

Nu raad ik de TS inderdaad af om iets in deze richting te zoeken, er zijn inderdaad veel betere oplossingen zoals een RF afstandsbediening welke je aanhaalt.
Zuiver voor de sport is het misschien wel leuk om eens te proberen een soort zaklampje te maken met een meer gefocuseerde LWIR bundel en eens kijken of je daarmee een PIR om de tuin kunt leiden.

Op 20 augustus 2021 14:28:35 schreef Zenman:
[...]
Dus als ik weerstandjes laat "gloeien" dan kan de PIR dat waarnemen?

"Gloeien" is veel gezegd, bij het experiment stond er gewoon 5 V op drie 100 Ω weerstandjes in serie, goed voor 16,67 mA aan stroom of 83 mW totaal vermogen.

Op 20 augustus 2021 18:29:31 schreef High met Henk:
M.a.w. op een kachel die opwarmt zal er niets gebeuren.

Ik verwacht dat als je in het 0.5-2Hz gebied gaat pwm-en en dan de boel aanstraalt, hij daar best op zal reageren.

Waar normaliter "iemand" van zone A naar Zone B beweegt (dat zijn de zones waarvandaan de straling op sensor A resp. B terecht komt), zal de sensor ook triggeren als je in zone A een zender aan en uit zet: Het ding kijkt naar het verschil en als je dat kan laten veranderen, dan is dat genoeg. Weerstandje (moet klein zijn) heetstoken, tot zeg 40-45 graden, en dan weer laten afkoelen. En dan een IR lens uitlijnen om van de weerstand precies een bundel op de sensor te laten vallen. Hoe die zelf uit PP of PE te maken: Ik weet het niet.

Toen ik googlede op PP lens maken:

https://www.creativemechanisms.com/blog/cnc-3d-print-acrylic-plastic-m…

Dit gaat om heel ander materiaal en bedoeld voor optisch.... Maar de princiepes zouden kunnen werken. Merk op dat de oppervlakte ruwheid 10x hoger mag zijn.

Als het werkt is het materiaal voor hackaday.com.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

iets zegt me dat dat niet zal lukken. Een stilstaande fluctuerende warmtebron op 8 m afstand zo richten dat de ene helft van het chipje belicht wordt en de andere niet, is zo delicaat dat het wellicht een hele tijd duurt om het ding te richten.
Het is niet te bedoeling telkens je het licht wil bedienen om minutenlang te staan richten en proberen.

Alle reeds voorgestelde middelen zijn te bombastisch of te onhandig of werken gewoon niet.

Ik denk dat een radiografisch afstandsbesturingetje heel wat handiger en goedkoper is dan met een 500W zoeklicht voor je raam staan zwaaien of PWMmen.

High met Henk

Special Member

Op 20 augustus 2021 18:50:57 schreef grotedikken:
[...]

... Je kunt beter met je blote piemel voor het raam staan zwaaien...

Ik weet niet wat jij voor rare hobbies erop nahoudt....
Maar weet nu wel dat grote dikke iig niet alleen voor het postuur staat bij jouw....

(Iemand zakjes in de aanbieding bij deze gedachte?? :r )

Maarten enige kans van slagen als je idd met een laser dus eerst de ene en dan het andere lensje aan zou kunnen slaan en anders niet.

Wil je zonder andere hardware toch de PIR trigger en: schop je huisdier/kids of andere huisgenoot naar buiten..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Op 21 augustus 2021 12:52:02 schreef High met Henk:
[...]

Ik weet niet wat jij voor rare hobbies erop nahoudt....
Maar weet nu wel dat grote dikke iig niet alleen voor het postuur staat bij jouw....

(Iemand zakjes in de aanbieding bij deze gedachte?? :r )

[ ......]

In ieder geval géén Vlaamse frieten. Een ‘natte worst’ zou nog kunnen, maar het lijkt niet erg waarschijnlijk dat die uit het frietkot komt...... >:) O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Volgens mij kun je met je laserpointer die PIR-lamp wel laten schakelen. HmH heeft de juiste oplossing: je hebt er alleen nog een hond bij nodig.

  1. gooi laserpointer naar de lamp;
  2. hond rent erachteraan en haalt de laserpointer op;
  3. PIR reageert op hond en lamp gaat aan.

In plaats van met de laserpointer zou het ook met een tennisbal gaan, maar dan gaan we te ver buiten de startpost. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 21 augustus 2021 12:52:02 schreef High met Henk:
[...]

Ik weet niet wat jij voor rare hobbies erop nahoudt....
Maar weet nu wel dat grote dikke iig niet alleen voor het postuur staat bij jouw....

Bah, vies ventje, met obscene gedachten :-)
Ik zei het enkel maar omdat je kledij het grootste deel van de IR straling van je lichaam tegenhoudt. Dus als je bloot voor het open raam gaat staan zwaaien (met je armen) lukt het misschien wél. Als je een heel pakje lucifers in brand steekt lukt het vast ook.

Een radio AB is en blijft de enige handige oplossing.