Waarde DC spanning uitgangselco

Ik heb een oude Quad 303 opgeduikeld (m’n tweede), waarvan de uitgangselcos lekken (1978, niet zo gek).
De (enkelzijdige) voedingsrail is 67 V en de uitgangselco zit aan het “middelpunt” van 33 V enerzijds, en de speaker anderzijds.

Naar mijn idee staat er over die elco nooit meer dan de halve voeding, 33 V dus. Vóór de elco heb je een theoretisch max swing van 67Vac tov. 33Vdc. Na de elco is dat een swing van 67Vac tov 0Vdc. Momentaan dus nooit meer dan 33V óver de elco.

Toch zitten er 82Vdc condensatoren in. Ik heb nog een paar 63V exemplaren liggen, vandaar de vraag: maak ik een denkfout? Het is nog vroeg en ik ben een beetje brak, dus alles kan... :?

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 21 augustus 2021 10:42:16 schreef FastFolkert:
Ik heb een oude Quad 303 opgeduikeld (m’n tweede), waarvan de uitgangselcos lekken (1978, niet zo gek).
De (enkelzijdige) voedingsrail is 67 V en de uitgangselco zit aan het “middelpunt” van 33 V enerzijds, en de speaker anderzijds.

Naar mijn idee staat er over die elco nooit meer dan de halve voeding, 33 V dus. Vóór de elco heb je een theoretisch max swing van 67Vac tov. 33Vdc. Na de elco is dat een swing van 67Vac tov 0Vdc. Momentaan dus nooit meer dan 33V óver de elco.

Toch zitten er 82Vdc condensatoren in. Ik heb nog een paar 63V exemplaren liggen, vandaar de vraag: maak ik een denkfout? Het is nog vroeg en ik ben een beetje brak, dus alles kan... :?

Bij een defect in de versterker, anders dan een sluiting, of bij een zeer laag frequent signaal, zou de spanning over de elco best gelijk kunnen worden aan de voedingsspanning, met een mogelijk exploderende elco tot gevolg. Dat wordt voorkomen door een hogere doorslagspanning. De elco's zijn lek, hoe lek? Een kleine stroom hoeft niet direct een probleem te zijn. Er zijn genoeg eindtrappen waar de spanning nul volt hoort te zijn, waar toch een paar mV DC staat. Ook dan loopt er een kleine DC stroom, die pas sterk toeneemt als de uitgang wordt kortgesloten.

je maakt geen denkfout, maar er zijn situaties waar er wel de volle spanning over de elco verschijnt, bvb bij een defecte eindtrap. Je wil niet dat die je luidsprekers meesleurt door een zwetende elco, vandaar een hogere spanning dan dat er in normale toestand overstaat.

Dank voor de antwoorden, helder!
“Lek” is hier dat het elektrolyt er bij de aansluiting uit komt. Capaciteit en ESR zijn op zich nog OK.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..