Brommer verstoort telenet digitaal TV signaal

Op 21 augustus 2021 10:12:11 schreef Lambiek:

Ik zou het bedrijf erbij halen en laten zien wat er gebeurt. Het mag gewoon niet storen. Het ontstekingssysteem van een brommer/scooter is normaal gesproken goed ontstoort, mits er niet aan geknoeid is. Maar als ik het zo hoor stoort ieder brommer of scooter.

dat denk ik er ook over /+ die 50 jaar oude kabel...

wel merkwaardig. vroeger, in het analoge tijdperk, kreeg je wat witte of zwarte stippen te zien ( afhankelijk van de modulatie)en wat ratel in het geluid als een niet ontstoord voertuig de deur passeerde.
Nu, in het digitale tijdperk raakt de longgop sequentie er zodanig van verstoord dat er geen beeld meer is (ja, veel blokken). zegt iets over de robuustheid van de huidige encoderingstechnieken...

Anoniem

De kabel is idd de grootste kanshebber, maar je opmerking over de robuustheid van digitale tv is helemaal fout, dat zegt eerder iets over de sterkte van het verstorend signaal.
Bij analoge signalen krijg je afhankelijk van de frequentie en herhalingsfrequentie spikkels, strepen in het beeld , geluid, of syncproblemen. De verstoring is afhankelijk van de binnenkomende signaalsterkte.
Bij digitale tv blijft het beeld perfect bij ongewenste signalen waar bij analoge tv al storing zou te zien of te horen zijn.

Pas als de impact zo sterk is dat de foutcorrectie het niet meer kan
bolwerken merk je iets. Bij digitaal gaat het dan vrij plots bergaf.

Dus in aanmerking genomen dat coax signalen van buiten redelijk goed afschermt, en dat de immuniteit van een digitaal tv signaal een stuk beter is dan analoog, is de enige verklaring dat ergens in het kabelnetwerk de afscherming slecht is, en/of dat de signaalsterkte van het tv signaal op het randje zit.

Voor DVB-C hoef je normaliter ook niet zo'n grote robuustheid te hebben, omdat distributie via de kabel weinig storing kent. We hebben hier te maken met een uitzonderingsgeval.

Ik weet niet of die brommer hier nog rondrijdt, maar er was in de analoge kabelTV tijd (met de goedkopere kabels) altijd één brommer (uit tientallen) die instraalde op onze TV en spikkels in beeld gaf.
Sinds we digitale TV hebben, nooit last van gehad. Dat kan twee oorzaken hebben, helaas kan ik niet zeggen of dat aan de geupgrade kabels ligt, of aan de foutcorrectie van de codec... Digitaal met de bouwmarktcoax hebben we niet eens geprobeerd.

DVB-T zal een robuustere codec moeten hebben.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
harry64

Golden Member

Van de oude digitenne weet ik wel dat alleen heel forse regen of sneeuwbuien soms tot storing leidde. Van de nieuwe weet ik het niet omdat KPN een beetje te hebberig werd om drie tv's aan te sluiten.

Op 21 augustus 2021 10:12:11 schreef Lambiek:
OFF-TOPIC:

[...]
Dit moet ik even kwijt. :)

Tegenwoordig heeft het niets meer met opvoeren te maken met injectie, is gewoon schiptuning als je het goed wil doen. Plus dat er allemaal restricties in zitten, als je die weghaalt loopt zo'n ding al snel +/- 80 kilometer per uur.

Ik heb vroeger aan motorcross gedaan, 50 en 125cc. Heb ook professioneel opgevoerd voor cross en race, heb cilinders gemaakt met 7 spoelpoorten "5 erbij dus" dat was opvoeren. En dat was pure kunst kan ik je vertellen. Een 50cc blokje toverde je z0'n 15pk uit en een 125cc zat rond de 26pk, toerentallen lagen zo rond de 16000 toeren. Speciale expansie uitlaten gemaakt voor race en cross. Een race expansie uitlaat is anders dan een cross uitlaat, hebben heel andere maten.

Dus wat ze tegenwoordig doen is kinderwerk, heeft niets met kunst te maken. :)

ON TOPIC:

@ TS,

Ik zou het bedrijf erbij halen en laten zien wat er gebeurt. Het mag gewoon niet storen. Het ontstekingssysteem van een brommer/scooter is normaal gesproken goed ontstoort, mits er niet aan geknoeid is. Maar als ik het zo hoor stoort ieder brommer of scooter.

Off topic

Ben ik geheel met je eens lambiek ik stelde alleen een voorbeeld omdat er nog bij veel scooters de begrezing in de cdi zit.

Zoals jij dat vroeger deed deed ik dit ook met mijn puchie.

Afdraaien boren vijlen.

De kunst is er vanaf.

Maar nu verder met het probleem van de t.s ik ben ook van mening dat de kabel zijn tijd heeft gehad.

Er worden steeds hogere eisen gesteld aan deze verbinding.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

In bijlage foto's van de kabels en splitters
Blauwe splitter is buitenshuis in plastic kastje in de tuin is officieel van Telenet Kabeldistributie.
In huis officiele telenet distributie versterker zivergrijze doos met meerdere type F aansluitingen.
De zwarte coax komt van de voortuin. De grijze coax gaat naar de kabelmodem/router/AP/switch.

Eén witte coax gaat naar living met digibox gekoppeld over HDMI met de TV.
Andere coax gaat direct naar TV.
De coax IEC plug die connecteerd op de toestellen is wel zo een haaks type met schroefjes om de kern en shield vast te zetten van de coax.

Het is zeker niet dat iedere brommer stoort. Volgens mij stoort enkel de brommer van het filmpje. Die maakt tevens het meeste lawaai.

pa3gws

Golden Member

Bedoel je met de IEC connector zo een exemplaar?
Zo ja die direct weggooien en vervangen voor een echte welke is o.a. een beetje afhankelijk van de kabel.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Op 24 augustus 2021 18:33:47 schreef AltijdPrijs:

Het is zeker niet dat iedere brommer stoort. Volgens mij stoort enkel de brommer van het filmpje. Die maakt tevens het meeste lawaai.

Dat is wel in tegenspraak met je openingspost. Daar lijkt het alsof het een heksenketel is.
Als je echt slechts last hebt van die ene brommer, kan ik me niet voorstellen dat het echt hinderlijk is.
Dat kereltje gaat vast niet de halve dag met draaiende motor voor je deur staan.

Maar je hebt je oplossing al meerdere keren op een zilveren schaaltje aangeboden gekregen. Je aansluiting is lek als een zeef.
Een gemodde brommer kan wel meer stoorsignaal afgeven, maar het is ook geen militaire 'Jammer'.

Kijk de bekabeling na, of laat het nakijken als je vermoedt dat het bij het gedeelte van de provider zit.
Verder emmeren heeft weinig zin. Kom uit je luie zetel en onderneem actie! Buurjongetje gaat echt zn brommer niet wegdoen voor een zure buur.

GJ_

Moderator

Op 24 augustus 2021 18:33:47 schreef AltijdPrijs:
Het is zeker niet dat iedere brommer stoort. Volgens mij stoort enkel de brommer van het filmpje.

Dat wil nog niet zeggen dat die brommert de oorzaak is. Dat is m.i. je hele bekabeling. Je kunt je antennekabels ook van tweelingsnoer maken en de hele wereld de schuld van je slechte ontvangst geven ;-)

De interne aansluiting kun je relatief makkelijk uitsluiten.

Als je de kans hebt de invoerende kabel direct op de TV aan te sluiten en dan nog storing hebt, dan zit het in het externe deel. Maar gezien de foto's en de omschrijving van de stekkers die lijken op die pa3gws noemt gok ik eerder op de interne setup.

Het enige wat mij wel opvalt is de vrije aansluiting op de blauwe splitter. Daar moet zeker een normale afsluitweerstand op. Dat ding open kan prima als antenne fungeren voor storingsbronnen.

Alles moet volledig afgeschermd zijn. Dus geen losse aansluitingen of brakke stekkers. Het hele spul is zo sterk als de zwakste schakel

https://media.elektrobode.nl/images/product/astro-cabelcon-fur75-afsluitweerstand-146083.jpg

pa3gws

Golden Member

De distributie versterker in huis in ieder geval eens netjes ophangen en de kabels ZONDER scherpe bochten netjes ordenen.
Zal voor de storing niet veel uitmaken maar maakt het wel overzichtelijk. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Ik had die foto's nog niet gezien.
Ongeloofelijk, wat een varkensstal.
Ruim eerst dat eens op, kijk de connectoren na en als je dan nog problemen hebt, kun je hier je geJeremiah voortzetten.

@grotedikken: Zeg, doe eens fatsoenlijk! Je bent niet tegen je kinderen bezig!
Je onfatsoenlijke betweterigheid hangt me inmiddels echt de keel uit!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Anoniem

Ik zal mn best doen hoor.

-Altijd prijs start een topic met een beschrijving die niet klopt met de werkelijkheid.

-Negeert de vele aanbevelingen om de oplossing te gaan zoeken in zn eigen installatie.

-Geeft uiteindelijk toe dat het slechts om 1!!! brommer gaat.
Vermoedelijk een jongere uit de buurt die al een tijdje op zn zenuwen werkt wegens lawaaihinder of rondhangen.. Wie een stok zoekt....

-Tenslotte durft ie foto's posten van een schabouwelijke installatie die een onoverzichtelijke knoeiboel is met op het zicht al een pak mogelijke knelpunten.

En dan zou je moeten blijven pamperen en in herhaling vallen tot in het oneindige.

Nee, ald hij blijft doorzeuren zonder de adviezen uit te voeren, dan zeg ik liever onomwonden hoe ik erover denk. Ik heb toch nergens kwetsende bewoording gebruikt of moeten we een knoeiboel nu ook al een installatie met een beperking gaan noemen?
Wie graag onverdraagzaam is, moet zelf ook tegen een stootje kunnen.

MNM,doe zelf ook eens een nuttige bijdrage en zeg me op welke punten ik het fout heb?
edit; Ik heb mn post een beetje aangepast zodat je niet begint te wenen :-)

Lambiek

Special Member

Pas op hè, anders krijg je met het zweepje. :9~

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit gedrag wordt ook wel 'sealioning' genoemd.

http://wondermark.com/c/2014-09-19-1062sea.png

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 24 augustus 2021 22:26:47 (31%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Aan PA3GWS: Inderdaad de connectoren zijn zoals u toont in de afbeelding. Ik zal deze zo spoedig als mogelijk vervangen.

@DJSmiley
"Het enige wat mij wel opvalt is de vrije aansluiting op de blauwe splitter. Daar moet zeker een normale afsluitweerstand op. Dat ding open kan prima als antenne fungeren voor storingsbronnen."
Ik ga ook een 75Ω afsluitweerstand bezorgen om op de blauwe splitter aan te sluiten. Volgens mij hoort de kabelprovider dat te doen. Maar was mij ook opgevallen. Zulke splitters in de buurt tegen gevels hebben idd op de vrije uitgangen iets wat op een afsluitweerstand lijkt, dus afsluitweerstand met F connector .

Aan allen
De hele bekabeling zat speciaal los om de foto's te kunnen nemen. De installatie is heel wat jaren geleden gebeurt door de kabelprovider.
Ja de storing is er enkel met deze brommer in de buurt, dit was helaas ook voor mij in den beginne niet duidelijk. En gelukkig maar voor ons TV genot dat die brommer niet dag en nacht voorbij rijdt.
Testen met een piezo ontsteker ga ik zeker doen ik ben ernaar op zoek.
We hebben jaren prima zonder storing TV kunnen kijken en nu duikt een storing op terwijl er een brommer voorbijrijdt.
Wat betreft signaalsterkte. Telenet weet mogelijk wat voor signaalsterkte een digicorder heeft. De digicorders zijn immers verbonden met het internet. Dus mogelijks kan Telenet remote logs nemen van de signaalsterkte

Betreft opruimen: Op de foto staat enkel de distributie versterker, de coax, telefoon, ethernet kabels en de modem zijn echt nodig. Iedere kabel is of was nodig. Ik ben reeds aan het testen. De interne coax kabel tussen TV en distributie versterker heb ik tijdelijk vervangen door een andere coax. Dit helpt niet. Dus ik kan weer de originele in de muren gelegde kabel gebruiken.
Het effect is intermitterend en enkel als wellicht niet ontstoorde of opgevoerde brommers voorbijrazen. Dus het is ook niet zo eenvoudig dit te simuleren. Tenzij ik de motorfiets onderschep.

Op 24 augustus 2021 22:10:01 schreef grotedikken:
Ik zal mn best doen hoor.

-Altijd prijs start een topic met een beschrijving die niet klopt met de werkelijkheid.

Nou, nou. Het blijkt dan (in ieder geval) om één brommer te gaan. Dat sluit nog steeds de mogelijkheid niet uit dat het wel degelijk om meerdere brommers zou kunnen gaan. Ligt de werkelijkheid dan echt zo desastreus ver van de beschrijving, dat je dáár nou zo moeilijk over moet gaan doen?!

Op 24 augustus 2021 22:10:01 schreef grotedikken:
-Negeert de vele aanbevelingen om de oplossing te gaan zoeken in zn eigen installatie.

Aanname. Dat de TS niet heeft verteld wat 'ie allemaal heeft gedaan met alle voorstellen wil nog niet zeggen dát 'ie niets heeft gedaan. Je was er niet bij!

Op 24 augustus 2021 22:10:01 schreef grotedikken:
-Geeft uiteindelijk toe dat het slechts om 1!!! brommer gaat.
Vermoedelijk een jongere uit de buurt die al een tijdje op zn zenuwen werkt wegens lawaaihinder of rondhangen.. Wie een stok zoekt....

Nog meer aannames. Waar jij maar meteen conclusies aan verbindt, zonder eerst te onderzoeken of die aanname gestaafd wordt. (Dat is namelijk het ENIGE waar aannames voor zijn bedoeld: het startpunt van een onderzoek. En slechts het resultaat van dat onderzoek kun je gebruiken om een conclusie te formuleren. Zonder onderzoek is een aanname niets anders dan "the mother of all fuck-ups!"

Op 24 augustus 2021 22:10:01 schreef grotedikken:
-Tenslotte durft ie foto's posten van een schabouwelijke installatie die een onoverzichtelijke knoeiboel is met op het zicht al een pak mogelijke knelpunten.

Ja, het ziet er (erg) slordig uit. Dat het altijd zo heeft gezeten, is wederom jouw aanname (waarvan later blijkt dat dat slecht zo los ligt om foto's te kunnen maken!). Wees blij dat 'ie foto's heeft gemaakt. Dan kunnen we er (zinvolle, opbouwend kritische) opmerkingen over maken!

Op 24 augustus 2021 22:10:01 schreef grotedikken:
En dan zou je moeten blijven pamperen en in herhaling vallen tot in het oneindige.

Nee, ald hij blijft doorzeuren zonder de adviezen uit te voeren, dan zeg ik liever onomwonden hoe ik erover denk. Ik heb toch nergens kwetsende bewoording gebruikt of moeten we een knoeiboel nu ook al een installatie met een beperking gaan noemen?
Wie graag onverdraagzaam is, moet zelf ook tegen een stootje kunnen.

Als de werkwijze / reactiewijze van TS je niet aanstaat, staat het je vrij om gewoon het topic te verlaten en er niet meer in te reageren. Niemand heeft jou verplicht in dit topic te reageren. Reakties waarvan je zelf steeds meer geïrriteerd raakt, omdat er volgens jou geen reet mee wordt gedaan.

Op 24 augustus 2021 22:10:01 schreef grotedikken:
MNM,doe zelf ook eens een nuttige bijdrage en zeg me op welke punten ik het fout heb?
edit; Ik heb mn post een beetje aangepast zodat je niet begint te wenen :-)

Alle zaken waar ik aan denk bij dit soort storingen zijn al genoemd. Het heeft geen enkele toegevoegde waarde dat ik dat allemaal nog eens opnieuw in een post knikker.
Trouwens, zo gauw ga ik niet wenen, hoor. Ik ben best wel wat gewend. Maar dat neemt niet weg dat ik mijn mening ventileer over nutteloos onfatsoenlijk gedrag. (Waar je de afgelopen maanden / jaren al vaker op bent bekritiseerd, dus je zou inmiddels beter moeten weten!)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

@grotedikken: duidelijk dat jij nooit in de praktijk reparatie- of installatiewerk doet, maar dat hoef je nou ook weer niet meteen zo te laten merken. Ik zie een installatie die met redelijk goed materiaal is gemaakt en er iets minder netjes bijligt. Dat zou dus inhouden dat je op zoek moet naar de zwakke of defecte plek in plaats van de hele boel af te kraken zoals jij doet.

Het staat je ook héél lelijk om er alternatieve motieven van de TS bij te fantaseren, want jij mag dan wel denken dat het zo kan zijn (zelfs dan kun je het fatsoenlijk melden) maar onder de streep is het gewoon fantasie en speculatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha AltijdPrijs,

Even mee gelezen en ik denk dat @Frederick E. Terman in de eerste reactie een en ander kort en bondig heeft samengevat !
Het filmpje is helder en beschrijft je probleem waarmee ik niet wil zeggen dat de storing die je ondervindt ook van elektrische aart is het kan zomaar mechanisch zijn !
Het enige wat ik van mijn kant kan aanvullen is de praktijk ( net opbouw ) die verschild in België niet van Nederland.
Mooi de aanvullende foto's daar kan ik de netstructuur uit opmaken, ook het type kabel maar niet te vergeten de binnen installatie......

Eerst het type storing dat is bij digitale signalen niet te herkennen het werkt of niet, daar is het dan ook digitaal voor....( aan / uit ) ( waar / nietwaar ) een storing is helaas niet zichtbaar alleen de gevolgen !
Wat op de film goed te zien is zijn de macroblokken ik laat de technische achtergrond even achterwegen maar daar waar beeldinhoud veranderingen ondervindt zal de storing de grootste invloed uitoefenen.

Nu kan de oorzaak zowel elektrisch als mechanisch zijn denk aan een los contact door de vibratie van de cross brommer dat is op afstand niet te zeggen.

In het zuiltje zit een aftakelement van 32 dB deze is maximaal een jaar of 8 oud het frequentie bereik is al tot 1218 MHz.
Een dikke kabel is de signaal aanvoer kabel de andere dikke gaat door naar de buren.
De dunnere kabel zit op de aftak en gaat naar binnen omdat de aftak een hoge waarde heeft 32 dB zit je aan het begin van het aftaksysteem.
Toch moet ik hier een opmerking plaatsen 32 dB is wel veel dan moet de de iets grotere kast waar de versterker in zit binnen een meter of 20 kunnen zien staan !
De kabels zijn in principe prima "hardline" ook hier in Nederland zijn de meeste kabels 45 jaar oud !

Wat kan je zoal simpel doen vraag aan de buren of deze ook last hebben van de storing, je lokaliseert hiermee of het probleem alleen bij jou voorkomt of in de gehele straat.......
Observeer of de storing op alle kanalen voor komt.
En vraag aan de netbeheerder ( telenet ) of ze je modem kunnen uitlezen dit kost niets een monteur langs laten komen vaak wel.

Verder kan je zoals aangegeven alle connectoren in metalen uitvoering monteren die uitvoering met kunststof kapje gebruikte we in 1974 toen zat er nog niets in de lucht ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

als je deze plaatst :
https://media.elektrobode.nl/images/product/astro-cabelcon-fur75-afsluitweerstand-146083.jpg

en deze vervangt : https://www.circuitsonline.net/forum/file/73867

Zal je van de meeste problemen af zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Op 25 augustus 2021 15:31:21 schreef maartenbakker:
@grotedikken: duidelijk dat jij nooit in de praktijk reparatie- of installatiewerk doet, maar dat hoef je nou ook weer niet meteen zo te laten merken.

Misschien heb ik idd wat minder praktijk dan jij, maar als jij zo'n warboel een gebruikelijke manier van installeren vindt hoef je bij mij niet langs te komen. ;-)

Ik zie een installatie die met redelijk goed materiaal is gemaakt en er iets minder netjes bijligt. Dat zou dus inhouden dat je op zoek moet naar de zwakke of defecte plek in plaats van de hele boel af te kraken zoals jij doet.

Wel dat heb ik juist aangeraden en mijn vermoeden geuit maar de TS lijkt niet erg tot actie geneigd.

@MNM,Als je niks nuttigs toe te voegen hebt, en je ergert je aan mijn directe taal , blijf dan zelf tenminste een beetje objectief.
Ik doe helemaal geen aannames maar baseer me op de schrijfsels van de TS die na een aantal posts onwillekeurig het beeld van de zure buur oproept en zn buurtjongen confronteert terwijl de fout bij hemzelf ligt.

Op 19 augustus 2021 11:51:43 schreef AltijdPrijs:
Wanneer de jeugd met bepaalde, vaak lawaaierige brommers of motorfietsen, voorbij rijden is het Telenet digitaal TV signaal kortstondig verstoort.

Op 24 augustus 2021 18:33:47 schreef AltijdPrijs:

Het is zeker niet dat iedere brommer stoort. Volgens mij stoort enkel de brommer van het filmpje. Die maakt tevens het meeste lawaai.

. Is dat één van mijn door jouw verzonnen aannames?
En hier suggereert de TS nog eens dat ook het lawaai hem op de zenuwen werkt.
Trouwens , Lambiek was onder anderen ook op het verkeerde been gezet, doordat de startpost liet uitschijnen dat de storing van meerdere brommers afkomstig is.
Maar laat ons ophouden te bekvechten, de TS heeft voldoende suggesties gekregen, het is nu aan hem.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 augustus 2021 12:33:21 schreef grotedikken:
[...]Misschien heb ik idd wat minder praktijk dan jij, maar als jij zo'n warboel een gebruikelijke manier van installeren vindt hoef je bij mij niet langs te komen. ;-)

Met de praktijk bedoel ik dat ik zulke installaties tegenkom als er iets mee is, niet dat ik ze zo aanleg. Vaak hebben ze het lange tijd gewoon goed gedaan en zit er ergens een klein foutje in. Of de fout zit niet eens in de aanleg maar in het materiaal. In dit geval ziet dat er vrij degelijk uit, maar ik zie aan die coax niet onmiddelijk of hij enkel is afgeschermd of 3-voudig om maar eens iets te noemen. En het kan natuurlijk ook dat er ergens een te ver weggeknipte mantel in een F-connector zit ofzo. Dat is dan wel een aanlegfout maar niet een die je op de foto kunt zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 26 augustus 2021 13:38:45 schreef maartenbakker:
[...]Met de praktijk bedoel ik dat ik zulke installaties tegenkom als er iets mee is, niet dat ik ze zo aanleg. Vaak hebben ze het lange tijd gewoon goed gedaan en zit er ergens een klein foutje in. Of de fout zit niet eens in de aanleg maar in het materiaal. In dit geval ziet dat er vrij degelijk uit, maar ik zie aan die coax niet onmiddelijk of hij enkel is afgeschermd of 3-voudig om maar eens iets te noemen. En het kan natuurlijk ook dat er ergens een te ver weggeknipte mantel in een F-connector zit ofzo. Dat is dan wel een aanlegfout maar niet een die je op de foto kunt zien.

Geef toe dat zo'n achteloos in een hoekje geworpen bakje, bedolven onder de kabels niet bevorderlijk is om een fout te zoeken.
Ik zie dat er toch coaxen tussen zitten die wel heel kort geplooid zijn en dat er op sommige connectoren daardoor ook mechanische spanning staat.
Als er instraling is, moet er ook een kabel zijn waarbij de afscherming niet optimaal is. Hetzij losgekomen, hetzij geoxideerd.
Ook bij een kort geplooide coax met enkele afscherming kan bij kort plooien in de bocht de vlecht opengaan en gevoeliger worden voor instraling.
De suggestie van HMH eens met een piezoaansteker riond te lopen is voor een niet-techneut misschien wel nog de beste optie.

Als ik de aansluitdoos buiten, op de foto zie, zo dichtbij de grond en met de nattigheid van het laatste halfjaar, zou mijn aandacht toch eerst hier naar gaan. Maar als voor je telenet optrommelt kijk je toch best eerst je binneninstallatie na.

Uiteindelijke oplossing was een nieuwe coaxkabel leggen onder de oprit. Eerst uitgetest met kabel bovengronds.
Helaas voor Cedric is de beste stoorzender "de brommer van Cedric" volgens buurtbewoners in beslag genomen.
Bijkomende symptomen waren een kleine storing bij het poweren van de kerstverlichting en van het gehele zenderpakket was NTV haast permanent verstoord met blokjes andere zenders gaven goed beeld.
Heb ineens een RG11 coax gelegd die volgens de kabeldistributie voor de lengte die ik nodig had niet strikt nodig was.
Dus hoofdprobleem zat in de kabel onder de oprit. Bekabeling in het huis en verdeelversterker bleek niet bij te dragen aan het probleem.

Dank voor uw input.

Altijd prijs